כזה ניסיתי: Sonos Arc

בחודש מאי האחרון הכריזה סונוס על סאונד בר חדש: Arc, הסאונד בר השלישי שהשיקה, אחרי ה-PlayBar וה-Beam. לשם מה צריכה סונוס עוד סאונד בר בקטלוג שלה? ובכן, אם מוציאים מהמשוואה את העובדה שיצרניות אלקטרוניקה מרעננות את קטלוג המוצרים שלהן מתוך השאיפה הפרוזאית להרוויח כסף, ה-Arc מגיע עם שתי בשורות: הוא מחליף את ה-PlayBar שהושק עוד ב-2013 בסגמנט הסאונד בר פרימיום, ומציג לראשונה אצל סונוס תמיכה ב-Dolby Atmos ואת היכולת לתפקד כרמקול חכם עם אלכסה או גוגל אסיסטנט מובנה, תכונה שלא היתה קיימת ב-PlayBar.


Sonos Arc (צילום: גד גניר)


כיאה לסאונד בר פרימיום, Arc מצויד בהמון רמקולים, אחד עשר ליתר דיוק: שמונה וופרים שאחראים לטווחי המיד ומספקים כמות נאה מאוד של באסים, ועוד שלושה טוויטרים המטפלים בתדרים הגבוהים. הרמקולים מופנים פחות או יותר לכל כיוון אפשרי: קדימה, לצדדים ואפילו למעלה, הכל כדי למטב את ההתאמה ל-Dolby Atmos, ולייצר אפקט של שמע בתלת ממד. מעבר לכך, מדובר בסאונד בר גדול וחשוב מכך רחב: רוחבו כ-1.15 מטר, מה שמאפשר פריסה של הרמקולים במרחב וכתוצאה מכך מתאפיין בבימת צליל רחבה יחסית. בשל כך סונוס מייעדת אותו למסכי טלויזיה בגודל 49 אינטש וצפונה, בניגוד ל-Beam הקומפקטי יותר שמותאם למסכים קטנים יותר.




כמו ה-Beam, גם ה-Arc תומך ב-Trueplay, התאמה של השמע לחלל החדר באמצעות שימוש במיקרופונים של טאבלט או סמארטפון. למי שטרם זכה להכיר, ההתאמה הזאת דורשת מהמשתמש לבצע תהליך שמהצד נראה קצת כמו טקס גירוש שדים: ה-Arc משמיע אפקטים קוליים והמשתמש צריך לנוע בחדר עם הטאבלט או הסמארטפון שלו ולנופף אותו באויר. בסוף התהליך, הרמקול ידע לבצע את הכיוונון המתאים לחלל החדר ולספק שמע פתוח יותר ובעל נפח. זה עובד. יש הבדל משמעותי בין רמקול שעבר את התהליך וזה ורמקול שלא. הדבר היחיד שמעיב על החגיגה הוא שכל התהליך אפשרי רק אם יש ברשותכם מכשיר iOS בבית. אני הצלחתי לבצע אותו עם טאבלט iPad Mini 3 מקרטע משנת 2013 שנמצא ברשותי, אבל יש כאלו שלא שפר עליהם מזלם וארנקם, ואין להם בבית מכשיר iOS. יש לציין שסונוס יודעת לייצר רמקולים כמו ה-Move שהמיקרופונים המובנים בו מאפשרים לבצע את התהליך ללא מעורבות של מכשיר iOS, אך כששאלתי מדוע לא מאפשרים זאת גם ב-Arc, נעניתי שבניגוד ל-Move הנייד, ה-Arc אמור להיות נייח, והתהליך הזה אמור להתבצע פעם אחת בהגדרת המכשיר וזהו, לכן אין טעם להשקיע במערך מיקרופונים פנימי מורכב ומתוחכם  שידע לבצע את הפעולה הזאת. לכן, אם אתם קונים את Arc ואינכם מצוידים במכשיר Apple, אני ממליץ בחום להשאיל כזה מחברים לטווח קצר כדי לבצע את התהליך הזה, זה שווה את זה.


רמקולים שפונים לכל כיוון אפשרי, Sonos Arc (צילום: גד גניר)

Sonos Arc (צילום: גד גניר)


תהליך יותר מורכב עברתי בניסיון להנות מהתמיכה של Arc ב-Dolby Atmos. לפני שאגיע לתיאור מסע היסורים, אסביר בקצרה מה זה בכלל: דולבי אטמוס מאפשרת, בניגוד לטכנולוגיות סראונד קודמות, ליצור אפקטים של שמע היקפי באופן שמפורש ע"י המוח האנושי לא רק בצליל שמקיף אותך מהצדדים, אלא גם מלמעלה. כלומר, הטכנולוגיה מאפשרת למי שמעצב את חויית השמע בסרט, לגרום לצופה להרגיש למשל מסוק שעובר ממש מעליו, ולא רק מסביבו. זוכרים את הרמקולים שפונים למעלה שציינתי קודם? Dolby Atmos יודעת להשתמש בהם בדיוק לצורך הזה. בתיאוריה, כדי לקבל את כל הכיף התלת ממדי הזה, כל מה שצריך זה מקור תוכן שיודע להוציא אות בפורמט Dolby Atmos, אמצעי שמע שיודע לתרגם את האות הזה באופן שיביא אותו לידי ביטוי (במקרה שלנו, ה-Arc), כבל HDMI שיחבר ביניהם וזהו. 


אמנם אני בעליה של טלויזיה חדשה יחסית שאכן תומכת ב-Dolby Asmos, אבל בפרקטיקה זה היה מורכב הרבה יותר ולא ברור לי למה: טלויזיית הסמסונג 65RU8000 שלי זיהתה את Sonos Arc בקלות כשחיברתי אותה, ואף הציגה התראה שזיהתה שחובר אליה מכשיר תומך Atmos. מצד שני, כאשר ניגשתי לאפליקציית Netflix המובנית בטלויזיה, באף תוכן המותאם ל-Dolby Atmos לא הופיע החיווי שמבטיח שאכן אקבל שמע בפורמט הזה. למעט פתיחת קבוצת טלגרם בין מרכיבי המערכת על מנת שישבו וישוחחו ביניהם ויישרו את ההדורים, עשיתי כמעט הכל: החלפתי כבלי HDMI, נברתי בהגדרות השמע המתקדמות בטלויזיה, ניסיתי לחבר את הרמקול לחיבורי HDMI אחרים בטלויזיה, וכלום, הטלויזיה פשוט סירבה להכיר בפורמט. הישועה הגיעה לבסוף, כשעלה לי הרעיון להוריד מהאתר של מעבדות דולבי מעין דוגמיות של קבצי וידאו שהתברכו בשמע בפורמט Dolby Atmos. באורח פלא, לא רק שהדוגמיות האלו זוהו ע"י הטלויזיה והרמקול כתוכן התומך בפורמט, אפליקציית נטפליקס שכאמור סירבה עד כה להציג את החיווי של דולבי אטמוס, ניאותה פתאום לשתף פעולה, וכל זה אפילו עם כבל ה-HDMI המקורי, נס של ממש.





גם כאן, זה היה שווה את זה: השילוב בין Trueplay, דולבי אטמוס, ו-11 הרמקולים מייצר חויית שמע מענגת: הצליל מפורט להפליא, רחב, פתוח, ועוצמתי. ה-Arc התברך בבאסים מפתיעים בנוכחותם ומייצר שמע "גדול" שמפרגן לסרטים שתצפו בהם. עם זאת, כמו בכל סאונד בר אחר שעומד בפני עצמו, החויה כאן אינה מושלמת: דולבי אטמוס אכן מייצרת שמע שאפשר לזהות בו צלילים בגובה שונה, אבל Arc לא מסוגל לדמות צלילים שמגיעים מאחוריכם כפי שזה במערכות קולנוע ביתיות "אמיתיות". כדי להשלים את החוויה, תאלצו להשלים את החסר באמצעות קנייה של רמקולים היקפיים אחרים של סונוס, והאופציה הזולה ביותר כאן היא זוג רמקולי  Sonos One SL, שעלותו של כל אחד היא 749 ש"ח, תוספת לא זולה לסאונד בר פרימיום שמגיע עם תג מחיר יקר משלו. במצבים בהם אינכם מעוניינים בשמע החזק והעוצמתי, אבל עדיין רוצים לעשות שימוש בסאונד בר היקר שרכשתם, נניח כשאתם צופים בטלוויזיה בסלון כשהילדים ישנים, ניתן להפעיל את מצב לילה, ומצב הגברת דיבור כדי לקבל שמע מופחת באסים שפחות יפריע לסובבים אתכם.


השקת ה-Arc היתה גם הרגע שבו עברה סונוס לאפליקציה החדשה שלה בפלטפורמת S2, אליה ידעו להתחבר כל הרמקולים שלה שיצאו לשוק מאז 2011. ההבדלים כרגע בין האפליקציה בפלטפורמה החדשה לזו הישנה הם בעיקר מתחת למכסה המנוע, והמעבר ל-S2 נועד לאפשר תמיכה בחוויות ותכונות עתידיות. הממשק עצמו נראה זהה לחלוטין לזה של אפליקציית סונוס הקודמת וכך גם הפונקציונליות, נכון לכתיבת שורות אלו. דרך האפליקציה ניתן כמו תמיד לשלוט על חווית המולטי-רום של סונוס, לשלוט בכל רמקול בנפרד או לצרף אותם לקבוצות, ובנוסף להתחבר כמעט לכל שירות מוזיקה מוכר בשוק. לאחרונה הציגה סונוס שירות רדיו אינטרנטי משלה הכולל גישה לכ-60000 תחנות רדיו בעולם (וגם גישה לתחנות רדיו מקומיות), המצטרף לשירותי רדיו אחרים כמו TuneIn ו-iHeartRadio, ולשירותי מוזיקה כמו ספוטיפיי, יוטיוב מיוזיק, דיזר ואחרים. 




כרגיל אצל סונוס, הכל מאוד ידידותי וקל להגדרה ולשימוש. להוציא את ההגדרה של Trueplay ומסע הייסורים אל התמיכה בדולבי אטמוס, תהליך החיבור וההגדרה של Arc פשוט מאוד ומהיר מאוד. אם תחברו את Arc לחיבור ה-HDMI ARC של הטלוויזיה, היא תדע לשלוט על עוצמת השמע של Sonos Arc היישר מהשלט שלה, אם כי לא תקבלו חיווי מספרי או ויזואלי על עוצמת השמע בטלוויזיה עצמה ותצטרכו להתבונן בזה שבאפליקציה, או פשוט להאזין ולהחליט אם עוצמת השמע מתאימה לכם. אם כבר מדברים על שלט הטלויזיה: כפי שכבר ציינתי קודם, ה-Arc הוא סאונד בר די מאסיבי בגודלו, וגובהו עומד על 8 ס"מ. סונוס חשבה על מצב בו הסאונד בר שלה עשוי להסתיר את עינית אינפרא אדום הממוקמת ברוב המקרים בחלק התחתון של המסגרת של הטלוויזיה, ושילבה ב-Arc מעין עינית חלופית המופעלת כברירת מחדל.


Sonos Arc בסלון שלי (צילום: גד גניר)

מקשי המגע של Sonos Arc (צילום: גד גניר)

בהאזנה למוזיקה יש סוגיה מעיקה שחוזרת על עצמה בכל רמקול חכם: כל עוד אתם באפליקציית סונוס או אפליקציית ספוטיפיי, ניתן להנמיך או להגביר את הווליום היישר מכפתורי הווליום בצד הסמארטפון שלכם. יצאתם מהאפליקציה, או שהנחתם בצד את הסמארטפון וכעת אתם רוצים להנמיך או להגביר? כפתורי הווליום בטלפון יחזרו לשלוט על הווליום בטלפון, לא על הרמקול. תצטרכו לפתוח אותו מחדש ולהכנס לאפליקציית סונוס או שירות המוזיקה שלכם ולשנות שם את עוצמת השמע. לחילופין, אתם תמיד יכולים לקום ולשלוט על עוצמת השמע דרך מקשי המגע בחלקו העליון של הסאונד בר. 



(+)
  • שמע חזק, איכותי, עם במת צליל רחבה
  • חיבור וניהול נוח של רמקולים נוספים של סונוס במערכת הביתית
  • תמיכה ב-Dolby ATMOS

(-)
  • יקר
  • הגדרת Trueplay אפשרית רק עם מכשיר iOS

באופן לא מפתיע, סאונד בר הפרימיום של סונוס אינו זול: 3399 ש"ח במכירה מוקדמת אצל היבואנית הרשמית, רשת באג, כאשר לזכותה יאמר שהמחיר הזה קרוב מאוד למחירו הרשמי בחו"ל בתוספת מע"מ. אל המחיר הזה צריך להוסיף השקעה: השקעה בדמות השאלה של מכשיר iOS (אם אתם משתמשי אנדרואיד) כדי להגדיר את Trueplay, השקעה בטלוויזיה שתומכת בפורמט Dolby Atmos (כדי להצדיק את הרכישה של סאונד בר שזו אחת מגולות הכותרת שלו), והשקעה של זמן בלגרום לדבר הזה לעבוד ולנצל את מלוא היכולות שלו. ועדיין, למרות שיש בשוק אלטרנטיבות זולות יותר שמציעות תמיכה ב-Dolby Atmos, ה-Arc נותן קצת יותר: הוא מציע שמע עוצמתי ואיכותי מאוד לצד ממשק שליטה נוח בו וברמקולים אחרים של סונוס בבית, משתלב היטב בחווית המולטי רום של החברה.

6 תגובות

  1. שאלה עבור גד גניר, מתי קיבלת את המכשיר? הוא הגיע כבר לארץ? רק לאזור מסוים בארץ? תודה.

    השבמחק
  2. תודה רבה על ביקורת מצוינת.
    כמה שאלות (את חלקן כבר שאלתי בפוסט ההכרזה):
    1. איך האטמוס מתמודד עם חללים מאוד לא סימטריים עם גאומטריה מוזרה?
    2. האם השדרוג לעומת ה-beam שווה את הכסף בשביל סלון לא גדול במיוחד?
    3. לא חייבים eArc בשביל לקבל אטמוס בסאונדבר?

    השבמחק
  3. נתקלתי בקושי להתקנת אלכסה למכשירי סונוס עקב העדר תמחיכה בארץ.יש למישהו פתרון זריז?

    השבמחק
    תשובות
    1. תכנס לאתר של סונוס Sonos.com לפרופיל שלך
      ותשנה Address Information => Contry = UK/US

      מחק
  4. תכנס לאתר של סונוס Sonos.com
    ותשנה Address Information => Contry = UK/US

    השבמחק
  5. מישהו יודע אם ישנה אפשרות לדולבי אטמוס דרך הסטרימר של אפל?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר