כאלו ניסיתי: Apple Vision Pro

זו אמנם קלישאה לדבר על ההשקה של האייפון בתור רגע מפנה בהיסטוריה של הטכנולוגיה הצרכנית, אבל זו גם קלישאה שקשה להתחמק ממנה. עד יוני 2007 חיינו בעולם של טלפונים שנמדדים לפי פרמטרים משונים כמו כמות המגה פיקסלים במצלמה שלהם ומהירות החיבור שלהם לאינטרנט. בן לילה אנשים התחילו לדבר על UX, על "חוויה", והתחילו לתהות למה הדברים בעצם עובדים כמו שנוקיה וסמסונג הכתיבו ולמה אי אפשר אחרת. היו סמארטפונים לפני האייפון, אפילו לא מעט מהם, אבל האייפון היה זה שהכניס אותם למיינסטרים. Vision Pro, משקפי ה-VR החדשים של אפל שניסיתי השבוע, מנסים לעשות מהפכה דומה. יש הרבה סיבות שבגללן מה שקרה עם האייפון הראשון לא ישוחזר כאן, לפחות לא באותה מהירות, אבלגם לא אתפלא אם בעתיד נראה יותר ויותר משתמשים ביום יום בסוג המוצר הזה שעד כה היה די נישתי.

Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)


משקפי VR הם ברוב המקרים מכשיר מגושם וכבד. יש מגמה מסוימת של צמצום המימדים והמשקל, אבל אנחנו עדיין לא בעידן בו משקפיים כאלו הם חפיץ קומפקטי. למרות המאמצים של Apple, גם Vision Pro תופסים לא מעט מקום, ושוקלים 600 גרם (לא כולל סוללה), משקל שיקשה עליכם לשכוח שהם שם. העיצוב נאמן לשפה של אפל וכך גם איכות הבניה והחומרים, למעט יוצא מן הכלל אחד, הסוללה. ככל הנראה, בניסיונה לשמור על ממדים ומשקל סבירים של המשקפיים עצמם, אפל הפרידה אותם מהסוללה עצמה שאמורה לשבת בכיס האחורי אצלכם כשהיא מחוברת אליהם בכבל ארוך ומאוד לא חדשני. כל השאר, כצפוי, נהדר: הרצועות מאפשרות קיבוע טוב של המשקפיים לפנים, לא לוחצות יותר מדי אך לא רופפות, וגם הגומי שחוצץ בין ארובות העינים שלכם לגוף המשקפיים לא מתחמם יותר מדי ונוח גם בשימוש רצוף וממושך. ל-Vision Pro שני כפתורים פיזיים, שניים בחלקם העליון: לחצן צילום בצד שמאל, ו"כתר", דומה לזה שיש בשעונים של אפל, רק בגרסה גדולה יותר בצד ימין, אולם הכפתורים האלו הם רק חלק מינורי בחויית השליטה ב-Vision Pro.

Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)

Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)


מדובר במוצר אוטונומי. זה לא אביזר משלים לאייפון או למקבוק שלכם, למרות שהוא מסוגל לתקשר איתם ולשלב אותם בחויית השימוש. הוא כן דורש חיבור לרשת, אבל משאר הבחינות הוא עצמאי לחלוטין. הוא מצויד במעבד ה-M2 העוצמתי של אפל וב-R1, מעבד יעודי של החברה לעיבוד נתונים בזמן אמת מהחיישנים הרבים שהמשקפיים מצויידים בהם. כמו מחשב ממוצע, יש לו 16 גיגה RAM, ושלושה נפחי אחסון לבחירתכם, 256, 512 או 1000 גיגה. יש בו לא פחות מ-14 מצלמות שפונות פנימה, החוצה, חיישני לייזר, חיישני תאורה ואינפרה אדום שמיועדות לסרוק את הסביבה ולשרת את החוויות שהמשקפיים האלו אמורים לספק. הסוללה אמורה לספק לכם כשעתיים של שימוש או שעתיים וחצי של צפייה בסרט, וניתן גם להשתמש ב-Vision Pro בזמן שהם בטעינה. אם זה נשמע לכם מעט, קחו בחשבון שלמרות ההשקעה של אפל בלהפוך את המשקפיים לנוחות לשימוש לזמן ממושך, אתם תרצו לעשות מדי פעם הפסקות כדי לחזור למציאות ולתת לעינים לנוח קצת ולהסיר את המשקל העודף מהראש שלכם. 


Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)



תהליך ההגדרה הראשוני של Vision Pro קצרצר ומשאיר מעט מאוד עבודה למשתמש. אפל עושה שימוש במעקב אחר תנועות העיניים שלכם ומכיילת את התמונה בעצמה. אין כאן מיקוד ידני, גלגלת וכל מיני פטנטים שונים אחרים. בשלב הראשון, כדי למקד את התמונה, לוחצים ממושכות על הכתר. לאחר מכן, הממשק מנחה אתכם בכיול המשקפיים לזהות את מחוות ה"צביטה", באמצעותה בוחרים דברים בעולם הוירטואלי שתיכף תשאבו לתוכו. מאז הסרט "מכסח הדשא", והקליפ של השיר Amazing של אירוסמית', התרגלנו לכך שאדם ששקוע בתוך עולם וירטואלי הוא כזה שידיו משייטות בחלל החדר בגלל שכך הגיוני לעבוד במציאות מדומה: פשוט שולחים את הידיים כדי לגעת בייצוג הוירטואלי של מה שאתם רוצים לבחור בו. זה אולי נשמע אינטואיטיבי אבל זה גם מאוד מעייף. באפל החליטו שהם משנים את הכללים וציידו את Vision Pro במצלמות אשר מופנות למטה ומזהות את תנועות הידיים שלכם. את הצביטות, המעט משונות למי שמסתכל עליכם מהצד, תעשו בצנעה, ליד הגוף שלכם. אין צורך לנופף עם הידיים באויר, ואפילו אפשר להשעין אותן על הרגליים. מה עושים כשבכל זאת צריך להקליד? במקרים כאלו מופיעה מולכם מקלדת וירטואלית. חויית השימוש בה פחות אינטואיטיבית ואם אתם מעוניינים להקליד טקסטים ארוכים, מומלץ לחבר אל המשקפיים מקלדת אלחוטית בבלוטות'.


Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)

Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)



השילוב בין מעקב אחר תנועות העין ומחוות הצביטה עובד מעולה. מספר דקות של הסתגלות וכבר ניווטתי כמעט בלי טעויות בתוך הממשק הוירטואלי של Vision Pro. רוצים לבחור או ללחוץ איפשהו? פשוט התבוננו בו וצבטו. נקודת הפתיחה שלכם היא במסך הבית שהוא תפריט האפליקציות, כשהרקע שלו הוא החלל המציאותי שבו אתם נמצאים, כפי שמצולם ע"י המצלמות של Vision Pro. מרגע שהתרגלתם לקטע של מיקוד עם העינים וצביטה, אתם יכולים לפתוח אפליקציות כאוות נפשכם. החלונות נשארים היכן שהם במרחב הוירטואלי גם אם אתם קמים או הולכים לחדר אחר. כדי לקחת אותם איתכם, תצטרכו "לקחת אותם לטיול" ע"י צביטה של קו קטן בחלקו התחתון של החלון. באופן הזה, תוכלו נניח לעבוד עם חלונות של תוכנת הדוא"ל שלכם, דפדפן ונניח אקסל על ספה אחת בסלון, וכשתעברו לשבת על הספה השניה תוכלו להשאיר שם חלון פתוח עם Apple TV, כדי לצפות בסדרה. אתם לא חייבים אגב את הסלון בדירה שלכם כרקע. אפל מספקת לכם מגוון סביבות חלופיות של הרים, דיונות ואפילו הירח שניתן לקפוץ אליהן ע"י סיבוב הכתר.


Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)

Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)

Apple Vision Pro (צילום: גד גניר)



איכות התמונה מעולה. שני מסכי Micro OLED ברזולוציה של 1920 על 1800 פיקסלים כל אחד מספקים תמונה צבעונית מאוד, שחור כהה במיוחד וחדות שמאפשרת קריאת טקסטים ארוכים בנוחות. קיבלתי הדגמות חיות ליכולות התלת ממד  של המשקפיים שכללו ריחוף מעל אגם, טיפוס על הר (כולל הליכה על חבל), להקת רקדנים שרוקדת מולי באמצע הריסות מקדש עתיק ועוד. בנוסף, חזיתי בשני דינוזאורים נאבקים זה בזה דרך פתח בחלל החדר שבו שהיתי, כשמדי פעם הדינוזאורים מגיעים לרחרח אותי. הכל מאוד סוחף, תחושה מאוד ריאליסטית כשחסרים לי רק ריחות ומשבי אויר כדי להשלים את החויה. ניתן לצפות בתמונות פנורמה שצילמתם ושמורות אצלכם אבל קחו בחשבון שאם מדובר בתמונות ממצלמות סמארטפונים ותיקות יותר, סביר להניח שאיכות התמונה תהיה נמוכה בשל ההפרש בין הרזולוציה של התמונה לזו של המשקפיים. כמו כן התנסיתי ב-Fruit Ninja בתלת ממד וגיליתי שזה הרבה יותר קשה והרבה יותר מתיש. ניתן לצפות דרך Vision Pro במבחר הסרטים שיש לאפל להציע בתלת ממד, כאשר כל תוכן שנרכש כבר ויש לו גרסת תלת ממד, זמין עבורכם בפורמט הזה בלי תוספת תשלום.


מעבר לתכנים ואפליקציות שהותאמו ספציפית עבור Vision Pro, ניתן לעבוד עם המשקפיים על כל אפליקציה שזמינה בחנות האפליקציות של אפל. האפליקציות היחידות שלא זמינות עבור המשתמשים הן אלו שמפתחיהן בחרו אקטיבית להסירן מהחנות עבור משתמשי המשקפיים, כמו למשל נטפליקס. מה עושים בכל זאת מי שמחזיקים במנוי לשירות הסטרימינג הפופולרי ומעוניינים לצפות בתכנים מתוכו בתוך משקפי ה-VR שהרגע שפכו עליהן אלפי דולרים? ניגשים לשירות דרך הדפדפן, בדיוק כפי שצריך לעשות עם יוטיוב וספוטיפיי נכון לכתיבת שורות אלו. 


בשלב הזה יצאתי לרחוב. בשורה התחתונה אין מה לצאת עם Vision Pro לרחוב. הן לא מיועדות לזה, לא להליכה (אין אפליקציית ניווט שמותאמת ל-Vision Pro, גם אפליקציית המפות של אפל נפתחת בחלון סטנדרטי בלי חויית תלת ממד) ובטח לא לנהיגה כפי שמספר מטורפים צולמו. אפל אפילו משתמשת במנגנוני בטיחות כדי להקשות עליכם לעשות שימוש במשקפיים בזמן הליכה, כשברירת המחדל היא שברגע ש-Vision Pro מזהות שאתם הולכים, כל חויית התלת ממד מפסיקה את פעולתה, וכדי להשתמש במשקפיים בחוץ עליכם להפעיל בהגדרות המשקפיים את Travel Mode. הסיבה היחידה עבורה כדאי לחבוש את המשקפיים האלו מחוץ לבית היא לטובת צילומי תלת ממד (וידאו וסטילס) של נוף, שמאפשרים לכם לחוות מחדש נופים ומקומות שביקרתם בהם בצורה סוחפת מאי פעם. סיבה נוספת היא להרגיש שוב קצת כמו בעלי האייפונים הראשונים בישראל אי שם ב-2008. אנשים לא נשארים אדישים למשקפיים האלו, בוהים (אני יכול לראות אתכם דרך המשקפיים, להזכירכם), שואלים שאלות ומתעניינים. בגלל שאנחנו בישראל, ב-20 הדקות ששוטטתי איתם עליי ברחוב פגשתי בבחור הזר לחלוטין שמצא לנכון לשאול אותי איך הפורנו במשקפיים האלו כאילו זו שאלה לגיטימית וראויה לשאול אדם שזה עתה פגשת לראשונה ברחוב. ובכן, זו לא שאלה לגיטימית, ולא, לא ניסיתי. 


(+)
  • איכות תמונה מעולה
  • ממשק נוח שקל להתרגל אליו
  • שמיש בהחלט גם לעבודה וגם לפלז'ר
(-)
  • כל הסידור עם הסוללה הנפרדת לא אלגנטי במיוחד
  • מעייפים לשימוש ממושך
  • יקרים להחריד

ה-Vision Pro טרם הגיעו רשמית לישראל. הן נמכרות בארה"ב, לפני מיסים ומע"מ ב-3500 דולר לדגם הבסיס עם נפח אחסון פנימי של 256 גיגה. במחיר כזה, למרות ההייפ, קשה לי לראות את המשקפיים האלו משחזרים את קצב האימוץ של האייפון לדגמיו השונים. ועדיין, ברמת הבשלות, המוצר הזה מוכן להמונים. יש מה לעשות איתו ביום יום מעבר להדגמות תלת ממד מרהיבות ואפשר לעבוד איתו. עם מחיר נסבל יותר, פתרון אלגנטי יותר לסוללה ומשקל נמוך יותר, סביר להניח שנתחיל לראות יותר ויותר אנשים בסביבה צובטים את האויר סביבם, ונקבל זאת בטבעיות גמורה כפי שלמדנו לקבל אנשים שמחליקים אצבעות על הסמארטפונים שלהם.



5 תגובות

  1. כדאי גם לבדוק את ה Meta Quest 3

    השבמחק
  2. ניסית לפתוח גוגל strret viewe ולטייל במקביל בוירטואלי והאמיתי דרך ה vision?

    השבמחק
  3. ומה אמורים לעשות כאלה שכבר מרכיבים משקפי ראייה? זה מותאם להם?

    השבמחק
  4. בתמונות אחרות יש רצועה עבה ורחבה מאחורי הראש, לא כמו כאן בתמונות.

    השבמחק
  5. הרזולוציה היא 4k+ ולא מה שרשום.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר