כזה ניסיתי: Garmin Instinct 2X Solar

אי שם בשנת 2018, הכריזה גרמין על סדרת Instinct, שעונים חכמים מוקשחים לאנשים שמבלים את רוב זמנם בתנאים מאתגרים. השעונים האלו היו מעין אנטי תזה לאופנה ששלטה בקטגוריה. במקום שעונים בעיצוב יוקרתי עם מסכי AMOLED יפיפיים שניתן לתפעל דרך מסך מגע, שעוני Instinct הגיעו עם מסך שחור לבן, הניווט בהם התבצע באמצעות הכפתורים בצדדים, והעיצוב, איך לומר זאת בעדינות, לא מאוד אלגנטי. כל הספרטניות הזאת משרתת את המטרה העיקרית של השעון הזה, התאמה לשטח: מסך שחור לבן צורך פחות חשמל וחוסך בסוללה, שליטה באמצעות כפתורים היא אמנם סיזיפית לפרקים למי שהתרגל למסך מגע, אך היא גם יותר פרקטית והעיצוב הוא פועל יוצא של הרצון של Garmin למגן אותו בפני מכות, כמו גם לאותת לסביבה מסרים בסגנון "אה, אתה תריאטלוניסט? כל הכבוד לך ולמשבר גיל ה-40 שלך. אני אשמח לשמוע על כך יותר בהזדמנות, אבל אני בדיוק הולך לטפס על הר געש". לאחרונה השיקה גרמין את הדור השני של הסדרה הזאת, ושלחה אלי את ה-Instinct 2X Solar.

Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)



קצת אוריינטציה בקטלוג של גרמין: כל דגם בקטלוג מזוהה לפי שם הסדרה והדור שלה. מעבר לכך, חלק מהשעונים מגיעים בכמה גדלים כאשר "S" מסמן דגם קטן יותר, ו-"X", מסמן דגם מוגדל. בנוסף, חלק מהשעון מגיעים בגרסאות "סולאריות" אשר בורכו בטבעת מסביב למסך אשר קולטת את אור השמש וטוענת את השעון על הדרך. לפיכך, Garmin Instinct 2X Solar שהגיע אליי הוא הדור השני בסדרה, בגרסה המוגדלת (50 מ"מ) והסולארית.


כאמור, העיצוב של Instinct 2X Solar אינו אלגנטי וכשמניחים אותם זה לצד זה, הוא גורם אפילו לשעוני ה-Fenix של החברה להראות מעודנים. מעבר לעובדה שמדובר בשעון גדול, העיצוב עצמו גס ומזכיר שעוני צלילה. השעון עשוי לדברי גרמין מפולימר איכותי מחוזק בזכוכית וסיבים. הוא אמנם לא עבר אצלי התעללות קיצונית, אבל לאחר כמעט חודש של שימוש לא זהיר במיוחד ומפגשים אקראיים עם קירות וגדרות נראה עדיין כמו חדש ונקי לחלוטין משריטות. השעון עומד בתקן הצבא האמריקאי MIL-STD-810G, מה שאומר שהוא עבר סדרה מפרכת של בדיקות עמידות בחום, קור, נפילות ועוד. הוא עמיד לצלילה במים בעומק של עד 100 מטר, בקיצור, קשוח. הדבר היחיד שמפריע לי הוא הבחירה של גרמין ברצועה מובנית, כלומר לא רצועה סטנדרטית שניתן להחליף בקלות בעצמכם כמו בשעונים אחרים של החברה וחבל. רצועה שמתבלה ונקרעת בעקבות שימוש אינטנסיבי היא לא תרחיש בדיוני, בטח לא בקרב אוכלוסיית היעד של השעון הספציפי הזה ורצועה מהסוג הזה מסבכת את המשתמשים במצבים כאלו.


Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)

Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)

Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)



למרות שהשעון עצמו התברך בממדים נדיבים, שטח התצוגה אינו גדול במיוחד, רק 1.1 אינטש מחולקים לשני חלונות, חלון עיקרי ועוד שטח עגול מופרד בתוכו. המסך, המציג רזולוציה של 176 על 176 פיקסלים הוא מסך מונוכרום טרנספלקטיבי MIP (ראשי תיבות של Memory In Pixel). הוא לא רק קריא במיוחד באור שמש, הוא גם חסכוני באופן קיצוני בחשמל הודות למנגנון פנימי שמזכיר מעט מסכי E-Ink באופן בו הוא משמר תמונה שכבר מופיעה עליו ולא מרענן אותה כל עוד אין צורך לשנות אותה. עם כל ההתקדמות שנעשתה עד כה מבחינת עוצמת תאורה וניגודיות במסכי AMOLED בשעונים של אפל וסמסונג, הם עדיין לא מתקרבים לנוחות שבשימוש במסך הזה באור יום תחת שמש ישירה. הצד הפחות חיובי הוא שמדובר בחוייה מאוד לואו-טקית. זה בכל זאת מסך שחור לבן, עם ממשק חף מניסיונות להתחנף למשתמשים והכל מאוד מינימליסטי ופונקציונלי, אפילו כל מה שקשור לשימוש בשעון כשעון חכם. סוגיה מרגיזה נוספת: הטבעת הסולרית מצטיינת בהחזרת השתקפויות ומצאתי את עצמי מסתנוור ממנה לעיתים או מסנוור אחרים בסביבתי.


תפעול השעון מתבצע באמצעות חמישה כפתורים (שניים בצד ימין, שלושה בצד שמאל), בדומה לאופן הניווט בשעוני Fenix. למי שטרם התנסה, עבור מי שעובר לשעון כזה משעון חכם סטנדרטי עם מסך מגע, מדובר בלא פחות מהלם תרבותי שמזכיר קצת ניסיון לחזור לטלפון "טיפש" עם מקשים פיזיים. מצד שני מתרגלים לזה מהר מאוד ועבור קהל היעד של השעונים האלו מדובר בבחירה פרקטית.


Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)

Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)

Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)



השעון מציע מעקב אחר כ-40 סוגי פעילות ספורטיבית. זה הרבה פחות ממה שמציעות סדרות יוקרתיות יותר של גרמין, אבל בתוך ה-40 יש מבחר נאה שכולל בין השאר הליכה, טיפוס הרים, דיג, תריאטלון, שחיה בבריכה או בים, כדרוגל, כדורסל, מסלולי מכשולים, אימוני HIIT והפעילות שאני עשיתי איתו בעיקר, רכיבה על אופניים. השעון מודד דופק באופן מדויק למדי (ומציג אותו באופן מובלט בחלון העגול במסך) ויודע לתעד באופן מדויק את פרק הזמן שביליתם בכל איזור דופק שונה במהלך האימון כמו גם המהירות הממוצעת שלכם, מהירות בתנועה, והגובה שעליתם במהלך הפעילות. בסיום הפעילות השעון גם יציין כמה שעות מומלץ לכם לנוח עד לפעילות הבאה. בגלל שמדובר בגרסה סולארית של השעון, הוא מסוגל למדוד גם את עוצמת אור השמש שנחשפתם אליו. כנהוג בז'אנר, השעון יודע לבצע מעקב אחר השינה ולספר לכם מה היתה איכותה, מודד את רמות הסטרס שלכם לאורך כל שעות היום, מודד את רמת החמצן בדם, מנטר את הנשימה שלכם ומציג לכם מדד בשם  "Body Battery" אשר ניזון מפרמטרים כמו הדופק ואיכות השינה שלכם ומייצר באמצעותם ציון שמנסה לחזות כיצד תרגישו במהלך היום ואם כדאי לכם לצאת לאימון או אולי לדחות אותו. בנוסף, השעון מסוגל לחשב את VO2 Max, מדד המאפשר לחזות את רמת הביצועים שלכם באימון. Instinct 2X Solar עושה שימוש ב-GNSS, שהיא למעשה רשת שמאגדת כמה מערכות לווינים שונות כמו GPS, GLONASS, BAIDU ו-Galileo כדי לקבל אות במהירות ולנווט בצורה יציבה ומדויקת. יש לשעון מצפן מובנה, הוא יודע לתעד את המסלול שעשיתם כדי לעזור לכם לנווט בדרך חזרה, וגם ידע לנווט אתכם לנקודות ששמרתם מראש. 


Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)

Garmin Instinct 2X Solar (צילום: גד גניר)



מה עוד? השעון כולל פנס מובנה שמסוגל להאיר באופן קבוע או להבהב בדפוסים מוגדרים מראש ואפילו להאיר באור אדום. השעון מציע אפשרות תשלום באמצעות Garmin Pay, שירות תשלום ה-Contactless של החברה, תכונה שימושית אך מעט מסורבלת לאור הצורך לנווט אל האפליקציה באחד מתפריטי השעון והזנת קוד סודי, הכל באמצעות הלחצנים בצדדים. עוד השעון מציעה גישה ל-ContactIQ, חנות האפליקציות של גרמין וכמובן, התראות מהסמארטפון אליו הוא מחובר. ההתראות מגיעות בעברית תקינה ואם אתם ממש רוצים, ניתן לבחור בממשק עברי מלא לשעון עצמו. התפעול באמצעות הכפתורים והמסך השחור לבן לא הופכים את חויית השימוש בשעון כשעון חכם למהנה במיוחד, אבל מבחינה פונקציונלית לא חסרים כאן יותר מדי דברים. מה בכל זאת חסר? תמיכה בספוטיפיי או באפליקציות מוזיקה אחרות ואחסון רשימות השמעה ושירים על אחסון פנימי של השעון עצמו למצבים שתרצו להתנתק מהטלפון אבל עדיין לשמוע מוזיקה.


הסוללה היא גולת הכותרת של שעוני Instinct בכלל, ושל הדגם הספציפי הזה בפרט. בגרמין מציגים הערכות זמנים שונות לסוגים שונים של שימוש: כ-40 יום של שימוש כשעון חכם, 60 שעות של ניווט GPS, ואפילו 100 ימים במצב חסכוני. בגרסה הסולרית מדברים בלי בושה על זמן שימוש ללא הגבלה משום שהשעון נטען כשאתם בפעילות. גם זה לא נותן לנו נתון מדויק לגבי זמן הסוללה בשימוש בעולם האמיתי (שכולל ערבוב של כל סוגי השימוש שגרמין הגדירה), עדיין מדובר בנתונים פנטסטיים לסוללה של שעון חכם. איך הביצועים בפועל? בשימוש ב-Instinct 2X Solar כשעון חכם עם כמות מכובדת של התראות ומעקב עם GPS אחר שתי רכיבות אופניים של קצת יותר משעה בשבוע, הצלחתי לסחוט מהסוללה בערך שלושה שבועות וחצי של שימוש, נתון ששעונים של יצרניות אחרות יכולים לחלום עליו בדפוס השימוש הזה. מה לגבי זמן השימוש הלא מוגבל? ובכן, מניח תיאורטית זה אפשרי אבל צריך להיות הרבה זמן בשמש מצד אחד, ולעשות שימוש מאוד מצומצם בשעון כדי לנהל את תקציב הסוללה של השעון באופן מאוזן. בכל מקרה, גם אם ההבטחות מרחיקות מעט לכת, עדיין, הרחק מהמטען, השעון הזה שורד הרבה יותר משעונים אחרים.


(+)
  • זמן סוללה ארוך באופן קיצוני ביחס לקטגוריה
  • מסך קריא מאוד בשמש
  • עמיד וקשוח

(-)
  • אין אפשרות נוחה ופשוטה להחליף רצועה
  • המסך השחור לבן לא יתאים לכל אחד
  • הטבעת הסולרית מסביב למסך מחזירה אור ומסנוורת לפעמים

זה לא השעון הראשון של גרמין שלא מתחנף למשתמשים. רוב שעוני החברה לא מנסים בכלל לקרוץ לאותו קהל של השעונים הידידותיים והנוצצים של סמסונג ואפל. השעונים של גרמין פונים בעיקר למי שבאמת לוקח את הפעילות הגופנית שלו ברצינות או לפחות מעוניין להראות כמו אחד כזה. במקרה של Instinct 2X Solar, גרמין מקצינה את הגישה הזאת והתוצאה היא שעון מאוד לא מצועצע שרבות מה"פשרות" בחויית השימוש בו משרתות למעשה את המטרות של הקהל שאליו גרמין מכוונת. ביבוא רשמי של רונלייט, מחיר הגרסה שבדקתי הוא 1999 ש"ח, יקר אולי מעט יותר מ- Galaxy Watch 5 Pro  של סמסונג אבל זול משמעותית מ-Apple Watch Ultra, מפנק אולי פחות משניהם אבל ללא ספק פרקטי יותר בשטח.

2 תגובות

  1. תודה על הביקורת :)
    מסתבר שיש אפשרות להחליף רצועות - https://www.youtube.com/watch?v=3TvUjGvyfhM

    השבמחק
  2. שלום ,האם השעון מתאים גם טריאתלון?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר