כזה יש לה (חצי שנה אחרי) : OnePlus One

במשך השנה האחרונה הרשיתי לעצמי להמליץ לאנשים רבים על ה-OnePlus One מבלי שממש התנסיתי בו. הביקורות האוהדות עליו מכל כיוון לא השאירו לי ספק: מדובר באחד המכשירים המרשימים ביותר בשוק, ובמחיר בו ניתן להשיג אותו מדובר גם באחד המכשירים המשתלמים ביותר. חצי שנה אחרי שקנתה אותו, אני מארח כאן את חן אידן, כתבת טכנולוגיה בדימוס וידידה טובה שלי שתספר לכם על ההתנסות האישית שלה עם המכשיר לאורך זמן.

 בחודש אוגוסט האחרון התעורר בן זוגי למשמע צווחות ברחבי הבית. לאחר חודשים ארוכים של ציפייה, המתנה, שיטוט, חיפוש ותחנונים לכל מי שרק אפשר, סוף סוף נחתה בתיבת הג׳ימייל שלי ההזמנה לאחד מהמכשירים המדוברים ביותר עד היום - OnePlus One. ההזמנה הגיעה בתזמון מדויק, שכן הסמארטפון שהיה ברשותי בזמנו, iPhone 4S, החל להראות סימני שחיקה וייאוש, שהבהירו לשנינו שהגיע הזמן להשתדרג למכשיר חדש.

על מנת לחסוך את השאלות הנפוצות שמתעוררות בכל פעם שמישהו רוכש מכשיר מבית OnePlus, אבהיר כי מדובר במכשיר בגרסה הבינלאומית, שכן הזמנתי אותו ישירות מאתר היצרן (ולא דרך אתרי קניות סיניים למיניהם). בחרתי לשלוח אותו אליי באמצעות חברת שילוח ולכן שילמתי מיסים כחוק. המתנתי בסך הכל כ-10 ימים מרגע ההזמנה באתר ועד שהגיע השליח הנחמד עם המכשיר החדש שלי אל מפתן הדלת, כך שאפילו לא הייתי צריכה לעמוד בתורים האדירים בדואר. מכיוון שלקייס ולמגן המסך לקח זמן להגיע, המכשיר בילה את השבועיים הראשונים שלו סגור בארון, כדי שאף אחד לא יוכל לפגוע בו או להרע לו. חשש זה נבע מכך שבעת הרכישה, מעט מאוד חנויות מקומיות הכירו את ה-One ורק בודדות מהן היו מסוגלות לספק לו שירות תיקונים או להציע חלפים. אני לא צריכה לספר לכם שמדובר בבעיה מהותית לכל מי שלא יודע לשמור על המכשיר שלו. מעבר לכך, זו בעיה גם למי שיודע לשמור על המכשיר שלו מאחר ומספיקה נפילה אחת על שפת המדרכה באמצע הרחוב כדי לגרום לנזק בלתי הפיך. מצב זה מעט השתנה בתקופה האחרונה שכן חנויות ואפילו ספקיות סלולריות החלו לייבא את המכשיר, אך עדיין מוקדם להבין האם אכן מדובר ביתרון בכל הנוגע לתיקונים וחלפים, בתקווה שלעולם לא נצטרך לגלות.

OnePlus One (צילום: גד גניר)


ההחלטה של החברות לייבא את המכשיר לארץ אינה מפתיעה. מספיק לקרוא כמה ביקורות בודדות באינטרנט כדי להבין שה-One הוא מכשיר חלומותיו של כל משתמש המעוניין במפרט אדיר, במחיר משתלם במיוחד. כמעט כל אתרי הטכנולוגיה מהללים את מהירות הפעולה של המכשיר, המסך האיכותי שלו שמשדרג גם סרטוני יוטיוב פשוטים והסוללה שמחזיקה שעות ארוכות למרות כל האפליקציות והתהליכים שהמשתמשים מנסים להעמיס עליה. אפילו הרמקולים מעניקים חווית שמע טובה משמעותית  לעומת חברות מוכרות יותר, כגון סמסונגHTC ואחרות. אך עם כל הכבוד להתלהבות הראשונית מהמכשיר, שאין ספק שהצליח להרעיד ולו במעט את השוק הסלולרי, השאלה האמיתית היא האם הוא מצליח להמשיך לעמוד בציפיות ובדרישות של המשתמשים גם לאחר חצי שנה של שימוש?


הסוללה שהתכווצה
הבעיה העיקרית שחוויתי לאחר כמה חודשים של שימוש במכשיר, היא ״ההתכווצות״ של הסוללה. כלומר, אם בחודשים הראשונים הצלחתי לנווט, להאזין למוזיקה, לגלוש באינטרנט, להתכתב, לצלם תמונות ולהעביר חלק ניכר מהיום שלי דרך הסלולר רק כדי להגיע אל סוף היום עם כ-20 אחוזי סוללה, נכון להיום המצב מעט שונה. בעוד שכל סוללה בכל מכשיר חווה שחיקה מסוג כזה או אחר (וחשוב להבהיר כי שימוש אגרסיבי במכשיר עדיין יעניק לכם למעלה מ-8 שעות שימוש), זמן הפעולה אינו כפי שהיה בהתחלה. בנוסף, במהלך השבועות האחרונים הסוללה החלה להראות סימני שחיקה מואצים, כשבכל יום המכשיר כבה כשהוא מגיע ל-20 אחוזים. אין ספק שמדובר כאן על בעיה, שכן 20 אחוזים יכולים להעניק לכם בכיף לפחות עוד שעת עבודה ואפילו כמה שעות של זמן ״מנוחה״, אך המכשיר שלי החליט שאין זה מספיק ולכן עליו לכבות את עצמו בכל פעם שהסוללה מגיעה אל שלב זה. גם לאחר סגירת תהליכים הרצים ברקע, מחיקת אפליקציות כבדות ואפילו הכנסת המכשיר אל מצב טיסה, אני עדיין מגלה ששוב כבה המכשיר ושוב אני מאחרת כי השעון לא צלצל. מכיוון שאני מעדיפה לא להטעין את המכשיר בלילה בעת השינה, עליי לדאוג להטעין את ה-One בשעות הערב המוקדמות בכדי לוודא שלא יכבה את עצמו ושוב יעכב אותי בבוקר כשאמתין לו שייטען קצת.

OnePlus One (צילום: גד גניר)


אבהיר כי המכשיר איננו פרוץ ולא התעסקתי עם הגדרות מערכת כאלה ואחרות. מסתמן כי מדובר על עייפות החומר, או יותר נכון, עייפות הסוללה. מכיוון שהסוללה במכשיר זה אינה נשלפת או ניתנת להחלפה, אני מאמינה שבקצב הנוכחי יהיה עליי לרכוש ולהחליף סוללה בעצמי, או לשלם סכום גבוה עבור מעבדה שתעשה זאת עבורי. במילים אחרות, משתמשים בסיסיים שפשוט חיפשו מכשיר זול וחזק עלולים למצוא את עצמם מתעצבנים לאור בעיית הסוללה, שתאלץ אותם להשקיע כסף בתיקון או שיפור המצב.

אוזניות, שמע והתקן שביניהם
בתור מישהי שמתניידת בעיקר מהמשרד לבית וההפך, לקח לי מעט זמן לגלות את העובדה שעוצמת השמע של המכשיר בעת שיחה היא נמוכה במיוחד ואינה אידיאלית לתנאי חוץ. בעוד שבבית או במשרד הצלחתי לנהל שיחות ארוכות ומשמעותיות עם חברי ובני משפחתי, ניסיון לנהל שיחה בעמידה באמצע עיר הומה או במהלך נסיעה ברכב (בתור הנוסעת. איני הנהגת, כמובן) הסתיים בכך שביקשתי לחזור אל הצד השני במועד מאוחר יותר ושקט יותר. כמובן שניתן לפתור בקלות בעיה זאת, באמצעות חיבור אוזניות ומיקרופון - אך כאן מתעוררת בעיה נוספת. מסתמן כי מכשירי OnePlus עובדים בתקן שונה מאוזניות ״סטנדרטיות״, OMTP, מה שאומר שחלק גדול מהאוזניות בשוק אמנם יאפשרו לנו להאזין לצד השני, אך לא נוכל לשוחח איתו.

חיבור אזניות לא שגרתי OnePlus One (צילום: גד גניר)


בשפה פשוטה, מדובר בחיבור שונה מרוב האוזניות השוכבות בבית (אוזניות אייפון במקרה שלי), כך שעל מנת לשוחח עם חברינו, להעביר שירים בלחיצת כפתור או אפילו להגביר את הווליום, יהיה עלינו להשקיע כמה שקלים ברכישת אוזניות תואמות. בצד החיובי, מדובר על בעיה ידועה, כשקהילת OnePlus One ישראל מנהלת דיונים כמעט יומיים על סוגי האוזניות המומלצים למכשיר, במחירים הנעים בין 7 דולרים לדגמים מזוייפים שעובדים לפרק זמן קצר, עד לכמה מאות שקלים לאוזניות איכותיות, מושקעות והכי חשוב - שאכן עובדות עם המכשיר. OnePlus מנסה לעזור למשתמשים בכך שמציעה שני דגמים למכירה בחנות המקוונת שלה, והמשתמשים צריכים להיות מוכנים להוסיף למחיר הזול והמשתלם את הסכום הנוסף עבור האוזניות, שהינן הכרחיות עבור מי שלא אוהב להצמיד מסך בגודל 5.5 אינץ׳ לפרצוף שלו.

ותודה לפורומים
Power Users או משתמשים האוהבים להתעסק עם המכשירים שלהם, יודעים שאחד מהפרמטרים העיקריים שיקבעו האם עליהם לרכוש מכשיר מסויים או לא הוא הקהילה העומדת מאחוריו. במקרה של One, הרוכשים נהנים ממערכת פורומים שבה לכל שאלה תשובה, דיון וכמובן, ויכוח רלוונטי. המשמעות היא שאנו יכולים למצוא תשובה לכל בעיה בה אנו נתקלים, החל מהסוללה, דרך האוזניות ועד קריסת אפליקציות וקריסת המערכת (שלשם ההגינות נציין כי עלולות להתרחש לא רק ב-OnePlus One, אלא כמעט בכל סמארטפון בשוק). כך לדוגמה, הצלחתי להבין מדוע מסך הנעילה שלי הפסיק להופיע יום בהיר אחד, מה היא האפליקציה שגרמה למשחק מסויים להפסיק לעבוד, מדוע החיבור לרשת האינטרנט הסלולרית נכנס ללולאה וקרס ואפילו מצאתי מקורות לטפטים וצלילים חדשים, לאחר שהנוכחיים נמאסו עליי.

Caynogen הרום המותקן על ה-OnePlus One (צילום: גד גניר)


בנוסף, מצאתי כי מספר בעיות נוספות בהן נתקלתי נובעות מבאגים במערכת Cyanogen עצמה, כך שיהיה עליי להמתין לעדכון הגרסה הבאה בתקווה שהיא אכן תפתור אותם. המשמעות היא שיהיה עליכם להיות מוכנים להקדיש זמן לחיפוש וקריאה באותם פורומים שונים, רשמיים או לא רשמיים, במטרה למצוא את הפתרון לבעיות השונות שיתעוררו במהלך השימוש במכשיר. אני בטוחה שלא יפתיע אתכם לשמוע שבמידה ותשאלו שאלה הנחשבת לנפוצה ולא תטרחו לחפש את התשובה עבורה בעצמכם, אתם עלולים ״לזכות״ לחוות את זעם הקהילה, שתלמד אתכם היכן נמצא כפתור החיפוש, תסביר לכם מדוע היא אינה אוהבת משתמשים עצלניים ובכלליות תעשה הכל - חוץ מלפתור לכם את הבעיה המדוברת. כאמור, אתם צריכים להיות מוכנים לעבוד עבור המכשיר ולא רק שהוא יעבוד עבורכם, אך ניתן להגיד כי מדובר בתופעה שכיחה בקרב משתמשי אנדרואיד ולא ממש בבעיה.

עדיין אחד מהמכשירים המובילים בשוק
למרות הבעיות בהן נתקלתי בעת שימוש במכשיר, כמו גם בעיות רבות אחרות שדיווחו עליהן משתמשים אחרים, כמביאים בחשבון את יחס העלות מול תועלת, מסתמן שה-One הוא עדיין אחד מהמכשירים המשתלמים ביותר בשוק, במיוחד במחיר העומד על 349 דולרים לנפח אחסון בסך 64 ג׳יגה (גם אם מחיר זה אינו כולל את המשלוח לישראל). כשחושבים על זה, המכשיר הושק באפריל 2014, לפני כ-11 חודשים והוא עדיין מציג מפרט מבין הטובים בשוק הסלולרי - כשכבר החלו שמועות על המכשיר הבא מבית היצרנית, שיהיה מהיר יותר, חזק יותר ובעיקר הרבה יותר מקודמו. אם אתם שואלים אותי, ה-One הוא עדיין חלופה מצויינת לנקסוס 5 מבית גוגל, שהציע מפרט מתקדם במחיר מסובסד וממשק אנדרואיד נקי מאפליקציות וממשקים כבדים (כן סמסונג, כן LG, מדברים עליכן). כאשר משווים אותו לנקסוס 6, המפרט שלו מעט חלש יותר, אך המחיר האטרקטיבי יותר של ה-OnePlus One בהחלט מפצה על כך.

OnePlus One (צילום: גד גניר)


בשורה התחתונה, למרות שה-One של חודש פברואר 2015 הוא לא ה-One של חודש ספטמבר 2014, אינני מתחרטת על רכישתו. חשוב לי להבהיר כי לא אמליץ על המכשיר לאימי או לחבריי שאינם מעוניינים ״להתעסק״ או לעבוד עבור המכשיר ומחפשים מערכת שפשוט תעבוד, בלי יותר מידי כאבי ראש. עם זאת, במידה ויהיה עליי לרכוש מכשיר חדש לעצמי כיום, סביר להניח שהייתי מתחילה לחפש הזמנות בקרב חבריי ובקרב הפורומים של החברה. חשוב לזכור כי אף מערכת הפעלה ואף מכשיר סלולרי אינם מושלמים, כשבמקרה הנוכחי היתרונות של ה-One עולים בהרבה על חסרונותיו, גם אם אין ספק שאלה קיימים.

OnePlus One (צילום: גד גניר)



12 תגובות

  1. היי כולם,
    במידה והינכם מתעניינים במכשיר ה- One (או שיש לכם אחד כזה) של היצרנית הסינית Oneplus או בחברה עצמה באופן כללי, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת OnePlus Israel, לקחת חלק בדיונים ולהוסיף חברים חדשים!
    זו קבוצת תמיכה, חדשות ועוד דברים נוספים... !
    אז.. נראה אתכם ? :)

    קישור לקבוצה:
    https://www.facebook.com/groups/oneplusone.il/

    השבמחק
  2. האם מחקת את הטלפון והתחלת מחדש שאת מדברת על ביצועי בטריה? ומזל שהיה צריך להחליף אוזניות אייפון למשהו יותר טוב

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אסף. כן, עשיתי ריסטור מלא למכשיר כשהחלו הבעיות בכלליות, אך לצערי הסוללה המשיכה בשלה. כפי שציינתי, היא עדיין מספקת זמן עבודה מרשים בהשוואה למכשירים אחרים בשוק, אך לא כמו בימים הראשונים שלה.

      מחק
  3. מכשיר מעולה, מחיר מעולה, מדריך הזמנה פה:
    https://elvishai.wordpress.com/2015/01/

    השבמחק
  4. פוסט מצוין! רציתי לשאול אם תהליך "שחיקת הסוללה" קורה גם במכשירים שניתן לפרק את הסוללה?
    כי הגלקסי 4 הזקן שלי גם נכבה שהוא מגיע ל 10% ואני מחליף בטריות על בסיס יומי.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אנונימי. לצערי, אין לי תשובה לשאלה שלך. בשלל המכשירים שהיו ברשותי עד היום (אייפון ואנדרואיד) תהליך שחיקת הסוללה היה חלק בלתי נמנע "מהזדקנות" המכשיר. מכשיר אחד הפך לחדש ברגע שהחלפתי לו את הסוללה, בעוד שמכשיר אחר המשיך להראות את סימני השחיקה למרות הסוללה החדשה והמקורית שהותקנה בו. אני ממליצה לנסות לקרוא באינטרנט אודות שחיקת הסוללה במכשיר הספציפי שלך, וקח בחשבון שייתכן שהבעיה שלך היא לא הסוללה, אלא דווקא אחת מהאפליקציות בהן אתה נוהג להשתמש.

      מחק
  5. היא כתבה שהיא הייתה מגיעה ל 20% .לפי המומחים מומלץ להטעין ב 40% ולא לרדת מהאחוז הזה שהסוללה תישמר

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אנונימי. עם כל הכבוד למומחים, כולנו בני אדם. קורה שאני לא מספיקה להגיע למטען לפני שהמכשיר יורד מ-40 אחוזים, ובהתחשב בעובדה שגם ב-40 אחוזים המכשיר מעניק כמה שעות ארוכות של עבודה, אני לא ממהרת לחבר אותו בחזרה למטען. בנוסף, במידה ואני צריכה להטעין את המכשיר שלי בכל פעם שהוא מגיע ל-40 אחוזים, המשמעות היא שבעצם יש לי פחות שעות עבודה ממה שהמפרט הראשוני מציע, מה ששם את המכשיר וביצועי הסוללה שלו בקו אחד עם שאר מכשירי האנדרואיד בשוק.

      מחק
  6. מצלמה, ביום ובחושך, בהירות המסך, משו? הלו, מי שרוצה לקנות רוצה לדעת מכתבת בדימוס את החמישה סנט שלה....

    השבמחק
  7. למרות שאני לא פועל כמו בהמלצות, לטעון תמיד בין 20% ל 80%, אני כמעט תמיד פורק וטוען ל 100%, לאחר יותר מחצי שנה שהמכשיר אצלי, הסוללה נשארה כמו ביום הראשון, מחזיקה יום שלם של שימוש מסיבי מאוד, ללא טעינה.

    השבמחק
  8. היי,
    יש לי את המכשיר כחצי שנה. הגרסא מעודכנת תמיד לרשמי האחרון ביותר.
    בהבט הסוללה: היא מספיקה לי ליום שלם של שימוש עם טעינה מסוימת באמצע היום.
    בשימוש במשך יום שלם אני מגיע לסביבות ה 40 אחוז.
    לא חוויתי שום בעיה עם הסוללה, היא שדרוג מטורף לעומת הסוני הקודם שלי.

    השבמחק
  9. גם אני נתקלתי בבעיה זהה עם הסוללה שבחודש הראשון חשבתי שהיא הסוללה הטובה בעולם ואין לה כמעט צורך בטעינה, היום במרחק 3 חודשים בלבד מהרכישה הסוללה איבדה מכוחה ואני נאלץ להסחב לכל מקום עם מטען נייד בהקשר זה אכזבה גדולה, אכזבה נוספת היא המצלמה שמספקת איכויות נמוכות ביותר ביחס לדברים הנאמרים עליה (כולל התקנת אפליקציות בתשלום והגדרות ידניות ארוכות) - שורה תחתונה המצלמה גרועה. תופעה נוספת שחוויתי היא כשל במסך המגע המאלץ אותי אחת ליום לפחות להפעיל מחדש את המכשיר (המגע כמעט לא מגיב) וכשל אחרון הוא התחממות המכשיר אך בשורה התחתונה עדיןןן ביחס למתחרים מדובר במכשיר מצוין על כל הכשלים שציינתי.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר