כזאת ניסיתי: Oral-B Genius X

לפני כחודש החלה למכור Oral-B את מברשת השיניים החשמלית החדשה המתקדמת והחכמה ביותר שאי פעם ייצרה, ה-Genius X. זו אמנם לא מברשת השיניים החשמלית הראשונה של המותג שיודעת להתחבר אל הטלפון שלכם, אבל זו בהחלט הראשונה שמתהדרת בשימוש באלגוריתמים של בינה מלאכותית כדי לבצע את משימתה על הצד הטוב ביותר. אז נכון, מברשות שיניים חשמליות לא היתה קטגוריית המוצרים הראשונה שחשבתי עליה כשהתחלתי לכתוב את הבלוג הזה, אבל כשהחלו להתעופף באויר מילים כמו "Bluetooth", "אפליקציה", "AI" (וכמובן המילים שתמיד עושות עור ברווז למי שעוסק בארץ בתחום ביקורות הגאדג'טים, "תסקור אותה במקביל לאתרים בחו"ל"), הפיתוי היה גדול מכדי שניתן יהיה לסרב לו.


Oral-B Genius X (צילום: גד גניר)


כאמור, Genius X היא הדור החמישי למברשות שיניים חשמליות חכמות של Oral-B. מה עושה מברשת שיניים חשמלית חכמה שלא עושה מברשת שיניים חשמלית רגילה? בגדול, היא אמורה לקחת בעלות על שיקול הדעת של המשתמש בפעולת הצחצוח בשני מישורים: במשך הכולל של זמן הצחצוח, ובכיסוי מלא של כל האיזורים שצריך לצחצח. לפי Oral-B, רופאי שיניים ממליצים שמשך זמן צחצוח השיניים יעמוד על לפחות שתי דקות. אם אינכם עומדים עם סטופר ומודדים את משך הזמן שאתם באמת מצחצחים, אין סיכוי שאתם אכן עומדים בדרישה הזאת. בלחץ של ההכנות בבוקר, ובעייפות של הלילה, משך הזמן בפועל שתעמדו ותצחצחו שיניים יעמוד ברוב המקרים על משהו שבין חצי לרבע מזה. בתוך הזמן הקצר הזה אתם אמורים לכסות את כל השיניים, ומכל הצדדים. בזמן הקצר הזה אין שום דרך לעמוד בדרישה הזאת, ואלו שני הדברים העיקריים ש-Genius X מתיימרת לתקן בשגרת צחצוח השיניים שלכם.



בשלב זה, מתאחדים שידורינו עם עולם צמידי הפעילות: התחושה בתחילת השימוש ב-Oral B Genius X מזכירה מאוד את האפליקציות של פיטביט או גרמין. אתם לא סתם מצחצחים שיניים ובזה זה נגמר. יש כאן "מסעות" (journeys) עם מטרות שונות בתכלית כמו טיפול בריח פה רע או צחצוח שממוקד בהלבנת השיניים. המסעות האלו הם כמו כמו תכנית אימון, ומה שמרכיב את תכניות האימון האלו הוא תמהיל של פעולות יומיומיות שאינן קשורות למברשת עצמה (שימוש בחוט דנטלי, מי פה), יחד עם מעקב על סגנון הצחצוח שלכם. לתת טיפים ותזכורות להשתמש במי פה וחוט דנטלי כל אחד יכול ואין צורך במברשת בכמה מאות שקלים בשביל זה. לעקוב אחר סגנון הצחצוח זה כבר עסק יותר מתקדם, ו-Oral B שילבה לטענתה ב-Genius X אלמנטים של בינה מלאכותית, שלמדה אלפי שעות של סגנונות צחצוח של אנשים אחרים, לומדת גם את סגנון הצחצוח שלכם ומדריכה אתכם בזמן אמת היכן צחצחתם ביסודיות, היכן לא, והאם חציתם את רף שתי הדקות הנדרשות. מעבר לכך, חיישני המברשת יודעים לזהות האם אתם לוחצים חזק מדי על החניכיים, ובמידה וכן המברשת מהבהבת בצבע אדום ואף שולחת התראה לטלפון. מי מסתכל על הטלפון שלו תוך כדי צחצוח שיניים? ובכן, אתם, אם אתם רוצים להשיג ציון ראוי: האפליקציה מציגה בזמן הצחצוח מעין שרטוט של שתי שורות שיניים תכלכלות, שהופכות ללבנות (כן, שיניים צהבהבות שהופכות ללבנות היה יותר מייצג אבל איכס) ככל שאתם מצחצחים אותן באמצעות המברשת, והמברשת מזהה את האיזורים שאותם צחצחתם כראוי ואיזה לא. בסוף הצחצוח היא משקללת עבורכם ציון שמושפע ממשך הזמן שצחצחתם, מיסודיות הצחצוח וממשך פרקי הזמן שהמברשת זיהתה שלחצתם חזק מדי באמצעותה על החניכיים. 









איך זה עובד בפועל? ב-90% מהזמן עובד בסדר גמור. בשאר ה-10% המברשת לא מזהה לפעמים את המיקום שבו המברשת אכן נמצאת. קרו לי מספר מקרים בהם צחצחתי את השיניים בצד שמאל אך האפליקציה הציגה שדווקא השיניים בצד ימין זוכות לתשומת לב ממני. כמו כן, קרו מקרים בהם המברשת לא זיהתה שהתחלתי לצחצח או מקרים בהם זיהתה בטעות שהפסקתי לצחצח (ואף נזפה בי שהיא לא תטרח לרשום צחצוח קצרצר כל כך), למרות שעדיין צחצחתי. ועדיין, באופן כללי, המברשת כן עושה את המובטח ברוב המוחלט של הזמן, אם כי רמת הפירוט של הזיהוי שלה מעט מאכזבת: היא כן יודעת להגיד בגדול אילו איזורים בפה צחצחתי, אבל לא יודעת לזהות אם צחצחתי כראוי את הצד החיצוני של השן, החלק הפנימי שלה או את מרכזה. יכולים להיווצר מצבים שבהם היא מזהה ששהיתי מספיק זמן באיזור מסוים של הפה, אבל היא לא באמת תזהה אם באותו איזור עבדתי רק על הצד החיצוני של השיניים ועדיין אזכה לציון גבוה. כך או כך, זה הרבה יותר יסודי ממה שהייתי עושה אם הייתי מצחצח לבד בלי ההנחייה הזאת כך שההתקטננות הזאת היא בעיקר תוצר של ציפיות גבוהות ממברשת יקרה מאוד שמתהדרת בשם "Genius". אם כבר מדברים על כסף, אם חשבתם שקנייה של מברשת השיניים היקרה ביותר בקטלוג של Oral B תספק את מחלקת השיווק של החברה אז טעות בידכם: לאורך ה"מסעות", תקבלו המלצות למוצרים נלווים, איך לא, של Oral B שיאפשרו לכם להשלים אותם בצורה אופטימלית.

באופן כללי, Genius X הפכה את פעולת הצחצוח לטקס הרבה יותר מורכב מצחצוח רגיל עבורי. מצאתי את עצמי מתעורר כמה דקות קודם, כדי להספיק להגיע למקלחת בבוקר, עם הטלפון, כדי לצחצח כהלכה ולקבל עבור הצחצוח הערכה חיובית מהאפליקציה. ייתכן שאם הבדיקה היתה נמשכת כשנה, הייתי מאבד בשלב מסוים את העניין והמחוייבות לאפליקציה ומשתמש בה כמברשת שיניים חשמלית סטנדרטית, וככזאת, היא מעולה: היא נוחה מאוד לאחיזה, התפעול שלה מתבצע באמצעות שני כפתורים בלבד: כפתור הפעלה ובורר תכניות צחצוח, כאשר מתחתיו שורה של לוגואים שמסמלים כל מצב צחצוח. המברשת שומרת על כוחה בצורה מלאה כל עוד נותר כוח בסוללה, ואין הבדל במהירות ועוצמת המנוע בין אם הסוללה טעונה במלואה או בחלקה.


ראש הצחצוח שמגיע עם Oral-B Genius X (צילום: גד גניר)
מבט מקרוב על בורר מצבי הצחצוח והחיוויים על גוף המברשת (צילום: גד גניר)

Oral-B Genius X (צילום: גד גניר)




ערכת המברשת כוללת ראש צחצוח אחד, מטען ועריסה למברשת שיש בה מקום לכארבעה ראשי צחצוח. בנוסף, בתוך הערכה תמצאו נרתיק נשיאה קשיח לנסיעות שמשמש כמטען עבור המברשת. בתחתית הנרתיק יש אפילו שקע USB רגיל דרכו תוכלו לטעון את הטלפון שלכם, אבל הייתי שמח אפילו יותר אם ניתן היה לטעון את המברשת עצמה באמצעות USB ולאו דווקא באמצעות המטען המצורף. לטענת Oral B היא מסוגלת לשרוד כשבועיים של צחצוח על טעינה אחת. הניסיון שלי איתה הוכיח שהסוללה מספיקה לכחצי מזה, כשבוע בלבד.

(+)
  • מזהה רוב הזמן היכן צחצחתם והיכן לא
  • ידית נוחה לאחיזה
  • לא נחלשת ככל שהסוללה מאבדת מעוצמתה

(-)
  • מפשלת לפעמים בזיהוי המקומות בהם צחצחה
  • הזיהוי אינו מפורט מספיק
  • זמן הסוללה קצר מהצהרת היצרנית

מחירה של Oral B Genius X עומד בימים כתיקונם על 1000 ש"ח. בתקופת ההשקה היא נמכרת בהנחה משמעותית, ומחירה נכון לכתיבת שורות אלו הוא 549 ש"ח בלבד, מחיר נמוך אף ממחירה בחו"ל. זה לא אומר שמברשת ב-549 ש"ח זה זול, ומוצדק בהחלט לשאול מה התמורה שמקבלים עבור המחיר הזה: כן, זו מברשת חכמה, לא, זו לא מברשת גאונה. יש מקום לשיפור ביכולת שלה לנתח את יסודיות הצחצוח לפני שבאמת ניתן יהיה להתפעל מהחוכמה שלה. מה שכן גאוני בה הוא הגיימיפיקציה: למרות ההשגות על יכולת הזיהוי, ה-Genius X מצטיינת בלרתום את המשתמש לפרוייקט הצחצוח, ובהחלט הרגשתי זאת על בשרי, או יותר נכון על חניכיי. כמו צמיד פעילות, המנגנון שעובד כאן הכי טוב הוא מנגנון פסיכולוגי בכלל, מנגנון האשמה: כשיש תיעוד מסודר ומפורט של כמה צחצחתי ואיך, קשה הרבה יותר לחפף.  אז אמנם היא לפעמים מפספסת פה ושם בכיוונים, אבל בשורה התחתונה היא מונעת מצחצוח השיניים להפוך לפעולה שגרתית חפוזה שלא משקיעים בה, גם לאורך זמן.

3 תגובות

  1. סריקה מעולה, הצלחת לגרום לי לחשוב מחדש על פעולת הצחצוח

    השבמחק
  2. Jurnies )מסעות זה טעות באנגלית. אמור journeys or something

    השבמחק
  3. https://imgur.com/a/z0EUrDS
    מעניין... טעות או שזה רק אצלי?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר