כזה ניסיתי: Sonos Roam

עם הגיעה לגיל 19, סונוס יוצאת סוף סוף באמת מהבית. ה-Roam שהוכרז לפני כחודש הוא הרמקול הראשון של יצרנית הרמקולים החכמים שתוכנן להתלוות איתכם לטיולים הרחק מחיקם החמים של רשת ה-WiFi הביתית וכבל החשמל. כן, לסונוס יש בקטלוג רמקול אחר, ה-Move, שהתברך גם הוא בסוללה פנימית וקישורית בלוטות', אבל הוא מיועד בעיקר למעבר בין חדרים בבית ולגיחות לחצר. כשמו כן הוא, בסונוס מייעדים את ה-Roam לנדודים. איך צלח הניסיון של החברה ליצור רמקול שילך לאן ששום רמקול אחר של סונוס לא הלך לפניו?

Sonos Roam (צילום: גד גניר)



Roam הוא הרמקול הקטן ביותר שיצא לי לראות את הלוגו של סונוס מתנוסס עליו. באורך של 16.8 ס"מ ובמשקל של 430 גרם, הוא מיישר קו עם מימדים של רמקולי בלוטות' מסדרת ה-Flip של JBL או סדרת Boom של UE. אין כאן חריגה מהקו העיצובי הסטנדרטי של סונוס: הצורה עצמה פשוטה למדי והעיצוב אמנם מינימליסטי אבל אסתטי. בדומה ל-Arc, הסבכה הקדמית עשויה פלסטיק מחורר באלפי חורים זעירים, כשתחתם מבנה דמוי כוורת. ראש הרמקול ובסיסו (או שני צידיו, תלוי איך מניחים אותו) עשויים גומי, ובנוסף, את אחת מפאותיו מעטרות ארבע בליטות גומי אם מעוניינים להניח אותו בשכיבה. הוא לא רק קטן יותר וקל יותר מה-Move, הוא גם עמיד יותר למים ואבק: תקן העמידות ב-Roam הוא IP67 (לעומת IP56 ב-Move) מה שאומר שתיאורטית ניתן לתת לו לצלול למשך חצי שעה במים בעומק של מטר, אם כי לא הייתי ממליץ להעמיד אותו במבחן הזה. בסונוס אף טוענים ש-Roam הוא גם עמיד בנפילות, אבל לא נוקבים במספרים מדויקים לגבי גובה הנפילות אותן הוא ישרוד. מוכרח להודות שההצהרות האלו, כמו גם העידוד של היצרנית (באמצעות צילומי יח"צ) לקחת אותו לים, להניח אותו על החול או להרטיב אותו מעוררים אצלי מעט אי נוחות. זה בעיקר בגלל שכלפי חוץ, העיצוב שלו והשימוש הנרחב בפלסטיק במבנה שלו משדרים דווקא עדינות ואני בספק אם הוא ישרוד, לפחות אסתטית, נפילה על משטח קשה.




כל עוד ה-Roam בבית, הוא מתנהג בסה"כ כמו כל רמקול חכם אחר של החברה: הוא יודע להתחבר לרשת הביתית, לתפקד כרמקול חכם שעושה שימוש ב-Google Assistant או ב-Alexa, וניתן להזרים אליו מוזיקה היישר מאפליקציות מוזיקה ושירותי סטרימינג נבחרים, ישירות מהאפליקציות שלהם או דרך האפליקציה של סונוס. ניתן לשייך אותו לקבוצות רמקולים בבית, וניתן לחבר שני רמקולי Roam לקבלת שמע סטריאופוני. מה אי אפשר לעשות? לחבר שני רמקולי Roam לסאונד בר של החברה (Beam או Arc) כרמקולים לסראונד.


Sonos Roam (צילום: גד גניר)



מחוץ לבית הוא הופך לרמקול פחות חכם, שאינו שונה מהותית מכל רמקול בלוטות' אחר, לפחות ברמה הפונקציונלית. ה-Roam תומך בפורמטים SBC ו-AAC להזרמת אודיו באיכות גבוהה, אבל באופן מפתיע לא תומך ב-aptX המתקדם יותר. בנוסף, יש לו כאמור מיקרופון, אבל לא תוכלו לבצע באמצעותו שיחות טלפון.


ה-Roam מביא איתו שתי תכונות חדשות וייחודיות. הראשונה היא האפשרות לשדר תוכן שמוזרם אליו בבלוטות' אל רמקולים אחרים בבית. התכונה הזאת רלוונטית בעיקר אם יש לכם מוצרים בבית שיש להם קישורית בלוטות' אבל לא WiFi, ואתם רוצים לנגן דרכם מוזיקה שתשמע דרך הרמקולים החכמים של סונוס שיש לכם בבית. כל שצריך לעשות זה לחבר את הרמקול בבלוטות' אל הנגן, ואת הרמקול לצרף לקבוצה אחת באפליקציה של סונוס יחד עם רמקולים אחרים בבית, והקסם קורה: רמקולים אליטיסטים של סונוס שהסכימו עד כה לנגן רק מוזיקה מהרשת, משמיעים לפתע מוזיקה שמוזרמת אליהם (בערך) באמצעות בלוטות'.





התכונה השניה נקראת Music Swap, וכמו ששמה מרמז, היא מאפשרת "להחליף" מוזיקה עם רמקולים אחרים של סונוס בבית. זה הולך ככה: נניח נכנסתם הביתה כשב-Roam שלכם מתנגן שיר מסוים, ואתם רוצים להמשיך לשמוע אותו ב-One SL ששמתם בחדר השינה. כל שעליכם לעשות זה לקרב את ה-Roam אל ה-One SL, וללחוץ על לחצן ה-Play עד שישמע צליל. מאותו רגע המוזיקה תמשיך להתנגן ברמקול הביתי. זה עובד אגב גם בכיוון ההפוך. שומעים במערכת בבית שיר מסוים ורוצים לצאת החוצה ולהמשיך לשמוע אותו ב-Roam? אין בעיה: ודאו שה-Roam פועל אך לא מנגן מוזיקה, קרבו אותו לאחד מהרמקולים של סונוס בבית ולחצו על לחצן ה-Play ממושכות, עד שהמוזיקה תעבור להתנגן דרכו. זה עובד כמו קסם בין אם בחיבור בלוטות' ובין אם בחיבור WiFi, אבל רק בתנאי שמה שמתנגן במערכת הביתית או ב-Roam, מתנגן מהאפליקציה של סונוס עצמה. זה לא יעבוד אם הזרמתם את המוזיקה לרמקולים דרך אפליקציית ספוטיפיי או כל אפליקציה אחרת שאינה של סונוס עצמה.


לרוב, האפליקציה של סונוס מספקת את הסחורה: ההדרכה כיצד להוסיף מוצר חדש של החברה למערכת הביתית ברורה ופשוטה, האפליקציה מאפשרת חיבור לעשרות שירותי רדיו והזרמת מוזיקה, ועובדת נהדר. הבעיה מתחילה כשבוחרים שלא לעבור דרכה, ומזרימים מוזיקה לרמקולים היישר מאפליקציית ספוטיפיי לדוגמה: ברוב המקרים הכל יעבוד נהדר, אבל אם במהלך ההאזנה תפעילו את אפליקציית השליטה של סונוס (נניח כדי לשנות את האקולייזר) תגלו שהיא לא מסונכרנת מול רשימת ההשמעה הנוכחית שלכם בספוטיפיי. זה אומר שאם תנסו לעצור את הנגינה דרכה, לא תוכלו לחזור חזרה לנקודה בה עצרתם קודם. אם כבר הזכרתי את ספוטיפיי, פודקאסטים למשל לא קיימים בתפריטים של שירות הסטרימינג בתוך האפליקציה של סונוס. רוצים בכל זאת לשמוע פודקאסט דרך רמקול כלשהו של סונוס? עשו זאת היישר מאפליקציית ספוטיפיי עצמה.





מקום נוסף שדורש ליטוש הוא הלחצנים: הלחצנים בחלק העליון עוד מתקבלים על הדעת: שני לחצנים לשליטה על עוצמת הווליום, לחצן לכיבוי והדלקה של המיקרופון המובנה ולחצן אחד שעוצר ומחדש את נגינת המוזיקה, וגם מאפשר דילוג שיר קדימה או אחורה. מה שמרגיז במיוחד הוא לחצן הכיבוי וההדלקה: לחיצה אחת קצרה מפעילה אותו, או מעבירה אותו למצב שינה. לחיצה של שתי שניות ברצף מעבירה אותו למצב בלוטות' ולחיצה של חמש שניות מכבה אותו לחלוטין. על הנייר זה נשמע לגיטימי. במציאות זה שונה, וקרו לי פה ושם מקרים שכיביתי את הרמקול כשרציתי לעבור לבלוטות'. אני מבין את הסגידה של יצרניות אלקטרוניקה למינימליזם, אבל אני לא מבין את הצורך בכך כאן, ואם הרמקול הזה אכן מיועד לשיטוטים מחוץ לבית, יש בהחלט מקום ללחצן החלפה בין בלוטות' לווייפיי.


Sonos Roam (צילום: גד גניר)



איך נשמע הרמקול הכי זול בקטלוג של סונוס? טוב מאוד: הצליל מפורט, צלול ומדויק, והעוצמה בהחלט מספקת. הבאסים חזקים ועמוקים, ובסה"כ מקבלים כאן סאונד איכותי מאוד. עם זאת, חשוב להדגיש, במיוחד בפני משתמשי רמקולים אחרים של סונוס, שמדובר עדיין ברמקול קטן. הוא כולל מיד-וופר אחד וטוויטר אחד, המחוברים לזוג מגברים מסוג H. ה-Roam אולי נשמע מצוין ביחס לרמקול בלוטות', אבל לא מתקרב באיכויות שלו לרמקולים ביתיים אחרים של החברה, גם לא לאיכות השמע ב-One SL. בכל זאת מדובר ברמקול קטן, עם בימת צליל צרה יחסית, שמתאים בעיקר לחדרים קטנים. בדומה ל-Move, סונוס שילבה בתוך הרמקול את טכנולוגיית ה-Trueplay, שעושה שימוש במיקרופון המובנה ברמקול על מנת להתאים את הצליל למקום בו הרמקול נמצא. בניגוד ל-Beam, הרמקול מבצע בעצמו את ההתאמה לחדר, ולא דורש מהמשתמש לבצע את ריקוד הכיול המשונה באמצעות מכשיר אפל.


Sonos Roam (צילום: גד גניר)



הסוללה של Sonos Roam מאפשרת ניגון רצוף במשך 10 שעות, או שהייה במצב שינה במשך כ-10 ימים. טעינת הרמקול יכולה להתבצע דרך שקע ה-USB C בחלקו האחורי של הרמקול, או לחילופין באמצעות תחנת עגינה אלחוטית שאינה מסופקת באריזה. הבשורות הטובות הן שמדובר בטעינה בתקן QI, מה שאומר שאפשר בהחלט להניח אותו על כל משטח טעינה אחר והוא יטען בכיף. מוכרח להודות שזו הפעם הראשונה שהרגשתי שטעינה אלחוטית היא תכונה מתבקשת ולא סתם פינוק: השילוב הזה בין רמקול חכם שצריך להיות פעיל ובהאזנה באופן קבוע, לניידות, מחייב פתרון נוח וקל לטעינה וזה בדיוק מה שהטעינה האלחוטית מעניקה כאן.


(+)
  • הגדרה ראשונית נוחה ופשוטה
  • מצויד בקישורית בלוטות' לפעילות מחוץ לבית
  • עמיד במים
  • מתחבר למגוון שירותי הזרמת מוזיקה ורדיו

(-)
  • לא תומך בתקן aptX להזרמת מוזיקה באיכות גבוהה בבלוטות'
  • אי אפשר לבצע באמצעותו שיחות טלפון למרות שיש לו מיקרופון
  • המעבר בין בלוטות' ל-WiFi דורש מיומנות ודיוק בלחיצה

את Roam תוכלו לרכוש אצל היבואנית הרשמית, רשת באג, במחיר של כ-699 ש"ח. זה אמנם יקר יותר מרמקולי בלוטות' סטנדרטיים דומים, אבל לא מדובר ברמקול בלוטות' רגיל. ניתן לקבוע שהניסיון של סונוס ליצור רמקול באמת היברידי אכן הצליח: ה-Roam הוא רמקול חכם נהדר לבית (לחללים קטנים בעיקר), ורמקול בלוטות' מצוין לצאת איתו מהבית. יש מה לשפר עדיין, במיוחד בכל הקשור למעבר בין מצב בית למצב חוץ, אבל בסופו של דבר הוא בהחלט עושה את העבודה.

1 תגובות

  1. יופי של סקירה.
    כתבת 10דק בטח התכוונת ל10שע

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר