כזה כדאי לכם לקנות: מדריך קנייה למחשבים ניידים ב-2023

בכל תחילת שנת הלימודים אקדמית הם צצים מחדש בהמוניהם: מדריכי קניית מחשבים ניידים. ודאי נתקלתם בהם, מדובר במקרה הטוב באוסף עצות גנריות ושבלוניות שנכתבו בדר"כ בעיקר עבור מנועי חיפוש ובמקרה הרע מדובר סתם בתוכן שיווקי. לאחר שקראתי בתסכול כמה וכמה שכאלו, החלטתי לשתף אתכם בטיפים מעשיים מהניסיון האישי שלי, רגע לפני שאתם בוחרים את המחשב החדש שלכם. 

(צילום: גד גניר)


הבשורות הרעות הן שחנויות, יבואנים ויצרנים לא מספקים לפעמים מידע קריטי שמשפיע מאוד על חויית השימוש במחשב: אפשרויות שדרוג, סוג המסך, התחממות, רעש, ועוד. לפיכך, ביקורות גולשים וביקורות מקצועיות הן דרך טובה לקבל מושג על נקודות שלא צפות מתוך קריאת מפרט טכני או תיאורים שיווקיים של מחשב נייד. הבשורות העוד יותר רעות אבל הברורות מאליהן, הן שכל בחירה שתעשו כוללת בתוכה פשרות, כמעט בכל טווח מחיר. לכן, אחת המטרות שלי ב-1875 מילים הבאות היא לא רק לכוון אתכם לנקודות החשובות, אלא לעזור לכם להבין גם היכן ובאילו נסיבות אפשר להתפשר. הערה אחרונה לפני שצוללים לקרביים של מחשבי PC, המדריך הזה אינו רלוונטי למי שתוהה איזה Macbook לקנות: מעבר לכך שתצורות החומרה שונות מאוד, מי שמשדרג Mac לא באמת זקוק למדריך כדי לדעת במה לבחור מתוך המבחר המצומצם של אפל. בנוסף, אם החלטתם לעשות את הצעד ולעבור בין מערכות ההפעלה, מומלץ לשקול את הצעד הזה בשנית. המעבר הזה דורש זמן הסתגלות ולמידה, משהו שאין לסטודנטים בשפע. ועכשיו, אפשר להתחיל:


ביצועים

שלושה פרמטרים עיקריים משפיעים על ביצועי המחשב שלכם: דגם המעבד, נפח זכרון ה-RAM והכרטיס הגרפי. למדריכי קנייה של מחשבים ניידים מלפני 3-4 שנים עוד ניתן היה להוסיף לרשימה גם את סוג האחסון אבל ב-2023 בודדים המחשבים שמגיעים ללא אחסון שמבוסס על SSD כך שמהבחינה הזאת חשוב רק לוודא במפרט המחשב שאכן כך המצב, ואם לא, עשו לעצמכם טובה ותתרחקו מהמחשב הזה. 


(צילום: גד גניר)



ההיררכיה של דגמי מעבדים היא יחסית פשוטה ואם מבינים אותה, אפשר להסיק ממנה מספר תובנות כמו רמת הביצועים של המעבד, סוג המחשב עבורו הוא מיועד וגילו בשוק. סדרת המעבדים העיקרית של אינטל Core iX לדוגמה, כוללת 4 סדרות עיקריות (Core i3, Core i5, Core i7 ו-Core i9) הנבדלות זו מזו ברמת הביצועים שלהן. זו הדרך הבסיסית ביותר להבדיל בין מעבדים, אם כי אנשים נוטים להתעלם מכל נתון אחר בשורת המעבד במפרט וחבל. נתון שחשוב לשים לב אליו הוא דור המעבד: הדור הנוכחי הוא דור 13 כאשר בעוד כשלושה שבועות צפוי להיות מוכרז דור 14 (אם כי עד שנראה מחשבים ניידים מצוידים במעבדים מהדור החדש עוד ייקח זמן). כל דור מביא איתו שיפור מסוים בביצועים ובצריכת החשמל בכל הסדרות. כך לדוגמא, מעבדי דור 11 של אינטל הציגו שיפור של 13 אחוז בביצועים ביחס לדור שקדם להם, ודור 13, הנוכחי, מציע שיפור של 37 אחוז ביחס לדור 12. מה עושים עם המידע הזה? מתלבטים אם לרכוש מחשב עם מעבד מהדור הנוכחי מסדרת i3 או מעבד מסדרת Core i5 משנה שעברה, או נזהרים לא לרכוש מחשב עם מעבד מכמה דורות אחורה. הדרך הטובה ביותר להבין אם יש הבדל ומה עדיף היא ללכת לגוגל ולחפש השוואה בין דגמי המעבדים. יש המון אתרים שמתמחים בדיוק בהשוואות האלו והם מציגים מידע השוואתי מפורט בין כל דגם מעבד שתבחרו שיעזור לכם להבין מה חזק יותר. עוד משהו ששווה לשים לב אליו במעבדים של אינטל הוא אות הסיומת בדגם: מעבדים שנגמרים למשל באות U הם מעבדים המיועדים למחשבים דקיקים במיוחד ועל כן מתאפיינים בביצועים פחות חזקים ממקביליהם עם האות H, ודגמי P מייצגים את החוליה המקשרת בין שני סוגי המעבדים. מתחת לסדרות בהיררכית המעבדים יש את סדרת פנטיום וסלרון המיועדות למחשבים חלשים יותר. המלצה חמה שלי - לדלג על המחשבים עם המעבדים האלה אלא אם השימוש במחשב הזה בסיסי מאוד או שהתקציב שלכם מאוד מאוד מוגבל. 


(צילום: גד גניר)



בזכרון ה-RAM, המיינסטרים כיום במחשבי PC הוא 16 גיגה. אפשר לחיות בסדר עם 8 גיגה אבל מאחר שמחשב נייד היא קנייה לכמה שנים קדימה, בהנחה שהתקציב מאפשר זאת רצוי ללכת על יותר. לזכרון ה-RAM יש השפעה משמעותית על חויית השימוש במחשב בכל הקשור לריבוי משימות ולמעבר מהיר בין אפליקציות וככל שהזמן עובר, מפתחי תוכנות מכוונים אל מחשבים עם זכרון RAM מרווח יותר. נתון שיצרניות לא טורחות לציין הוא האם ניתן להרחיב את נפח זכרון ה-RAM. הן לא טורחות לעשות זאת כי לרוב, במחשבים שאינם מחשבים מסדרות עסקיות או סדרות גיימינג, האפשרות אינה קיימת. מעבר לכך, רוב המשתמשים ממילא לא נוטים לפתוח את המחשב ולבצע בו השתלות איברים. יכולת השדרוג לא צריכה להיות גורם מכריע בהחלטת הקנייה שלכם, אבל מניסיון אישי שלי, שדרוג של זכרון ה-RAM אינו יקר במיוחד ועושה פלאים לביצועים של המחשב כמה שנים אחרי הרכישה.


כרטיס מסך: אם אין לכם כוונה להריץ משחקים על המחשב, כרטיסי המסך המובנים של אינטל ו-AMD בדר"כ יספיקו לרוב השימושים האחרים. הדור הנוכחי של כרטיסי המסך של nvidia הוא סדרת RTX40XX. הדגמים הפחות יקרים, RTX4050 ו-RTX4060 ישפרו לכם את החויה. הדגמים היותר יקרים, RTX4070 ו-RTX4080 מתאימים יותר למי שמעוניין לחטוא בעריכת וידאו וגיימינג.


עכשיו בואו נהיה מעשיים: איך יודעים מה לקנות? את התשובה לכך לא תמצאו באתר של יצרנית המחשב כי אם באתרים של התוכנות בהן אתם מתכננים להשתמש. לרוב הן מפרסמות דרישות מינימום ודרישות מומלצות. דרישות המינימום הן הדרישות שבלעדיהן התוכנה פשוט לא תעלה. הדרישות המומלצות יספקו לכם חויית שימוש נאותה. לא תמיד תקבלו רשימה ברורה ועדכנית, אבל אפשר לעבוד עם מה שיש ולתרגם את זה למספרים שמופיעים במפרטים של מחשבים. קחו לדוגמה פוטושופ: דרישות המעבד שלה יחסית צנועות ועומדות על מעבד עם כמה ליבות עיבוד (במהירות שעון מינימלית של 2 גיגהרץ), זכרון RAM מינימלי של 8 גיגה (אם כי מומלץ 16), ומעבד גרפי מה-7 שנים האחרונות. משתמשים שרוצים לעבוד עם מסכי 4K יצטרכו לוודא שלכרטיס המסך שלהם יש זכרון מובנה בנפח מינימלי של 4 גיגה. זה אומר שמחשב חדש, עם מפרט מיינסטרימי לחלוטין הכולל מעבד Core i5 מהדור הנוכחי עם זכרון RAM בנפח 16 גיגה יכול להריץ את התכונה בלי בעיה. למען האמת, הצלחתי להריץ פוטושופ גם על מחשב עם מעבד אינטל פנטיום וזכרון RAM בנפח 8 גיגה, אבל חויית השימוש היתה מן הסתם הרבה פחות חלקה ומהנה.


גודל ומשקל

ההתייחסות לממדי המחשב היא לפי גודל המסך שלו. ישנן ארבע קבוצות עיקריות לגדלים של מחשבים: מחשבים אולטרה קומפקטיים בגדלים שנעים סביב 10 אינטש, מחשבי קומפקטיים בגדלי מסך שבין 13 ל-14 אינטש, מחשבי מיינסטרים באיזור ה-15.6 אינטש ותחליפי מחשבים שולחניים בגודל 17 אינטש. משקלי המחשבים מושפעים מן הסתם מגודל המסך: מחשבים אולטרה קומפקטיים שוקלים בדר"כ פחות מקילו, מחשבים עם מסך 13-14 אינטש שוקלים בין קילו לקילו וחצי, מחשבי 15.6 שוקלים בין קילו וחצי לשני ק"ג, ותחליפי מחשבים שולחניים שוקלים למעלה משני קילו. למשקל הזה צריך להוסיף גם את משקל השנאי של המחשב כשבדר"כ ככל שהמחשב גדול יותר, גם השנאי שלו גדול וכבד יותר. מחשבים עד גודל 15.6 מגיעים בשנים האחרונות עם שנאים שאינם גדולים באופן משמעותי מאלו של סמארטפונים אז מדובר בתוספת נפח ומשקל זניחות, אבל במחשבים גדולים יותר וחזקים יותר משקל השנאי יכול להגיע לחצי קילו ואף לקילו.


(צילום: גד גניר)



העצה הגנרית בנושא זה היא "קחו בחשבון שאם אתם מסתובבים הרבה עם המחשב, לכו על מחשב יותר קומפקטי וקל". הצרה היא שהחיים יותר מורכבים: מחשבים אולטרה קומפקטיים הם לרוב מחשבים חלשים עם מקלדת קטנה וקשה לעבוד איתם לאורך זמן הן מבחינת נוחות פיזית והן מבחינת ביצועים. מחשבים קומפקטיים הם לכאורה איזון אופטימלי בין גודל ומשקל לביצועים אבל כמחשב ראשי, ייתכן שעדיין מדובר בגודל מסך קטן מדי. מחשבים עם מסכי 15.6 אינטש וצפונה הם מחשבים שכנראה יותר נוח לעבוד עליהם בנחת בבית ובכיתה, אבל הניידות שלהם פחות גבוהה. אם יש לכם בבית עמדת עבודה עם מסך ומקלדת, מחשב נייד בגודל מסך 13-14 אינטש יהיה כנראה הבחירה האידיאלית. אם לא, לעיתים עדיף לשלם את המחיר בקילוגרמים של מחשב 15.6 אינטש.


(צילום: גד גניר)



מסך

חשבתם שסיימנו עם מסכים? רק התחלנו. מסכי מחשבים ניידים מגיעים עם מספר סוגי פאנלים: TN, IPS, OLED ומסכי Mini-Led. בואו נתחיל מהזול: מסכי TN הם מסכים מהזן הנחות ביותר אך הם הולכים והופכים לפחות נפוצים. הם מתאפיינים בזויות צפייה מאוד צרות ובדר"כ כדי לקבל גווני צבע סבירים, צריך לסדר את המסך ישירות מולכם. מסכי IPS נראים הרבה יותר טוב, מספקים בדר"כ רמת תאורה טובה וזויות צפייה רחבות מאוד. מסכי OLED היו עד לאחרונה סימן היכר של מחשבים מסדרות יוקרה של מחשבים ניידים אבל בשנתיים האחרונות רואים יותר ויותר כאלו בסדרות הביניים. מדובר במסכים עם צבעוניות עזה, שחור כהה מאוד, ותמונה מרהיבה באופן כללי, אם כי מדובר במסכים שנהוג להתייחס אליהם ככאלו שחשופים יותר מאחרים ל"צריבה", כלומר, הופעת כתמים על המסך לאחר תקופת שימוש ממושכת. מסכי Mini Led בדומה למסכי OLED מספקים גווני צבע חיים ושחור אפל, וניתן למצוא אותם כיום בעיקר במחשבים יקרים יחסית. בסופו של דבר, עדיף להמנע ממסכי TN (רוב החנויות לא מציינות את סוג המסך הזה, או מציינות באופן קצת מטעה "IPS Level", לכן כדאי ללכת על מחשבים שבהם מופיע אזכור ספציפי מהו סוג המסך), מסכי OLED הם פינוק שאפשר לשקול אותו אם הוא בתקציב שלכם, ומסכי IPS הם הפשרה האידיאלית בין מחיר לאיכות תמונה. 




(צילום: גד גניר)



גימור המסך יכול להשפיע על אופן ההתמודדות שלו עם השתקפויות באולם ההרצאות או בקפיטריה. מסך בגימור מט בולע חלק משמחת החיים של גווני הצבע, אבל יספק לכם הגנה עדיפה מפני החזרי אור. באופן כללי, מוטב לשים לב לנתון בהירות המסך במפרט המחשב (מצוין ביחידת המידה nit) ולהעדיף מסכים בעלי עוצמת תאורה גבוהה יותר. 


מה לגבי רזולוציה? כמעט בכל גודל מסך של מחשב נייד, רזולוציית 1920 על 1080 פיקסלים (FHD) תהיה בהחלט מספקת למשתמש הממוצע. כל מה שפחות מזה, יראה רע על המסך, בעיקר על מסכים גדולים יותר. כל מה שמעבר לזה, בעיקר במסכי 13-14 אינטש ייתן לכם שדרוג מאוד זניח באיכות התמונה ויעלה לכם ביותר כוח מחשוב וצריכת סוללה גבוהה יותר. המשתמש הממוצע גם יכול לוותר על קצבי פריימים גבוהים: עד לא מזמן היה מדובר בתכונה שמאפיינת מחשבי גיימינג בלבד אך כיום יותר ויותר מחשבים מציעים קצבי פריימים של 90 ו-120 הרץ. מדובר בפינוק: קצב פריימים גבוה את התנועה על המסך  לברורה וחלקה יותר. מצד שני, כמו רזולוציה גבוהה, הוא דורש משאבי עיבוד נוספים ומכלה את הסוללה של המחשב מהר יותר. פינוק נוסף ששווה לשקול טוב אם הוא הכרחי: מסך מגע. מסכי מגע במחשבי PC הם שריד להרפתקת Windows 8 מהימים בהם מיקרוסופט חשבה שממשקי מגע הם העתיד של מחשבים אישיים. Windows 10 ו-Windows 11 אחריה חזרו לממשק יותר מסורתי של מערכת ההפעלה, אבל מחשבים עדיין מגיעים עם מסך מגע בעיקר בשביל משתמשים שהתרגלו לעבוד ככה ולא יכולים לחזור חזרה. בשורה התחתונה, אפשר בהחלט לחיות בלי זה.


חיבורים

אחד הדברים שמבקרי מחשבים ניידים אוהבים להתלונן עליהם הוא מגוון החיבורים הצנוע של מחשבים חדשים ויש בתלונות האלו מידה רבה של צדק: אף אחד לא אוהב להסתובב עם מתאמים ומפצלים חיצוניים. אפילו אפל שהיתה מובילה אופנתית בעניין הזה וצמצמה לפני כמה שנים את מגוון החיבורים במחשבי ה-Macbook Pro לכדי ארבעה חיבורי USB Type C, חזרה בה ושילבה במחשבים מהדורות היותר מאוחרים חיבורים מסוגים נוספים. בסופו של דבר, זה לא סוף העולם וזה לא צריך להיות שיקול לבחירת מחשב. ובכל זאת, מומלץ בחום לנסות לחפש מחשב שמציע לפחות שני חיבורי USB C (במיוחד אם אחד מהם משמש לטעינת המחשב), ושני חיבורי USB A סטנדרטיים. 


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



שיחות וידאו

מגיפה כלל עולמית, מצעד דגלים בירושלים או סתם עוד הסלמה בדרום הם ההוכחה שמומלץ לא לזלזל במצלמת הרשת ובמערך המיקרופונים של המחשב הנייד שלכם, האמצעים שיאפשרו לכם לעבוד או ללמוד מרחוק. הבעיה שקשה עד בלתי אפשרי להסיק ממפרט טכני של מחשב על חויית שיחות הוידאו שהוא יספק. בסופו של דבר, מצלמה ברזולוציית 1080p אמורה לעשות את העבודה אבל אם אתם נוטים לעבוד באופן קבוע מרחוק, מומלץ לבדוק ביקורות על המחשב שנמצא על הכוונת שלכם כדי לראות אם הוא לא מאכזב מהבחינה הזאת. הצלע השלישית של חויית שיחות הוידאו היא הרמקולים ובה בדר"כ האכזבה היא אינהרנטית: בודדים המחשבים הניידים שהרמקולים שלהם מסוגלים לספק חויית שמע מספקת. עם זאת, בעולם שבו רובנו מסתובבים עם אוזניות, רמקולים לא איכותיים הם פשרה שבהחלט ניתן לחיות איתה.


(צילום: גד גניר)



סוללה וטעינה

זמן הסוללה נגזר מן הסתם מגודל הסוללה אבל לא רק: מה עושים עם המחשב ובאילו פינוקים הסוללה אמורה לתמוך משפיעים באופן ישיר על משך הזמן שתוכלו לבלות עם המחשב ללא חיבור לחשמל. זמני הסוללה המוצהרים ע"י היצרניות, לרוב, מוגזמים ולא כדאי להסתמך עליהם. מצד שני, אם מדובר במחשב נייד המיועד ללימודים, צריך לשאוף לאחד שיאפשר לכם לצלוח יום לימודים שלם ללא גישה לתקע חשמלי. היעד הזה מתנגש עם סעיף הביצועים? עשו לעצמכם טובה ומצאו מחשב שנטען דרך שקע USB Type C.


(צילום: גד גניר)


מה כל כך טוב בזה? ראשית, מדובר בתקן אוניברסלי, שאינו ייחודי ליצרנית ספציפית. לא חייבים לרכוש עבורו מטען מקורי של היצרנית וניתן לשאול מטען מאחרים בכיתה. מעבר לכך, מחשב כזה מסוגל להיטען גם מסוללה חיצונית בעוד מחשבים עם מחבר טעינה ייחודי של היצרנית לא מסוגלים לעשות זאת. סוללות חיצוניות אמנם לא יעשו קסמים, אבל הן בהחלט מסוגלות לתת לכם את תוספת הכוח הדרושה במקרי חירום.




13 תגובות

  1. מדריך מעולה, תודה רבה, עזרת לי מאוד.

    השבמחק
  2. הדור הנוכחי הוא דור 14. [...] ודור 13, הנוכחי, מציע שיפור של 37 אחוז ביחס לדור 12.
    הדור הנוכחי של מעבדי אינטל הוא 13 או 14?

    השבמחק
  3. הי גד, בתור מי שממש ממש עכשיו עשה את המעבר מpc לmac אני רוצה קצת לערער לך התפישה שהצגת בתחילת הסקירה. לפני שעברתי למק כיליתי שעות וימים בקריאת סקירות והשוואת דגמים של לפטופים רק כדי ליפול על לפטופ של אסוס שהוא מעולה אבל עם חיי סוללה מאוד מאכזבים - בניגוד לנכתב בסקירות, שאותן צריך לדעת לפענח כדי להבין שמה שנכתב בסקירה על חייה הסוללה לא ישקף את המציאות (אפילו התכתבנו בנושא). לשמחתי המחשב של בת הזוג שבק חיים, העברתי לה את האסוס ורכשתי מקבוק אייר מהדור הישן m1 שנמכר בכ3,500 ש״ח. וללא ספק מדובר בלפטופ הכי טוב שהיה לי בחיי - ושני הלפטופים האחרונים שלי היו מסדרת dell xps היוקרתית.. לקח לי עשרים דקות של צפייה בסרטוני הדרכה ועוד כמה חיפושים בגוגל כדי לשלוט על מערכת הפעלה החדשה בצורה מספקת לעבודה שוטפת (הרבה פחות זמן מתחקירי השוק הנדרשים לקנית pc), ואת כל התוכנות שהיו לי בpc התקנתי על המק. אין לי אהבה גדולה לאפל, אבל כרגע הם מציעים את העסקה הכי משתלמת ללפטופים בטח ובטח לסטודנטים ושווה לחשוב מחדש על הדיס-המלצה להם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן! ההערה על המקים מבוססת על החוייה האישית שלי. ב-2017 ניתנה לי האפשרות לעבור בעבודה מ-PC למק. קפצתי על ההזדמנות בהתלהבות ובאמת עם כל הנכונות בעולם להתאמץ כדי לבצע את המעבר. במשך שנה נאבקתי בהרגלים של שני עשורים של שימוש במחשב PC תוך כדי פרוייקטים חשובים בעבודה עד שבסוף התייאשתי וחזרתי ל-PC. אני לא אומר שזה אפשרי אבל זה בהחלט אינדיבידואלי, כמו הבלוג הזה :)

      מחק
    2. ולמרות כל מה שאמרתי בהודעה הקודמת, אם מדובר בשימוש אישי, מבוסס WEB בעיקר, ויש את הזמן הדרוש להסתגל למערכת הפעלה חדשה אז כן, בהחלט, מקבוק אייר עם מעבד M1 ב-3500 ש"ח זה דיל מטורף שאין משהו שמשתווה לו בעולמות ה-PC כרגע.

      מחק
  4. תודה יובל. סקירה מעולה. לי אישית לא חידשת כי אני חובב טכנולוגיה, אבל אין ספק שהסקירה מקיפה מדויקת ומצוינת. כמו שכתבת בהתחלה ה"סקירות" שמופיעות במקומות שונים הן ברמה נמוכה מאוד. אני עוקב בקביעות אחר הבלוג שלך ומאוד נהנה. יישר כוח.

    השבמחק
  5. שיחקתי עם מערכת ההפעלה של מק, ומה אני אומר, היא צבעונית ומעוצבת, אבל ממש לא מושכת אותי לעבור לאפל. אני מבין עם זאת שמחשבי מק באמת טובים יותר עבור גרפיקאים - כנראה גם בגלל אופטימיזציה של התוכנות עבור מק.

    השבמחק
  6. כתבה טובה, והרוב המוחלט שנאמר בה ממש נכון. טעות אחת בכתבה היא לגבי הצורך בכרטיס מסך חזק לעריכת וידאו - זה ממש לא נכון. בעריכת וידאו מה שמשחק תפקיד עיקרי זה המעבד (ולאחר מכן כמות הראם). אולי התכוונת לעצוב בתלת מימד?

    השבמחק
  7. אני כל השנים משתמשת בלפטופ, בעיקר לצורך גלישה, שימוש מינימלי באופיס ולגיבוי מסמכים ותמונות. את הלפטופ הנוכחי יש לי בקושי שלוש שנים, אבל התפקוד שלו ירד מאוד, למרות שיש לו מעבד i7. ניסיתי לעשות לו factory reset, וזה עזר בהתחלה, אבל מהר מאוד חזר לסורו, אני לא יודעת למה. בדקתי וירוסים, וזאת לא הסיבה. אני מתלבטת אם להחליף אותו בכרומבוק עם דיסק אחסון חיצוני, וכך לקנות מחשב מינימלי ולהוריד ממנו את העומס של האופיס והאחסון. מה דעתך על הגישה הזאת?

    השבמחק
  8. שכחת פרמטר אחד חשוב ביותר, תקופת אחריות. תיקון מחשב נייד לא פשוט כמו תיקון מחשב נייח. לרוב החלקים ספציפיים ליצרן או אפילו לדגם ולא כל טכנאי מזדמן יכול לתקן את המחשב. לכן, מי שנותן שנה אחריות (בעיקר כי הוא חייב לפי חוק), כנראה לא מאמין במוצר שלו וממולץ להתרחק ממחשב כזה ולהעדיף מחשב אחר עם שלוש שנות אחריות. אין בעיה עם תוספת כסף להרחבת אחריות לשלוש שנים, אבל אז צריך להשוות את העלות הסופית של המחשב.

    השבמחק
  9. כמה הערות: כתבת SSD אבל אני בטוח שהתכוונת ל-NVME. בארץ יש נטיה להתעלם ממעבדי AMD (רק 6% מהמחשבים שנכנסו ל-ZAP בשנתיים האחרונות הם עם מעבד AMD). לרוב הם יתנו ביצועים דומים (לפעמים טובים יותר) ממחשבי אינטל בפחות כסף. בזכרון ה-RAM יש חשיבות גם למהירות. DDR4 זו טכנולוגיה שאיתנו כבר עשור ויכולה להגיע במספר מהיריות ובהתאם ביצועים. DDR5 זו טכנולוגיה חדשה יותר ויקרה יותר. המהירות באה לידי ביטוי בעיקר כשהזיכרון משותף גם ליחידת העיבוד הגרפי (IGPU). כרטיס מסך חשוב ביותר גם למי שעוסק בלמידת מכונה או חישובים מורכבים, אבל אני בטוח שהוא לא זקוק למדריך הזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין קשר במאמר הזה בין NVME לבין הSSD. כמו שאתה בטח יודע NVME זה הפרוטוקול קריאה/כתיבה של הכרטיס. עדין יש המון כרטיסי SSD מבוססי SATA שמאפשרים מהירויות כתיבה/קריאה מעולים.

      כוונתו של גד הייתה - להתרחק מלפטופים (שעוד לפעמים איכשהו יש) שסוג הזיכרון שלהם הוא HDD.

      אם מישהו באמת רוצה לפטופ ברמה אחרת - אז כן, להשקיע בזיכרון עם NVME וגם כמו שכתבת על הראם DDR4 לפחות

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר