כזה ניסיתי: Samsung Gear Sport

במשך שנים מנהלת סמסונג יחסים מורכבים עם גוגל. בעודה מנסה שוב ושוב את מזלה בפיתוח מערכת הפעלה משלה, את רוב רווחיה בתחום הסלולר היא עושה ממכשירים מבוססי אנדרואיד. בשנים האחרונות היא שינתה מעט את האטסטרגיה שלה, הורידה הילוך בנסיונות להפוך את TIZEN למערכת הפעלה סלולרית בפני עצמה, ובמקום זאת החלה למקד את מאמציה בהטמעתה בעולמות אחרים. שינוי התפיסה הזה, יחד עם עוצמתה של סמסונג בשוק, הביא לכך שהשנה מכרה יותר שעונים חכמים מבוססי מערכת ההפעלה שלה, מכל היצרניות שהתבססו על מערכת ההפעלה Android Wear גם יחד. מדובר בהפרש זניח (Android Wear שולטת על 18% בעוד TIZEN שולטת על 19%), והמרחק מאפל (ששולטת על 53%) הוא עוד רב, אבל עדיין מדובר בנקודת ציון חשובה מבחינתה. ברקע ישנן את אותן תהיות שמלוות את שוק השעונים החכמים עוד מימי ה-Galaxy Gear, על עצם הצורך במוצר הזה, והאם הקונספט דורש ליטוש, אבל לסמסונג זה לא מאוד משנה: באוגוסט האחרון היא הכריזה על שעון נוסף חכם, ה-Gear Sport. לא מדובר במחליף של Gear S3, יותר כמו מהדורה ספורטיבית שמביאה איתה מספר שינויים מעניינים.


Samsung Gear Sport (צילום: גד גניר)


השינויים האלו לא באים לידי ביטוי במפרט הטכני של השעון. סמסונג אמנם לא מציינת באופן רשמי מהו הדגם הספציפי של ערכת השבבים של Gear Sport, אם כי זה לא יהיה ניחוש פרוע להניח שהוא מבוסס על ערכת השבבים Exynos 7270, אותה אחת שניתן היה למצוא גם ב-Gear S3. זכרון ה-RAM בנפח של 768 מגה, ונפח האחסון הפנימי של השעון הוא בנפח 4 גיגה. מי צריך נפח אחסון בשעון? מי שרוצה להשאיר את הסמארטפון בבית ולצאת לריצה רק עם שעון, אזניות בלוטות' ומוזיקה. על מנת לאפשר חויה אוטונומית מלאה ומעקב טוב יותר אחר המרחק שעברתם והקצב שלכם, יש כאן גם GPS מובנה ותמיכה מלאה ב-GOLNASS.



כיאה למהדורה ספורטיבית, Gear Sport מעט קומפקטי יותר משתי גרסאותיו של Gear S3. בשונה מהן ובדומה ל-Apple Watch Series 3, סמסונג סוף סוף מיגנה אותו כראוי בפני מים, לעומק של עד 50 מטר, בלי הגבלת זמן. על מזבח המיגון הזה הוקרב הרמקול המובנה. לא הפסד גדול אם תשאלו אותי. כמשתמש קבוע בשעון חכם, אני יכול לספור על יד אחת את כמות הפעמים שהעדפתי לדבר אל השעון במקום אל הטלפון.

Samsung Gear Sport (צילום: גד גניר)
גוף מתכת - Gear Sport (צילום: גד גניר)


גוף השעון עשוי מתכת ובעיצוב כללי מעט מרובע יותר ביחס לשעונים הקודמים של החברה, אם כי המסך נשאר עגול. התמונות, יש להודות, עושות לו עוול: הצורה הריבועית של גוף השעון בשילוב עם הרצועה הדקה יוצרים מראה הרבה פחות זורם מזה של השעונים הקודמים של סמסונג. במציאות התמונה שונה: על היד הוא נראה מצוין, אלגנטי, נאה יותר מכל שעון ספורט אחר בסביבה ובנוי היטב. הרצועות המצורפות (אחת ארוכה ואחת קצרה) הן בגודל סטנדרטי, מה שאומר שתוכלו להחליף אותן בכל רצועת 22 מ"מ אחרת.

Gear Sport (צילום: גד גניר)


מסך ה-Super AMOLED המרהיב של השעון נותר באותה רזולוציה, 360 על 360 פיקסלים, אם כי סמסונג הקטינה אותו ב-0.1 אינטש לגודל של 1.2 אינטש. איכשהו, בהשוואה ל-Gear S3 ההבדל באמת מורגש. אם סמסונג רוצה להתמודד ברצינות בזירת שעוני הספורט החכמים, היא תצטרך לעשות משהו לגבי המסך: מסך Super AMOLED נראה אמנם מצוין בבית, אבל הוא לא אופטימלי לשימוש באור יום. מעבר לזה, מסך מהסוג הזה צורך המון חשמל ביחס למסכי LCD של שעוני ספורט סטנדרטיים. סמסונג עושה כאן בחירה מודעת להביא לשוק שעון שהמסך שלו יראה מרשים יותר, אבל בינינו, הוא שימושי פחות בשעונים, במיוחד בשעוני ספורט.

מסביב למסך ממוקמת מסגרת מסתובבת המשמשת לניווט כמו ב-Gear S3 וב-Gear S2. במצב רגיל, הגלגלת משמשת למעבר בין דפי הבית בשעון המאכלסים ווידג'טים המציגים מידע שימושי או גישה מהירה לאפליקציות כמו נגן המוזיקה, אנשי קשר ועוד. בכניסה לתפריט האפליקציות, הגלגלת מאפשרת גלילה ובחירה שלהן. זה פחות מרשים מה"כתר" בשעונים של אפל, אבל זה עובד מצוין וחוסך מגע במסך עצמו, מה שמפחית משמעותית את כמות הלכלוך וטביעות האצבעות שמסכים כאלו צוברים.

גלילה בין האפליקציות שנעשה בהן שימוש לאחרונה (צילום: גד גניר)


השעון מריץ את TIZEN בגרסה 3.0. הגרסה הזאת הביאה איתה שיפורים בעיצוב ובהצגת מידע בשעון, יכולת שליטה במצגות פאוורפוינט, סידור של האפליקציות לפי תדירות השימוש בהן, שיפור בדיוק מד הדופק, ועוד. לשעון חנות אפליקציות משלו דרך אפליקציית השליטה בטלפון. תוכלו למצוא שם מגוון רחב של אפליקציות, חינמיות ובתשלום והמגוון הולך וגדל באופן מפתיע. תמצאו שם לא רק אפליקציות של מפתחי עצמאיים עם שליחות וחיבה ל-TIZEN: חברות כמו Under Armour ו-Endomondo פיתחו אפליקציות ספורט משלהן ל-TIZEN, ואפילו ספוטיפיי פיתחה אפליקציה באמצעותה תוכלו להאזין לשירים דרך השעון (בחיבור אזניות בלוטות'), ברגע שהשירות יהפוך לזמין בישראל בחודשים הקרובים. אגב, אם עיצובי השעון שמגיעים איתו לא מוצאים חן בעיניכם, יש מבחר גדול מאוד של עיצובים אלטרנטיביים שניתן להוריד אל השעון.

Gear Sport 3 (צילום: גד גניר)


ועדיין, ה-Theme העיקרי של השעון הזה הוא ספורט ובריאות. אחד החידושים שהביאה איתה TIZEN 3.0 היא אפליקציית מעקב אחר קלוריות היישר מהשעון. אמנם תצטרכו להזין ידנית את הקלוריות שצרכתם, אבל היא כבר תדע להוריד מהספירה הזאת את הקלוריות ששרפתם בזמן פעילות גופנית. יחד עם אפליקציית S-Health על הסמארטפון שלכם, אתם יכולים לעקוב אחר הפעילות הגופנית שלכם, החל מהליכה, ריצה, רכיבה על אופניים ופעולות שגרתיות אחרות, וכלה באגרוף, גולף, גלישת אויר (!) החלקה על הקרח, ועוד. הודות למיגון המשודרג, תוכלו גם לשחות איתו ולעקוב אחר ההתקדמות שלכם. מה שבאמת מלהיב בשעון הזה הוא היכולת שלו לזהות באופן אוטומטי שאתם מבצעים פעילות גופנית לעקוב אחריה ולתעד אותה. יש כאן תיקול עוול היסטורי עבור פדלאות כמוני. כשאני יוצא להליכות בשכונה אני זוכר להתחיל באופן ידני את המעקב, אבל מה לגבי הזמן שבו אני משחק פינג פונג בעבודה? לא מגיע לי קרדיט על המאמץ הזה? בניגוד לכל שעון אחר שבדקתי עד כה, ה-Gear Sport חושב שכן. מעבר לכך, השעון יודע לזהות מתי אתם יושבים זמן רב מדי מול המחשב וממליץ לכם מדי פעם לקום, לזוז קצת, ולפעמים אפילו מציע שתתמתחו. בלילה, כשתלכו לישון, השעון ידע לנטר באופן די מדויק כמה ואיך ישנתם ויציג את המידע הזה עבורכם בבוקר.

ספורטאי גדול אני לא (צילום: גד גניר)

מצד שני, השעון הזה דווקא מרוצה ממני (צילום: גד גניר)


הבעיה היחידה שלי עם ניטור השינה היא שהוא בא על חשבון זמן שבו כדאי מאוד שתטענו את השעון. יחד עם צמצום מימדיו של השעון, צומצם הדבר היחיד שלא כדאי לצמצם: הסוללה. לא מדובר בקטסטרופה - בשימוש רגיל השעון ישרוד יום וחצי (או חצי מזה, אם תעשו שימוש אינטנסיבי במדידת דופק וב-GPS). הבעיה שיום וחצי משמעותו שניטור שינה יחייב אתכם לטעון את סוללת השעון איפשהו לפני האחה"צ של היום למחרת. מילא אם זו היתה טעינה מהירה, אבל טעינה מלאה של השעון לוקחת למעלה משעתיים וחצי, לאט יותר ממה שייקח לטעון את הסמארטפון שלכם. בקיצור, אם אתם מעוניינים לעשות שימוש קבוע בפונקציה של ניטור השינה, מקווה שיש לכם בערך שעתיים של התארגנות בבוקר בהן תוכלו לשים את השעון במעמד הטעינה שלו. משהו טוב שסמסונג עשתה כאן: לא בשעון ולא במעמד הטעינה תמצאו מגעים ממתכת. המעמד והשעון מתמגנטים זה אל זה והטעינה אלחוטית. אם בסמארטפונים טעינה אלחוטית זה פינוק, בשעונים חכמים זה הכרח: אין דבר שהורג טוב יותר את היכולת של שעון להיטען, מבילוי משותף של המגעים יחד עם הזיעה שלכם לאורך זמן. החלק הפחות טוב במעמד הטעינה הזה הוא ששקע החיבור שלו הוא עדיין שקע ה-MicroUSB המיושן. אם כבר העברתם את חייכם ל-USB Type C, תשמחו לשמוע שסמסונג הכניסה לאריזה גם מטען שמתחבר למעמד הזה. המטען והמעמד לא תופסים יותר מדי מקום, אבל הייתי שמח בכל זאת לראות כאן פתרון קופמקטי יותר.

מחירו של Gear Sport עומד כיום על 1249 ש"ח. האם זה יקר? תלוי ביחס למה. אם הפונקציונליות שלו כשעון חכם זה הדבר היחיד שמעניין אתכם, ישנן אופציות זולות יותר, אם כי היכולות הספורטיביות שלהן הן בעיקר תיאורטיות. ביחס למתחרה העיקרי, Apple Watch Series 3, הוא יחסית זול, אבל נופל ממנו בעיקר בזמן הסוללה. מצד שני, ההשוואה אליו בעייתית בעיקר בגלל ש-Apple Watch עובד רק עם אייפונים. בסופו של דבר, ה-Gear Sport נמצא בדיוק במרכז הסקאלה שבין שעונים חכמים לבין שעוני ספורט מקצועיים. זה לא רק עניין של מחיר, זה עניין של מהות: השעון הזה מנסה (וגם מצליח) להיות מוצר איטואיטיבי ונגיש עבור משתמשים שאינם ספורטאים מקצועיים, אבל לכאלו שיש להם איפשהו את הרצון להתחיל לעסוק בזה. לאנשים האלו ניתן לקרוא "ספורטאי המחר" - אנשים שכמו דיאטה, יתחילו גם לעשות ספורט מחר. היכולת שלו לזהות פעילות ספורטיבית באופן אוטומטי, והדרבון באמצעות התראות במהלך היום הופכים אותו למתאים באופן מושלם לאנשים כאלו. ועדיין, הוא לא יכול להתיימר להציג תחרות אמיתית לשעוני ספורט של חברות המתמחות בתחום הזה. אתם תקבלו כאן ממשק יפה, אפליקציות, מסך מרהיב ביופיו, ואת כל הפינוקים שהתרגלתם למצוא בסמארטפונים. מצד שני, תאלצו לטעון אותו מדי לילה, והתצוגה המרהיבה תהיה פחות שימושית כשתתאמנו בחוץ באור יום.

8 תגובות

  1. תודה על הסיקור!
    מבחינתי כל שעון שצריך לטעון בקצב כזה הוא ממש לא פרקטי ..
    אולי תעשה סקירה על הamazfit ?
    הוא תפס לי את העין בזמן האחרון וממש אשמח לשמוע מה דעתך עליו

    השבמחק
    תשובות
    1. היי לי יש את הamazfit pace טגם את ה amazfit bip .שניהם מעולים ומגוייקים .לpace יש עברית מלאה .עם שבוע סוללה.ול bip כ 45 ימי סוללה .שניהם עם gps .

      מחק
    2. ה-Amazfit כבר די ותיק בשוק, ולמרות עבודת הקודש שנעשית כאן ע"י מפתחים עצמאיים בארץ, חוסר התמיכה המובנית שלו בעברית הופך אותו לפחות רלוונטי לשוק הישראלי. אם אצליח להניח ידיי על הדגם החדש שיצא לאחרונה - מבטיח שאכתוב עליו.

      מחק
  2. תודה, גד, טקסט מצויין ומעניין.
    אני עדיין עם שעון הוואווי הראשון שהמלצת עליו בזמנו,
    די מבסוט ממנו, למרות שהפיתרון שמצאתי לבעיית הטעינה הוא די חרבנה,
    אני צריך לטעון אותו פעמיים ביום (!!),
    פעם בערב, כשעה וחצי, ופעם בבוקר, כחצי שעה, לפני היציאה לעבודה,
    כדי לנטר גם את השינה.

    מצד שני, אני מגוון גם בשיאומי מי בנד 2, שגם עליו המלצת, וממנו אני ממש מבסוט,
    טעינה פעם בעשרים יום, התראות, דופק, ניטור די מדוייק, ועולה עשרים דולר.

    עדיין אין פיתרון להנות משני העולמות, גם אפשרות לקרוא הודעות מהשעון,
    וגם טעינה של אחת לעשרים יום.

    בעתיד בטח ניזכר בכל טרפת ההטענות ונשתגע איך היינו מסוגלים בכלל,
    כמו שנזכרים שפעם לא היה אינטרנט. או סמארטפון.

    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אביב!
      טיפ חשוב לגבי הוואווי - בחודשים האחרונים הוא הפך לאיטי בצורה בלתי נסבלת. מסתבר שאם מבטלים את הזיהוי האוטומטי של המילים "OK Google", השעון חוזר להיות שמיש. חבל שאין פתרון קל יותר לעניין הטעינה ששם, כל ערב, נדרש דיוק כירורגי כדי לגרום לו להיטען כראוי.

      מחק
  3. תודה גד!

    הוואווי שלי עדיין מתפקד, אשתמש בטיפ הטוב שלך לכשזה יקרה!

    בקשר לדיוק הכירורגי בטעינה, מסכים לחלוטין.
    כמה שאני משפשף את החיבורים, לוחץ ומנדנד, לוקח זמן לטעינה להיתפס.
    מצד שני, זה גם עניין של קריזות של השעון, לפעמים יש איזה שבועיים שאין שום בעיה.

    שא ברכה!
    אביב

    השבמחק
  4. הזמנתי את ה amazfit bip,
    אשתף בתובנות לכשיגיע ואשתמש בו קצת.
    תודה על הטיפ, אנונימי!

    אביב

    השבמחק
  5. בסוף, עניין הסוללה מונע ממני לרכוש מכשיר כזה (שהוא גם יומיומי)

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר