כזה ניסיתי: Asus Zenbook Pro14 Duo

שלוש שנים חלפו מאז הציגה אסוס לראשונה מחשב מסדרת Zenbook Pro Duo, מחשבים ניידים שהתברכו במסך משני גדול הממוקם מתחת למסך הראשי. אני מוכרח להודות שלמרות שבאופן כללי אהבתי את הקונספט, לא ממש האמנתי שאסוס תמשיך איתו לאורך זמן. לשמחתי טעיתי ובינתיים, לצד מחשבים ביזאריים אחרים כמו Zenbook Pro 16X ו-Zenbook Fold, היא המשיכה לפתח את סדרת Duo. הדגם העדכני ביותר בסדרה, Zenbook Pro 14 Duo, נחת אצלי לבדיקה לפני מספר שבועות עם מפרט טכני עדכני, שיפורים משמעותיים בעיצוב,  אך גם כמה מומים מולדים שטרם לוטשו עד הסוף.

Asus Zenbook Pro 14 Duo (צילום: גד גניר)



הרעיון העומד בבסיסם של מחשבי ZenBook Pro Duo הוא פשוט: המעצבים של אסוס דחפו את המקלדת ומשטח העכבר למטה, היכן שבדר"כ ממוקמת משענת היד, ובמקום שהתפנה בין המסך למקלדת, שילבו מסך מלבני נוסף. הפעם מדובר במחשב קומפקטי יותר באופן משמעותי, דק וקל יותר. בזמן שהרעיון הכללי נשאר זהה, ה-Zenbook Pro 14 Duo מציג מבנה שונה מאוד מזה של המחשב שבדקתי לפני שנתיים וחצי: במקום שהמסך המשני ישאר על אותו קו ביחד עם המקלדת, חלקו האחורי מוגבה כעת ב-12 מעלות כדי להפוך אותו לשמיש יותר עבור המשתמשים ועל הדרך גם פותח את הקרביים של המחשב כדי לאפשר אוורור יעיל יותר. השינוי הלכאורה מינורי הזה הופך את השימוש במסך הזה לנוח בהרבה וחוסך למשתמשים את הצורך להתכופף קדימה בכל פעם שרוצים לראות טוב יותר מה קורה על המסך המשני.




Asus Zenbook Pro 14 Duo (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 14 Duo (צילום: גד גניר)



המסך המשני, להלן "ScreenPad" המיוצר ע"י BOE, הוא בעל פאנל IPS עם גימור מט, בגודל 12.7 אינטש ביחס מסך של 32:10, וברזולוציה של 2880 על 864 פיקסלים. השילוב בין גימור מט לפאנל IPS שיושבים מתחת למסך ה- OLED הראשי היפיפה לא מחמיא למסך המשני, אבל זה לא הופך אותו ללא שמיש חלילה, להיפך: הודות גימור המט, הוא מוגן טוב יותר מהמסך הראשי להשתקפויות. מי צריך מסך משני? כולם. אם שמים בצד את הפשרות שאציין אח"כ שנעשו כדי לשלב אותו כאן, מדובר בתוספת שימושית להפליא שנותנת למשתמש יותר מרחב תמרון עם יישומים פתוחים ואת האפשרות לעבוד עם יותר חלונות פתוחים במקביל. אם אתם רגילים (כמוני) לעבוד על מחשב שולחני, עם שני מסכים, אסוס הצליחה ליצור בתוך מחשב נייד חויה דומה. מעבר לכך, היא שדרגה משמעותית את השליטה ב-ScreenPad ואת ניהול היישומים הפתוחים המוצגים עליו: אפליקציית App Navigator מאפשרת לגרור אל כל מסך את האפליקציות עליו תרצו לעבוד איתן ואפילו לסדר אותן בפריסה הרצויה. מעבר לכך, מעל משטח העכבר ישנו לחצן להחלפה מהירה בין האפליקציות על המסכים. למרבה השמחה, בניגוד לדגם הקודם שבדקתי, Zenbook Pro 14 Duo זוכר את פריסת האפליקציות על המסכים גם אחרי יציאה ממצב שינה כך שתוכלו להמשיך מאיפה שהפסקתם מבלי לסדר הכל מחדש. 


המסך הראשי כאמור נראה מעולה: רזולוציה של 2880 על 1800 פיקסלים (2.8K) על מסך בגודל 14 אינטש, כיסוי של 100% מהגוונים של DCI-P3, מאושר ע"י VESA ל-HDR ומאושר ע"י Pantone לדיוק צבעים. גם המסך הראשי וגם המשני הם מסכי מגע ושניהם תומכים גם בעט המצורף. המסך הראשי מצופה בגימור מבריק שמדגיש עוד יותר את הצבעים, אבל מקשה מאוד על עבודה בסביבה שטופת שמש, גם כשעובדים עם תאורת מסך בעוצמה הגבוהה ביותר. למרות המבנה המורכב של מערכת הצירים של שני המסכים, המסך הראשי נפתח בזוית רחבה יחסית.


Asus Zenbook Pro 14 Duo (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 14 Duo (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 14 Duo (צילום: גד גניר)



כל הטוב הזה שמביא המסך המשני בא על חשבון המקלדת ומשטח העכבר: במסגרת האבולוציה של מחשבי הסדרה, השפה הקדמית של המחשב נמוכה יותר מבעבר, מה שמאפשר לאסוס לוותר על משענת היד הנפרדת והביזארית שהגיעה עם המחשב הקודם, כך שהמשטח עליו מונח המחשב הוא גם המקום עליו מונחים שורשי כפות הידיים שלכם. קשה לי להגיד שזה נוח, אבל זה שיפור ביחס למחשב הקודם מהמשפחה הזאת שבדקתי. מצד שני, זה עדיין מחשב שמאוד לא נוח להקליד עליו כשהוא על הברכיים או כשיש לכם משטח קטן יחסית להניח אותו עליו. כמו בדגמים הקודמים, אילוצי המקום חייבו את אסוס לשלב משטח מלבני אנכי צנוע במימדיו ומאוד לא נוח לשימוש. באסוס ידעו כנראה שקצת הגזימו, אז הוסיפו את האפשרות להשתמש ב-ScreenPad בתור משטח עכבר ענק. תיאורטית זה נשמע כאילו זה יכול לעבוד, אבל בפועל למרות הגודל, מוזר להשתמש במשטח עכבר שממוקם *מעל* למקלדת. אז נניח שעל עניין משטח העכבר ניתן להתגבר באמצעות שימוש בעכבר נפרד, הבעיה גם המקלדת לא בדיוק מצטיינת: משטח העכבר ממוקם היכן שבדר"כ, כביכול, יש את לוח המספרים במקלדת מלאה. למה "כביכול"? כי מדובר במחשב 14 אינטש, ובמחשבים בגודל הזה אף פעם אין לוח מספרים. התוצאה היא מקלדת דחוסה, צפופה, שיושבת בצד ולא במרכז המחשב. זה לא שלא ניתן איכשהו להתרגל לזה בסוף, אבל זה דורש המון סבלנות ומעט לולינות. בשלב מסוים מצאתי את עצמי משתמש במשטח העכבר עם הזרת (!), ומקליד כשהידיים באויר. זה אפשרי, אבל זה בהחלט לא ארגונומי. יותר סטנדרטי הוא סט החיבורים של המחשב: הוא כולל שני שקע USB C ושקע USB A בודד בצד ימין, שקע אוזניות בצד שמאל, וחיבור HDMI וקורא כרטיסי MicroSD בחלקו האחורי. 


Asus Zenbook Pro 14 Duo (צילום: גד גניר)



באסוס לא השקיעו בפיתוח קונספט ייחודי רק כדי שהמחשב הזה יאכזב בכל הקשור לביצועים. בהתאם לכך, הוא מגיע, בדגם אותו בדקתי (UX8402ZE), עם מעבד Core i9 מהדור ה-12 של אינטל, מדגם 12900H, אחד החזקים בסדרה, עם זכרון RAM בנפח 32 גיגה, אחסון SSD כמובן ומעבד גרפי NVIDIA GeForce RTX3050 Ti עם 4 גיגה זכרון מובנה. כל זה מתורגם לביצועים מעולים וריבוי משימות חלק ביום יום ואם תרצו גם קצת גיימינג. המפרט הזה בהחלט יכול להחזיק משחקים מודרניים, גם אם לא בהגדרות הגרפיות הגבוהות ביותר. באשר להתחממות: למרות החלק הפתוח מאחורי המסך המשני, Zenbook Pro 14 Duo נוטה להתחמם בחלקו התחתון ובאיזור המקלדת בפעילות מאומצת, וגם המאווררים שלו אינם שקטים במיוחד אבל זה עדיין ברמה נסבלת.


הרמקולים של Zenbook Pro 14 Duo מופנים למטה כך שהצליל מוחזר מהמשטח עליו המחשב מונח. הם איכותיים למדי, עם שמע פתוח וצליל בעל עומק מסוים, אבל בעוצמות גבוהות נוטים לעיוותים בצליל ולרעשי "פיצוץ" בתדרים הנמוכים. כל תתי הדגמים של Zenbook Pro 14 Duo מצוידים באותה סוללה, בקיבול של 76Wh המספקת בממוצע כמעט ארבע שעות עבודה. זה לא נשמע הרבה, אבל צריך לקחת בחשבון את העובדה שהסוללה הזאת צריכה לספק כוח למעבד חזק מאוד ולשתי תצוגות.


(+)
  • המסך המשני אינו גימיק ובהחלט משפט את חויית השימוש במחשב
  • קומפקטייותר ממה שהייתם מצפים במחשב בעל כזה מבנה מורכב ומסך משני 
  • מפרט חזק שמתורגם ביום יום לביצועים מעולים

(-)
  • תכנון המקלדת ומשטח העכבר בעייתיים והשימוש בהם אינו נוח
  • מתחמם ורועש למדי
  • הסוללה בינונית לכל היותר

מחירו של Zenbook Pro 14 Duo מתחיל מ-8700 ש"ח לדגם הבסיסי המצויד במעבד Core i7 וכרטיס גרפי מובנה של אינטל, ומגיע ל-11250 ש"ח לגרסה החזקה שבדקתי. אסוס ללא ספק ליטשה את הקונספט: שינוי הזוית משפר דרמטית את נוחות השימוש במסך המשני, כמו גם השיפורים בממשק שהופכים את העבודה איתו ליעילה הרבה יותר, והעובדה שמדובר במחשב חזק מאוד עם מסך ראשי יפיפה, רק מוסיפה לחויה. עם זאת, למה שעשו באסוס עם המקלדת, ובמיוחד גם משטח העכבר, קשה מאוד מאוד להתרגל. המחשב הזה אמור לספק חויית שימוש פרודוקטיבית טובה יותר ממחשבים סטנדרטיים והשיפורים שאסוס הציגה במסך המשני בהחלט עוזרים. כעת, הגיע הזמן שאסוס תחזור לדברים הבסיסיים, ובדגמים הבאים בסדרה תטפל בצורה רצינית במקלדת ובעכבר כדי להשלים את החויה.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר