כזה ניסיתי: Apple iPhone 13 Pro Max

אמונות טפלות לא אמורות להכתיב מדיניות אצל יצרניות סמארטפונים, אבל נסו להיזכר בפעם האחרונה שנתקלתם במכשיר ששמו מכיל את המספר "13". במציאות של מגיפה כלל עולמית שמסרבת להעלם, עם משבר באספקת שבבים, בחרה אפל לדבוק במספור הדגמים שלה ולהשיק השנה את סדרת המכשירים שבאה אחרי 12, כי עם כל הכבוד לגורל ולמזל, לקטלוג חוקים משלו. אני קיבלתי לבדיקה לאחרונה את iPhone 13 Pro Max, הדגם היקר, הגדול, והמתקדם בסדרה.

Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)



כל מכשירי סדרה 13 מצוידים במעבד החדש שאפל תכננה בעצמה, A15 Bionic. המעבד שנבנה בארכיטקטורת 5 ננו מטר, ומכיל 15 מיליון טרנזיסטורים, מהיר יותר, לטענת אפל, בכ-50% לעומת מעבדים מתחרים בשוק. המעבד הזה משודך לזכרון RAM בנפח 6 גיגה, ואחסון (שכרגיל, אינו ניתן להרחבה) בנפח 128 גיגה, 256, 512, ואפילו 1 טרה. קשה לי לקבוע בכמה הוא באמת מהיר יותר ממכשירים מתחרים אבל כצפוי, הוא מהיר מאוד ויציב כסלע: משחקים נטענים במהירות נאה, והכל, באופן לא מפתיע כשמדובר באייפון, עובד מעולה בלי גמגומים ובלי תקלות. איפה כן יש הפתעות? בצריכת החשמל של המכשיר, אבל לזה אגיע אח"כ. כמו קודמו, גם ה-iPhone 13 Pro Max תומך ברשתות דור חמש והתמיכה עצמה כבר פעילה במקומות בהן פרוסות אנטנות של הרשת.



ה-iPhone 13 Pro Max ושאר המכשירים בסדרה מגיעים עם מערכת ההפעלה iOS בגרסה 15. הגרסה הזאת מביאה איתה כמה תוספות חביבות, בעיקר בכל הקשור להתראות: בדומה ל-Focus Assist מ-Windows, ניתן כעת להגדיר מצבי "ריכוז" באייפון: במרכז הבקרה ניתן לבחור בין מצבים שונים שבכל אחד מהם ניתן להגדיר אילו התראות וממי אתם רוצים לקבל כאלו, וניתן גם להוסיף מצבי ריכוז חדשים. בנוסף, ניתן לקבל סיכום של העדכונים שהגיעו במהלך היום, מעין ניוזלטר שמסכם את כל ההתראות שהגיעו אליכם כשניתן כמובן להחליט איזה אפליקציות יכללו בסיכומים היומיים. דפדפן ספארי קיבל את האפשרות לשמור קבוצת כרטיסיות פתוחות למקרה שאתם זקוקים באופן קבוע לגישה לכמה אתרים במקביל. Facetime הופכת לקצת פחות מתנשאת, ואפשר כעת לשלוח קישור לשיחה דרך האפליקציה גם למשתמשי אנדרואיד. משתמשי אנדרואיד: אין טעם ללכת לחפש את אפליקציית Facetime, השימוש בה הוא רק דרך הדפדפן ורק כשהוזמנתם ע"י משתמש iOS. בגזרת התכונות ש- iOS 15 מביאה איתה אבל ישראלים עדיין לא זוכים להנות ממנה ניתן למצוא ניווט במציאות רבודה שאינה זמינה בערים בישראל, וסריקה חיה של טקסטים דרך המצלמה שלדברי אפל לא זמינה עדיין בשפה העברית, אם כי הצלחתי פה ושם לתפוס חלקי טקסט בשפת הקודש. לצד התוספות, נותר החלק המעיק בממשק הניווט במכשיר: החלקת האצבע מצד המסך אמורה להחזיר את המשתמש מסך אחורה, פעולה שבמשך שנים אפל נמנעה מלשלב בממשק שלה. לפני כמה שנים הוסיפה אפל את האפשרות לשוב מסך אחורה, אבל מאז ועד היום זה לא תמיד עובד. זו לא תקלה, זה סתם עיצוב חויית משתמש מרגיז: ישנן אפליקציות בהן החלקת האצבע מצדי המסך מבצעת בכלל פעולה אחרת כך שזה לא פעיל, ותצטרכו לחפש את פקד החזרה במסך האפליקציה עצמה. בכלל, ברוב הזמן כאשר אתם נניח במסך הראשי של אפליקציה, לא תוכלו לשוב אחורה. חזרה למסך הבית דורשת את המחווה הספציפית שלה.


Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)

Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)



כאמור, iPhone 13 Pro Max הוא המכשיר הגדול ביותר שהושק בסדרה, ואכן, הוא התברך במימדים נדיבים. משקלו עומד על 240 גרם, או במילים אחרות שמבטאות טוב יותר את התחושה כשאוחזים בו: כמעט רבע קילו. עם הממדים הפיזיים שלו אין לי בעיה כמו שיש לי עם העיצוב שלו. העיצוב עצמו דומה מאוד לזה של מכשירי האייפון 12 משנה שעברה: מסך ישר לחלוטין ושוליים עשויים פלדה בזוית ישרה, בלי חלקים מעוגלים, המכשיר נראה כמו "פרוסת אייפון". בגדלים של הגרסאות הרגילות וגרסת המיני, העיצוב הזה פחות מפריע, אבל השילוב של הגודל הזה עם העיצוב הזה ב-Pro Max אינו נעים לאחיזה ממושכת ביד, למרות הלוק היוקרתי והייחודי. המיגון בפני מים ואבק נשאר IP68, ואפל טוענת שכל עוד תטביעו את המכשיר בעומק של עד 6 מטרים, למשך עד חצי שעה, הכל אמור להשאר תקין. 


Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)

Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)

Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)

Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)



לאחר שפרצה לחיינו ומסכינו בשנת 2017, מגרעת המסך של אפל עוברת סוף סוף תהליך הקטנה. רוחבה צומצם בכ-20% (אך הגובה שלה צמח במילימטר בערך). איך זה שכל יצרנית אנדרואיד עברה לתצורת Punch Hole מינורית ולא מורגשת, אפילו במכשירי ביניים, ואפל עדיין נשארת עם מגרעת משמעותית ומכוערת? בגלל שבניגוד לל-99% ממכשירי האנדרואיד, המגרעת הזאת מכילה מלבד מצלמת סלפי, גם את חיישן הנפח ומערכת זיהוי הפנים הביומטרית. הצמצום בגודל התאפשר הודות לשינוי בסידור של מערך הצילום הקדמי ורמקול האפרכסת שהועבר אל מעל למצלמות. זו לא מהפכה אבל משתמשי המכשירים האלו מקבלים עוד כמה פיקסלים הודות לשינוי הזה. המסך עצמו מתהדר בהמון מושגים שנהגו באפל ומתארים דברים שקיימים גם במכשירים אחרים: Super Retina XDR למשל זה שם שיווקי קסום למסך OLED, ו-ProMotion זה שם נוצץ למנגנון החלקת תנועה בתדר 120 הרץ, אחד הפינוקים שמציעים דגמי ה-Pro על פני דגמי ה-iPhone 13 וה-iPhone 13 Mini. זה לא משנה את העובדה שמסך ה-6.7 אינטש ברזולוציית 1284 על 2778 פיקסלים נראה נפלא, תומך בתקני HDR10 ו-Dolby Vision, ומואר בעוצמה שמאפשרת שימוש במכשיר גם באור יום תחת השמש הישראלית בלי בעיה.


Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)

Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)



בעוד חלקים נרחבים מאוכלוסיית העולם עדיין עוטה מסכות בשל הקורונה, באפל סבורים שעדיין לא בשלה העת להחזיר לאייפונים את ה-TouchID, קורא טביעות האצבעות. במצב הנוכחי, בכל פעם שאני מנסה לפתוח את האייפון במקום בו אני נדרש למסיכה, מכשיר הדגל של אפל לשנת 2021 לא מצליח לזהות את פניי ודורש ממני להזין את הקוד שלי בדיוק כפי שעשה זאת ה-Galaxy S4 שלי בשנת 2013. זה לא שהטכנולוגיה לא קיימת, היא קיימת אפילו באייפדים של אפל עוד משנה שעברה. קראתי פעם טור דעה שאומר שבאפל מאמינים שאם טכנולוגיית ה-FaceID עובדת כראוי, אין צורך בטכנולוגיות ביומטריות נוספות. כל זה היה יומרני ומתנשא אבל מתקבל על הדעת בעולם שבו הפרצופים של כולנו חשופים. בעולם של נתז טיפתי, אפשר היה לצפות מאפל להסתגל כבר למצב החדש ולהחזיר את TouchID לאייפונים דרך לחצן ההפעלה, כפי שזה באייפדים שלה. בדור הקודם של האייפונים, עוד ניתן היה לתרץ זאת בהסבר שאיפיון ועיצוב סמארטפון הן פעולות שנמשכות חודשים ארוכים ואפל פשוט לא הספיקה להוסיף את הסורק למכשירים. שנה וחצי אל תוך המגיפה הכלל עולמית, קשה להבין איך לאף אחד באפל, חברה שמעצבת ומייצרת מסכות לעובדיה, לא נמאס להקיש קוד סודי בכל פעם שהוא מעוניין לפתוח את המכשיר בתוך המשרדים בקופרטינו.


Apple iPhone 13 Pro Max (צילום: גד גניר)



מלבד קצב הרענון הגבוה של המסך, אנשים רוכשים את דגמי ה-Pro של האייפון בגלל מערך הצילום האחורי המתקדם יותר. במקרה של iPhone 13 Pro Max הוא כולל שלוש מצלמות 12 מגה פיקסל: הראשית, עם צמצם רחב מאוד f/1.5 ומייצב תמונה אופטי, מצלמת טלפוטו (77 מ"מ) לזום כפול 3 עם צמצם f/2.8 ומייצב תמונה אופטי, ומצלמה עם עדשה רחבה (13 מ"מ) וצמצם f/1.8. את שלושת המצלמות הללו מתגבר חיישן נפח LiDAR. אין כאן את הרזולוציות המפלצתיות של 64 ו-108 מגה פיקסל שפוגשים במכשירי אנדרואיד, אבל יש כאן כנראה את הסמארטפון שמצלם הכי טוב בשוק כרגע. הבשורה הגדולה ש-iPhone 13 Pro Max מביא איתו בתחום הצילום הוא המצב הסינמטי, שמאפשר לצלם סרטוני וידאו עם טשטוש רקע (אפקט בוקה) והוא אכן עושה זאת בצורה מרשימה, אבל מה שאותי הדהים היתה הקלות שבה ניתן לייצר תוצאות מושלמות בסטילס: אור יום, תאורת חדר קלושה, אובייקטים בתנועה, הכל קטן על המצלמות האלו. הייתי שמח להתלונן על כך שיש בשוק סמארטפונים עם זום אופטי מרשים יותר אבל אפילו שימוש בזום דיגיטלי, החטא הכי גדול שניתן להעלות על הדעת בצילום, הניב אצלי תוצאות שמישות לחלוטין.










מרגישים צורך לנגב את המסך אחרי מה שכתבתי על המצלמות? חכו שתשמעו מה יש לי להגיד על הסוללה. מבחינת קיבול, במונחים של מכשירי אנדרואיד, סוללת ה-iPhone 13 Pro Max על ה-4352mAh שלה לא אמורה להרשים אף אחד. מצד שני, כמו תמיד, המספרים עובדים אחרת אצל אפל. פעם, בימים התמימים שלפני רשתות דור חמש ומסכים עתירי הרצים, הייתי מתרגש מסמארטפונים ששורדים 9 שעות של שימוש במסך על טעינה אחת. כניסת רשתות הדור חמש וקצבי רענון המסך הגבוהים פגעה בביצועי הסוללה אצל רוב היצרניות וכמעט ולא רואים מכשירים ששורדים יותר מ-7 שעות מסך. ה-iPhone 13 Pro Max ניתץ את הסקאלה הזאת עם 12 שעות מסך, המכשיר עם זמן הסוללה הארוך ביותר שאי פעם ניסיתי. אני יכול להתלונן על כך שהטעינה איטית יחסית ובהספק נמוך (27W, טעינה של 50% סוללה בחצי שעה), אבל מה זה משנה אם לא הצלחתי בכל הימים שהמכשיר היה אצלי להגיע לסוף היום עם פחות מ-60 אחוז סוללה? גם הטעינה האלחוטית בהספק נמוך: בתקן Qi הנפוץ, הטעינה מתבצעת בהספק מירבי של 7.5W בלבד. בשימוש במטען MagSafe של אפל מקבלים קצב גבוה יותר, 15W. זה גם איטי, אבל כאמור, אם הפעמים היחידות בהן יוצא לכם להניח את המכשיר על משטח טעינה זה בלילה, אז זה לא כל כך נורא. הרמקולים הסטריאופניים של iPhone 13 Pro מתפקדים מצוין בצפייה בסרטים ובמשחקים, ומספקים שמע איכותי יחסית לסמארטפונים ואפילו מצליחים לייצר תחושה מסויימת של עומק. האיכות נשמרת גם בשיחות טלפון, אבל הייתי שמח אם העוצמה היתה מעט חזקה יותר.


(+)
  • ביצועי הסוללה הטובים ביותר בשוק כיום, בפער
  • מצלמה נפלאה
  • מסך מרהיב

(-)
  • כבד ולא ממש נוח לאחיזה
  • הקורונה לא מסתלקת כל כך בקרוב, תחזירו כבר את TouchID
  • טעינה איטית

ברשת iStore, משווקת רשמית של מוצרי אפל בישראל שהעבירה אליי את המכשיר לבדיקה, מחירו של iPhone 13 Pro Max מתחיל מ-4799 ש"ח לגרסת ה-128 גיגה שבחנתי, ופורץ את מחסום ה-7000 ש"ח אם יש לכם חיבה עזה לנפח אחסון. אין כאן משהו חדשני או ייחודי, ויש במכשיר הזה גם דברים מרגיזים, אבל בשורה התחתונה הוא מצליח להצטיין בכל מה שקשור לחויית השימוש הבסיסית בסמארטפון בימינו. מסכים מתקפלים זה נחמד ומלהיב כתבי טכנולוגיה. מצלמה שכל תמונה שצילמתם בה יוצאת מושלמת וסוללה בלתי מנוצחת אלו דברים שבאמת ישפרו לכם את החיים, ואם עד היום לא מצאתם סמארטפון שיענה מבחינתכם על הדרישות הבסיסיות אלו, המכשיר הזה כנראה יעשה זאת.

3 תגובות

  1. לדעתך כדאי לשדרג מ12 פרו

    השבמחק
  2. תודה על הסקירה המעולה, לא אקנה לעולם אייפון, לא יעזור כלום.
    אביב

    השבמחק
  3. רק תיקון קל - 15 מיליארד טרנזיסטורים, לא 15 מיליון...בפנטיום 3 היו בממוצע בערך 15 מיליון.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר