כזאת ניסיתי: SteelSeries Apex 7 TKL

מגפה כלל עולמית היא לא רק בסיס טוב לתסריט של משחק מחשב, היא הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לשוק מוצרי הגיימינג העולמי. בשנת 2020 תרבות הפנאי של האנושות עברה מוטציה: בשל הקורונה והסגרים, אנשים יצאו פחות למסעדות, המועדונים והקולנועים נותרו נטושים. את מקום הפעילויות הללו תפס הגיימינג. יותר אנשים בילו יותר זמן במהלך היום במשחקי און ליין וההנחה הרווחת בקרב אנליסטים היא שגם אחרי הקורונה אנשים ישחקו משמעותית יותר ממה שעשו לפני פרוץ המגיפה. כמו בשוק מצלמות הרשת וכמו בשוק המחשבים הניידים, הביקושים האדירים לציוד היקפי לגיימינג (מקלדות, מסכים, אוזניות) לצד הפגיעה הקשה בשרשראות האספקה, הפכו את המוצרים האלו ללא זמינים לרכישה לתקופות ממושכות.

SteelSeries Apex 7 TKL (צילום: גד גניר)



ה-Apex 7 TKL, מקלדת גיימרים מכאנית של SteelSeries היא אחד המוצרים האלו שהגיחו ונעלמו מהשוק לסירוגין. בקטלוג החברה, Apex 7 היא סדרה שניתן להגדירה כסדרת מיינסטרים, מעל לסדרות Apex 5 ו-3 הזולות יותר, לסדרת Apex Pro המתקדמת והיוקרתית יותר. המקלדות בסדרת Apex 7 נבדלות זו מזו בשני מאפיינים עיקריים: מקלדת מלאה או חלקית (מקלדות חלקיות מסומנות כ-"TKL", ראשי תיבות של Ten Key Less, כלומר, ללא פד המספרים בצד ימין), וסוג מנגנון המקשים (סוויצ'ים) עליו הוא מבוסס. הדגם הספציפי שאני בדקתי היה Apex 7 TKL Red Switch.


בעולם המקלדות המכאניות, צבע מנגנון המקשים הוא סטנדרט מוסכם ומתאר את חויית ההקלדה: סוויצ'ים ירוקים וכחולים הם הרועשים ביותר ודורשים לחיצה חזקה יותר, סוויצ'ים אדומים, צהובים ושחורים מתאפיינים בלחיצה אחידה וחלקה יותר עם רמת רעש נמוכה יחסית, וסוויצ'ים חומים ושקופים נמצאים על אמצע הסקאלה מבחינת רעש ונוקשות. המקלדת שבדקתי הגיעה עם סוויצ'ים אדומים, שכאמור אמורים להיות שקטים, אבל "רעש" הוא מונח יחסי כשמדובר במקלדת מכאנית: לא ציפיתי למשהו בסגנון המקלדת השקטה של לוג'יטק, אבל שאון ההקשות שייצרתי בעודי מקליד בלילה בחדווה הפך למטרד בלתי נסבל עבור שאר המשפחה. זה הגיע למצב שבו בשלב מסוים הוטל וטו על המשך השימוש במקלדת כאשר הדלת בחדר העבודה פתוחה, החל מרגע שהבנות הלכו לישון. שמעתי שמפתחי תוכנה אוהבים מקלדות מכאניות. אם אתם הולכים לרכוש את Apex 7 TKL ולהשתמש בה בעבודה, קחו בחשבון שייתכנו עימותים עם שכניכם לאופן ספייס.


כל זה לא משנה את העובדה שהתענגתי על כל רגע של כתיבה באמצעות Apex 7 TKL. לא מדובר במקלדת ארגונומית, והיא קצת צפופה, אבל זה לא הפריע לי. זה קצת מזכיר את המעבר ממצלמה קומפקטית למצלמת DSLR: כמו הקליק של תזוזת המראה במצלמה, כך ההדהוד של צליל ההקשה הופך את החויה, את הפידבק שמקבלים להרבה יותר מספק. נקודת ההפעלה (ACTUATION POINT), המיקום של המקש שבו ההקלדה נקלטת ע"י המחשב, היא בעומק 2 מ"מ כך שכל לחיצה באמת מורגשת. מקלדות בעלות סוויצ'ים אדומים אמורות לספק את חויית השימוש הכי קרובה לזו של מקלדת סטנדרטיות לא-מכניות, אבל עדיין מדובר בהבדל של שמיים וארץ. למקרה שתהיתם, לפחות במקרה של Apex 7 TKL, לא צריך להפעיל כוח רב יותר על המקשים, ולמרות הרעש שהקימה, ההקלדה עליה לא התישה את האצבעות שלי יותר מהרגיל. 


SteelSeries Apex 7 TKL (צילום: גד גניר)

SteelSeries Apex 7 TKL - תצוגת נתונים על המחשב (צילום: גד גניר)

SteelSeries Apex 7 TKL - ניתן לתכנת צבע שונה לכל מקש בנפרד (צילום: גד גניר)

SteelSeries Apex 7 TKL - שקע USB מובנה (צילום: גד גניר)







למרות שנהניתי מאוד לכתוב באמצעותה, ה-Apex 7 TKL פונה בעיקר לגיימרים, וככזאת, היא מתהדרת בעוד כמה פינוקים. כמו כל מקלדת גיימרים, המקשים כאן מוארים בצבעים. בשונה מחלק מהמקלדות, התאורה ניתנת להגדרה ע"י תוכנת השליטה שלה למחשב, Engine 3. ניתן להגיד תאורה שונה לכל מקש בנפרד, לכמה מקשים יחד, לאיזור במקלדת או לכולה. למי שמרוחק מהתחום (נניח אני, עד לפני מספר חודשים) קל לזלזל במורכבות של ההתאמה האישית שניתן לבצע לתאורה. מי שבאמת חוטא בגיימינג, יכול להנות מהאפשרות להגדיר מקשים ספציפיים (לדוגמה, כאלו שנמצאים בשימוש תכוף יותר) להאיר בצבעים בולטים יותר כך שיהיה קל יותר לזהות אותם. זה לא רק שאפשר להגדיר צבע, אפשר להגדיר אפקט תאורה משתנה למקלדת מתוך מגוון אפקטים קיימים, אפקט תאורה להקלדה ועוד. אפשרויות ההתאמה האישית לא מסתיימות רק בתאורה. ה-Apex 7 TKL, מספקת לגיימר המקצועי להרכבים קיצורי דרך לפעולות מאקרו, כלומר סדר של פעולות מוכנות מראש. מה קורה אם משחקים במשחקים שונים ורוצים להתאים את המקלדת לכל משחק בנפרד? אין בעיה, ניתן לשמור מספר פרופילים שונים, ואפילו להגדיר שפרופיל מסוים יופעל אוטומטית עם הפעלת המשחק שעבורו הגדרנו את הפרופיל הזה.





המקלדת עצמה קומפקטית למדי ואין כמעט מסגרת סביב המקשים. גוף המקלדת עצמו עשוי אלומיניום ובסה"כ ה-Apex 7 TKL מתאפיינת באיכות הרכבה גבוהה ובחומרים איכותיים. למקלדת מצורפת משענת קדמית לפרקי כף היד. המשענת מתמגנטת למקלדת, אבל החיבור המגנטי הזה רופף למדי. הוא יעמוד בתזוזות של המקלדת על השולחן, אבל אם תרימו אותה, המשענת תנשור למטה. בקצה הימני- עליון של המקלדת תמצאו מסך OLED שחור לבן קטן, גלגלת (המשמשת לשליטה על עוצמת השמע של המחשב) ומתחתיה לחצן שמפעיל ומפסיק את ניגון המוזיקה במחשב. מסך ה-OLED נראה בהתחלה כמו גימיק, אבל כשמשתמשים במקלדת לאורך זמן מבינים שהוא קצת יותר מזה: באמצעות הגלגלת והכפתור שלצידו, ניתן לנווט דרכו בחלק מהגדרות המקלדת, בעודכם עדיין במשחק. ניתן לעבור בין פרופילים, להקליט פקודות מאקרו, לשלוט על עוצמת התאורה ועוד. מעבר לכך, המסך הזה מסוגל להציג גם הודעות מ-Discord או את שם הדובר וישנם מגוון משחקים שמציגים מידע בנוגע למצבכם במשחק עצמו על המסך הזה. אחת ההברקות בעיני במקלדת היא בתחום לא צפוי, סידור הכבל שלה: בתחתית של Apex 7 TKL יש תעלה קטנה עם שלושה פתחים שניתן לבחור דרך איזה מביניהם הכי נוח לכם להעביר אותו. הכבל עצמו כולל שני תקעי USB: אחד משמש את המקלדת עצמה, והשני משמש שקע USB ש-SteelSeries שילבה במבנה המקלדת לחיבור אביזרים נוספים למחשב בצורה נוחה יותר.


SteelSeries Apex 7 TKL (צילום: גד גניר)




(+)
  • תענוג לכתוב באמצעותה
  • מגוון רחבשל אפשרויות להתאמה אישית
  • מסך OLED שמציג מידע שימושי ומאפשר שינוי הגדרות במקלדת ללא יציאה מהמשחק

(-)
  • רועשת
  • לא זולה

ה-SteelSeries Apex 7 TKL מיועדת לגיימרים רציניים ואמידים: מחירה עומד כיום על 754 ש"ח ביבוא רשמי של ביקונקט. בתמורה למחיר הזה לא מקבלים רק את ההנאה שבהקלדה, אלא סט מרשים של תכונות שמפנקות גיימרים אמיתיים. אם רעש ההקלדה לא מטריד אתכם (ובעיקר לא את הסובבים אתכם), אבל אינכם זקוקים לכל אפשרויות ההתאמה האישית, כנראה שיש אלטרנטיבות נוחות יותר לכיס.

2 תגובות

  1. ביקורת רצינית ומעמיקה,
    תודה!
    אביב

    השבמחק
  2. הרעש - מכוון. יש לי גם מקלדת מיכנית עם מיסבי CHERRYMX, וקניתי אותה בשביל התחושה, וגם בשביל ה"רעש". זה נותן אינדיקציה חדה יותר לכל הקשה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר