כזה ניסיתי: Lenovo IdeaPad Duet 5

בעוד בחו"ל הם זוכים לפופולריות הולכת וגוברת, בישראל אין ממש סצינת כרומבוקים. פה ושם יבואנים מנסים אמנם את מזלם אבל מדובר בתופעה זניחה בשוק המקומי. זה לא אומר שלא מגיע לנו להנות מפירות הסצינה הזאת בחו"ל: IdeaPad Duet 5 שהגיע לאחרונה לישראל הוא גרסת ה-Windows לאחד הכרומבוקים המוצלחים בשוק, מחשב 2 ב-1 בתצורה דומה לזו של מחשבי ה-Surface Pro של מיקרוסופט. כמו המחשב עליו הוא מבוסס, הוא מכוון לקהל שרוצה לאזן בין ניידות גבוהה לביצועים וגם מצליח לשמור על רמת מחיר הגיונית.

Lenovo IdeaPad Duet 5 (צילום: גד גניר)



נכון להיום, תצורת המפרט הבסיסית שנמכרת בישראל כוללת מעבד Core i5 מדגם 1235U, מהדור ה-12 של מעבדי אינטל (בניגוד ל-Duet 5 Chromebook המבוסס על מעבד Snapdragon של קוואלקום). ל-1235U יש 10 ליבות, 2 מתוכן ליבות ביצועים במהירות שעון מקסימלית של 4.4 גיגהרץ, ועוד 8 ליבות יעילות אנרגטית במהירות מקסימלית של 3.3 גיגהרץ. מדובר במעבד המיועד למחשבים דקיקים וככזה ההספק הבסיסי שלו נמוך יחסית (15W) מה שאומר שלא מדובר במחשב עוצמתי במיוחד, אבל גם לא ממש חלש. התצורה הזאת כוללת זכרון RAM בנפח 16 גיגה (היחידה שקיבלתי לבדיקה כללה למעשה רק 8 גיגה ואינה זמינה נכון לכתיבת שורות אלו לרכישה) ואחסון בנפח 512 גיגה. אין למכשיר כרטיס גרפי נפרד והוא מסתפק בזה המובנה של אינטל. המפרט הזה מספיק לרוב המשימות היומיומיות של שימוש בתוכנות אופיס, גלישה בדפדפן כרום עם מספר רב של לשוניות פתוחות, צפייה בסרטונים וגם שילב בין הפעולות בלי לגמגם. הוא סחב במידה מסוימת גם שימוש בסיסי בפוטושופ, ומסוגל גם לעמוד בעריכת וידאו קלילה אבל אל תצפו ממנו למשהו מעבר לזה, בטח לא גיימינג. הוא בקושי מתחמם, וגם האיזורים הפחות קרים שלו נמצאים בחלקו האחורי העליון ובדופן העליונה שמעוטרת בפתחי אוורור. Duet 5 נשאר שקט גם בזמן מאמץ אינטנסיבי ולא יפריע לסובבים אתכם עם שריקת מאווררים.


ל-IdeaPad Duet 5 מסך מגע 12.4 אינטש עם פאנל IPS ברזולוציית 2.5K (בפיקסלים זה 2560 על 1600). בעידן שבו יותר ויותר מחשבים ברמת המחיר הזאת ואף נמוכה יותר, מגיעים עם מסכי OLED (כולל אגב, גרסת הכרומבוק), קצת מפתיע לראות שלנובו בחרה עבור המחשב הזה במסך IPS. להגנתו יאמר שמדובר במסך צבעוני מאוד עם ניגודיות נאה וזויות צפייה רחבות. ההבדל בינו לבין מסכי OLED מורגש למעשה רק כשמניחים אותם זה לצד זה. עוצמת התאורה של המסך מקבלת אצלי ציון עובר בלבד: היא תספיק לכם בעבודה בתוך חדרים מוארים היטב, אבל בחוץ יהיה לכם קשה להתמודד עם השתקפויות אור על הגימור המבריק של זכוכית המסך.


Lenovo IdeaPad Duet 5 (צילום: גד גניר)

Lenovo IdeaPad Duet 5 (צילום: גד גניר)

Lenovo IdeaPad Duet 5 (צילום: גד גניר)



התצורה החיצונית של IdeaPad Duet 5 דומה כאמור לזאת של מחשבי ה-Surface Pro של מיקרוסופט: טאבלט עם רגלית אחורית מובנית (בניגוד נניח לזו המתמגנטת שיש ב-Asus T3300), ומקלדת נתיקה שטוחה. מדובר באחד המחשבים הגמישים שיצא לי לפגוש בתצורה הזאת: הרגלית נפתחת בזוית רחבה מאוד, מה שמאפשר להשעין את הטאבלט אחורה כמעט עד הסוף. מעבר לכך, למקלדת הנתיקה יש אמנם חיבור פיזי למחשב עצמו, אבל זוהי מקלדת בלוטות' וניתן לנתק אותה פיזית מיחידת הטאבלט ולהמשיך לעבוד איתה באופן אלחוטי. הסידור הזה גאוני כי לא צריך לזכור לטעון את המקלדת (כפי שזה היה נניח ב-Asus Fold) בשגרה, ועדיין נהנים מהיכולת לנתק את המקלדת מתי שרוצים. החסרון היחיד במחשבים מהסוג הזה מורגש כשמנסים לעבוד איתם על הברכיים: החלק המחבר בין המקלדת למסך לא קשיח כמו מערכת הצירים במחשבים סטנדרטיים ועל הברכיים כל העסק הזה מתנדנד קצת. זה לא שלא אפשרי לעבוד ככה, אבל זה פשוט פחות נוח. המחשב עצמו קומפקטי למדי ושוקל כ-830 גרם, ויחד עם המקלדת המשקל הכללי של שניהם עומד על כ-1.2 ק"ג, לא כבד בכלל במונחי הקטגוריה ובהחלט משהו לגיטימי להיסחב איתו בתוך תיק לא גדול. למקלדת ציפוי בד נאה בחלקה האחורי שמוסיף קצת יוקרה למראה המעט משעמם של יחידת הטאבלט שהגב שלה עשוי פלסטיק ברובו. 


המקלדת נוחה להפתיע. עומק הלחיצה על המקשים אינו עמוק במיוחד, אבל התחושה בהקלדה טובה והמקלדת יציבה על המשטח ומחזירה פידבק טוב בהקלדה. החסרון היחיד שלה הוא שאינה מוארת, אבל אפשר לחיות גם בלי זה. משטח העכבר קומפקטי למדי אך מגיב לא רע. הבעיה העיקרית שלי איתו היא שהוא מצופה בחומר שמבליט מריחות של טביעות אצבעות, מה שגרם לי להתעסק לא מעט בניקוי שלו. ה-Duet 5, כנהוג בז'אנר, קמצן להחריד בחיבורים, ומלבד שקע אוזניות בצד ימין, הוא מתהדר בשני שקעי USB C בלבד בצידו השמאלי.


ל-Duet 5 זוג מצלמות 5 מגה פיקסל, קדמית ואחורית שמסוגלות לצלם וידאו ברזולוציה מקסימלית של 1440p ב-30 פריימים בשניה. התמונה חדה ומפורטת אבל התנועה אינה חלקה ובתנאי תאורה שאינם אופטימליים, מקבלים לא מעט רעש דיגיטלי ועיוותי צבעים. המצלמה הקדמית מצויידת בחיישן אינפרה אדום ותומכת ב-Windows Hello לזיהוי פנים ושחרור מהיר של המחשב מנעילה. כמו Yoga Slim 9, גם Duet 5 יודע לנעול את עצמו כשהתרחקתם ולזהות אתכם כשאתם מתקרבים אליו ולהיפתח גם אם לא לחצתם על מקש כלשהו. זוג הרמקולים הם המקום שלטעמי נעשתה בו הפשרה המשמעותית ביותר במחשב הזה: הם לא גרועים אבל הפיזיקה והתמחור עושים את שלהם. קשה לצפות ליותר מדי מרמקולים מובנים בהספק של 1 וואט כל אחד, שנדחסו לתוך גוף של טאבלט לא יקר במיוחד. העוצמה הכללית נמוכה למדי, הצליל נטול עומק ודל מאוד בבאסים וגם הצלילים הגבוהים דחוסים וצורמים משהו. ב-Lenovo מתגאים בתמיכה ב-Dolby Atmos, אבל זה לא ממש מורגש כאן. עשו לעצמכם ולסביבה טובה ואם אתם מחפשים חויה קולנועית, השתמשו באוזניות.


Lenovo IdeaPad Duet 5 (צילום: גד גניר)



לנובו שומרת על חויית השימוש במחשב נקייה יחסית: התוכנות היחידות המותקנות מראש על המחשב (וניתנות להסרה) הן אלכסה של אמזון, ומקאפי, תוכנת האנטי וירוס הבלתי נלאית, לפחות בכל מה שקשור לנוטיפיקציות מבהילות ונוטפות פאסיב אגרסיב (שכדי לסגור התראות קופצות שלה יש ללחוץ על "Accept Risk"). מעבר לכך מותקנת על Duet 5 גם תוכנת Vantage של לנובו שמאפשרת שליטה על רמת הביצועים של המחשב, לעדכן גרסאות תוכנה ולהגדיר אם הסוללה תיטען במלואה או תיטען רק עד לרמה של 80% על מנת לשמור על בריאותה לאורך זמן. הסוללה אגב החזיקה לי מעמד בממוצע כ-7 שעות עבודה בין טעינה לטעינה, נתון נאה אבל לא דרמטי. טעינה של רבע שעה באמצעות המטען המקורי אמורה לספק לכם כ-3 שימוש אבל בפועל היא נתנה לי עוד כשעה וחצי עבודה בלבד. בשונה ממחשבים אחרים שבדקתי לאחרונה, המחשב הזה יותר אנין באמצעי טעינה ולא יודע להיטען מסוללות חיצוניות שאינן תומכות בתקן PD, וחבל.


(+)
  • ביצועים נאים ביחס לנהוג בז'אנר
  • מקלדת נתיקה שיודעת להתחבר למחשב בבלוטות'
  • מקלדת נוחה לשימוש

(-)
  • רמקולים מאכזבים
  • מסך IPS כשהמתחרים ברמת המחיר כוללים מסכי OLED
  • קשה לעבוד איתו על הברכיים


הגרסה הבסיסית ביותר של Duet 5 שנמכרת בארץ עם 16 גיגה RAM ואחסון בנפח 512 גיגה עולה כ-4199 ש"ח, מחיר נסבל בהחלט ביחס למה שמקבלים כאן. למעט אולי הרמקולים, המחשב הזה הוא אחד המוצלחים ביותר בתצורה שלו, עם מקלדת נתיקה שיודעת לעבוד עם המחשב גם באופן אלחוטי ורגלית אחורית שמאפשרת להשעין את המסך בזוית מאוד רחבה. כאמור, לא מדובר במפלצת ביצועים, אבל כמחשב 2 ב-1 קומפקטי הוא מגיע עם השרירים הדרושים לעשות פחות או יותר כל מה שתרצו כל עוד לא מדובר בגיימינג או עריכות וידאו ב-4 ו-8K.

1 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר