כאלו הוכרזו שלשום: Samsung Galaxy S7 ו-LG G5

את שתי ההכרזות החשובות ביותר של MWC 2016 קיבלנו כבר ביומו הראשון של הכנס: LG  עם ה-G5 ושלל אביזריו ותוספיו, וסמסונג עם הדור השביעי של מכשירי הדגל שלה, ה-S7 וה-S7 Edge. בשנים האחרונות נהוג לראות בהשקות האלו כהצלחה או כאכזבה, בהתאם למידת החדשנות שמפגינים המוצרים המוצגים בהן. אחרי אתמול, נראה לי שהגיע הזמן לרענן קצת את ההגדרות האלו. סמסונג הציגה שדרוג מינורי אבל מתבקש של מכשיריה משנה שעברה, לעומת LG שהגיעה עם קונספט חדש, ייחודי, מלהיב ומרגיז מאוד.

Samsung Galaxy S7 Edge (צילום: יח"צ)


ה-Galaxy S6 הציג לפני שנה מספר שינויים שהיו בגדר הימור מבחינתה של סמסונג. במעבר מה-S5 ל-S6 היא ויתרה על העמידות במים, אפשרות הרחבת הזכרון והחלפת הסוללה. בערך בחודש יולי הבינו בסמסונג כי התחזיות שלהם היו אופטימיות מדי, ולמרות שה-S6 וה-S6 Edge היו מכשירים מצוינים, נראה שהיצרנית הקוריאנית הצליחה לאכזב משתמשים רבים ששמרו לה אמונים בין היתר בגלל התכונות האלו. ה-S7 וה-S7 Edge שהוכרזו אתמול מציגים עיצוב כמעט זהה לדור הקודם, אך מתחת למתכת ולזכוכית סמסונג בחרה לבצע כמה שינויים שאמנם לא מביאים חידושים או מהפכות גדולות, אבל בהחלט יכולים לשפר את חויית השימוש הבסיסית במכשיר.


חשוב מכל, לדעתי לפחות, ה-S7 מגיע עם סוללה גדולה יותר בקיבול של 3000mAh. ב-S7 Edge סמסונג הלכה אפילו רחוק יותר, וציידה אותו בסוללה גדולה משמעותית: 3600mAh. האם זה אומר שהמכשירים החדשים של סמסונג יצלחו סוף סוף למעלה מיממה שלמה ללא טעינה? לא בהכרח, המון תלוי במעבד ובתוכנה, ובדרך בה הם ידעו לנצל את המיליאמפרים הנוספים. מכשירי ה-S7 מסמנים את חזרתם המבורכת של חריץ ההרחבה לכרטיס זכרון, ואת העמידות במים, שתי תכונות כלכליות עבור המשתמשים: הוספת נפח זכרון באמצעות כרטיס חיצוני היא תמיד אופציה זולה יותר מקנייה של מכשיר עם נפח זכרון מובנה גדול יותר. מכשיר עמיד במים ישרוד ככל הנראה זמן רב יותר. בנוסף, טוענים בסמסונג ששיפרו את ביצועי המצלמה בחושך, תחום שבו סמסונג הצטיינה גם ככה. זהו בגדול. הבשורה של סמסונג לשנת 2016 היא מכשירים שתוכלו להשתמש בהם קצת יותר זמן, תוכלו לאחסן בהם קצת יותר מידע, ישרדו תאונות קטנות הקשורות למים ואולי אפילו יצלמו קצת יותר טוב. מבחינתי, כמשתמש, זה בהחלט מספיק. על מצלמת ה-Gear 360 והמיחזור של ה-GearVR אני לא אטרח להרחיב. עם כל ההתלהבות, ואפילו שסמסונג הביאה את מארק צוקרברג כשחקן חיזוק להכרזה הזאת, עדיין מדובר במוצרים שאולי מייצרים כותרות נלהבות, אך הם עדיין נישתיים וקשה לי לראות אותם פורצים השנה והופכים למיינסטרים.

בישראל LG צומחת משנה לשנה בקצב מרשים. לעומת זאת, בשוק העולמי היא עדיין תופסת רק פלח שוק קטן יחסית. ב-LG החליטו השנה להשיק מכשיר שקשה יהיה להתעלם ממנו ואכן, את ההכרזה אתמול על ה-G5 הגדירו אתרים בחו"ל כלא פחות ממהפכה, ושיבחו את LG על התעוזה שלה ליישם קונספט כה חדשני, דווקא במכשיר הדגל שלה לשנת 2016. אין ספק, ה-G5 הוא חלומם של כתבי ובלוגרי טכנולוגיה, השאלה שצריכה להישאל היא האם זה מה שהצרכנים באמת צריכים.

לפני שאגע בחלקים המרגשים, בואו נדבר רגע על המכשיר עצמו: אחרי ארבעה דורות של מכשירים עשויי פלסטיק (או "פלסטיק בגימור מטאלי" שזה למעשה פלסטיק, או גב בגימור עור), עברה LG לגוף מתכת, ולא סתם מתכת כי אם גוף יוניבודי, יציקה אחת ללא ברגים. בחלקו האחורי מערך צילום עם שתי עדשות נפרדות, בדומה למצלמות הסלפי של ה-V10 הקונפיגורציה הזאת אמורה לספק זוית צילום רגילה או רחבה יותר. מאז ה-G2ביצועי הסוללה של המכשירים בסדרה הזאת הולכים ומתדרדרים, למרות סוללות בנפח מכובד. הפעם, כנראה בגלל הבחירה במסך קטן יותר, מימדי המכשיר קטנו, מה שחייב פשרה מסויימת בגודל הסוללה, פשרה מטרידה לאור האמור לעיל. בניגוד לסמסונג, LG החליטה לאמץ את תקן חיבור הטעינה החדש, USB Type C מה שיאפשר לפחות טעינה מהירה יותר. כל שאר המפרט די סטנדרטי למכשירי דגל בשנת 2016, אך ב-LG לא רוצים רוצים שנדבר באמת על המפרט, את זה כולם עושים פחות או יותר אותו הדבר. ב-LG רוצים שנדבר על מה שמיוחד אצלם, התוספים, ואם לשפוט עפ"י ההתלהבות הכללית באתרי הטכנולוגיה מהחידוש שהציגה, נראה שלפחות את זה הם השיגו.

LG G5 (צילום: יח"צ)


חשוב לזכור שזו לא פעם ראשונה שעולה בתעשיית הסלולר הרעיון של תוספות למכשיר המשנות את יעודו או משפרות בו תכונות מסוימות. Project Ara מדבר כבר מספר שנים על מכשירים סלולריים שניתן יהיה להחליף בהם חלקים ולשנות בהם תכונות מבלי להחליף את כל המכשיר. דב מורן יוכל לספר לכם על ההתנסות הטראומטית שלו בקונספט דומה (ושאפתני הרבה יותר) שניסה להציג לפני זמן רב יותר ב-Modu ונכשל בסופו של דבר, בין השאר בגלל שהשוק הזה עבר שינוי דרמטי עם הכרזתו של האייפון באותה תקופה. הטלפון המודולרי של LG הוא אולי פחות מודולרי מה-ARA או ה-Modu, אבל בניגוד לשניהם, ה-G5 יגיע לחנויות, ודי בקרוב. התוספים של LG נכנסים לתוך מגירה בתחתית המכשיר, יחד עם הסוללה ומתגברים חויות שונות בשימוש בו. אחד התוספים שפותח בשיתוף עם Bang & Olufsen הדנית, משדרג את חויית השמע במכשיר. התוסף השני שהוצג מוסיף עוד 1200mAh לסוללה, בתוך "גריפ" שאמור להפוך את המכשיר לנוח יותר לאחיזה ושימוש בעת צילום. כמו כן, התוסף הזה מצרף כפתור צילום וגלגלת, שוב, כדי לשפר את חויית הצילום. בנוסף, הציגה LG את הגרסה שלה למשקפי VR, כאלו שמתחברות בכבל ל-G5 ולא דורשות להכניס אותו לתוך המשקפיים עצמם. עוד היא הציגה רובוט בעל דמיון חשוד ל-BB8 מסרט מלחמת הכוכבים החדש ומצלמת אבטחה.
התוסף של B&O (צילום: יח"צ)

מודול הצילום (צילום: יח"צ)

אז מה כל כך מרגיז בהכרזה הזאת? בראש ובראשונה זה מסריח מגרידיות. ה-G5 הוא מכשיר דגל. הוא יתומחר ככל הנראה בהתאם. אלא אם כן LG תפתיע בענק ותכלול את התוספים האלו בתוך מארז המכשיר, כדי להנות מהם נצטרך לשלם סכומי כסף נוספים. הייתי מקבל את זה בהבנה אם היה מדובר במכשיר בסיסי, שהרכישה הראשונית שלו תהיה זולה באופן מיוחד (אמנם אני כותב זאת לפני שפורסמו המחירים, אבל אם היתה כאן בשורה, סביר להניח שהיינו שומעים על כך כבר בהכרזה) שהתוספים משדרגים אותו, זה עוד היה מתקבל על הדעת, בדומה לטיסות לואו קוסט או לרעיון המקורי של מודו. אבל למה במכשיר דגל אני צריך להוסיף כסף כדי לשפר את חויית השימוש? ולמה אני לא יכול לקבל גם סוללה גדולה, גם כפתור צילום וגם כרטיס קול איכותי, מבלי להדרש להחליף פיזית את חלקו התחתון של המכשיר?

ואם כבר מדברים על החלפה פיזית, עד כה ההתרשמות הכללית היא שהמנגנון הזה בנוי היטב. האם זה אומר שבעוד שנה הוא גם יעבוד ככה? אין לדעת. מצד שני, האמון שלי בחומרה של LG התערער קצת לאור תקלת הייצור שגרמה למכשירים רבים "למות" לפני שחגגו אפילו יומולדת שנה. התוספים האלו מציבים אתגר נוסף: מי שמתכוון להחליף אותם בתדירות גבוהה, יצטרך ככל הנראה לוותר על שימוש בקייס, מקווה בשבילם שגוף המתכת של ה-G5 יספק את ההגנה הדרושה למכשירים האלו. בסופו של דבר, ה-G5 הוא מכשיר שחובבי טכנולוגיה יתלהבו ממנו. הבעיה שלא בטוח שזה הופך אותו למכשיר טוב יותר.

LG G5. לפי Engadget, זהו מכשיר הדגל הכי Daring אי פעם. אז מה?

לא חסר היכן לחדש בטלפונים סלולריים, ויש דברים פחות אוונגרדיים ויותר מתבקשים שניתן לעשות. הייתי שמח לקחת את כוח העבודה של LG וסמסונג שעבדו על כל הגימיקים המיותרים והיקרים האלו, ולהסיט אותם לעבודה על דברים חדשניים שבאמת ישפרו את חויית השימוש: פיתוח סוללה שתחזיק מעמד למשך שבוע של שימוש, שיפור עמידות של המכשירים (מכשירי דגל, כסטנדרט) ככה שניתן יהיה להפיל אותם על הרצפה ללא חשש, להכניס אותם לעומק של יותר ממטר אחד למים, ואף להכניס אותם לים. בתוכנה, הייתי רוצה לראות סוף סוף יצרן אומר את מה שאף אחד לא אמר בעבר "המכשירים שלנו ימשיכו להתעדכן לגרסאות האנדרואיד הבאות במשך שלוש שנים לפחות, וימשיכו להיות מהירים כפי שהיו ביום שבו הוצאתם אותם מהאריזה במשך כל התקופה הזאת". מחויבות גדולה יותר של יצרניות לשביעות רצון לאורך זמן של הלקוחות שלהן, יכולה להיות קונספט מעניין וחדשני.

8 תגובות

  1. "המכשירים שלנו ימשיכו להתעדכן לגרסאות האנדרואיד הבאות במשך שלוש שנים לפחות, וימשיכו להיות מהירים כפי שהיו ביום שבו הוצאתם אותם מהאריזה במשך כל התקופה הזאת".
    אפל עושה את זה

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי ה"מהירים", אני מכיר אישית כמה וכמה משתמשי אייפון שיחלקו עלייך.

      מחק
    2. נעים מאד להכיר, היכולת של מכשירי אפל לשמר ביצועים עם השדרוג בתוכנה היא פחחחחחחח
      בדיוק כמו כל המתחרים.

      מחק
  2. בעיה נוספת שהתוספים יפעלו ככל הנראה רק על LG G5 ואין הבבטחה כי התוספות / המודלים יפעלו על גרסאות הבאות, נגיד LG G6 או LG G4.
    אישית נראה שהעיצוב של הG5 נראה כמו חיקוי אייפון סיני.

    השבמחק
  3. עברו לפחות כמה שנים מאז הפעם האחרונה שבה התלהבתי ממכשיר שראיתי בהכרזה כלשהי. בשלב מסוים כל מה שהיה ליצרניות לחדש הוא מפרט משופר במכשיר יותר דק, לצד מספר גימיקים שמעטים אלו שיעשו בהם שימוש ממושך. מבחינת משתמש הקצה ההבדל בין המכשירים זניח ונובע מהעובדה שהעדכונים למערכת ההפעלה לאורך זמן אינם מטיבים עם ביצועי המכשיר. מעבר לכך, התחושה היא שעם כל מכשיר חדש שיוצא, נגרעות פעולות שבעבר ניתן היה לבצע במכשיר. סמסונג מתגאים בשלל האפליקציות שפיתחו עבור המכשיר. אפליקציות שצורכות משאבים רבים ולא ניתן להסיר באמצעים שאינם מבטלים את האחריות. אפשרות לכרטיס זיכרון חיצוני, לא רק שמאפשרת הרחבה של הזיכרון, אלא מהווה דרך נוספת להעברת קבצים למכשיר או מהמכשיר, וכמו כן משמשת גיבוי במידה ולא ניתן להדליק את הטלפון וצריך לחלץ ממנו מידע. בשלב מסוים, יצרנית אחר יצרנית החליטה שהאפשרות הזו מיותרת. סוללה נשלפת מאפשרת לי לעבור מ-0% ל-100% סוללה במספר שניות בעזרת הסוללה החליפית שאני שומר בארנק. וכל זאת בלי להיות צמוד לסוללה חיצונית כבדה, שעצם פעולת הטעינה של המכשיר עצמו בעזרתה זוללת לא מעט זמן ואנרגיה. בנוסף, שליפת הסוללה מיד עם נפילת המכשיר למים תשפר פלאים את סיכויי ההישרדות שלו. בפועל, אני מוכן להתפשר על רוב החידושים המוצעים היום: מהירות, גודל מסך, איכות מצלמה, משקל וכדומה כדי שיתאפשר לי לעשות בהם שימוש.

    LG כיום היא יצרנית מכשירי האנדרואיד היחידה (מבין היצרניות הגדולות) שלא ויתרה על המאפיינים הללו במכשיר הדגל שלה. ולא די בכך, אלא שהגדילה לעשות וייצרה מכשיר מודולרי מאי פעם. הדבר המדהים הוא שלא מדובר באיזה מכשיר נישה, אלא במכשיר הדגל ממש. ייתכן ובעתיד נראה תוספים לא רשמיים לטלפון, במחירים זולים בהרבה, ובמגוון אפשרויות רב הרבה יותר. למשל מודול ההופך את המכשיר לטלפון לווייני, או עינית לקריאת IR בשביל להפוך את המכשיר לשלט "לומד". אפשרות להוסיף מבזק קסנון ועוד ועוד...

    השבמחק
  4. תודה על הכתבה המעניינת

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר