כזה ניסיתי: Lenovo Yoga 9

באוקטובר הקרוב יחגוג המותג Yoga של לנובו עשור לקיומו. באותם ימים עליזים של שנת 2012, שנתיים לאחר השקת האייפד הראשון וכמעט חמש שנים לאחר השקת האייפון הראשון, שוק המחשבים הניידים מבוססי Windows עדיין חיפש את עצמו. הפתרון המתבקש היה לקחת את הקונספט הזה של מחשב נייד שלפתע נראה מיושן וארכאי, ולקרב אותו איכשהו לעולם החדש והמסעיר של מסכי מגע ללא מקלדות. בלנובו הגו את הנוסחה של Yoga: מחשב נייד שצירי המסך שלו מאפשרים לקפל לאחור את המקלדת ולהצמיד אותה למסך באופן שיגרום לדבר הכבד והמגושם הזה להראות כמו טאבלט. זה לא היה מחשב ה-2 ב-1 הראשון בשוק אבל זה היה ללא ספק אחד הפופולריים שבהם, והתצורה הזאת אומצה לאחר מכן לאחר יצרניות רבות אחרות.

Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)



במהלך העשור האחרון השוק התפכח, ושוק המחשבים הניידים התאושש כשאנשים הבינו שעדיין מדובר בכלי עבודה יעיל ועוצמתי יותר מטאבלטים. למרות זאת, בלנובו סירבו להרפות מ-Yoga והמותג החל לזלוג גם לסדרות מחשבים אחרות של החברה, בין השאר אפילו לסדרה העסקית של החברה, סדרת ThinkPad, כרומבוקים וגם לסדרות הזולות יותר ואפילו לטאבלטים. הדגם העדכני ביותר שנושא את המותג Yoga והגיע אליי לבדיקה לאחרונה הוא Yoga 9i, או כפי שנקרא בישראל באופן פחות נעים לעין, Yoga 9 -14IAP7.


לנובו מיתגה את Yoga 9 כמחשב פרימיום, וככזה הוא מתהדר בעיצוב שמנסה לזעוק זאת, בייחוד בצבע הזהוב של המחשב הספציפי שהגיע אליי. כולו עשוי מתכת, דקיק, ובעל דפנות מעוגלות ומבריקות. יש לי השגות מבוססות טעם בלבד לגבי הדפנות האלו: זה משווה למחשב, בעיני, מראה מעט מצועצע וזול. ברמה הפרקטית זה דווקא נהדר: הטרנד השולט בעיצוב מחשבים ניידים יוקרתיים הוא במידה רבה הטרנד שהנהיגה אפל בהשקת ה-Macbook Air עם זויות חדות וישרות, ועם הפרדה מינימלית בין  הדפנות של יחידת המסך ויחידת המקלדת. הדפנות המעוגלות גם נעימות יותר למגע וגם מקילות על פתיחת המסך. המחשב עצמו שוקל 1.4 ק"ג, לא מאוד קל, אבל ממוצע ביחס למחשבים מקבילים בקטגוריה. הוא דקיק ומעט קמצן בחיבורים: בדופן השמאלית שקע USB A סטנדרטי ושני חיבורי USB C. בדופן ימין יש אפילו פחות: שקע אוזניות, שקע USB C וזהו. קורא כרטיסים? שקע HDMI? לכו חפשו אותם במתאמים. לזכותה של לנובו יאמר שכל שקעי ה-USB C יכולים לשמש לטעינת המחשב כך שניתן לטעון אותו מאיזה צד שתבחרו. 


Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)



משטח העכבר ענק אבל עומק הלחיצה בלחצנים שלו שטחי מאוד. המקלדת אמנם אינה מלאה, אבל מרווחת ונוחה בסה"כ, גם אם עומק הלחיצה שטחי למדי. מצד שני, לנובו היתה חייבת (כמו שהיא עושה מדי פעם במקלדות שלה) להרוס והוסיפה בצד ימין שלה טור מקשים נוסף שמדי פעם מבלבל אנשים כמוני שהתרגלו להקלדה עיוורת לחלוטין. הטור הזה כולל מקשים שחייתם חיים שלמים מבלי לדעת שהם חסרים לכם ותוכלו גם להמשיך לחיות בלעדיהם: מקש לשינוי הגדרות צריכת החשמל של המחשב, מקש להפעלה וכיבוי של טשטוש הרקע ברמת מערכת ההפעלה במצלמה הקדמית, מקש לשינוי פרופילים של השמע, מקש להפעלה וכיבוי של מצב Dark Mode של מערכת ההפעלה. מתחת לשורה הזאת ממוקם קורא טביעות אצבעות בתוך משהו שנראה כמו מקש אך אינו לחיץ באמת. מה לגבי מקש ה-Delete בחלק העליון? אותו בהחלט צריך, אך הוא נדחק לשם בגלל שללנובו היה חשוב לדחוף בשורת המקשים העליונה מקש יעודי להצגת סרגל קיצורי דרך משלה להגדרות של המחשב.


Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)


Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)

Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)




מסך ה-14 אינטש של Yoga 9 יפיפה: היחידה שאני קיבלתי הגיעה עם פאנל OLED צבעוני להפליא שמציג רזולוציית 2880 על 1600 פיקסלים, אם כי ניתן להשיג את המחשב הזה גם בגרסת רזולוציית 4K. הוא מציג את מלוא טווח הצבעים של תקן DCI-P3, תומך ב-Dolby Vision ומואר דיו (400nits בעוצמה המקסימלית) כדי להתמודד בגבורה עם אור יום. המסך אמנם מצופה זכוכית מבריקה שמוסיפה לעומק הצבע, אבל הודות לתאורה החזקה כמעט ואין עליו השתקפויות. הצד השלילי באמת של הגימור הזה הוא העובדה שמדובר במסך מגע שאוסף בשמחה את טביעות האצבעות שלכם. אחרי ההרפתקה עם Windows 8, הגרסאות הבאות של מערכת ההפעלה ויתרו בגדול על ממשקים שתוכננו עבור מסכי מגע, ומכל האפשרויות המלהיבות של קיפול המסך לאחור והעמדת המחשב בדרכים לא שגרתיות, נותרה בעיקר האפשרות להציב אותו בצורה נוחה כשצופים בו בסרטים. זהו בפירוש אינו מחשב גיימינג, אבל לנובו מפנקת כאן עם קצב רענון מסך מקסימלי גבוה מהממוצע למחשבים בקטגוריה, 90 הרץ כך שהאנימציות על המסך חלקות יותר. 


מעל למסך ממוקמת במסגרת המסך מצלמת רשת מצוינת ברזולוציית 1080p. בנוסף למצלמה, לנובו ציידה את Yoga 9 בתוכנה בשם Smart Appearance שמטרתה לשפר את המראה שלכם בשיחות וידאו באמצעות מניפולציות דיגיטליות: יש כאן את אפשרויות הריטוש הרגילות כמו הגדלת העיניים, הצרת לחיים, שינוי גודל המצח וכו'. מילת המפתח כאן היא איפוק. כל שימוש מוגזם בתכונות האלו יגרום לכם להראות מוזר. Smart Appearance כוללת גם אפשרויות יותר אקזוטיות כמו מירכוז פני המשתמש (המצלמה למעשה מבצעת קרופ של התמונה וכך גם אם אתם זזים קצת, המצלמה משאירה את הפנים שלכם במרכז התמונה), ותיקון זוית המבט כך שיראה כאילו אתם מיישירים מבט אל המצלמה במקום אל המסך שמתחתיה. זה נשמע אולי פנטסטי בתיאוריה אבל בפועל, מרכוז הפנים מעצבן לצפייה כי הרקע מאחורי המשתמש כל הזמן זז, וגם תיקון זוית המבט מייצר מבט קצת לא טבעי. עוד לגבי המצלמה: היא מצויידת בתריס פרטיות פיזי המאפשר הסתרה שלה. אם תבחרו להשאיר את התריס הזה פתוח, תוכלו להשתמש בה כאמצעי זיהוי כחלק מ-Windows Hello, ולאפשר למחשב להיפתח ע"י זיהוי פנים.


Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)


Lenovo Yoga 9 (צילום: גד גניר)




ה-Yoga 9 שהגיע אליי מבוסס על Core i7-1260P מהדור ה-12 של אינטל ומשודך כאן לזכרון RAM בנפח 16 גיגה ואחסון בנפח 512 גיגה בטכנולוגיית SSD. המעבד הגרפי כאן הוא מובנה של אינטל מסוג Iris Xe שבהחלט מספיק לעבודה סבירה על פוטשופ, ואולי גם פה ושם לגיימינג מאוד מאוד סולידי. מבחינת עבודה יומיומית - מדובר במחשב מהנה מאוד לשימוש שנוחר בבוז לנוכח שימוש אינטנסיבי בתוכנות אופיס, שימוש בדפדפן כרום עם המון טאבים פתוחים וצפייה בסרטים. נחירת הבוז הזאת אגב, כמעט ואינה נשמעת: המחשב כמעט ולא מייצר רעש במהלך העבודה וגם לא מתחמם באופן מוגזם.


סוללת ה-75Wh בבטנו של Yoga 9 אמורה לטענת היצרן להספיק לכ-10 שעות שימוש. בפועל, אצלי, הצלחתי לסחוט ממנה לכל היותר 6 שעות, שזה לא רע אבל גם לא מרשים בצורה יוצאת דופן. הסיבות לפער בין הצהרת היצרן לזמן בפועל אצלי קשורות ככל הנראה לשימוש נרחב שלי בתאורה המקסימלית וכנראה ביצוע משימות תובעניות יותר מאלו שלנובו בחרה במבחן הסוללה שלה. מערכת השמע של Yoga 9, מבית יצרן האודיו המוערך B&W מפיקה צליל חזק ואיכותי להפתיע, עם עומק, צלילות ופירוט מאוד מרשימים. 


(+)
  • מסך יפיפה ומרהיב
  • שקט מאוד, לא מתחמם
  • מערכת שמע נהדרת

(-)
  • החלטות תמוהות לגבי פריסת המקשים במקלדת
  • קמצן בחיבורים
  • יקר


על מחשב פרימיום משלמים בהתאם: Lenovo Yoga 9 -14IAP7 עולה כ-7500 ש"ח לגרסה אותה אני בדקתי, כאשר ניתן להשיג אותו עם מעבד חלש יותר, Core i5, ב-500 ש"ח פחות. זו אולי לא הקניה עם ה-Value For Money הטוב בשוק כרגע, אבל זה בהחלט מחשב מפנק: שקט, חזק, עם מסך יפיפה, סאונד נהדר ואפילו נעים לאחיזה ושימוש. הוא לא מושלם: צריך קצת זמן להתרגל למקלדת ומשטח העכבר והייתי שמח לזמן סוללה ארוך יותר, אבל בסופו של דבר מדובר במחשב מאוד מהנה לשימוש. 

2 תגובות

  1. לא הבנתי משהו, אז המחשב לא יכול לשמש כטאבלט?

    השבמחק
  2. חוויה אישית משימוש במחשב לנובו. לא יודע אם מדובר בתופעה. קניתי ThinkBook עוצמתי. כיוון שאני איש לא צעיר (57) ששייך לדור ששומר על חפצים, קניתי נרתיק למחשב. המחשב והנרתיק נכנסים לתיק מחשב עם ריפוד. ובכל זאת, ללא סיבה נראית לעין, נשבר אחד הצירים של המסך חודשים ספורים לאחר הרכישה. נסעתי למעבדות IBM בפתח-תקווה לנסות לתקן ו... ביקשו 1200 ש"ח עבור התיקון. ויתרתי. כשהגעתי הביתה ערבבתי דבק אפוקסי ובעבודת אמנות עדינה תקנתי את הציר. נכון לרגע זה המחשב מרגיש נפלא. לפני הלנובו היה לי מחשב Dell במשך 10! שנים. סוס עבודה. אפס תקלות. החוויה שלי מלנובו לא טובה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר