כזה ניסיתי: Asus Transformer Pad TF103C

אסוס היא מהיצרניות ההרפתקניות ביותר הקיימות בשוק. מעטות היצרניות אשר מעיזות כמוה בכל הקשור לתצורות חדשות למוצרים קיימים, ובאימוץ מערכות הפעלה חדשות. ה-Transformer Pad TF103C עליו אספר לכם בפוסט זה, הוא למעשה הנכד של ה-TF101, טאבלט האנדרואיד הראשון של אסוס, זה שהחל את סדרת ה-Transformer הכוללת כיום גם טאבלטים מבוססי Windows 8.1 (כמו ה-Asus TransformerBook T100, עליו נכתב הפוסט הזה) וגם מחשבים ניידים של ממש (כמו ה-TransformerBookT300).

Asus Transformer Pad TF103C (צילום: גד גניר)

לפני שנגיע אל ה-Transformer Pad TF103C, נחזור כמעט חמש שנים אחורה, לשנת 2010. כמו לאחר השקת האייפון, גם לאחר השקת האייפד, יצרניות הטכנולוגיה התעכבו בהצגת מענה הולם לטאבלט החדש והמצוין של אפל. הניסיון הרציני הראשון הגיעה מכיוונה של סמסונג, עם הגלאקסי טאב שהריץ את אנדרואיד בגרסא 2.2 (Froyo), שהותאמה באופן מאולתר למדי לשימוש בטאבלט. בתחילת שנת 2011 (שנה בדיוק לאחר ההכרזה על האייפד הראשון) הוכרזו הטאבלטים הראשונים מבוססי גרסת Honeycomb של אנדרואיד, גרסא בעלת ממשק המותאם לשימוש נוח יותר בטאבלטים. שני הטאבלטים הראשונים שהריצו את מערכת ההפעלה הזאת היו ה-Motorola Xoom, וה-Asus Transformer TF101. ה-Transformer הראשון (שגם היה הטאבלט הראשון שקניתי לעצמי) היה טאבלט לכל דבר, שניתן היה לרכוש אותו עם מקלדת תואמת, הניתנת לחיבור ולפירוק. המקלדת הזאת כללה גם סוללה מובנית המטעינה את הטאבלט כאשר הוא מחובר אליה, קורא כרטיסי SD ושני שקעי USB סטנדרטיים, מצרך נדיר בטאבלטים.


המקלדת הזאת עלתה בזמנו כ-600 ש"ח למי שרכש אותה כמוני, בנפרד מהטאבלט. מי שרצה לרכוש את הטאבלט והמקלדת בערכה משותפת נאלץ להיפרד לשלום מ-2500 ש"ח, מחירו של מחשב נייד סביר באותה תקופה. המקלדת הזאת היתה גולת הכותרת בהשקת ה-Asus TF101, ונאמר עליה כי היא תאפשר למשתמשי הטאבלט לא רק לצרוך תוכן (הייעוד העיקרי של טאבלטים) אלא גם ליצור אותו. הבטחות לחוד ומציאות לחוד: ה-TF101 היה אכן טאבלט מרשים ויפיפה, ועד היום אני טיפה מתחרט על ההחלטה שלי למכור אותו. מצד שני, הוא סבל מהמון בעיות שמקורן ב-Honeycomb, בעיות שנמשכו גם כששודרג למערכת ההפעלה אנדרואיד 4 בגרסת ICS. למרות שהיה חדשני ופורץ דרך, חויית השימוש ב-TF101 היתה בעייתית בלשון המעטה – המגע לא היה חלק מספיק, המון לאגים וקפיאות של הממשק, קשיים בהצגת סרטי HD (לא ידע להתמודד עם סרטים בפורמט MKV) אך מעל לכל, המקלדת לא פיצתה את המשתמש הישראלי על העובדה הפשוטה שבאותה תקופה לא היתה קיימת אפליקציה טובה מספיק ליצירת מסמכים בעברית בחנות האפליקציות של גוגל, מה שלפחות מבחינתי השאיר את ההבטחה להצטיינות ביצירת תוכן כהבטחה לא ממומשת.

Asus Transformer EEE Pad TF101 (צילום: יח"צ)

חזרה לימינו. בחודש יוני השנה מכריזה אסוס על שני דגמים חדשים, הדור השלישי של טאבלטים  מבוססי אנדרואיד עם מקלדת: ה- Transformer Pad TF103Cוה-TF303CL (גרסא יקרה ובעלת מפרט חזק יותר). ה- Transformer Pad TF103Cשאני קיבלתי הגיע בשילוב צבעים לבן מט וכסוף (הוא מגיע גם בצבע שחור, אם לבן זה לא הקטע שלכם), כאשר האיזורים הלבנים נראו רגישים מאוד ללכלוך, בעיקר בגלל המרקם העדין של הפלסטיק. המקלדת הגיע בגימור מתכת מוברשת כסופה, עם מקשים לבנים, ובאופן כללי, ה- Transformer Pad TF103C לא משדר משהו זול או לא איכותי, להיפך. העניין היחיד שהעיב על הרושם המצוין מהמראה החיצוני של הטאבלט הזה היו רעשי פלסטיק שנשמעו בעת אחיזה בו, משהו שלא נתקלתי בו בעבר בטאבלטים של אסוס.
כמו בטאבלטים אחרים ממשפחת ה-Transformer, גם ה- Transformer Pad TF103Cמגיע עם מסך בטכנולוגיית LCD IPS, המבטיחה זויות צפייה רחבות במיוחד. הרזולוציה מעט נמוכה מדי ממה שהורגלתי במסכים בגודל של 10.1 אינטש, רק 1280 על 800 פיקסלים. במבט מאוד מקרוב ניתן להבחין בפיקסלים, אך ממרחק צפייה סביר, זה לא ממש מפריע. הצבעים נראים מצוין והמסך בהיר דיו כדי לאפשר עבודה תקינה גם בחדרים מוצפי אור. כמו בטאבלטים אחרים שלה ,גם כאן אסוס צירפה את אפליקציית Splendid המאפשרת התאמה אישית מדוייקת של הצבעים והבהירות המסך. בניגוד לטאבלטים רבים אחרים, אסוס השמיטה כאן יציאת וידאו. ב-TF101 היתה יציאת MiniHDMI, ב-T100 ישנה יציאת MicroHDMI, אך כאן ב-TF103C בחרו לוותר על יציאה מסוג זה. לי אישית זה מאוד לא מפריע, לא עשיתי מעולם שימוש ביציאות האלו בטאבלטים. אם אתם כן עושים שימוש כזה, קחו זאת בחשבון.

נכון להיום, אסוס היא בין היצרנים היחידים הנותנים אמון בפלטפורמת Atom של אינטל, בטאבלטים מבוססי האנדרואיד שלה. במקרה הספציפי הזה, בחרה אסוס במעבד Z3745, מעבד בעל ארבע ליבות במהירות 1.33 גיגהרץ. מההתנסות האישית שלי אני יכול לספר שזו החלטה מצויינת מבחינתה של אסוס. הבחירה בפלטפורמה הזאת נעשתה משיקולי תקציב ומתוך כוונה להשאיר את עלותו של הטאבלט כמה שיותר זולה, אך הדבר לא ניכר בביצועיו. חויית השימוש בו חלקה, הוא מגיב נפלא למגע (בין הטאבלטים הזריזים וחלקים עליהם הנחתי את אצבעותיי), כנראה בגלל הרזולוציה הנמוכה שלא דורשת מאמץ ניכר מהמעבד הגרפי, ומאפשרת תנועה חלקה מאוד. גם במשימות תובעניות יותר, כולל משחקים או פתיחת חלונות בדפדפן. הסוגיה המטרידה היחידה במפרט נוגעת לכמות זכרון ה-RAM שלו, 1 גיגה בלבד. אז נכון, קיטקאט, גרסת האנדרואיד איתה מגיע הטאבלט הזה אמורה לעבוד גם על מכשירים עם חצי מזה. ובכל זאת, למרות שלא מרגישים באיזושהי בעיה בתפקוד היומיומי שלו, קצת מטריד אותי לחשוב על העתיד של הטאבלט הזה, בכל הקשור לעדכוני גרסא ועבודה עם אפליקציות כבדות יותר.

Asus Transformer Pad TF103C, יחידת הטאבלט (צילום: גד גניר)

את דרכה בעולם הטאבלטים, החלה אסוס עם ממשק די נקי מתוספות לממשק האנדרואיד המקורי. חלפו השנים וגישתה של היצרנית הטיוואנית השתנתה מן הקצה אל הקצה, והשינויים  בממשק והתוספות הקטנות שהלכו והתרבו זכו השנה לשם כולל שנקרא ZenUI, כשם של-HTC יש את Sense ולסמסונג יש את Touchwiz. הממשק הזה מלווה את כל מכשירי האנדרואיד החדשים של החברה וזכה לעדכון עיצובי בהתאם לאופנת ה-Flat UI הפופולרית. לדעתי האישית הוא נראה מעולה,  אם כי כל הנושא של ממשקים עיליים שנוי מאוד במחלוקת. נהוג לחשוב שממשקים כאלו מכבידים על חומרת המכשיר ומאיטים אותה. רבים המשתמשים שאוהבים לשנוא יצרניות סלולר על הממשק שהן נוהגות להלביש מעל ממש האנדרואיד הנקי והטענה (הנכונה ברוב המקרים) היא שממשק כזה מאט את פעולת המכשיר. במקרה של ה- Transformer Pad TF103C כפי שציינתי קודם, לא נראה כי הממשק מכביד באופן מיוחד על הטאבלט והעבודה עליו זריזה חלקה וזורמת. לא אעבור כאן על כל רשימת האפליקציות שאסוס דחפה לתוך הטאבלט, מאחר ואני לא חסיד גדול של שימוש באפליקציות של היצרניות. זה נובע מסיבה פשוטה – אני מחליף מכשירים בקצב די מהיר ולא ניתן לסנכרן בין האפליקציות של היצרניות השונות. אחת התוספות שסיקרנו אותי במיוחד היא אפליקציה בשם What's Next אשר פשוט מציגה את סדר היום והיומן בצורה של ציר זמן על גבי ווידג'ט. זה נראה יפה, אבל אין בזה חידוש יוצא דופן.

נראה כי המקומות בהם בחרה אסוס לחסוך בטאבלט הזה, הם הרמקולים והמצלמות. הרמקולים אמנם לא נשמעים רע במיוחד אך העוצמה המקסימלית שלהם לא בדיוק מחרישת אוזניים. כפי שכבר ציינתי מספר פעמים בעבר – אני לא מבין אנשים שמצלמים עם הטאבלט שלהם. במקרה של ה- Transformer Pad TF103Cנראה שאסוס רוצה להוציא לאנשים את החשק לצלם ושילבה בו מצלמה ברזולוציית 2 מגה פיקסל בלבד שמפיקה תמונות באיכות שרחוקות מלהפתיע טובה. המצלמה הקדמית, זו שתכננתם לקיים איתה שיחות וידאו, ובכן, תשכחו מזה. מדובר במצלמה ברזולוציית VGA, וגם כאן האיכות בהתאם.

לא ניתן לדבר על טאבלט ממשפחת ה-Transformer מבלי להתייחס למקלדת הפיזית. מאחר ואני רגיל למקלדת של ה-TransformerBook T100, לא היתה לי בעיה להתרגל בתוך שניות לזו של ה- Transformer Pad TF103C. עם זאת, קחו בחשבון, מדובר במקלדת קטנה יחסית, בגודל של מקלדות של נטבוקים ולמי שלא רגיל לשימוש. למקלדת יש חיבור USB סטנדרטי, מה שמאפשר חיבור התקני זכרון חיצוניים וניהול שלהם דרך אפליקציית מנהל הקבצים של אסוס. מה שאין במקלדת הזאת זו סוללה נוספת, כפי שהיה ב-TF101. מצד אחד המקלדת הזאת קלה הרבה יותר, אך מצד שני, דווקא במקרה של ה-Transformer Pad TF103C, הסוללה הזאת יכולה היתה לסייע, במיוחד לנוכח העובדה שהסוללה המובנית בטאבלט עצמו שורדת לרוב כ-6-7 שעות שימוש, או טיפה יותר מיום אחד בלבד במצב המתנה.
המקלדת של ה-TF103C (צילום: גד גניר)

לפני בערך 1000 מילים ציינתי כי מדובר בטאבלט הזול מבין השניים שאסוס השיקה בסדרת הטרנספורמר האנדרואידית. 1390 ש"ח, זו הצעת המחיר הזולה ביותר עבור הטאבלט הזה אם תבחרו לקנות אותו עם המקלדת (ו-1190 ש"ח אם תבחרו לקנות רק את הטאבלט עצמו, ללא המקלדת, אם כי אני לא מבין למה שתרצו לעשות דבר שכזה). מבחינת תמורה למחיר – יש כאן עסקה מצויינת, במיוחד כחושבים שטאבלט דומה לפני 3 שנים עלה כמעט פי 2 ממנו. ה-Transformer Pad TF103C עדיין לא הפך למכונה לייצור תוכן כפי שהטאבלטים האלו אמורים היו להיות, לפחות לא לקהל הישראלי. ולמרות זאת, במחיר הזול שבו אסוס מציעה אותו, הוא יכול להיות נוח מאוד לכתיבה ומענה למיילים או כתיבת טקסטים של דורשים עריכה מתקדמת. כמו ב-T100, אסוס הציבה כמטרה מחיר זול, אבל הצליחה שלא לוותר על הדברים החשובים. היא חסכה במסך (אבל לא ברמה מוגזמת), במצלמות, הסירה את הסוללה מהמקלדת, והידקה את החגורה בעוד מספר מקומות. ועדיין, למרות הכל, היא הצליחה ליצור טאבלט מצוין, שגם אם המקלדת שלו לא הופכת אותו לתחליף מלא למחשב הנייד שלכם, עדיין היא מספקת ערך מוסף שאין לטאבלטים אחרים, במחיר שפוי לחלוטין.

Asus Transformer TF103C (צילום: גד גניר)



2 תגובות

  1. אני שוהה כרגע בחו"ל, ויצא לי לשחק בחנות עם הסרפס פרו 3 של מיקרוסופט. החלטתי שאני רוצה כזה, ולא אכפת לי שזה יקר. זה פשוט מוצר מדהים. הוא קל, והוא חזק (בתור מחשב), הוא דק, יש לו מסך יפהפה, והעט שלו פשוט עובד מצוין (בעיקר על תוכנת onenote, שהגרסאות שלה לאנדרואיד ואייפאד רחוקות מלהרשים, ושאין לה ממש מתחרה). הסיבה היחידה שלא קניתי אותו היא כי אני לא יודע אם יש אחריות על מוצר שנקנה בחו"ל.
    לך יש קשרים בתעשיה (אחרת איך אתה מקבל את כל החפיצים האלו לבדיקה?). אולי אתה יכול לברר, יש סיכוי שזה יגיע לישראל?

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר