כזה ניסיתי: Asus ZenWiFi XT8

עולם ה-WiFi כמרקחה: ה-WiFi Alliance, הגוף שמגדיר את התקנים האוניברסליים השונים לרשתות אלחוטיות, הכריז לפני כשנה וחצי על תקן חדש, IEEE802.11ax או לפי קונבנציית השמות השיווקית החדשה "WiFi 6" (פספוס בעיני שלא קראו לו "Revenge of the bandwidth"). החל מינואר 2020 הגל הראשון של ראוטרים התומכים בתקן החדש החל להגיע לשוק. אחד מהם שמתחיל להימכר בימים אלו בישראל הוא ZenWiFi XT8, מערכת MESH חדשה של אסוס. את מי צריכה לעניין מערכת MESH חדשה שתומכת בתקן WiFi כזה או אחר? את כל מי שעושה שימוש ב-WiFi בבית, בית שמכיל מספר רב של מוצרים המתחברים לרשת אלחוטית, ועושים זאת בו זמנית בחדרים שונים בבית. במילים אחרות, הפרופיל המתאים כאן הוא משפחה ממוצעת בסגר בתקופה של מגיפה כלל עולמית, כשההורים עובדים מהבית והילדים נשלחים לבייביסיטרים המתבקשים: המסכים.


Asus ZenWiFi XT8 (צילום: גד גניר)


תזכורת קצרה: מערכות MESH מסייעות לפרוס את רשת ה-WiFi הביתית בצורה אופטימלית ע"י שימוש ביותר מיחידת קצה אחת. שתי היחידות מייצרות רשת אחת (בניגוד לרפיטרים שמשכפלים את הרשת הקיימת) ללא הפרעות, ללא התנגשויות ועם ניצול מקסימלי של החיבור לאינטרנט. החידוש ב-ZenWiFi XT8 הוא כאמור התמיכה ב-WiFi 6. מה כל כך מרגש ב-WiFi 6? באופן מפתיע, זו דווקא לא המהירות המקסימלית. הרעיון בתקן החדש הוא לנהל בצורה יעילה יותר מספר גדול של מכשירים שמחוברים לרשת, והגידול במהירות עבור המכשירים המחוברים הוא כתוצאה מהניהול המשופר הזה. תקן WiFi 6 נולד מתוך הצורך לתת מענה לבתים שמכילים כמות גדולה יותר של צרכני רשת אלחוטית. איך הניהול הטוב יותר מתבצע בפועל? הודות לגרסאות עדכניות של פרוטוקולים להעברה וניהול של מידע ש-WiFi 6 מציע: MU-MIMO ו-OFDMA. שני הפרוטוקולים מדברים על ייעול העברת המידע ע"י דחיסה של מידע ממספר משתמשים על אותו גל נושא (תשארו איתי, לא אצלול לנתונים יותר טכניים, מבטיח), וניהול טוב יותר של מספר רב של משתמשים בו זמנית. כמובן שכל הכיף הזה מותנה בתמיכת המכשירים שמתחברים לרשת האלחוטית ב-WiFi 6, תמיכה שקיימת רק במחשבים ניידים וסמארטפונים שיצאו לאחרונה לשוק כמו Mi 10 ו-Poco F2 Pro של שיאומי, מכשירי iPhone 11 ואחרים. 


ה-ZenWiFi XT8 של אסוס כוללת שתי יחידות (כל יחידה נקראת AX6600), ואמורה לכסות בתיאוריה שטח של כ-510 מ"ר (כל יחידה כ-255 מ"ר). כמובן שבמציאות לא תצליחו להשיג כיסוי שכזה, אבל בדירה של כ-129 מ"ר ניתן היה לקבל אות וייפיי יציב בכל החדרים (למעט הממ"ד) עם יחידה אחת בלבד. חיבור היחידה הנוספת בפרוזדור איפשר גם לממ"ד להנות מאות וייפיי חזק. שירות האינטרנט איתו ביצעתי את הבדיקה הוא הסיבים האופטיים של אנלימיטד עם HALO 015 כספק אינטרנט במהירות 200 מגה, וכמו שמצופה ממערכת MESH טובה הצלחתי רוב הזמן לקבל ב-WiFi אכן מהירות שנעה בין 150 ל-200 מגה. היחידות עצמן לא קטנות במיוחד ותופסות נפח של משהו כמו ראוטר גדול ועבה (16.15 ס"מ אורך, 16 ס"מ גובה, 7.5 ס"מ עובי). ישנן מערכות MESH בשוק עם יחידות גדולות יותר, וגם העיצוב של היחידות כאן יחסית דקורטיבי, אבל קחו בחשבון שמדובר במוצר שדורש את הנדל"ן שלו. 


Asus ZenWiFi XT8 (צילום: גד גניר)


בחלק האחורי של כל אחת משתי היחידות ישנם כארבעה חיבורי רשת קויים (בשונה מרוב המערכות בשוק שכוללות רק שני חיבורים), עבור מי שמעוניין להתחבר באופן הזה לרשת ולא באמצעות WiFi. אחד מארבעת החיבורים הוא חיבור WAN, אליו אתם מחברים את הנתב הביתי. הוא משמש גם כחיבור 2.5G המיועד לתמוך במהירויות של 2.5Gbps אם כי כרגע הן אינן רלוונטיות בשוק הישראלי. כל אחת מהיחידות כוללת כשש אנטנות פנימיות. ה-ZenWiFi XT8 היא מערכת Tri-Band, וככזאת היא תומכת במהירות מקסימלית של כ-574Mbps בתדר 2.4 גיגהרץ, ו- 1201Mbps, ו-4804Mbps בשני תדרי ה-5 גיגהרץ שמייצרת המערכת.


החיבורים בגב של Asus ZenWiFi XT8 (צילום: גד גניר)



הממשק של אסוס הוא דוגמה ומופת לאיך צריך להראות ממשק של מוצר כזה. ZenWiFi XT8 מנוהלת ע"י אפליקציית Asus Router וע"י ממשק רשת דרך הדפדפן במחשב. הוא לא רק נאה ויזואלית, הוא מתווך בצורה אינטואיטיבית מאוד את המידע למשתמש ומאפשר לו לשלוט בקלות ביכולות של המערכת. ההגדרה הראשונית קלילה ופשוטה ולא דורשת ידע מוקדם. מחברים את אחת מיחידות ה-AX6600 בעזרת כבל רשת לראוטר שלכם ופועלים לפי ההנחיות. ברגע שתפעילו את היחידה השניה, היא תזוהה כמכשיר AiMESH, טכנולוגיית הקישור בין מכשירים תומכי MESH של אסוס, ותתווסף מיידית ואוטומטית למערכת. אגב, אם הראוטר שיש לכם בבית הוא ראוטר של אסוס ותומך ב-AiMESH, לא תצטרכו אפילו את החיבור באמצעות כבל הרשת והוא יוכל לתפקד כיחידה נוספת למערכת.







דרך הממשק ניתן להגדיר האם תוצג למשתמשים רשת אחת, או הפרדה בין רשתות 2.4 גיגהרץ ו-5 גיגהרץ. נכון, מערכת MESH אמורה לנהל בעצמה את החיבורים ולחסוך למשתמש את הצורך לבחור ברשת האופטימלית עבורו, אבל ישנם מכשירים, בעיקר מכשירי בית חכם, שאינם תומכים בתדרי 5 גיגהרץ, ותהליך ההגדרה שלהם יכול להיות סיוט כשלא ניתן לדעת ולשלוט בסוג התדר של הרשת אליה אתם מחוברים. מעבר לכך, הממשק מאפשר לתעדף ידנית פעילויות רשת מסוימות על פני פעילויות אחרות: עבודה מהבית, שימוש בשירותי סטרימינג, גיימינג ועוד. ניתן כמובן להגדיר רשת נפרדת עבור אורחים, לחסום מכשירים ספציפיים ולהגדיר זמני שימוש עבורם כחלק מסט כלים של חברת Trend Micro לשליטה של הורים על הגלישה של ילדיהם. בנוסף, אם אתם חסרי מושג לחלוטין לגבי מה צריך לעשות ברשת הביתית שלכם, איזור Insight בממשק יציף עבורכם נושאים שכדאי לטפל בהם.


(+)
  • אות WiFi יציב ומהירות אינטרנט גבוהה
  • תמיכה בתקן WiFi 6
  • ממשק משתמש מעולה

(-)
  • יקר
  • יחידות המערכת תופסות לא מעט מקום

ZenWiFi XT8 היא מערכת מתקדמת, שמיועדת למשתמשים עם דרישות מתקדמות, וככזאת היא לא זולה: 2799 ש"ח לערכה הכוללת שתי יחידות. במידה ויש לכם בבית ראוטר של אסוס שתומך AiMESH, ייתכן שתוכלו להסתפק ביחידה אחת במחיר של 1599 ש"ח. זו אמנם לא מערכת ה-MESH תומכת ה-WiFi 6 היקרה ביותר בישראל, אבל קיימות מערכות זולות ממנה. השאלה היותר מהותית כאן היא למה לרכוש כיום מערכת Tri-Band, עם תמיכה WiFi 6 במחיר כזה, כשמכשירים בודדים בבית כנראה יכולים לנצל את היכולות שלה במלואן? ההצדקה היחידה היא שמדובר במערכת שתוכל להיות רלוונטית כמה שנים קדימה, גם כשתחליפו לאט לאט את המחשבים, הטאבלטים, הטלויזיות והסמארטפונים שלכם בחדשים. אם אתם זקוקים לפתרון נקודתי של טיפול באיזורים מתים של WiFi בבית, ישנן חלופות מתקדמות פחות אמנם, אך זולות בהרבה.

5 תגובות

  1. תודה על הסקירה.
    כמו שזה נראה, אין סיבה כרגע לקנות שתי יחידות כאלה ב-2799 כששלוש יחידות דקו 5 עולות 1000 שקל. הן מחוברות אצלי להוט 500 מגה ומספקות בוייפיי בין 300 מגה במרחק אפס ל-100 מגה במרחק של כמה מטרים טובים.

    השבמחק
    תשובות
    1. דקו 5 מיושנות ומוגבלות דקו 9 ב 1600 שקל אבל מתאים לבית חכם וחיבור עד 100 מכשירים
      אישית החלפתי עכשיו את הדקו 9 ב XT8 ואני מרגיש את השינוי במרחק והכוח של הרשת

      מחק
    2. אייל
      אצלי בהוט 500 מגה עם ראוטר c6 tp link מקבל במטרים בודדים קרוב ל500 ובחדרים מרוחקים 200 מגה לפחות וזה בלי mesh
      אולי כדאי שתבדוק את ההגדרות

      מחק
  2. מכשירי סמסונג גלקסי אס10, אס10 פלוס תמכו בווייפיי 6 כבר שנה וחצי כמעט לפני הסקירה הזו, בפברואר 2019.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר