חשוב שתדעו: איך לבחור כבלי USB Type C ולהשאיר את המחשב הנייד שלכם בחיים

מי שקרא את הפוסט שפרסמתי בסמוך להשקה של ה-Nexus 6P, יודע שהיו מעט מאוד דברים שהעיבו על ההתלהבות שלי מהמכשיר הזה. היבט אחד שלא התייחסתי אליו היה חיבור הטעינה החדש של ה-Nexus 6P. תקן USB Type C לא היה זר לי. נתקלתי בו לראשונה בפוסט שלי אודות ה-OnePlus 2. העניין הבעייתי היחיד שיכולתי להעלות בדעתי לגבי הכבל עם החיבור החדש באותה תקופה היה הצורך להחליף את הצי המכובד של כבלי MicroUSB שהצלחתי לצבור אחרי למעלה מ-5 שנים עם מכשירי אנדרואיד. בכל מקרה, עבור היתרונות שהציע, חשבתי שהחלפת הכבלים תהיה מחיר סביר לשלם, במיוחד כשהכוונה שלי היא להסתמך על כבלים זולים שאזמין דרך eBay.
 
שקע הטעינה USB Type C ב-OnePlus 2. רוכשי המכשיר יכולים להיות רגועים בינתיים (צילום: גד גניר)


אם טרם יצא לכם להכיר אישית, תקן Type C מדבר על חיבור פיזי חדש שאמור להחליף את החיבורים הקודמים (בעלי השמות המפתיעים Type B ו-Type A, ובעיקר את חיבורי ה-Micro USB). מה כל כך נפלא בחיבור החדש? ראשית, הוא דו כיווני. בניגוד ל-MicroUSB, זה לא משנה באיזו צורה תנסו לחבר אותו לשקע הטעינה של המכשיר, זה יצליח. זה אולי נשמע כמו פינוק, אבל חיבור סימטרי זה פינוק שמשתמשי אפל מכירים ורגילים אליו עוד מימי ה-iPhone 5, הראשון שעשה שימוש בחיבור ה-Lightning. חיבור סימטרי מפחית שחיקה של שקע הטעינה במכשיר, שחיקה שמפרנסת יפה בעלי מעבדות לתיקון טלפונים סלולריים. מה עוד? הוא אמור להיות סימטרי משני קצותיו, כמו כבלי HDMI, והוא קטן משמעותית במימדיו מ-Type A (החיבור שאתם בדר"כ מחברים אל המחשב), מה שאיפשר לשלב אותו לדוגמא ב-החדש Macbook . מעבר ליתרונות שמגיעים עם הצורה החדשה של החיבור, הוא מאפשר העברת מידע בקצב כפול וטעינה מהירה הרבה יותר בזכות תמיכה במתח וזרם גבוהים יותר (ב-Macbook  הוא משתמש כשקע הטעינה של המחשב). אם עד כה מטען טוב ומהיר סיפק זרם של 2-2.1 אמפר, עם USB Type C, תוכלו לעשות שימוש במטענים המספקים זרם של 5 אמפר. וכאן מתחילה הבעיה. כבל לא איכותי עשוי לא שלעצור את מכשיר הנקסוס החדש שלכם מ"לשאוב" זרם חזק מדי וכך לשרוף את שקע ה-USB אליו הא מחובר.

Nexus 6P, מבט מקרוב על שקע הטעינה מסוג USB Type C (צילום: גד גניר)


בתחילת נובמבר (בערך שבוע לאחר שכבר הזמנתי את ה-Nexus 6P האישי שלי), מהנדס בגוגל בשם Benson Leung החל בפרוייקט אישי ומועיל מאוד: לטענתו, חלק גדול מכבלי ה-USB Type C אינם עומדים במפרט הטכני הנדרש בתקן הזה. הוא רכש עשרות אם לא מאות כבלים של יצרנים שונים בדק אותם באמצעות ציוד מקצועי במעבדה ופרסם אודותיהם ביקורות מפורטות באמזון. בנסון הוא בחור חביב ומנומס, וגם כבלים עליהם אמר שעשויים להזיק למכשירים שלכם, זכו לדירוג של שני כוכבים.

השבוע הוא חרג ממנהגו ופרסם ביקורת על כבל עם הציון הלא שכיח, כוכב אחד. מה קרה שגרם לו לחרוג ממנהגו? הכבל שבדק שרף את שקע ה-USB אליו היה מחובר במחשב של בנסון וגרם למחשב כולו להינזק ללא תקנה. בנסון המנומס התנצל על כך שהאפיזודה הזאת עשויה לגרום לו להתעכב קצת עם הביקורות הבאות, אך הסירו חשש מליבכם, זו לא הביקורת האחרונה שפרסם. על ההתרחשות הזאת שמעתי בכלל מטור שכתב Dieter Bohn מ-TheVerge, שקרה לו דבר דומה: הוא רכש כבל זול למדי עם חיבור Type C אשר פגע באחד משקעי -USB במחשב הנייד שלו בעודו מנסה לטעון באמצעותו מכשיר Nexus 6P.

עבדכם הנאמן לא אוהב להסתכן, בטח לא עם מכשיר שהזמנתי מחו"ל והסיכוי להצליח לממש את האחריות עליו במידת הצורך קלוש. לפיכך, ברגע שהתוודעתי למלאכתו החשובה של בנסון, התחלתי לעקוב אחרי הביקורות שפרסם, והחלטתי שכדי להקל על חיי עם הטלפון החדש, לא אסתפק רק בשני הכבלים המגיעים איתו (אחד עם חיבור Type C בשני צדדיו אשר מתחבר למטען שהגיע עם המכשיר, והשני עם חיבור Type C מצד אחד, ו-Type A מצד שני), ואקנה כבל עליו הוא ממליץ. הבעיה היחידה עם הפרוייקט של בנסון היא הבלעדיות שהוא נותן לאמזון. כל הכבלים שבדק נמכרים באמזון, אבל כישראלי אני בבעיה מאחר ואמזון לא שולחת אף לא אחד מהכבלים האלו לישראל. לפיכך, נאלצתי לקרוא את הביקורות, ולחפש כל אחד מהכבלים המומלצים הללו באתרים אחרים, לרוב ללא הצלחה, וגם כשכן, נדרשו דמי משלוח יקרים באופן קיצוני שהפכו את כל הרכישה ליקרה מדי מבחינתי. בסופו של דבר הצלחתי למצוא ברשימה האקסלוסיבית של בנסון כבלים שזכו לדירוג טוב, חבילה של ארבעה כבלי Type A To Type C של חברת Orzly, אשר תומכים בתקן USB 3 ומגיעים בארבעה צבעים שונים. בנסון בדק בתחילת דרכו כבלים של אותה חברה וזיכה אותם בדירוג נמוך. לדבריו, החברה פנתה אליו והודיעה שתיקנה את הליקויים, ואכן הכבלים החדשים שבדק עמדו בדרישות התקן החדש. ארבעת הכבלים עלו יחד 85 ש"ח. דמי המשלוח המבוקשים עמדו על 44 ש"ח, סכום לא מבוטל לחבילה די קטנה, אולם אם מחשבים את העלות פר כבל, זה עדיין, איכשהו, ביחס לכבלים אחרים שבנסון בדק, לא יקר במיוחד.

רביעיית כבלי USB Type C של Orzly, הכבלים שאני קניתי לעצמי


העניין המתסכל כאן הוא לא סוגיה של כבלים זולים מול כבלים יקרים. הלוואי וזה היה רק זה. בנסון בדק כבלים יקרים וזולים, של מגוון מותגים, ביניהם כאלו שחשבתי שלא אמורה להיות איתם בעיה כמו SPIGEN, או אפילו  OnePlus. בנסון בדק את הכבל המצורף ל-OnePlus Two וטען שהוא לא עומד בדרישות התקן של USB Type C. עבור מי שרכש את ה-OnePlus Two זה לא אמור להיות בעייתי מאחר ולטענת בנסון, המכשיר עצמו לא תומך בטעינה מהירה ואין חשש שינסה "לשאוב" זרם של 3 אמפר דרך הכבל. מצד שני, אם תנסו לחבר אותו אל מכשיר אחר כמו אחד מהנקסוסים החדשים ולטעון אותם, ייתכן והדבר יזיק למטען, או לשקע ה-USB במחשב איתו ניסיתם לטעון את המכשיר.

Meizu PRO 5, מכשיר נוסף עם חיבור USB Type C (צילום: גד גניר)


אין ספק ש-Type C הוא חיבור העתיד. סביר להניח שרוב מכשירי הדגל שיוכרזו ב-MWC  יגיעו עם חיבור מהסוג הזה. למרות שכיום רק מכשירים בודדים התברכו בחיבור הזה, השוק כבר מוצף בכבלים באיכות ירודה, ואם היצרניות הגדולות לא יעשו משהו בנידון, ברגע שהחיבור הזה יהפוך לנפוץ יותר, כמות המחשבים שייפגעו תגדל באופן משמעותי. קיים אמנם גוף הנקרא USB Implementers Forum שתפקידו לאשר או לפסול כבלים לשימוש. עד כה הם עברו על 61 כבלים, מספר מביך ובקצב הזה אין סיכוי שיוכלו להדביק את קצב יציאת הכבלים האלו לשוק. לכן, מי שאינו מעוניין להסתכן, יאלץ להמשיך להסתמך בינתיים על ביקורות הכבלים של בנסון באמזון כי פשוט אין ברירה אחרת, בתקווה שלא יהרס לו מחשב נוסף או שסתם יימאס לו.

23 תגובות

  1. רציתי לשאול מה קורה לגבי ראש מטען לגבי מי שקנה מכשיר nexus 6p 64 ג'יגה מיבואן לא מורשה ולא מקבל את המטען קיר המקורי של גוגל

    אלא מטען מקורי של סמסונג.

    ראיתי הרבה מטעני קיר שרצים באינטרנט

    כמו זה למשל
    http://www.amazon.com/Charger-Charging-Macbook-Supported-Devices/dp/B017I7EX46/ref=sr_1_1/191-2073470-6389934?s=wireless&ie=UTF8&qid=1454829239&sr=1-1

    ידוע לך על מטען מומלץ ?

    השבמחק
    תשובות
    1. הסוגיה כאן היא הכבל עצמו, אם הוא מחווט כראוי (הכבל שהרס לבנסון את המחשב היה מחווט בצורה שגויה והנזק היה מיידי) או אם הוא מתוכנן בצורה שמבטיחה שהמכשיר שלך לא יוכל לצרוך יותר ממה שהמטען או המחשב מסוגלים לספק. בין אם מדובר במטען מקורי/לא מקורי/עם חיבור Type A או Type C, נקודת הכשל כאן היא בכבל עצמו.

      מחק
  2. ולכן הרוב המכריע של הטלפונים והאביזרים הפריפריאליים החדשים עדיין מגיעים עם Micro USB. להערכתי, דווקא מרבית המוצרים שיוצגו ב MWC הקרוב לא יהיו עם USB C.

    השבמחק
  3. אני עם המתאם TYPE C של שיומי והוא טוב.בדקתי עם CheckR..

    השבמחק
  4. בנסון בדק ונתן למתאם של שיאומי 5 כוכבים.

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה? אני לא רואה שהוא בדק את המתאם

      מחק
  5. אז אני עם ONEPLUS 2 ובמקום "להחליף את הצי המכובד של כבלי MicroUSB שהצלחתי לצבור אחרי למעלה מ-5 שנים עם מכשירי אנדרואיד" פשוט קניתי מתאמים שעושים את העבודה נהדר, לא פוגעים במהירות ההטענה ובטח לא שיבשו את השקעים השונים שחיברתי אליהם (מחשבים שונים, מצת הרכב, לפטופים וכיו"ב).
    אני הזמנתי סטוק חביב שלהם ומוכר ב-20 ש"ח כך שתוכלו להמשיך עם הכבלים המוכרים והטובים שכבר בדקתם בעבר של מיקרו USB ורק המתאם יוחלף בחיבור.

    השבמחק
    תשובות
    1. איך אני יכול למצוא אותך ו להזמין מתאם לנקסוס 6p??

      מחק
  6. מה לגבי שנאים? יש לי מספר כבלים איכותיים שאני סומך עליהם, אבל קניתי שנאי קטן (ללא מתח פנימי, רק שנאי צורה) שהופך ראש a לראש c. האם גם כאן חשובה הפירמה והאיכות או שאפשר להיות בראש יותר שקט?

    השבמחק
  7. תודה רבה על הפוסט:), גם אני הזמנתי את הכבלים של Orzly.

    השבמחק
  8. תודה רבה! הזמנתי עכשיו גם כן את החבילה של 4 הכבלים של ORLYZ
    האם אפשר להמשיך להשתמש באותם שנאים שהיו לי למכשירים הקודמים? (רובם מקוריים אבל חלקם לא)

    השבמחק
  9. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  10. מה לגבי מתאמים מ micro ל type c? (מהסוג הזול ביותר ב ebay)
    הטעינה תהיה אומנם איטית יותר, אבל אז אין סכנה לפגיעה במחשב או במכשיר?

    השבמחק
  11. מה לגבי מתאמים של type c to hdmi? רלוונטי לאולטרא בוקים חדשים כמו הdell xps והmacbook למיניהם...

    השבמחק
  12. אני מחפש משהו באורך 2 מטר יש משהו מומלץ ?

    השבמחק
  13. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  14. אני מחפש כבלים Type C מסולסלים כי יש לי כמה רכבים שבהם זה יהיה יותר נוח. יש כאלה אמינים? תודה.

    השבמחק
  15. יש בבאג מחשבים כבל usb c של חברת מיזו ב40 שקל בינתיים הכבל לא עושה בעיות ולא מתחמם

    השבמחק
  16. יש לי טאבלט קסיומי mi2. כבל c to a משום מה לא מעביר נתונים אלא רק טעינה.
    מה פשר הדבר?

    השבמחק
  17. יש לי טאבלט קסיומי mi2. כבל c to a משום מה לא מעביר נתונים אלא רק טעינה.
    מה פשר הדבר?

    השבמחק
  18. אז אם אני קונה רק את הכבלים, אני יכול להשתמש בכל שנאי?
    כזה שקניתי באיביי בעשרה שקלים?

    השבמחק
  19. תודה רבה על המידע עזר לי להימנע לרוץ ולקנות סתם כבל לפני בדיקה מינימלית

    השבמחק
  20. היי תודה על המידע!
    אני מחפש מתאם אוזניות (לHTC) יש לך רעיון?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר