כזה ניסיתי: SanDisk Extreme 500

עד לפני מספר שנים כונני SSD היו נחלתם של גיימרים כבדים, אנשים שרצו מחשבים חזקים במיוחד, או מחשבים ניידים דקים במיוחד. בשנים האחרונות המחירים שלהם החלו לזחול לרמה נגישה יותר, והטכנולוגיה הזאת החלה להופיע גם בכוננים הניידים. סאנדיסק, יצרנית חשובה בתחום ה-SSD, החליטה להכנס גם היא לתחום הזה, וה-Extreme 500 שקיבלתי לבדיקה הוא חלק מסדרה של כונני SSD חיצוניים המציעה מחיר נסבל, לפחות ביחס למתחרה העיקרית בשוק הזה, סמסונג.


SanDisk Extreme 500 (צילום: גד גניר)



אם אתם יודעים מה זה SSD, דלגו לפסקה הבאה. אם אתם רוצים לוודא שההסבר שלי מדויק, אתם יכולים להשאר כאן. פירושם של ראשי התיבות SSD הוא Solid State Drive, כלומר, בניגוד לטכנולוגיה הקלאסית של דיסקים קשיחים רגילים, כאן אין חלקים נעים, רק מעגל חשמלי ושבבים. למה זה כל כך נהדר? כי כשאין חלקים נעים, הכונן עצמו עמיד יותר לזעזועים. בנוסף, כונני SSD הם מהירים הרבה יותר מכוננים קשיחים קונבנציונליים, וברוב המקרים גם תופסים פחות מקום.



SanDisk Extreme 500, היחידה אותה בדקתי הגיעה בנפח של 240 גיגה (צילום: גד גניר)



כמה עמיד ה-Sandisk Extreme 500? כל כך עמיד שלא חששו לשלוח  אותו אליי בדואר ישראל. הכונן עצמו תופס ממש מעט מקום. הוא קטן יותר מכל דיסק קשיח חיצוני סטנדרטי, ולמעשה הוא גם קטן יותר מרובם המוחלט של הסמארטפונים בשוק. הוא מעוצב בצורת מעויין, כאשר הכבל מתחבר לשקע USB אשר ממוקם באחת הפינות שלו. החיבור אגב הוא חיבור מסוג USB Micro type B, בתקן 3.0 שנועד לתמוך בקצבי העברת נתונים גבוהים. הדפנות של הכונן מוגנות ע"י פס גומי המחובר בעשרות זרועות זעירות אל הכונן ומסוגלות לבלום זעזועים. אל תנסו זאת בבית, אבל הסיכוי שהכונן הזה ישרוד נפילה על הרצפה מגובה סביר גבוה מאוד, בניגוד לכונן קשיח רגיל.


SanDisk Extreme 500 (צילום: גד גניר)


שקע ה-USB Type B של ה-SanDisk Extreme 500 (צילום: גד גניר)


אז נניח שניתן היה למגן דיסק קשיח רגיל בצורה כזאת שכן ישרוד נפילות, ונניח שניתן היה לעשות זאת באופן שלא יגדיל את מימדיו, עדיין בתחום אחד יש לכונני SSD יתרון אחד שבו אין סיכוי שכוננים קשיחים רגילים יצליחו לסגור את הפער: מהירות. ב-Sandisk טוענים שה-Extreme 500 מאפשר העברת קצבים במהירות של עד 415Mb/s. על מנת לבדוק את קצב העברת הנתונים בפועל, השתמשתי בתוכנת AS SSD אשר מדמה העברת נתונים, ומודדת את מהירותה. התוכנה הזאת מסוגלת למדוד גם את ביצועיהם של כונני SSD פנימיים ורוב המספרים שאתם רואים בצילום המסך הם בעלי משמעות בעיקר לכוננים מהסוג הזה. הנתון המעניין כאן עבור ה-Sandisk Extreme 500 הוא ה-seq, אשר מדבר על מהירות הקריאה והכתיבה של קבצים. הנתון הזה רלוונטי גם להעברת קבצי וידאו גדולים וגם לספריות עם קבצים רבים. את הכונן חיברתי למחשב העבודה שלי, מחשב חזק מאוד עם כונן SSD משלו, מעבד Core i7 של שנה שעברה, ו-8 גיגה זכרון RAM. בפועל, מהירות העברת הנתונים לא הגיעה ל-415Mb/s אבל עדיין היתה גבוהה מאוד: מהירות הקריאה עמדה על 317.99Mb/s ומהירות הכתיבה על 288.36Mb/s.


צילום מסך מתוך הבדיקה שערכתי ל-SanDsik Extreme 500



בנוסף, עשיתי בדיקה יותר פרימיטיבית משלי, והעברתי קבצים ידנית בין המחשב לכונן קשיח חיצוני רגיל שיש ברשותי ובין המחשב לכונן ה-SSD החיצוני של Sandisk. ההשוואה הזאת הבליטה את פער הביצועים הגדול בין שני סוגי הכוננים: קובץ וידאו של 2 גיגה הועבר מהדיסק הקשיח הרגיל אל המחשב בתוך 57.91 שניות. אותו קובץ בדיוק עבר בתוך 13 שניות מה-Extreme 500 אל אותו המחשב. לאחר מכן חזרתי על אותו ניסוי בדיוק רק הפעם עם ספריה הכוללת 6598 קבצים בנפח כולל של 54.5 גיגה. בחיבור לכונן הקשיח הרגיל זה לקח 29 דקות. ב-Extreme 500 זה לקח רק 9 דקות.


SanDisk Extreme 500 והכונן הקשיח החיצוני האישי שלי (צילום: גד גניר)



בניגוד למיתוס הרווח על כונני SSD, כוננים מהסוג הזה לא סובלים מאורך חיים קצר. בדיקה שערך אתר Tech Report כבר לפני שנתיים, הוכיחה שכוננים שכאלו מסוגלים לשרוד העברות נתונים בנפחים של למעלה מפטאבייט (1000 טרה בייט) כאשר חלקם אף שרדו כפול מזה. הבדיקה בוצעה על כונני SSD פנימיים אשר חווים שימוש אינטנסיבי יותר בכל הקשור לכתיבת נתונים מאשר כוננים חיצוניים המשמשים בעיקר לגיבוי והעברת קבצים. העברת הנתונים בנפח של פטאבייט בוצעה בתנאי מעבדה, בשימוש רגיל, נפח הנתונים המועבר קטן בהרבה. לפי הממצאים האלו, בחישוב גס, כונני SSD עשויים תיאורטית להחזיק מעמד בשימוש סטנדרטי כ-1000 שנה, אם לא מביאים בחשבון נזקים פיזיים אחרים שיכולים לקרות להם בתקופה הזאת (שואה גרעינית, אסון טבע, ניסיונות אסרטיביים מדי להעמיד למבחן את טענותיי בנוגע לעמידות הכונן וכו').


הכונן מגיע כשעליו תוכנת הצפנה בשם SanDisk SecureAccess אשר אשר מסוגלת להצפין קבצים ב-128 ביט, ולאפשר גישה אליהם באמצעות סיסמה בלבד. חייב להודות, לא ערכתי השוואה בין התוכנה החינמית הזאת לבין פתרונות הצפנה אחרים בשוק, ואם להיות כנה אפילו יותר, כישורי ההאקינג שלי לא מדהימים. לפיכך, קשה לי קצת לחוות דיעה על התוכנה הזאת.

ה-SanDisk Extreme 500 אותו בדקתי הגיע בנפח של 240 גיגה ומחירו הרשמי עומד על 499 ש"ח. עם זאת, חיפוש בחנויות רשת ישראליות יגלח לכם כ-30 ש"ח ממחירו. אם תוכלו להאזר בסבלנות עד שישלח אליכם מחו"ל, תוכלו לקנות אותו אפילו במחיר נמוך יותר, 407 ש"ח ב-ebay. ניתן להשיג את הכונן הזה גם בנפח קטן יותר של 120 גיגה או בנפח גדול יותר של 480 גיגה, כשהמחירים כמובן בהתאם. אם נפח האחסון הוא הפרמטר החשוב ביותר בעיניכם, כנראה שדיסק קשיח קונבנציונלי יתאים לכם יותר ואין בזה שום דבר רע. אנשים הסתדרו במשך שנים עם כוננים קשיחים רגילים והם גם לא הולכים להעלם בקרוב. כונני SSD חיצוניים כמו ה-Sandisk Extreme 500 הם אמנם זולים יחסית לכונני SSD חיצוניים אחרים, אך עדיין מדובר בפינוק די יקר. מי בכל זאת צריך כונן כזה? מי שמתעסק בעיקר עם קבצים גדולים לצרכי עבודה כמו צלמי ועורכי וידאו או כל תחום אחר הדורש העברה וגיבוי מהיר של קבצים. מעבר למהירות, הזיווג בין טכנולוגיית ה-SSD לכוננים חיצוניים ניידים  מביא איתו יתרונות נוספים כמו עמידות, משקל ומימדים נוחים יותר, ואם היתרונות האלו חשובים עבורכם, בהחלט שווה להשקיע את הסכום הנוסף עבורם.


SanDisk Extreme 500 (צילום: גד גניר)

3 תגובות

  1. 415 מגהביט הם 51 מגהבייט, לא 125 קילובייט.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר