כזה ניסיתי: Asus Zenbook 17 Fold

מרגע שהגיעו ראשוני הסמארטפונים עם המסכים המתקפלים לשוק, זה היה עניין של זמן עד שהמסכים האלו יגיעו גם לעולם המחשבים הניידים. אסוס, יצרנית שמעולם לא חששה להתנסות בתצורות הרפתקניות במחשביה, לקחה הפעם קצת את הזמן כדי ללטש את הקונספט והשיקה את המחשב הראשון שלה עם מסך מתקפל, ZenBook 17 Fold, בספטמבר האחרון. לאחרונה הוא נחת אצלי לבדיקה, עם כל כובד משקלו, מחירו ומגניבותו. האם אסוס מצאה את הנוסחה שתכניס מחשבים ניידים עם מסך מתקפל למיינסטרים? עדיין לא, אבל היא גם לא מאוד רחוקה משם.

Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)



ל-Asus Zenbook 17 Fold הוא למעשה טאבלט ענק עם ציר קיפול במרכזו שמגיע עם מקלדת אלחוטית. ניתן לעבוד עליו במצב פתוח, כלומר, כשהמסך פרוס והמקלדת לפניו, או לחילופין, אם אין לכם משטח גדול דיו להניח עליו את המחשב במצב הזה, ניתן לעבוד עליו במצב קומפקטי: כאשר המקלדת מכסה את החצי התחתון של המסך, ובאופן הזה הוא נראה כמו מחשב נייד כמעט סטנדרטי לכל דבר. כשהוא סגור לחלוטין, ישנו מרווח בין שני צידי המסך, ובמרווח הזה מאוחסנת המקלדת האלחוטית כשרוצים לקחת את המחשב ממקום למקום. כל העסק הזה עובד נהדר, בגדול: המעבר בין המצבים חלק והמסך משנה לבד את האוריינטציה שלו כמעט באופן מיידי בהתאם לסיטואציה. באסוס יודעים לספר על עוד מצבי העבודה, למשל כשהמסך פתוח חלקית עדי לקבל משטח עבודה מלבני מאונך ומוארך (ראיתי אנשי קוד שמעדיפים לעבוד באופן הזה), סתם כטאבלט על הרגליים ואפילו במאוזן בכיפוף קל כך שיעמוד ללא סיוע הרגלית האחורית. כל קיפול או פריסה של המסך פותחת ממשק המאפשר לבחור את תצורת פריסת החלונות על המסך וסה"כ נראה שאסוס כיסתה את כל מה שאפשר לעשות עם המסך המתקפל שלה על מחשב נייד.



יש כמה פינות לא מלוטשות כאן: העיקרית, בעיני, היא המקלדת. היא נוחה להפליא להקלדה ביחס לגודל ולעובי שלה, ולא הרגשתי צורך לעבור למקלדת אחרת גם כשהשתמשתי במחשב בבית על שולחן גדול יותר. אפילו משטח העכבר קטן אמנם, אבל מדויק ונוח לשימוש. אז מה הבעיה? מדובר במקלדת בלוטות' וככזאת היא צורכת סוללה שצריך לזכור לטעון או לפחות לכבות באמצעות מפסק זעיר בדופן הימנית שלה. אז נחמד שבאסוס דאגו שהמחשב ידע לנחש בכל רגע נתון באיזה צורה אני רוצה לעבוד איתו, חבל שלא דאגו למצוא פתרון שיכבה וידליק באופן אוטומטי את המקלדת כשאני פותח וסוגר אותו. עד לרגע סיום הסקירה עדיין לא התרגלתי לשגרה של הדלקה וכיבוי של המקלדת ומצאתי את עצמי פעמים רבות מדי פותח את המחשב ותוהה למה המקלדת לא מגיבה, עד שנזכרתי ששכחתי לכבות אותה כשהכנסתי את המחשב לתיק. אם מצאתם את עצמכם עם מקלדת עם סוללה פרוקה לחלוטין, ניתן לחבר אותה למחשב עצמו באמצעות כבל כדי לטעון אותה ולהשתמש בה באופן מיידי אבל שקע הטעינה ממוקם בצד הימני שלה, בעוד כשהמסך במצב פתוח, שקעי ה-USB של המחשב ממוקמים בדופן העליונה בצד שמאל ובדופן השמאלית, כך שנדרש כבל יחסית ארוך כדי לעבוד ככה ללא הפרעה.


Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)



במצב פתוח, חויית השימוש ב-Zenbook 17 Fold מזכירה יותר עבודה על מחשב All in One, ופחות עבודה על מחשב נייד. עם מסך בגודל 17.3 אתם מקבלים המון נדל"ן להתפרס עליו בנוחות. אפילו שקע הקיפול במרכז המסך בקושי מורגש בזמן העבודה ולא ממש מפריע. הדבר היחיד שמעט מגביל הוא העובדה שעם כל הורסטיליות והאקרובטיקה של המחשב הזה, דווקא הרגלית שלו מאפשרת הצבה שלו בזוית אחת ויחידה. אפשר לחיות עם זה ולהרחיק או למשוך אליכם מעט את כל המסך (אם יש לכם מקום על השולחן), אבל הייתי שמח אם היו מוצאים לזה פתרון יותר נוח. במצב קומפקטי אתם מקבלים מחשב עם מסך 12.5 אינטש, נייד ונוח לעבודה אפילו על הברכיים. המסך מתקער בחלקו התחתון ו"זולג" מתחת למקלדת, משהו שנראה קצת מוזר בהתחלה, אבל מתרגלים לזה. יותר קשה להתרגל למשקל של כל החבילה הזאת: אתר היצרן מציין שהמשקל של Zenbook 17 Fold הוא 1.5 ק"ג, אבל הנתון הזה מתייחס רק למחשב עצמו ולא למקלדת שמוסיפה למשקל הכולל עוד 300 גרם ומקרבת אותו לכמעט 2 ק"ג. כשהמחשב במצב פתוח זה פחות מורגש, אבל כשעובדים איתו על הרגליים  או כשסוגרים אותו ומכניסים אותו לתיק, קשה להתעלם מהכובד הזה. עוד תלונה, קצת קנטרנית, אבל בשביל זה אני כאן: התרגלתי לראות אצל אסוס מחשבים יותר יפים. העיצוב כאן מרובע ומגושם, שחור מאוד ולא מעוגל בכלל. אסוס אמנם שילב בחלקו האחורי פאנל עם גימור מתכתי עם אפקט של החלפת גוונים, אבל במצב קומפקטי המחשב רחוק מלהראות מרשים ומזכיר קצת מחשבים עסקיים ישנים. אגב, עם כל הגודל הזה, המעצבים של אסוס מצאו מקום במחשב לשני חיבורי USB C בלבד, בנוסף לשקע אוזניות סטנדרטי. זה הכל. רוצים עוד? קנו רכזת חיבורים, אתם גם ככה סוחבים כמעט 2 קילו בתיק, מה זה עוד כמה גרמים?


המסך של Asus Zenbook 17 Fold מרהיב בכל מצב. זהו מסך מגע עם פאנל OLED ברזולוציה של 2560 על 1920 פיקסלים שמציג את כל טווח הצבעים בתקן DCI-P3. המסך מואר בצורה מספקת ואפילו ניתן לעבוד עליו באופן סביר בסביבה שטופת אור. יחס האורך לרוחב כאן הוא 4:3, מה שאומר שהמסך מעט יותר מרובע מבמחשבים ניידים סטנדרטיים, אבל גם לזה מתרגלים ממש מהר. מה שחסר לי כאן זה עט: מסך המגע הענק של המחשב לא מגיע עם עט ולא תומך בעבודה עם אחד כזה, וחבל. קצב הרענון של המסך סטנדרטי לחלוטין, 60 הרץ, אבל זה לא באמת אמור לשנות לכם בעבודה השוטפת כי ממילא המחשב הזה לא ממש מיועד לגיימינג.


Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)



למה הוא כן מיועד? פחות או יותר לכל דבר אחר: הוא מבוסס על המעבד Core i7 -1250U מהדור ה-12 של אינטל. זכרון ה-RAM במחשב עומד על 16 גיגה והאחסון מסוג SSD מגיע בנפח של 1 טרה. ה-U בסוף שם דגם המעבד מציין כי מדובר במעבד המיועד למחשבים דקיקים וקומפקטיים במיוחד, וכפועל יוצא מכך, הוא גם צורך פחות מתח, ורמת הביצועים המקסימלית שלו נמוכה מזו של מעבדים של אינטל עם סיומת P או H. זה לא אומר חלילה שמדובר במחשב חלש. ערכתי איתו בפוטושופ בקלות ובנוחות את התמונות לביקורת הזאת, ואף המרתי אותן במהירות מרשימה מפורמט HEIC של אפל לפורמט JPG. עבדתי עליו גם עם דפדפן כרום עם עשרות לשוניות פתוחות ועל תוכנות אופיס, ובשום שלב לא שמתי לב לרמזים כלשהם לחולשה. הבחירה במעבד הזה אומרת גם שהמחשב לא מייצר רעש מעיק של מאוררים וגם לא מתחמם באופן משמעותי. הדבר היחיד שצריך לקחת בחשבון הוא שלמרות התפקוד היום-יומי המעולה, הבחירה במעבד שכזה היא בסופו של דבר פשרה שנעשתה כדי לשמור על עובי דק ככל האפשר של המחשב וייתכן שגם כדי לשמור על רמת מחיר מסוימת, ועשויות להיות לכך השפעות ביישומים תובעניים במיוחד.


Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook 17 Fold (צילום: גד גניר)




בכל הקשור לרמקולים אסוס דווקא לא התפשרה בכלל: הם נשמעים מצוין, עם עומק צליל נאה ופירוט מרשים. הם גם חזקים באופן מפתיע. גם מצלמת הרשת טובה ומאפשרת שחרור מנעילה באמצעות Windows Hello. הדבר היחיד שכדאי לזכור לגבי המצלמה הוא שינוי האוריינטציה שלה כשעובדים על המחשב כשהמסך פרוס: במצב הזה המצלמה ממוקמת במסגרת המסך מצד שמאל במקום למעלה, היכן שבדר"כ הן נמצאות, וזה אומר שבשיחות זום, זוית הצילום עשויה להיות שונה מהרגיל.


ל-Zenbook 17 Fold סוללת 75WHr עם ארבעה תאים. בשימוש משולב במצב פתוח ובמצב קומפקטי שכלל עריכת תמונות, גלישה באינטרנט, צפייה בסרטונים ועבודה על Word, הצלחתי לסחוט מהסוללה כ-4.5 שעות, לא רע בכלל ביחס למחשב נייד עם מסך בגודל כזה. מה שבאמת מעניין זו הטעינה. המטען המקורי שמגיע עם המחשב הוא בהספק של 65 וואט וחיבור USB C, אבל המחשב סלחן מאוד ומוכן להיטען גם בהספקים נמוכים יותר ממטענים ניידים שאינם בהכרח תומכים בתקן PD, ואפילו הצלחתי לטעון אותו עם מטען קיר של סמארטפון. שימוש במטען המקורי אמנם יבטיח טעינה מהירה יותר, אבל במצבים בהם אין לכם גישה לשקע חשמל או למטען המקורי, זה יכול בהחלט לעזור.


(+)
  • מעבר קל וחלק בין מצבי עבודה
  • מסך ורמקלים איכותיים
  • מאוד לא בררן בטעינה

(-)
  • יקר להחריד
  • מקלדת בעייתית
  • כבד ועבה

Asus Zenbook 17 Fold עולה כיום טיפה פחות מ-13,000 ש"ח, מחיר שבהחלט לא יתאים לכל כיס. ועדיין, אם מנסים לרגע לחיות בעולם שבו לכסף אין משמעות, אפשר לראות כאן כיוון מבטיח. הוא אמנם כבד להפליא, ניתן למצוא מחשבים זולים יותר עם מעבדים חזקים יותר, וכל מערכת היחסים בין המחשב למקלדת שלו חייבת לעבור תיקון כלשהו. למרות הכל, הקונספט עצמו, לתחושתי, עובד נהדר ובאמת מצליח לרתום את קיפול המסך לתועלת שימושית. בניגוד לעיצובים הרפתקניים אחרים של אסוס בעבר, אני בהחלט יכול לראות מחשבים מהסוג הזה, אפילו עם החסרונות שציינתי, הופכים לדבר הבא, אם כי זה יקרה רק כשהמחירים שלהם יתייצבו על רמה שפויה יותר.

1 תגובות

  1. סקירה נפלאה נוספת, ממצה, מכסה את כל הפינות.
    שא ברכה,
    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר