כזה ניסיתי: +iRobot Roomba i7

מרגע שהשואב הרובוטי נכנס אל חיינו, סיגלתי לעצמי ריטואלי קבוע ודי מטופש: לאחר שסיים את עבודתו אני מפרק את מיכל האיסוף ומציג אותו לשאר בני המשפחה על מנת שישתאו כמוני מכמויות האבק שאסף מרחבי הבית. בכל פעם מחדש הם אכן משתאים וכולנו מקבלים אישור מחדש לכך שההחלטה לקנות רובוט שכזה היתה החלטה נבונה וחשובה. +Roomba i7 בא להרוס לנו את הרגע המשפחתי הקסום הזה ולפתור בעיה שמדירה שינה ממיליוני אנשים ברחבי העולם הראשון: הוא מרוקן בעצמו את מיכל האיסוף. איך הקסם הזה מתבצע? הישות "+Roomba i7" מורכבת למעשה משני חלקים: Roomba i7, ותחנת עגינה ששואבת את הלכלוך שאסף הרובוט. אתחיל ברשותכם מהחלק העיקרי בצמד הזה, Roomba i7 המתקדם והיקר ביותר בקטלוג השואבים הרובוטיים של iRobot.


+iRobot Roomba i7 בתוך תחנת העגינה שלו (צילום: גד גניר)


מתוקף מעמדו זה בקטלוג החברה, ומתוקף העובדה שבמשך שנים "Roomba" הפך לשם נרדף (או לפחות לנקודת ייחוס) לשואבים רובוטיים באופן כללי, הגעתי אל הביקורת הזאת עם ציפיות גבוהות במיוחד. בחלקן הוא אכן עמד, ובחלקן הוא נחל כשלון מביך. בכל הקשור לשאיבה, i7 בהחלט עושה את העבודה. ב-iRobot טוענים שהוא שואב בעוצמה גדולה פי 10 מזו של הרובוט הבסיסי ביותר של החברה, באמצעות מערכת יניקה העונה לשם המחייב Power Lifting. בנוסף, הוא מצויד בשתי מברשות (בניגוד למברשת אחת, ברוב השואבים האחרים בשוק) שמונעות מהלכלוך "לברוח" תוך כדי פעולה. בקצה השני של המערכת יושבים מסנן שלוכד 99 אחוזים מחלקיקי האבק, העובש, אבקנים וכל לכלוך אחר שאסף, ומונע מהם לחזור אל חלל החדר. אחרי ריצה מוצלחת של Roomba i7 בבית, הבית בהחלט נראה נקי. ברצפות זו לא חוכמה, ורוב הרובוטים יודעים לעשות עבודה טובה. ההבדל בינו לבין השואב הביתי שלי (שעלה בזמנו כשליש ממחירו של ה-+Roomba i7) ניכר בעבודה שלו על השטיחים בבית, שנראו פשוט נקיים הרבה יותר לאחר מעבר שלו עליהם.



Roomba i7 (צילום: גד גניר)

אז איפה הבעיה? i7 פשוט לא חכם כמו שהוא מתיימר להיות. ב-iRobot מתגאים בכך ש-Imprint, מערכת המיפוי החכם של הרובוט, מאפשרת לו לבנות מפה של הבית ולפיה לתכנן מסלול לניקוי אופטימלי. כמו כן, בהגדרות ניתן לקבוע האם יבצע מעבר אחד על כל חדר, מעבר כפול או שיחליט בעצמו כמה מעברים דרושים לצורך הניקוי. את ההפעלה הראשונה i7 מקדיש ללמידה של הבית והחדרים. אצלי, ההפעלה הראשונה נגמרה מהר מהצפוי: i7, פאר היצירה של החברה שמזוהה יותר מכל חברה אחרת עם שואבים רובוטיים, נתקע על מסילת החלון בסלון לאחר כרבע שעה של עבודה, משהו שלא קרה לרובוט הביתי מעולם. למרות הפאדיחה, אי אפשר לחרוץ את דינו של שואב רובוטי על סמך רושם ראשוני, ולכן כששבתי הביתה, חילצתי אותו ונתתי לו לנסות לסיים את עבודתו. זו היתה ההזדמנות לצפות באופן הפעולה שלו, והמראות היו קשים: לאחר חילוצו, התחיל הרובוט לנוע בבית באופן משונה. היו איזורים שעבר עליהם 4-5 פעמים, והיו איזורים שלמים בבית שלא התקרב אליהם. בניגוד לסדר והיסודיות המופתיים של Xiaomi Mi Robot Vacuum, ה-Roomba i7 עשה מסלול מבולגן לחלוטין: הפסיק שאיבה באמצע החדר, נסע למסדרון, עצר באמצע, נכנס לחדר אחר, שאב חלק קטן ממנו, חזר למסדרון ושאב רק את החלק שכבר שאב קודם. את התצוגה המבישה הזאת קטעה הסוללה שהתרוקנה, מה שחייב את השואב לחזור אל תחנת העגינה שלו, לפני שאפילו הצליח למפות את כל הבית כראוי. בריצה הבאה המצב השתפר משמעותית: ויתרתי על מעבר כפול בכל חדר, והוא גם לא נתקע במסילה המאיימת, מה שאיפשר לו להשלים את מיפוי הבית. את רוב ההפעלות הבאות הוא הצליח לסיים בהצלחה, ואפילו המסלול שלו נראה כבר יותר הגיוני, אבל פה ושם היו עדיין מקרים בהם הסתבך במסעו בדירה, בזבז זמן יקר וחזר לטעינה לפני שסיים את המסלול, משהו שלא אמור לקרות לשואב רובוטי ברמה הזאת.



לאחר שסיים את המיפוי, ניתן לערוך את המפה השמורה ולהגדיר חדרים בבית. באופן הזה, ניתן לשלוח אותו בצורה נוחה מאוד לנקות חדר ספציפי או מספר חדרים ספציפיים, במקום לנקות את כל הבית. היכולת להגדיר איזור ספציפי מסוים היא לא ייחודית ל-iRobot, אבל היא נוחה ואינטואיטיבית כאן יותר ממה שראיתי עד כה. בנוסף, היא מאפשרת גם חיבור לסייענים קוליים כדוגמת אלכסה או גוגל אסיסטנט, מה שאומר שתוכלו לבקש בקולכם מהשואב לגשת לנקות את המטבח והוא אכן יעשה זאת. האפליקציה עצמה פשוטה ונגישה למדי, אבל לא מושלמת: בתחילת העבודה איתה אתם נדרשים להגדיר שם משתמש וסיסמה. במהלך הבדיקה יצא לי להחליף סמארטפון, ולתומי חשבתי שכאשר התחבר עם שם המשתמש והסיסמה שלי, ההגדרות והמפות יישמרו, אבל לצערי התבדתי והתבקשתי להגדיר את השואב מחדש, כולל ריצה חדשה למיפוי מחדש של הבית. לא כיף גדול.




באפליקציה ניתן לראות את היסטוריית הריצות הקודמות של השואב ואת האיזורים שניקה. איזורים שהשואב כיסה מסומנים שם בירוק, ואיזורים אליהם אל הצליח להגיע מסומנים באפור. רוצים לדעת מה המסלול שעשה השואב? לא בבית ספרנו. לא תוכלו לדעת אפילו היכן נמצא השואב ברגע נתון, רק בסיום השאיבה. למה זה כל כך חשוב? מעבר לבניית האמון עם הרובוט שעובד בבית בזמן שאיני נמצא שם, ומעבר לסיפוק יצר הסקרנות, במקרה של שואב שנוטה לרוקן את הסוללה שלו לפני שסיים את העבודה, חשוב לי לדעת היכן הוא טרם הצליח לנקות לפני שחזר אל תחנת העגינה. כמו כן, אם יש איזור מועד לפורענות בבית, שהשואב נוטה להתקע עליו יותר מדי זמן, אני רוצה לדעת על כך כדי שאוכל אולי לפנות משם רהיט שמפריע. ללא סימון של המסלול שעשה השואב, אין לי שום דרך לדעת מה מקשה על הרובוט בפעולתו.

מיכל האיסוף הפנימי של Roomba i7 (צילום: גד גניר)


מה שהופך את +Roomba i7 ליותר מסתם שואב רובוטי חכם, זו תחנת העגינה שלו, Clean Base, אליה נשאב הלכלוך שנאסף ע"י הרובוט. מדובר בעסק פשוט למדי: בסיום כל שאיבה מופיע לחצן שמפעיל את שאיבת האבק מתוך i7 שיושב בתוך תחנת העגינה שלו. לאחר מספר שניות של רעש מחריש אזניים, מיכל האיסוף ברובוט ריק מלכלוך ומוכן לשאיבה הבאה. הלכלוך נאסף אל שקית. קראתם נכון אל שקית. שקית שנושאת דמיון מפתיע לזו שהיתה בתוך שואבי אבק מהמילניום הקודם. לזכותה יאמר שהיא מסוגלת להכיל את תכולתם של לא פחות מ-30 מיכלי איסוף מלאים. לחובתה יאמר שאין דרך נוחה לרוקן אותה מתכולתה, וב-iRobot בכלל מתכוונים שתזרקו אותה לאחר שהתמלאה ותחליפו אותה בחדשה. השואב עצמו מגיע עם שתי שקיות בערכה ואת הבאות בתור תצטרכו לקנות בעצמכם. עלות סט של שלוש שקיות היא כ-50 ש״ח, לא אסון, אבל סתם מעצבן באופן עקרוני. עוד בערכה של השואב תמצאו קיר וירטואלי, ומברשת צד ומסנן נוספים.


+iRobot Roomba i7 בתוך תחנת העגינה שלו (צילום: גד גניר)
שקית איסוף הלכלוך בתחנת העגינה של +Roomba i7 (צילום: גד גניר)

(+)
  • שואב חזק ויעיל
  • מערכת לפינוי תא האיסוף מלכלוך
  • אפליקציה פשוטה לשימוש

(-)
  • נוטה להסתבך במסלול הניקוי ונדרש לחזור לתחנת העגינה לטעינת סוללה
  • לא ניתן לעקוב אחר המסלול שביצע או מיקומו בזמן אמת
  • שקיות האיסוף בתחנת העגינה אינן מיועדות לשימוש חוזר

מחירו של +iRobot Roomba i7 בישראל ביבוא רשמי עומד על 3990 ש"ח. זה אמנם לא זול, אבל מגיעה מילה טובה ליבואן המקומי שמצליח להציע אותו במחיר זהה למחירו בארה"ב (לפני משלוח), וזול משמעותית ממחירו באירופה. השואב אגב, ללא תחנת העגינה, עולה כ-500 ש"ח פחות. אם ריקון מיכל האבק בשואב הרובוטי שלכם הוא מטלה קשה מנשוא, או לחילופין אם אתם נוטים להעדר מהבית לתקופות ארוכות במהלכן אתם רוצים שהשואב הרובוטי ירוץ מספר פעמים בבית, אז הרובוט הזה הוא האופציה הטובה ביותר והיחידה למעשה בשוק שמסוגלת לבצע את הפעולה הזאת. ועדיין, חייבים להגיד את האמת: +iRobot Roomba i7 מספק פתרון יקר מאוד לצורך זניח מאוד. הייתי מתלהב יותר מהשואב אם היה בונה לעצמו מסלול יעיל יותר, וגם מציג לי את המסלול שביצע בבית, דברים ששואבים אחרים בשוק יודעים לעשות במחיר זול בהרבה.

5 תגובות

  1. אז האםהאתה מעדיף את השיאומי כי הוא יותר חכם?
    איך השיאומי מבחינת יכולת השאיבה והאמינות בהשוואה ל irobot?
    האיירובוט הישן שלי בשלבי גסיסה מתקדמים והוא באמת די טיפש מבחינת יעילות השאיבה בבית, ואני שוקל להחליף אותו בשיאומי

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לי גם איירובוט ישן שהיה בשלבי גסיסה... הזמנתי סוללה חלופית מאמזון וחזר לנקות כמו נינג'ה, לדעתי חבל לזרוק כסף על שואב חדש שיעשה בדיוק את אותו הדבר

      מחק
    2. הבעיה שלי עם האיירובוט היא שנראה שהוא מפתח סניליות עם הזמן. היו כמה רובוטים שלהם ונראה שלאורך זמן הם הופכים ליותר טפשים ויותר מתקשים למצוא את נקודת הטעינה ומתחילים להיתקע על יותר דברים.
      אולי השיאומי יהיה יותר חכם.

      מחק
  2. אני מת על האיירובוט שלי. רוצה לרכוש רובוט נוסף. היתרון באיירובוט נוסף זה שכבר יש לי מסננים, חלקי חילוף מהדגם הישן. המחיר מרתיע ולכן מתלבט

    השבמחק
  3. שלום. לפני קביעה שזהו השואב היחיד בעולם עם מיכל ריקוןבתחנת העגינה, ממליץ שתעשה חיפוש על השואבים של Deebot Ecovacs

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר