כזה ניסיתי: Sensibo Elements

אני כותב ביקורות חפיצים באתרים שונים קרוב ל-17 שנה. מנעד התחושות שחויתי במסגרת העיסוק הזה רחב ונע בין אכזבה ובוז, דרך אדישות, להערכה ומדי פעם אפילו התפעמות. Sensibo Elements, חיישן איכות האויר של סנסיבו לימד אותי שתמיד יש פעם ראשונה. ההתנסות בו עוררה אצלי, מעבר לתחושות הרגילות, גם משהו שלא זכור לי שחויתי עד כה באופן ישיר כתוצאה מהתנסות במוצר: סטרס.

Sensibo Elements (צילום: גד גניר)



למי שטרם יצא להכיר, סנסיבו היא חברה ישראלית שמפתחת ומשווקת מזה כעשור מוצרים "לניהול חכם, ניטור וטיהור האקלים במרחבים סגורים" כהגדרתה. היא התחילה את דרכה עם בקר שליטה חכם למזגן שאיפשר למשתמשים לשלוט על המזגן מהסמארטפון, דרך אפליקציה, אפילו מחוץ לבית. לאט לאט הפורטפוליו שלה התרחב וכלל גם מסנן אויר, ובקרים חכמים יותר עם אפשרויות מתקדמות יותר, כמו גם שירותים מתקדמים נוספים בתשלום חודשי. כעת מגיע גם תורו של Elements, חיישן חכם שמנטר את איכות האויר בבית.


Sensibo Elements יודע לזהות מספר גורמי סיכון ומזהמים באויר:


TOVC: ראשי תיבות של Total of Organic Volatile Compounds, קבוצת גזים נדיפים בטמפרטורת החדר כדוגמת בנזן, אטילן גליקול, פורמלדהיד ועוד, שנוצרים כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי, בישול וציור. ריכוזים גבוהים שלהם באויר עשויים לגרום לסחרחורות, בחילות, עייפות, כאבי ראש וגירויים בדרכי הנשימה


PM 2.5: חלקיקי אבק ומזהמים בגודל של עד 2.5 מיקרון, שמקורם בעשן וגזי פליטה של רכבים ומפעלים. ריכוז גבוה שלהם באויר יכול לגרום לגירויים בדרכי הנשימה, קוצר נשימה, שיעולים, התקפי אסטמה, ופגיעה בתפקודי הריאות.


CO2: פחמן דו חמצני, ריכוזים גבוהים שלו יכולים להגרם כתוצאה מאוורור לקוי. תופעות הלוואי של אחוזי פחמן דו חמצני גבוהים באויר כוללות כאבי ראש, תשישות וקשיי ריכוז.


אתנול: גז מבוסס אלכוהול שניתן למצוא במטהרי אויר, בשמים, חומרי ניקוי כלים וכביסה. חשיפה ממושכת אליו עשויה לגרום לסחרחורות, בחילות, תשישות, כאבי ראש וגירויים בדרכי הנשימה.


לחות: Elements יודע לנטר את רמת הלחות בבית שמושפעת הן מרמת הלחות הכללית באויר מחוץ לבית, והן מפעולות שגרתיות בבית כמו מקלחות ובישול. רמות לחות גבוהות (מעל ל-60%) בתוך הבית יכולות לגרום להתפתחות עובש על הקירות, בעיות שינה ונשימה ותשישות. גם רמות נמוכות מדי של לחות אינן מומלצות (פחות מ-20%) ועשויות לגרום ליובש בעור ולגירוי באף, בגרון ובעיניים. בנוסף, החיישן מודד ומציג את הטמפורטורה בחדר שבו הוא ממוקם.










סנסיבו Elements מציג בזמן אמת את הרמות של כל הנ"ל, ומשקלל אותם גם לכדי ציון איכות אויר כללי. כמו כן, במקרה של עליה בריכוזים של אחד מהגורמים האלו או ירידה באיכות האויר, הוא ישלח לכם התראה עם הצעה איך לטפל במצב. לזכותם של האנשים בסנסיבו, ובניגוד לציפיותי, אף אחת מההצעות האלו לא כללה המלצה לרכוש את מסנן האויר של החברה. למעשה, הפעולה היחידה ש- Elements יודע להמליץ עליה היא לאוורר את הבית ולפתוח חלון. מפתיע לגלות גם כמה טוב ההמלצה הזאת עובדת בדר"כ: בגלל ש-Elements מציג גרפים של המדדים האלו לאורך זמן, ניתן לראות את מגמת השינוי בכל פעם שנעניתי להמלצה לפתוח את החלון, וזה אכן משפר משמעותית את המצב בדר"כ. הפעם היחידה שבה הפעולה הזאת הניבה את התוצאה ההפוכה היתה באחד הימים הראשונים לשימוש ב-Elements, כאשר ראיתי שאיכות האויר יורדת ופתחתי החלון. למרבה האימה, בשלב הזה איכות האויר המשיכה לרדת, ואפילו בצורה משמעותית יותר, עד שהבנתי שהגורם לכך הוא משאית שעומדת מונעת ליד הבית. לאחר שעזבה, איכות האויר חזרה לעלות. 


Sensibo Elements (צילום: גד גניר)


Sensibo Elements (צילום: גד גניר)




לא חייבים אגב את הסמארטפון כדי לדעת איך האויר שאנחנו נושמים. בחזית של Elements ישנו לוגו של סנסיבו. כל עוד איכות האויר טובה, הלוגו יאיר בצבע המותג, ירוק. ברגע שהאיכות יורדת, הלוגו ישנה את צבעו לכתום וברגע שהמצב יתדרדר לרמות באמת חמורות, הלוגו יאיר בצבע אדמדם. זה השלב שבו הסטרס נכנס לתמונה: קל להדחיק חרדות על מצב האויר כשהן מחכות לכם בסמארטפון ובאפליקציה, ואפילו אפשר איכשהו להתעלם מהן כהתראות שלא נקראו. כשהחיווי הזה מופיע מולכם על המזנון בסלון זה יותר קשה. הופתעתי לגלות עד כמה התאורה הזאת, על משמעויותיה, יכולה להשפיע עליי פסיכולוגית. מצאתי עצמי, בהתחלה לפחות, מוטרד מאוד מריכוזים גבוהים מהנורמה של של סוגים שונים של מזהמים באויר בבית, מזהמים שכלל לא שמעתי על קיומם מספר ימים לפני כן. סביר להניח שבסנסיבו הבינו שלתאורה הזאת יש פוטנציאל כזה, ובהגדרות של Elements ישנה אפשרות לכבות אותה.


אז Elements לא משמש באופן פעיל כמקדם מכירות עבור מסנן האויר של החברה, Sensibo Pure, אבל הוא כן יודע לעבוד איתו: ניתן להגדיר ש-Pure יתחיל לפעול בעוצמה גבוהה יותר ברגע ש-Elements מזהה שריכוז מזהם כזה או אחר באויר בחלל החדר עלה, ויחליש את פעולתו כשהאיכות האויר חזרה לרמה תקינה. תמיכה ב-IFTTT מאפשרת לכם לעשות שימוש ב-Elements גם עם מסנני אויר אחרים, לא בהכרח של Sensibo, אבל זה יצריך קצת יותר התעסקות מצידכם. על האריזה מופיעים גם הלוגואים של גוגל אסיסטנט ו-Home Kit של אפל, כעדות לתמיכתו של Elements בפלטפורמות בית חכם, אבל התמיכה הזאת מתבטאת בגוגל אסיסטנט, לפי ההתנסות שלי, בהצגת קריאת הטמפרטורה בלבד באפליקציית גוגל הום.


במסגרת סנסיבו פלוס, סל השירותים בתשלום חודשי קבוע, תוכלו להוסיף ל-Elements גם גישה לנתונים על זיהום האויר מחוץ לבית, אם כי המידע הזה קיים ברשת בחינם, כך שאתם בגדול משלמים כאן על נגישות נוחה יותר אליו.


המכשיר עצמו לא דורש התעסקות מורכבת, ההגדרה הראשונית שלו פשוטה וקלילה, במיוחד אם יש לכם בבית כבר מכשיר אחר של סנסיבו. מחברים אותו עם השנאי המצורף לחשמל, מניחים אותו על משטח כלשהו על המעמד המצורף או תולים אותו על הקיר, מתקינים את האפליקציה ועובדים לפי השלבים המותארים בה, ובתוך דקות הכל מוכן כדי להזכיר לכם לפתוח מדי פעם את החלון ולעורר בכם חרדות.


(+)
  • מזהה מגוון סוגי מזהמים וגורמי סיכון באויר
  • יודע לעבוד עם מוצרים אחרים של החברה, כמו גם עם כאלו של חברות אחרות
  • קליל לשימוש ולהגדרה ראשונית

(-)
  • חיווי מלחיץ (אם כי ניתן לביטול)
  • יקר להחריד

ואלו בסופו של דבר שני הדברים ש-Elements עושה: מוסיף עוד משהו לערימת החרדות הכללית ומזכיר לכם לפתוח מדי פעם את החלון, והוא עושה זאת בתמורה לסכום הפעוט של 589 ש"ח. כן, חשוב לאוורר את הבית, ואם תעשו זאת בהתאם להתראות מהמכשיר הזה, סביר להניח שתחסכו מעצמכם פה ושם כאבי ראש, בחילות וסחרחורות בלתי מוסברות. האם זה מספיק כדי לשכנע את הישראלי הממוצע לשלם סכום כזה? אני בספק.

2 תגובות

  1. או.. שאפשר לרכוש חיישן סיני זול יחסית לגז ופחמן דו חמצני, שעולה כ-20 דולר וגם מתחבר לטלפון..(וגם עובד מחוץ לבית). אז אין לו ממשק מצ'וכלל והוא לא מכיר TOVC או חלקיקי זיהום, אבל השיעול שלך כבר יאמר לך לגבי אלה..

    השבמחק
  2. האם יש אלטרנטיבות זולות יותר?
    אני מדבר אך ורק על זיהוי מזהמים, ללא סינון.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר