כזאת ניסיתי: Lenovo Legion Go

קונסולות גיימינג ניידות מבוססות מערכת ההפעלה Windows נמצאות איתנו עוד משלהי העשור הקודם: יצרניות שכנראה מעולם לא שמעתם עליהן כמו GPD, Anbernic , Ayaneo ואחרות שיווקו מחשבים זעירים עם פקדי גיימינג. הם אמורים היו להציג אלטרנטיבה לנינטנדו סוויצ' הפופולרית אך נכשלו במשימה הזאת בשל אלמוניותם של המותגים האלו, המחירים הגבוהים והעובדה שבסופו של דבר אלו היו מוצרים בוסריים שלא באמת איפשרו חויית גיימינג סבירה במשחקים תובעניים. ההשקה של Steam Deck בשנת 2022, (קונסולה שבכלל מבוססת על לינוקס) וההצלחה המסחרית שלה, עודדו את המותגים הגדולים בשוק לנסות ולהכנס לתחום, ויחד עם AMD שהציגה מעבד מותאם משלה לקטגוריה סללו את הדרך לקאמבק של קונסולות ניידות מבוססות Windows. ה- Legion Go שהגיעה אליי לפני מספר שבועות היא הניסיון של לנובו להשיג דריסת רגל בשוק הזה.

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)



כמו ROG Ally של אסוס שהושקה מספר חודשים לפניה, גם Legion Go מתבססת על Ryzen Z1 Extreme, ערכת שבבים שפותחה ע"י AMD במיוחד עבור קונסולות גיימינג ניידות, בארכיטקטורת ZEN 4 של החברה (4 ננו מטר), עם 8 ליבות הפועלות במהירות בסיס של 3.3 גיגהרץ ו-5.1 גיגהרץ במשימות תובעניות. בתוך ערכת השבבים משולב מעבד גרפי בארכיטקטורת RDNA 3. ל-Ryzen Z1 Extreme שידכו ב-Legion Go זכרון RAM LPDDR5 בנפח 16 גיגה, והוא זמין בגרסאות עם אחסון בנפח 512 גיגה או 1 טרה.

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)


אם במחשבי גיימינג, כמו גם במחשבי גיימינג ניידים, המטרה היא לספק ביצועים חזקים ככל האפשר, הרי שקונסולות גיימינג ניידות נדרשות להיות, ובכן, ניידות. לכן, כל הנושא של יעילות אנרגטית מקבל כאן משנה חשיבות כדי שלצד ביצועים, אפשר יהיה לשבת ולשחק בצורה נוחה עם הקונסולה, בלי להיות מחובר באופן קבוע למטען, ומבלי שתתחמם באופן בלתי נסבל. לצורך כך מאפשרת לנובו למשתמשים מגוון רחב של אפשרויות שליטה במצבי ההפעלה של הקונסולה: שליטה על עוצמת המעבד, שליטה על מידת ההתחממות ועל הפעלת המאוורר וגם שליטה על הגדרות גרפיות כמו רזולוציית המסך וקצב הפריימים. הגדרות ברירת המחדל של לנובו היו הגבלת פעולת המאווררים והתחממות הקונסולה, מה שגרם ל-Forza Horizon 5 משנה שעברה לגמגם על 15 פריימים לשניה, קצב בלתי נסבל שלא ממש עשה חשק להמשיך לשחק. שינוי ההגדרה למצב ביצועים שיפר דרסטית את המצב, הקפיץ את הקצב ל-70-60 פריימים (תלוי במידת ההתרחשות ומספר הרכבים על המסך) והפך את התנועה לחלקה וברורה הרבה יותר. כל זה במחיר של צריכת סוללה גבוהה יותר, קונסולה חמימה יותר ומאווררים רועשים יותר. כאמור, ניתן לעשות עוד דברים מלבד להשתמש בבזוקה הזאת: בחירה ברזולוציה נמוכה יותר למשל תפחית את העומס מהמעבד ובקושי תורגש, אם בכלל על מסך בגודל הזה. גם הגבלת קצב הפריימים ל-60 לא באמת תפגע משמעותית בחויית המשחק. מדובר במערכת איזונים שצריך להתנסות איתה כדי להגיע להגדרה האופטימלית בשבליכם ובשביל המשחק האהוב עליכם. קניתם קונסולה שרירית כדי לשחק במקביל גם ב-Forza Horizon 5 וגם ב-Command & Conquer Remastered Collection? אין בעיה, הממשק של לנובו מאפשר לכם לשמור מספר פרופילים מותאמים אישית כדי לא להתעסק עם ההגדרות האלו בכל פעם מחדש. 


Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)



הממשק של לנובו נקרא Legion Space. הוא יושב מעל הממשק הסטנדרטי של מערכת ההפעלה, ומספק גישה נוחה באמצעות מסך מגע אל ספריית המשחקים, להגדרות המתקדמות של הקונסולה, וגם לאופציות פחות רלוונטיות כמו שירות גיימינג על ענן (שאינו זמין למשתמשים ישראלים), וקיצור דרך למשחקי אנדרואיד שהוא למעשה קישור להורדת חנות האפליקציות של אמזון דרך Windows, אלתור משונה שבחודש מרץ 2025 יפסיק לעבוד לאחר שבמיקרוסופט החליטו שמשתמשים בעצם לא באמת רוצים להפעיל אפליקציות אנדרואיד דרך מערכת ההפעלה שלהם. מעבר לכל אלו, דרך Legion Space ניתן להוריד עדכוני גרסה, לגשת להקלטות וצילומי מסך ממשחקים. הממשק עצמו מוצלח למדי, קל להתמצאות ומאפשר גישה נוחה לכל מה שצריך בקונסולה מהסוג הזה. מי שמעוניין בכך יכול להגדיר כברירת מחדל ש-Legion Space תופעל מיד עם אתחול המכשיר כך שתחוו, בתיאוריה, מעט מאוד ממערכת ההפעלה Windows.

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)



אבל כאמור, מדובר בקונסולה מבוססת Windows. זה אומר שבניגוד ל-Steam Deck שנבנתה מראש עם מערכת הפעלה המותאמת לגיימינג, יש לכם כאן מחשב זעיר עם מערכת הפעלה מלאה לכל דבר. בצד החיובי, כל העסק הזה יכול לתפקד כמחשב לעת הצורך. ניתן לחבר אליו מקלדת ועכבר בבלוטות' או באמצעות תחנת עגינה, להתחבר אלחוטית או באמצעות כבל USB C למסך חיצוני ולהשאיר את המחשב הנייד בבית. מעבר לכך, ההתבססות על Windows לא מגבילה את המשתמש לספק משחקים אחד כמו במקרה של Steam Deck. ניתן להתקין עליה משחקים מכל פלטפורמה שקיימת עבור Windows כמו Epic, Ubisoft, GOG, Steam וכמובן XBOX. בצד השלילי, מדובר ב-Windows, ועם כל החיבה שיש לי ל-Windows 11 כמערכת הפעלה למחשבים, כמערכת הפעלה לקונסולת גיימינג העסק מעט מסורבל. מה זה אומר מסורבל? ראשית, Legion Space לא תמיד מופעלת עם הפעלת הקונסולה (גם אם הגדרתם כך כברירת מחדל), לא תמיד חוזרים אליה כשיוצאים ממשחק וקל מאוד לצאת ממנה בטעות אל שולחן העבודה ה"לא גיימינגי" של Windows 11. קחו לדוגמה את אחד היתרונות של הקונספט הזה: במסך הספריה, דרכו ניתן לגשת לחנויות האפליקציות השונות, לחיצה על Epic, Xbox או האחרים מעביר אתכם לאפליקציות ה-Windows  של חנויות המשחקים האלו ולחויית מחשב רגילה לחלוטין שאינה מיטבית עבור קונסולה עם מסך מגע קומפקטי. תוסיפו לכך את הצורך לבצע עדכוני תוכנה (מלבד העדכונים דרך Legion Space), את נפח האחסון שמערכת ההפעלה תופסת ואת התהליכים שרצים ברקע ותקבלו מכשיר שחלק ניכר מהעוצמה הלא מעטה שיש לו הולך על הבירוקרטיה של מערכת הפעלה מלאה שלא בהכרח משרתת את היעוד העיקרי של המכשיר הזה.

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)


ל-Legion Go מסך LCD עם פאנל IPS בגודל 8.8 אינץ'. הוא מציג רזולוציה מקסימלית של 2560 על 1600 פיקסלים וקצב הפריימים המקסימלי שלו הוא 144 פריימים לשניה. אני מחזיק מעצמי בחור גדול, חובב מסכים גדולים כמות פיקסלים גדולה מהדרוש אבל בקונטקסט של קונסולה ניידת, מדובר, לדעתי, בהגזמה בשני מובנים. ראשית, בגודל מסך של 8.8 אינטש בקושי ניתן להבחין בהבדל בין רזולוציית 1080p לרזולוציה המקסימלית כאן שהיא כפולה מזה. על מזבח הידיעה שיש לכם מסך מאוד איכותי, אתם משלמים כאן מחיר גבוה יותר על הקונסולה (גם אם שיניתם בהגדרות את הרזולוציה ל-1080p) ומשלמים גם בכוח עיבוד ובסוללה, משאבים יקרי ערך במיוחד בקונסולה ניידת. המובן השני הוא גודל המסך: כן, יותר כיף לשחק על מסך גדול, וה-1.8 אינץ' שמקבלים כאן מעבר למה שמקבלים נניח ב-ROG Ally הם משמעותיים ביותר, אבל הם באים לידי ביטוי גם בגודל הכללי של הקונסולה ובמשקל שלה. בניגוד לקונסולה של אסוס, ובדומה ל-Steam Deck, בקרי הגיימינג של Legion Go משני המסך ניתקים וניתן לשחק איתם באופן אלחוטי, כאשר יחידת המסך נשענת על מעמד מובנה. הקונסולה מגיע עם מעמד עבור הבקר ימני שהופך אותו למעין עכבר אלחוטי אנכי, עבור משחקי FPS. מעבר לכך, הוא כולל גם משטח עכבר מרובע זעיר שניתן לנווט איתו עם סמן עכבר, תוספת קטנה ושימושית, בטח בקונסולה שנוטה מדי פעם לזרוק אותך לממשק של Windows. יש לי תלונה משונה אחת באשר לבקרי השליטה: יש בהם יותר מדי לחצנים לטעמי. מלבד הלחצנים הסטנדרטיים, בחלק האחורי של הבקרים ישנם שני לחצנים גדולים בכל צד שנלחצים לי באופן קבוע כשאני מרים את הקונסולה ומנסה למקם את האצבעות שלי עליהם. אמנם לא קורה כלום כשאני לוחץ, אבל אולי היה שווה למקם אותם במקום פחות נגיש. יש לי גם תלונה לא משונה כשמנתקים את הבקרים, הם לא תמיד ממשיכים להגיב ולפעמים אני נדרש לחבר ולנתק אותם מחדש כדי שהקסם יקרה.

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)


Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)


הקונסולה הגיעה אליי יחד עם Legion Glasses, תוספת שאינה נכללת בערכה הרגילה של Legion Go. מדובר במשקפיים שמתחברות לשקע ה-USB C של הקונסולה ודרכם ניתן לראות את מסך המשחק בענק, במקום על מסך ה-8.8 אינטש של הקונסולה עצמה. לא מדובר במשקפי VR "אמיתיים" במובן של זיהוי תנועה, ולמי שהתרגל לחויות סוחפות כמו ב-Apple Vision Pro או Meta Quest לדורותיו, צפויה כאן אכזבה: התמונה נשארת זהה גם כשמסובבים את הראש והתחושה מעט מבלבלת. מצד שני, איכות התמונה מעולה (למעט טשטוש קל במסגרת המסך), והשימוש במשקפיים מקל משמעותית את הלחץ על שרירי העורף שבדר"כ נמתחים כשמסתכלים למטה על מסך הקונסולה. מעבר לכך, כנהוג בז'אנר, מומלץ להשתמש במשקפיים בסביבה חשוכה יחסית, ובטח לא מול מסך טלויזיה פועל שכן מדובר במשקפיים בעיצוב סטנדרטי שרגיש לזליגות אור מהסביבה.

Lenovo Legion Go (צילום: גד גניר)


סוללת ה-49.2Wh של Legion Go הספיקה לי לכשעתיים של משחק במצב Performance, ברזולוציית 2K. תחת הגדרות פחות תובעניות הייתי מסוגל ככל הנראה לסחוט בין חצי שעה לשעה יותר, אם כי זה בהחלט תלוי במשחק עצמו. זה לא המון אבל זה דומה מאוד למה שמקבלים בקונסולות אחרות בשוק.

(+)

  • קונסולה  ורסטילית, מסוגלת לשמש כמחשב נייד קומפקטי
  • מסך גדול יחסית לקונסולות מקבילות
  • ביצועים טובים במשחקים
(-)
  • מעט כבדה ומגושמת
  • ההתבססות על Windows יוצר סרבול מסוים בחויית המשתמש
  • רזולוציית 2K על מסך 8.8 אינטש זה מיותר

מחירה של Lenovo Legion Go עומד על 3239 ש"ח לגרסה בעלת נפח האחסון הבסיסי, 512 גיגה. מעוניינים גם במשקפיים? תוסיפו למחיר הזה עוד 1249 ש"ח. יש לי השגות על הגודל והמשקל שלה, על המסך שלה נראה לי מוגזם וגם ההתבססות על Windows פותחת אמנם פתח לשימושים נוספים למכשיר הזה אבל גם בעיות וסרבולים מיותרים. מצד שני, קשה להגיד שלא נהניתי ממנה: בסופו של דבר היא מספקת חויית גיימינג ניידת מעולה עם ביצועים טובים וגישה לכל ספריית המשחקים שלכם, בלי בלעדיות לספק משחקים אחד ויחיד.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר