כזה ניסיתי: Samsung Galaxy S23 Ultra

בעוד שוק הסלולר העולמי חווה את אחת התקופות הקשות שלו (ירידה של 12 אחוז במכירות ביחס לשנה שעברה, מספר היחידות שנמכרו זהה לזה של לפני עשור), סמסונג מציבה יעדי מכירות שאפתניים בואכה מנותקים מהמציאות לסדרת S23 החדשה: בחברה הקוריאנית בונים על גידול של 10% במכירות מכשירי S23 לעומת S22 של שנה שעברה. החלק היותר הזוי בתחזיות הללו הוא האמונה ש-50% מהמכשירים שיימכרו יהיו בגרסת האולטרה, היקרה ביותר בסדרה. העובדה שמכשיר הדגל של החברה לא מגיע, על הנייר, עם איזשהו חידוש מסעיר או פורץ דרך רק הופכת את ההצהרות האלו לתמוהות יותר. בין אם מדובר בהצהרה המיועדת בעיקר עבור בעלי המניות, ובין אם סמסונג בטוחים שיש ב-Galaxy S23 Ultra את מה שצריך כדי לגרום לאנשים בשנת 2023 לפתוח את הארנקים ולשלם כמעט 5000 ש"ח על סמארטפון, מדובר עדיין במכשיר המתקדם ביותר של החברה שמוכרת הכי הרבה מכשירי אנדרואיד בעולם, וכמו כל שנה קשה לסרב להתנסות בו. ביליתי איתו בשבועות האחרונים ואכן אין בו שום דבר מהפכני שבאמת מצדיק סכום כזה, אבל עדיין, מדובר באחד המכשירים הטובים והמהנים ביותר לשימוש בסדרה ובהיסטוריה של סמסונג בכלל.

Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)



אחרי שנים בהן ייצרה מכשירים בשתי גרסאות של ערכות שבבים, קוואלקום (לשוק האמריקאי) ואקסינוס (לשאר העולם, כולל ישראל), החלה סמסונג בשנה האחרונה בתהליך של היפרדות מערכות השבבים אקסינוס במכשירי הדגל שלה, וה-Galaxy S23 Ultra מגיע רק בתצורת ערכת שבבים אחת, של קוואלקום, עם גרסה ייחודית של Snapdragon 8 Gen 2 המותאמת ספציפית לסמסונג (SM8550-AC). על הנייר, עיקר השוני מתבטא במהירות משודרגת של ליבת הביצועים מתוך 8 הליבות של המכשיר: בעוד שאר היצרניות מקבלות Snapdragon 8 Gen 2 שליבת הביצועים שלה פועלת במהירות שעון של 3.2 גיגהרץ, הגרסה של סמסונג מסוגלת להגיע למהירות של 3.36 גיגהרץ. בנוסף, המעבד הגרפי בערכת השבבים בגרסה המיועדת למכשירי סמסונג מהיר יותר גם הוא. כן, זה כנראה מכשיר מהיר יותר וחזק יותר מכל מכשיר אנדרואיד אחר שבדקתי לאחרונה, אבל זה לא מורגש באופן משמעותי. מבחני ביצועים מראים הפרשים ניכרים בין הגרסה הנוכחית לזו של שנה שעברה, אבל כרגיל, בחיים האמיתיים קשה לראות איזשהו שדרוג מטורף, גם לא בגיימינג.


החומרה הזאת מריצה את הגרסה העדכנית ביותר של אנדרואיד, גרסה 13 עם הגרסה העדכנית ביותר של הממשק של סמסונג, One UI 5.1. בצד הויזואלי ישנם חידושים בודדים, בעיקר בווידג'טים למסכי הבית: ווידג'ט מזג האויר עודכן, וכך גם ווידג'ט ההצעות החכמות שעבר רענון ואינטגרציה טובה יותר עם ספוטיפיי וגם ווידג'ט הסוללה שמסוגל להציג כעת גם את מצב הסוללה של מכשירים אחרים שמחוברים אליו כמו אוזניות ושעון חכם. משתמשי אייפון שקוראים את השורות האלו ומרגישים בבית, זה לא במקרה. החברות מקבלות השראה זו מזו במשך שנים והדמיון מן הסתם אינו אקראי. אם אתם לא מתים על מסכים עמוסי ווידגטים, באפשרותכם, כמו ב-iOS, "לערום" אותם זה על זה. מעבר לכך, סמסונג טוענת שבעלי מחשבים ניידים וטאבלטים של סמסונג יקבלו ב-One UI 5.1 חויה משודרגת של חיבור ושיתוף מידע בין מכשירים, עם העתקה והדבקה של טקסטים ביניהם, גרירת תמונות ודילוג בין טאבים פתוחים בדפדפן במכשירים שונים. השדרוג שהכי ריגש אותי היה הצמצום הדראסטי של אפליקציות המותקנות מראש על המכשיר: פייסבוק היא אפליקציית צד ג' היחידה שמותקנת מראש, וגם מספרן של האפליקציות של סמסונג שמגיעות מותקנות על Galaxy S23 Ultra כברירת מחדל הוא זעום באופן שלא ראיתי בעבר אצל החברה שידועה לשמצה מהבחינה הספציפית הזאת. זו לא חויית אנדרואיד נקייה כמו במכשירי פיקסל, ועדיין וילון ההתראות עמוס לי מדי בטיפים ועצות של סמסונג על דברים שניתן לעשות עם המכשיר, אבל בהחלט מדובר בצעד בכיוון טוב.


Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)



היצרניות הפנימו שבגזרת מכשירי הפרימיום, לרוכשים הפוטנציאלים כנראה פחות אכפת אם המכשיר כבד או נעים לאחיזה, ו-Galaxy S23 Ultra בהחלט מייצג בצורה נאמנה את התפיסה הזאת: מדובר במשקולת (234 גרם) עם פינות מחודדות שנדמה שלא עושה מאמצים ניכרים כדי להגיע להידברות עם האנטומיה האנושית. לא נהניתי להחזיק אותו לאורך זמן והיה לי קשה לשכוח שהוא בכיס המכנסיים שלי. בשנה שעברה מוזגה סדרת מכשירי ה-Galaxy Note של סמסונג אל תוך מכשירי ה-Ultra של החברה, והביאה איתה כירושה את העט שהיה סימן ההיכר שלה. גם כאן, אין בשורות מרעישות: מדובר בעט זהה לזה של Galaxy S22 Ultra שיודע לזהות כ-4096 רמות שונות של לחץ, תומך במחוות תנועה באויר מול המסך, לכתוב על המסך כשהוא כבוי ולשמש כשלט רחוק עבור המצלמה. אם אתם מהמיעוט שעדיין משתמש בעט הזה, יש כאן את כל מה שאהבתם עד כה. עבור כל השאר מדובר כנראה באביזר מיותר לשחק איתו מתוך שעמום ולאבד אותו מתישהו.


Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)


Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)


Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)



מסך המכשיר מביא איתו בשורה עיצובית משמחת: משנה לשנה סמסונג סמסונג הולכת וממתנת את הקימור בשוליים, ה-Edge, וטוב שכך. ב-2015 מסך Edge היה נראה כמו העתיד ויצרניות אחרות אימצו אותו כסממן של מכשירים יוקרתיים. בפועל מדובר במלכודת של השתקפויות ודרך טובה להבטיח נזק רב יותר למסך עם כל התרסקות על הרצפה. לא מדובר עדיין במסך שטוח עד למסגרת, עדיין יש קימור מסוים של הזכוכית בשוליים, אבל הוא כבר בקושי מורגש. מכל בחינה אחרת עדיין מדובר במסך מרהיב, כפי שהיה זה של קודמו: מסך Dynamic AMOLED 2X בגודל 6.8 אינטש עם רזולוציית 1440 על 3088 פיקסלים וקצב רענון של 120 הרץ. כמו קודמו הוא מגיע לעוצמת תאורה מירבית של 1750 nits שמאפשרת לראות מה קורה על המסך אפילו תחת כיפת השמיים בצהרי היום.


מערך הצילום האחורי של Galaxy S23 שודרג במצלמה הראשית, שמבוססת כעת על חיישן טיפה גדול יותר, ברזולוציה של 200 מגה פיקסל (לעומת 108 מגה פיקסל ב-S22 Ultra), עם צמצם מעט רחב יותר (f/1.7 לעומת f/1.8 בדגם הקודם) עם ייצוב תמונה אופטי. שאר מערך הצילום נשאר דומה כשעל הזום האופטי מופקדות זוג מצלמות ברזולוציית 10 מגה פיקסל וייצוב תמונה אופטי. הראשונה היא מצלמת פריסקופ בעלת זום כפול 10 עם צמצם f/4.9, ומצלמת הזום השניה מצלמת בזום כפול 3 עם צמצם f/2.4. אחרונה חביבה היא המצלמה לצילום בזוית רחבה, ברזולוציית 12 מגה פיקסל וצמצם f/2.2. אם אינכם מצלמים תמונות המיועדות לשלטי חוצות, אין לכם באמת צורך ב-200 מגה פיקסל, ואכן המצלמה של Galaxy S23 Ultra מייצרת תמונות ברזולוציה נמוכה בהרבה. מי צריך כל כך הרבה פיקסלים? כמו במכשירים אחרים, החיישן מאחד פיקסלים קרובים כדי לייצר במקרה הצורך שטח פנים רחב יותר לכל פיקסל שקולט יותר אור ועוזר לקבלת תמונה מוארת וחדה יותר גם בצילום בלילה. החלק המרשים הוא שסמסונג הצליחה לשפר באופן הזה גם צילומים בזום גבוה כך שכל עוד הידיים שלכם יציבות או אינכם מצלמים אובייקט בתמונה, גם תמונה בזום כפול 10 בלילה תצא מפורטת להפליא. לא אגזים אם אומר שמדובר במערך הצילום הטוב ביותר נכון להיום בסמארטפון, אבל הוא לא מושלם באופן שבו המכשיר הזה משתמש בו. בחלק מהסיטואציות נתקלתי בתופעה מרגיזה: בצילום בזום גבוה, בשלב של ההתמקדות באובייקט, המצלמה החלה "לדלג" הלוך ושוב בין עדשות כדי לנסות להגיע למצב צילום אופטימלי. בפועל זוית הצילום משתנה וכך גם האיכות ולמשתמש שמצלם במצב אוטומטי אין אפשרות לשלוט על כך, רק לחכות שהמצלמה תיסגר על עצמה ותחליט מה היא רוצה לעשות. כאמור, זה קורה רק בצילום בזום גבוה וגם זה לא תמיד, אבל עדיין מפתיע לגלות תופעה כזאת במכשיר הדגל של סמסונג.






Samsung Galaxy S23 Ultra (צילום: גד גניר)



לצילומי סלפי ציידה סמסונג את ה-Galaxy S23 Ultra במצלמת 12 מגה פיקסל עם צמצם ברוחב f/2.6, אותה מצלמה של כל שאר דגמי ה-S23, ושנמוך, לפחות על הנייר ביחס למצלמה של הדגם הקודם שהיתה בעלת רזולוציה של 40 מגה פיקסל. השינוי הזה לא מורגש בשימוש במכשיר בפועל. הוא עדיין מצלם תמונות סלפי מרהיבות, חדות ומפורטות מאוד עם טווח דינאמי רחב והצליח להציל אפילו צילומים כשהשמש היתה מאחוריי.



(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



ביצועי הסוללה של Galaxy S23 Ultra מעולים. קיבול הסוללה הוא עדיין 5000mAh כמו זו של שנה שעברה, אבל הדגם הנוכחי מצליח לסחוט ממנה בין שעה לשעתיים זמן מסך רב יותר: הצלחתי לקבל בממוצע בין 9 ל-10 שעות מסך בין טעינה לטעינה ולסיים ימים שלמים עם יותר מ-50% סוללה, משהו שמזכיר את הימים העליזים של Galaxy Note 3 מלפני עשור ומיישר קו מול מכשירי ה-iPhone 14 Pro Max כמו גם ה-13. יש כאן גם טעינה מהירה: 65 אחוז ממצב פרוק לחלוטין בתוך כחצי שעה. כדי לקבל את היכולת הזאת תצטרכו לחבר את המכשיר למטען 45 וואט בתקן PD 3.0 שרכשתם בעצמכם, משום שסמסונג, כהרגלה, כבר לא מוסיפה מטען מקורי משלה לאריזות הדקיקות, האקולוגיות והזולות יותר לשינוע של המכשירים שלה מאז ה-Galaxy S21 Ultra. המכשיר תומך גם בטעינה אלחוטית בהספק של 15 וואט, ואף טעינה אלחוטית הפוכה (לטעינת מכשירים אחרים על גבו) בהספק של 4.5 וואט, בדיוק כמו קודמו. גם הרמקולים של Galaxy S3 Ultra לא מאכזבים: הם מספקים שמע חזק ואיכותי ביחס לסמארטפון, עם עומק מסוים ורמת פירוט נאה, ואיפשרו ניהול שיחה באופן סביר גם בזמן נסיעה ברכב. 


(+)
  • זמן סוללה ארוך במיוחד
  • מערך צילום מעולה עם ביצועים טובים בכל סוגי התמונות
  • מכשיר חזק, נקי (במונחי סמסונג) מהיר ויציב

(-)
  • התנהגות משונה של המצלמה בצילומי זום
  • לא נעים לאחיזה
  • יקר מתמיד

סמסונג לא מתכננת להגיע למטרה השאפתנית להגדיל את מכירות סדרת S23 ואת חלקו היחסי של דגם האולטרה במכירות האלו, באמצעות מחיר אטרקטיבי או הוזלה כלשהי. Galaxy S23 Ultra ביבוא רשמי עולה כ-4900 ש"ח, כ-200 ש"ח יותר מקודמו, והיקר ביותר עד כה למכשיר אולטרה. ולמרות זאת, נכון להיום, לאחר שהסתיימו מבצעי המכירות המוקדמות, סמסונג אכן עומדת לטענתה במטרות האלו: בהודעה לעיתונות שהפיצה באמצע פברואר, היא מדווחת שקצב המכירה של מכשירי S23 גבוה ממכשירי S22. בזמן שהיא לא מפרטת אם מדובר בעלייה אליה כיוונה, של 10%, היא כן משתפת ש-60% ממכשירי ה-S23 שנמכרו הם אכן מכשירי אולטרה. אמנם לא מדובר במכשיר פורץ דרך עם איזשהו חידוש יוצא דופן, אבל גם לא קל למצוא משהו רע להגיד על המכשיר הזה: יש לו מצלמה מעולה, סוללה מצויינת והוא מהיר להפליא. ניתן להתווכח על ההצדקה לשלם כמעט 5000 ש"ח על סמארטפון, טוב ככל שיהיה, אבל אם תצליחו לגרד את הסכום הזה כדי לא לאכזב את בעלי המניות של סמסונג, אתם בהחלט הולכים להנות ממה שתקבלו.

5 תגובות

  1. יש לך טעות. "בשנה שעברה מוזגה סדרת מכשירי ה-Galaxy Note של סמסונג אל תוך מכשירי ה-Ultra של החברה, והביאה איתה כירושה את העט שהיה סימן ההיכר שלה" - למעשה, המיזוג המדובר נעשה לפני שנתיים. סדרת גלקסי S21 הייתה הראשונה עם דגם אולטרה שמכיל עט. נוט 20 היה האחרון בסדרת נוט.

    השבמחק
  2. אני למעשה צופה ירידה במכירות של סמסונג, בגלל שכל הצעדים שלה מכוונים להגדלת הרווח, על חשבון הלקוחות שלה. ומה לעשות, שאי אפשר לרמות את כל האנשים כל הזמן - בעיקר כאשר יש אפשרויות אחרות בשוק. הכוונה שלי היא להסרת חריץ ההרחבה, יציאת האוזניות, המטען באריזה, וגם הסוללה הנשלפת. כל אלה צעדים שקופים שנועדו לדחוף את הלקוח להחליף מכשיר כל שנתיים בממוצע.

    השבמחק
  3. המכשיר הקשיש שלי S20 ULTRA מחייך בביישנות מול "החדשנות" של הינוקא האמת העצובה אין צורך לשדרג כי אין מה

    השבמחק
  4. לא קונה מכשיר אולטרה מעל 3600 שח.סמסונג עובדת על המפגרים.לא עלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני קונה דורות קודמים שלהם. אבל יש אפשרות שהנוט 20 אולטרה שיש לי עכשיו, הוא האחרון שארכוש של סמסונג. הם פשוט מזלזלים בלקוחות שלהם, לטעמי.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר