כזה ניסיתי: Asus Zenbook S 13

הייתם חושבים שהרגע שבו שלף סטיב ג'ובס את המקבוק אייר הראשון ממעטפה על הבמה באירוע של אפל, יהיה נקודת המפנה שתהפוך את המרדף אחר התואר המיותר "המחשב הנייד הדק ביותר בעולם" ללא רלוונטי. בפועל, ההתמודדות הזאת רק החריפה: 15 שנה לאחר האירוע הזה, יצרניות מחשבים ניידים עדיין מכריזות התרגשות מדי כמה חודשים כי עלה בידן לגלח עוד כמה מיקרונים מעוביו של המחשב החדש שלהן, כל אחת בתורה עם הפלא ההנדסי שלה. לטענת אסוס, Zenbook S 13 לשנת 2023 הוא המחשב החדש ביותר לשאת בתואר הזה בהשוואה לכל מחשב עם מסך 13 אינטש אחר כרגע בשוק. הוא הגיע אליי (בקופסה של ממש, לא במעטפה) לפני מספר שבועות לבדיקה והותיר אצלי בעיקר תהייה אם אכן העובי קובע.

Asus Zenbook S 13 2023 (צילום: גד גניר)



למדקדקים: בחלקו העבה ביותר, עוביו של Zenbook S 13 2023, הוא 1.16 ס"מ. למרות ה-1.6 מילימטרים הסוררים שמפרידים בינו לבין ההצהרות השיווקיות של אסוס על עובי של 1 ס"מ בלבד (המתייחסות, How convenient, לחלקים צרים יותר בגופו), אכן מדובר במחשב דקיק להפליא שמצליח לגרום אפילו למחשב כמו Lenovo Yoga Slim 9 להשמע שמנמן לידו עם עובי של 1.49 ס"מ. Zenbook S 13 2023 הוא לא רק דקיק, הוא גם קליל ומשקלו עומד על 997 גרם בלבד. הממדים האלו הופכים אותו לחמקן בתיקי גב בגודל סטנדרטי, וקרה לא פעם שתהיתי אם אכן זכרתי לקחת אותו איתי.


אסוס לא הסתפקה בעובי דקיק ובמשקל נוצה: לגב המסך גימור מט ייחודי (לטענת אסוס מדובר בתוצר של תהליך "חימצון פלזמה אלקטרוליטי") שאמור לדחות טביעות אצבעות. אגלה לכם סוד קטן: הוא לא עושה את זה. זה פחות גרוע מגימורים מבריקים אבל טביעות האצבעות עדיין שם. מצד שני, זה מאוד יפה. מלבד הטקסטורה הלא שגרתית, יש שם גם דוגמה של קוים כסופים שחוצים את גב המסך באלכסונים ויוצרים צורות גיאומטריות ומראה ייחודי ונאה מאוד. גוף המחשב עשוי כולו אלומיניום וכך גם השילדה שלו, אינו מתכופף כשמחזיקים אותו מהקצה ומשדר איכות ועמידות בהתאם למחשב ברמת המחיר שלו. באופן מפתיע ובניגוד למחשבים דקיקים אחרים, אסוס שילבה בגופו של Zenbook S 13 2023 חיבורים בגודל מלא ולא הסתפקה רק בחיבורי USB C: בצידו הימני שקע USB A סטנדרטי ושקע אוזניות 3.5 מ"מ ובצידו הימני יציאת HDMI סטנדרטית ושני שקעי USB C המשמשים גם להטענת המחשב. קצת פספוס בעיני שלא מצאו לנכון באסוס להעביר שקע USB C אחד לצד ימין ובכך לאפשר למשתמשים יותר גמישות בצד ממנו מטעינים את המחשב אבל העדר הצורך במתאמים שונים בהחלט מבורך.


Asus Zenbook S 13 2023 (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook S 13 2023 (צילום: גד גניר)



האתגר הגדול במחשב בעל גוף כה דקיק הוא פיזור החום. כדי להתמודד עם האתגר הזה, ציר הקיפול שלו תוכנן כך שיתחבר אל המסך באופן שפתיחת המחשב תרים את חלקו האחורי. הסידור הזה מבטיח זרימה של יותר אויר בחלקו התחתון, היכן שהמאווררים שואבים את האויר מבחוץ. פליטת האויר החם מתבצעת כרגיל במחשבים של אסוס  בסמוך לציר הקיפול מה שאמור למנוע התחממות של איזורים שהמשתמשים נוהגים לגעת בהם. אז ההתחממות אכן לא נוראית, אבל מהרעש שעושים המאווררים שלו קשה להתעלם. הם נכנסים לפעולה אמנם רק בפעילות אינטנסיבית במיוחד, אבל במקרים האלו הם מייצרים רעש ניכר. 


Asus Zenbook S 13 2023 (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook S 13 2023 (צילום: גד גניר)



עוד הקרבה על מזבח הדקיקות באה לידי ביטוי במקלדת: היא מרווחת ומסודרת בצורה הגיונית ואפילו מוארת אבל עומק הלחיצה של המקשים שטחי מאוד. אני לרוב לא מאוד תובעני מהבחינה הזאת ואפשר בסופו של דבר להתרגל לזה, אבל מדובר באחת המקלדות הפחות מהנות לשימוש שיצא לי להתנסות בהן. גם משטח העכבר לא מושלם: הלחצנים הנסתרים בחלקו התחתון מעט אסרטיביים ורועשים, אבל המשטח עצמו ענק ומגיב באופן מהיר ומדויק למגע.


Asus Zenbook S 13 2023 (צילום: גד גניר)



המחשב מתהדר במסך OLED יפיפה בגודל 13.3 אינץ' ברזולוציית 2.8K (בפיקסלים זה 2880 על 1800). הוא מציג 100% מטווח הגוונים של תקן DCI-P3, דיוק הצבעים מאושר ע"י Pantone, הוא תומך ב-Dolby Vision וב-VESA. למרות גימור מבריק לזכוכית המסך, הוא מתמודד לא רע בכלל עם השתקפויות ומואר היטב. על מה בכל זאת התפשרו? קצב רענון המסך סטנדרטי לחלוטין, 60 הרץ והמסך אינו מסך מגע, קצת מפתיע בטווח המחיר הזה אבל גם לא אסון.


לאחר ש- Zenbook S 13 של שנה שעברה הגיעו עם מעבדי AMD, החליטה אסוס שממשיך דרכו יתבסס על מעבדי הדור ה-13 של אינטל. הדגם שהגיע אליי עושה שימוש במעבד Core i7-1355U. בנוסף, הוא הגיע עם זכרון RAM LPDDR5 בנפח של 16 גיגה ואחסון SSD בנפח 1 טרה. לא מדובר במפלצת ביצועים אבל ברוב המקרים הוא בהחלט יעשה את העבודה: שימוש בדפדפן כרום עם מספר רב של לשוניות פתוחות במקביל, קבצי Excel עם נוסחאות סבוכות והמון נתונים, עריכת תמונות בסיסית בפוטושופ, וכמובן גם צפייה בסרטים, עם הכל הוא התמודד בגבורה ולא הראה סימני חולשה. לגיימינג הוא בפירוש לא נועד, וקצב הפריימים המביך ב-Need For Speed Payback, משחק מירוצים בן כמעט 6 שנים שהתקנתי עליו, כמו גם שאון המאווררים יעידו על כך.


Asus Zenbook S 13 2023 (צילום: גד גניר)



מצלמת הרשת היא ברזולוציית 1080p ומציגה איכות צילום מצויינת, עם צבעוניות נאה ומעט רעש דיגיטלי אפילו בתנאי תאורה לא חזקה במיוחד. אין כאן תריס פיזי לכיסוי המצלמה אך במקומו יש על המקלדת כפתור לכיבוי והדלקה שלה. מערכת השמע של המחשב מבית הרמן קרדון כוללת זוג רמקולים עם עוצמה מספקת, וגם האיכות סבירה בהתחשב בעובי המחשב: השמע צלול ונקי, עם ביצועים טובים בטווחי המיד והטווח הגבוה, אבל כצפוי ישנה חולשה בכל מה שקשור לבאסים. ביצועי הסוללה של Zenbook S 13 הפתיעו לטובה: סוללת ה-4 תאים בקיבול של 63Whr הספיקה לי בממוצע לכמעט 7.5 שעות עבודה, נתון מעולה ביחס למחשב כה דקיק, ומרשים מאוד באופן כללי.


(+)
  • דקיק וקומפקטי
  • מסך OLED צבעוני וחד
  • זמן סוללה ארוך במיוחד

(-)
  • עומק לחיצה שטחי מדי במקשי המקלדת
  • מאוררים רועשים
  • המסך אינו מסך מגע


מחירו של Asus Zenbook s 13 בקונפיגורציה שבדקתי עומד על 6190 ש"ח, כאשר ישנה גם גרסה עם מעבד Core i5 ואחסון קטן יותר בנפח של 512 גיגה שתעלה לכם כ-600 ש"ח פחות. יש לי המון סיבות להתעצבן על המחשב הזה: במסגרת האתגר המיותר לייצר את מחשב ה-13 אינץ הדק ביותר, אסוס התפשרה על נוחות ההקלדה ואיכות השמע, ויתרה על מסך מגע, וייצרה תחת ידיה מחשב שמרעיש באופן מעיק בעת מאמץ. מצד שני, הוא נותן מספיק סיבות לבחור דווקא בו, גם אם עשירית מילימטר לפה או לשם לא קריטית עבורכם: המסך נראה מעולה, הביצועים טובים מספיק בשביל רוב השימושים וזמן הסוללה ארוך באופן מפתיע

2 תגובות

  1. נראה שהוא לא כולל חיישן לטביעת אצבע,
    חבל שזה לא הפך לסטנרדט במחשבים ניידים.

    השבמחק
  2. שכחתי לציין שהמצלמה מצויידות בחיישני אינפרה אדום ותומכת בזיהוי פנים מאובטח של מיקרוסופט Windows Hello. ברוב הזמן זה נוח ומהיר יותר מטביעת אצבע

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר