כזה ניסיתי: Logitech G G923 Trueforce

כל חובב משחקי מירוצים מפנטז בשלב מסוים על הגה. מעטים מגשימים את הפנטזיה הזאת בין אם בגלל המחיר, ובין אם העובדה שמדובר בחתיכת ציוד היקפי שתופס לא מעט מקום ליד המחשב. תוסיפו לכך את העובדה שהוא רלוונטי רק למשחקי מירוצים ושכשתמצו את אלו, תמצאו את עצמכם עם מתקן די גדול לאיסוף אבק, ותקבלו את הסיבה שבגללה עבור רבים, כמוני, הגה נשאר כפנטזיה בלבד. לפני כשנה, בין הסגרים, חזרתי אחרי הפסקה ארוכה לגיימינג. זה החל עם קונסולת xbox והתקדם למחשב גיימינג בסיסי. בשלב מסוים החלטתי שאני חייב להגשים את הפנטזיה הזאת, לפחות באופן זמני, וביקשתי לבדוק את G923 Trueforce, הגה מבית לוג'יטק המיועד גם למחשבי PC וגם לקונסולות אקסבוקס, כאשר ניתן לרכוש אותו גם בגרסה המיועדת למחשבי PC ולקנסולות PlayStation.

Logitech G G923 Trueforce (צילום: גד גניר)



ה-G923 הוא הגה גיימינג המגיע עם יחידת דוושות. מדובר בהגה קונבנציונלי, המבוסס על רצועות ולא על הנעה ישירה כמו הגאי גיימינג מקצועיים, ולכן המחיר שלו לא מאוד גבוה. ההגה עצמו עשוי מתכת ומצופה בגומי, בעוד הגוף שלו עשוי פלסטיק כמו גם מערכת הקיבוע שלו לשולחן. הוא לא נראה מצועצע. לוג'יטק מאוד התאפקה וכך כמעט כל ההגה שחור והעיצוב שלו רציני ובוגר. איכות הבניה מעולה, וזה חשוב כשמדובר באביזר גיימינג שהשימוש בו אמור להיות אגרסיבי. הוא משובץ בשלל כפתורים, D-Pad וגלגלת, המאפשרים לנווט בתוך תפריטי משחקים ללא צורך באמת בעכבר או מקלדת. כמו כל הגה בשוק, מדובר במערכת כבדה שדורשת שולחן חזק ויציב שאליו תקבעו אותה באמצעות הצבתות המובנות. הצבתות עשויות אמנם פלסטיק, אבל ניתן לקבע באמצעותן את ההגה לשולחן מבלי שיזוז.


יחידת הדוושות הצליחה לעצבן אותי. כמו ההגה, היא בנויה היטב, עם תושבת פלסטיק גדולה ושלוש דוושות מתכת שנראות מצוין. הבעיות מתחילות כשמשתמשים בה: ההתנגדות של דוושות הבלם והמצמד חזקה מדי ומחייבות לחיצה אסרטיבית. בפעם הראשונה שניסיתי זאת נסעתי לאחור. עם כסא המחשב, הכוונה. לאחר שהחלפתי לכסא נטול גלגלים ניסיתי שוב אבל אז כל יחידת הדוושות החליקה קדימה. בסופו של דבר הצלחתי למצוא את השילוב המאוד מדויק של מיקום ההגה, הדוושות באופן שימנע מהן לזוז ותנוחת ישיבה אבל רק מול המחשב. מי שמעוניין לחבר את ההגה ל-Xbox או ל-Playstation בסלון, יצטרך למצוא שיטה יצירתית למקם את יחידת ההגה והדוושות באופן שניתן יהיה להשתמש בהם בצורה נוחה. לחילופין ניתן לרכוש מושב מירוצים עם נקודות לעיגון ההגה והדוושות, אבל מדובר בפינוק שעולה יותר מההגה עצמו, וגם תופס לא מעט מקום בבית. בהגה אגב, ניתן לשנות את עוצמת התנגדות הקפיץ שממרכז אותו לאחר סיבוב, דרך תוכנת השליטה למחשב G Hub. חבל שאין אפשרות כזאת גם לדוושות.


Logitech G G923 Trueforce (צילום: גד גניר)




למי שטרם התנסה בהגה גיימינג, יש לי בשורות קשות: הוא לא הולך לשפר את הביצועים שלכם במשחקי מירוצים, להיפך. במירוצים הראשונים שתעשו בו שימוש, הביצועים שלכם יהיו כנראה מביכים. זה לא רק הצורך להתרגל לנהיגה בצורה הזאת, זה גם העובדה שכל החויה הופכת להרבה יותר פיזית. לסובב הגה (ולהלחם בו בהתנגדות שלו) זו פעילות גופנית הרבה יותר משמעותית מלחיצות עצבניות על ה-D-Pad. זו גם פעולה פעולה רועשת הרבה יותר: הסיבוב של ההגה ומנגנון הפידבק יוצרים רעשי רשרושים ודפיקות שנשמעים גם מבעד לדלת סגורה, כך שאם תכננתם נסיעות ראלי בלילה, יש סיכוי לא רע שזה יפריע למשפחה לישון.


Logitech G G923 Trueforce (צילום: גד גניר)




זה כיף. ברגע שמתרגלים לאופן השימוש בהגה במשחק, החויה הרבה יותר סוחפת. האם זו חויה ריאליסטית? קשה לי לחתום לכם על זה: זה לא ממש דומה לנסיעות שלי להקפיץ את הבנות למסגרות או אפילו לנסיעה לעבודה, אבל זה גם לא אמור לדמות נהיגה רגועה. למרות שמדובר בהגה מבוסס רצועות, הןא מספק פידבק קשוח. הוא יודע לתרגם שפשוף בדפנות המסלול, התנגשות ברכבים אחרים וכוחות פיזיקליים אחרים שמופעלים על השחקן, לכדי תגובות של ההגה. מה שמבדיל בינו לבין דגמי הגאים קודמים שהציעה לוג'יטק, הוא מנגנון פידבק חדש בשם Trueforce. זוכרים את התחושה בפעם הראשונה שראיתם סרט HD? אז כאן זה דומה. במשחקים תומכיo, מקבלים חויה מאוד מפורטת: עברתם מכביש סלול לדרך חצץ? עליתם על סבכה של פתח ניקוז? תוכלו להרגיש זאת. הבעיה היחידה עם Trueforce היא שמדובר במצרך נדיר, לפחות מבחינת משחקי מירוצים שבאמת תומכים בחויה. נכון לכתיבת שורות אלו 8 משחקים בלבד מציעים תמיכה ב-Trueforce. ביניהם ניתן למצוא את GRID 2019 ו-Dirt Rally 2.0 איתם בדקתי את המנגנון, Snowrunner, Project Car 3, iRacing ועוד. חשוב להדגיש: זה לא שלא ניתן לשחק עם ההגה במשחקים אחרים וזה אפילו לא אומר שלא תקבלו פידבק במשחקים שאינם חלק מהמועדון האקסלוסיבי הזה. זה רק אומר שלוג'יטק חייבת לעבוד עם יצרניות משחקים כדי להרחיב את ההיצע, אם היא מעוניינת שיהיה ל-Trueforce ערך אמיתי. ההגה נשלט ע"י תוכנת השליטה של לוג'יטק לקו  מוצרי הגיימינג שלה, G Hub. מלבד שליטה על רגישות ההגה והדוושות ללחיצות, ניתן להגדיר באופן עצמאי את המקשים בהתאמה לכל משחק בנפרד, ואף לשמור פקודות מאקרו. 


(+)

  • איכות בניה מעולה

  • במשחקים תומכים, Trueforce מספקת חויה מלהיבה מאוד

  • משופע בכפתורים


(-)

  • דוושות הבלם והמצמד קשות מדי, ויחידת הדוושות כולה לא מספיק יציבה על הרצפה

  • התמיכה ב-Trueforce מוגבלת כרגע למספר מצומצם להפליא של משחקים


נכון להיום, Logitech G G923 Trueforce נמכר בכ-1399 ש"ח, מחיר הממקם אותו קרוב למרכז סקאלת המחירים של הגאי גיימינג. זה לא זול, אבל זה סביר לחובבי משחקי מירוצים שמעוניינים בהגה ראשון. הוא לא מושלם: יחידת הדוושות דורשת מציאות פתרון יצירתי כדי להשאר במקומה, וגולת הכותרת של ההגה, Trueforce עדיין רלוונטית למעט מדי משחקים, אבל באופן כללי ההגה בנוי היטב, מרגיש איכותי ובהחלט משדרג את חויית המשחק.

1 תגובות

  1. יש חלופות עם FORCE FEEDBACK (מה שהם קוראים TRUEFORCE - נקרא FORCE FEEDBACK אצל מיקרוסופט) שהם זולים יותר?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר