כזה ניסיתי: Lenovo Yoga Book

טאבלטים, בצורתם המודרנית הם יצורים שכל יעודם הוא צריכת תוכן, על מסך גדול יותר מזה של הסמארטפון שלכם. היעוד הזה הוא גם מה שחרץ את גורלם בתוך תקופה קצרה. הם היו להיט כשנתיים שלוש, ואז אנשים הפסיקו לקנות אותם מסיבה פשוטה: כדי לצרוך תוכן אינטרנטי שהוא בעיקרו תמונות, וידאו וטקסט, אין צורך בחומרה הכי עדכנית שיש. מאחר וטאבלטים לא עוברים בדר"כ את ההתעללות שעוברים הסמארטפונים שלכם, הצורך לשדרג אותם בשל בלאי יורד גם הוא באופן משמעותי. זה לא גרם ליצרניות להפסיק לייצר טאבלטים או אפילו להפסיק להשיק טאבלטים חדשים, אבל אין ספק שהקטגוריה הזאת זוכה להרבה פחות דחיפה מהיצרניות בשנים האחרונות.



Lenovo Yoga Book (צילום: גד גניר)


חלק מהיצרניות הבינו זאת כבר לפני כמה שנים וניסו להפוך את הטאבלטים ליצורים פרודוקטיביים יותר. אחד מראשוני הטאבלטים מבוססי האנדרואיד, הטרנספורמר הראשון של אסוס, היה הטאבלט הראשון ששווק ככלי ליצירת תוכן ולא רק לצריכתו וצויד לשם כך במקלדת נתיקה. סדרת ה-Note של סמסונג כללה בתקופה מסויימת גם טאבלטים עם סטיילוס וגם האייפד פרו הושק יחד עם מקלדת ואפילו סטיילוס משלו, כדי ליצור את הרושם שמדובר בקצת יותר מסתם טאבלט גדול. ה-Lenovo YogaBook שהוכרז בספטמבר האחרון בעולם, והגיע לאחרונה לישראל לוקח את נושא הפרודוקטיביות לכיוון קצת שונה.



Lenovo Yoga Book, אני והבת שלי ציירנו עליו (צילום: גד גניר)


בניגוד לטאבלטים היברידיים או מחשבי 2 ב-1 סטנדרטיים, ל-Yoga Book יש משטח כתיבה במקום בו אמורה היתה להיות המקלדת, והוא מגיע עם עט בטכנולוגיית Wacom. המשטח הזה מתפקד גם בתור מקלדת לכל דבר: לחיצה על האייקון בתחתית המסך מחליפה בין מצב כתיבה למצב הקלדה. המקלדת אינה מקלדת סטנדרטית, אין כאן ממש מקשים, אלא רק סימון שלהם על המשטח עצמו. זה ללא ספק נראה כמו העתיד, אבל זה לא באמת נוח כמו הקלדה על מקלדת אמיתית עם כפתורים שנלחצים. זה אולי נוח יותר ממקלדת וירטואלית לחלוטין, אבל ההקלדה על מקלדת כזאת, גם אחרי שמתרגלים אליה, איטית משמעותית מזו שבמקלדת קונבנציונלית, ומחייבת את המשתמש להתבונן עליה תוך כדי הקלדה.


מקלדת שטוחה לחלוטין (צילום: גד גניר)

מבט נוסף על המקלדת של Lenovo Yoga Book (צילום: גד גניר)


ולמרות שהמקלדת היא הדבר הכי מיוחד ב-Yoga Book, זה לא הוגן לשפוט אותו רק על פיה, מאחר ואף אחד בלנובו לא משווק את אותו כתחליף למחשב נייד. בענקית החומרה הסינית מתייחסים אליו כאל "טאבלט קריאייטיביות", והאטרקציה העיקרית שלו היא ללא ספק משטח הכתיבה. האריזה המהודרת בה מגיע ה-Yoga Book כוללת את העט לכתיבה, מספר ראשים לעט להחלפה ובלוק ניירות אשר נצמד באמצעות מגנטים אל משטח הכתיבה. כל דבר שתכתבו או תציירו על בלוק הנייר הזה יופיע על מסך הטאבלט. המשטח והעט תומכים בעוצמות לחיצה משתנות, והשטח המיועד לכתיבה וציור מרווח ונוח מאוד לשימוש. אמנם נחמד ונוח יותר להשתמש בבלוק הנייר המצורף לאריזה, אבל אין מניעה להשתמש גם בניירות אחרים, או לא להשתמש בנייר בכלל, בתנאי שתחליפו את ראש העט לכזה שאינו כותב באמת. בניגוד לנייר, העט המצורף הוא העט היחיד שהמשטח יודע לזהות ולתקשר איתו. ציירתי על המשטח, כתבתי עליו ונתתי גם לבתי בת החמש וחצי לצייר עליו. לשנינו לקח לא יותר ממספר דקות להתרגל לזה, ונהנינו מזה מאוד. ציור וכתיבה זה מה שה-Yoga Book נועד עבורו ואין ספק שמי שאוהב לצייר, או מעדיף לכתוב מאשר להקליד, יהנה מאוד מהמכשיר הזה.


העט מתמגנטת אל דופן הטאבלט (צילום: גד גניר)


ה-Yoga Book שהגיע אליי הוא בגרסת האנדרואיד, אם כי ניתן להשיג אותו בישראל גם בגרסת Windows 10. מבחינת חומרה, מדובר בטאבלט אנדרואיד מהחזקים בשוק: מעבד אינטל אטום Z5 - 8550, זכרון RAM בנפח נדיב של 4 גיגה ואחסון פנימי נדיב של 64 גיגה עם אפשרות הרחבה באמצעות כרטיס MicroSD עד לנפח של 128 גיגה. מגירת כרטיס הזכרון מסוגלת לקלוט בנוסף לו גם כרטיס סים ולעשות שימוש באינטרנט סלולרי. החומרה הזאת בהחלט תספיק לכם לכתיבה, ציור או הפעלה של כל אפליקציה אחרת. ל-Yoga Book מסך בגודל 10.1 אינטש עם פאנל IPS, אשר מציג רזולוציה של 1920 על 1200 פיקסלים. מעבר לנתונים הטכניים, המסך נראה מצוין ומציג צבעים נאים, חד, עם זויות צפייה רחבות.

Lenovo Yoga Book במצב טאבלט (צילום: גד גניר)

LEnovo Yoga Book (צילום: גד גניר)



מבחוץ, הדבר שהכי מרשים ב-Yoga Book זה העובי שלו. זהו אחד ממכשירי ה-2 ב-1 הדקיקים ביותר שיצא לי להניח עליהם את ידיי, בעובי של כמעט ס"מ אחד בלבד. כמו ב-Yoga 3 Pro, גם ב-Yoga Book את שני צירי המסך הסטנדרטיים, מחליפה מערכת של שלושה צירים המחוברים בחוליות. מה שהפריע לי עד כה בתצורה של מחשבי 2 ב-1 מסדרת Yoga (או של יצרניות אחרות שעושות שימוש בתצורה הזאת של מסך מתהפך) הוא העובדה שכשמקפלים לאחור את המקלדת, נותרים עם טאבלט עבה יחסית, שהגב שלו מכוסה בכפתורים. במקרה של ה-Yoga Book אין את שתי הבעיות האלו: היוגה בוק הוא כאמור דקיק, והגב שלו במצב טאבלט נקי מכפתורים. "המחיר" שאתם משלמים על העובי הדקיק הזה הוא בחיבורים: ל-Yoga Book חיבור Micro USB וחיבור Micro HDMI וזהו, אין חיבור USB סטנדרטי ואפילו לא חיבור USB Type C. אם ה-Yoga Book היה מתיימר להיות תחליף למחשב נייד, הייתי מאוד מתאכזב מהקמצנות הזאת בחיבורים אבל כאמור, אם עדיין לא הפנמתם זאת, המכשיר הזה לא יחליף את הלפטופ שלכם, לא בגרסת ה-Windows ובטח שלא בגרסת האנדרואיד.





ה-Yoga Book מגיע עם סוללה בקיבול מכובד של 8500mAh שמאפשרת לו לספק 15 שעות עבודה בין טעינה לטעינה, או 70 יום של המתנה. ביום יום זה אומר שתצטרכו לטעון אותו כנראה פעם ביומיים, בהתאם כמובן לאופי השימוש שלכם, אבל בגדול זה זמן סוללה מעולה, והלוואי ויום אחד נראה את הסמארטפונים שלנו מציעים זמן סוללה שכזה.

ה-Yoga Book בגרסת האנדרואיד עולה כיום כ-2490 ש"ח. יקר? זול? קצת קשה לי לחוות דיעה על המחיר הזה. אם אני צריך להביע עמדה על המחיר של המכשיר הזה רק על סמך ההתרשמות שלי מההישג הטכנולוגי, מהעיצוב וההתרשמות הסובייקטיבית שלי ממנו, אז 2490 ש"ח הם לא סכום גבוה במיוחד: כטאבלט הוא מגניב להחריד, המקלדת, גם אם לא גרועה כמו שחשבתי שתהיה, נראית כמו משהו שנשלף מסרטי מדע בדיוני והוא דקיק בטירוף. כל אלו הביאו אותי ביום הראשון שקיבלתי אותו למסקנה שאני חייב אחד כזה לעצמי. הימים חולפים ואז אני מבין שאני אישית לא באמת זקוק לכזה, מאחר ואני לא באמת עושה בו שימוש, לפחות לא בדבר העיקרי שבשבילו שווה לקנות אותו: משטח הכתיבה והעט. ועדיין, עבור מי שכן מצייר כתחביב, או מעדיף לכתוב עם עט ולשמור זאת על המחשב, מדובר כאן במכשיר שקשה שלא להתאהב בו, ולא רק מהסיבות השטחיות שציינתי קודם: משטח הכתיבה והעט עובדים נפלא, הYoga Book ילווה אתכם במשך כל היום בלי צורך בטעינה, המסך שלו נהדר, הוא מהיר וחזק. כל עוד מפנימים שלא מדובר כמכשיר שרוצה להיות מחשב נייד, אלא בלוח כתיבה המחובר לטאבלט אנדרואיד, אין מה להתאכזב מזה שלוקח יותר זמן להקליד עליו מאשר על מחשב עם מקלדת סטנדרטית. בתפקידו האמיתי, כמכשיר כתיבה וציור ה- Yoga Book לא רק עושה את העבודה, הוא גם מהנה מאוד לשימוש.

1 תגובות

  1. חיוכים ותודות אמיתיות ומעריכות על חפיצים ועל הכתיבה הברורה.השתמשתי כמה פעמים בחוות הדעת שלך בקניית מוצרים.יש לי כמה שאלות בנוגע ליוגה בוק.אני מודה לך מראש על הסבלנות :-)

    1. האם ניתן לכתוב בעט על כל משטח שהוא (לדוגמה להניח נייר פרגמנט על מסך של מחשב אחר ולהעתיק עם העט את האילוסטרציה שמופיע במסך ההוא ליוגה בוק?
    2. האם המעבד חזק דיו כדי לצפות בסרטים או להאזין למוזיקה?
    3. האם ניתן לשלוט ברזולוציה של הציורים?
    4. באיזה פורמט הציורים נשמרים?
    5. האם העט מזהה כתיבה בעברית?ראיתי בסרטון הרישמי של לנובו שהוא הופך אותיות כתב באנגלית לאותיות דפוס. האם הוא יכול לעשות זאת גם עם אותיות עבריות?
    6. האם ניתן להחליף את מערכת ההפעלה ללינוקס?

    תודה חמה, דניאל zivzovim at yahoo dot com

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר