כזאת כדאי לכם: תוכנת עריכת וידאו HitFilm 2 Express

פוסט אורח מאת דובי שרגא, איש אשכולות העוסק בצילום, עריכת וידאו ומקים בלוג המוזיקה "הקונכייה".

הגרסה הקצרה, לממהרים: HitFilm 2 Express, תוכנה משולבת לעריכה מתקדמת ואפקטים שעולה בדרך כלל 150 דולר, מוצעת עכשיו להורדה בחינם - רק עד ה-4 בפברואר. אם עריכת וידאו זה משהו שמעניין אתכם או שנראה לכם שתרצו להתנסות בו בעתיד, כדאי לכם מאוד להוריד אותה עכשיו.


בפוסט שלפניכם אסקור בקצרה את ההיסטוריה של העריכה הממוחשבת ואספר גם על ההתקדמות הגדולה בתחום האפקטים המיוחדים. בהמשך, אספר גם על התוכנה שלכבודה התכנסנו, ההבדלים בינה לבין תוכנות אחרות בתחום ועל כמה מהדברים המעניינים שאפשר לעשות איתה.

עריכה לא-לינארית

המהפכה הדיגיטלית שהחלה בתחילת שנות התשעים של המאה ה-20 הביאה לשני חידושים עיקריים, שהמצאות והתפתחויות רבות נבעו מהם. החידוש הראשון הוא ההפיכה של עריכת הוידאו לדבר יותר נגיש: עד לאותה תקופה מערכות העריכה היו רק באולפני קולנוע וטלוויזיה - ובבתי ספר לקולנוע כמובן. האפשרות לערוך את הסרט על המחשב האישי בבית הביאה את האמנות הזו להמונים. החידוש השני הוא העריכה הלא-לינארית. מה היא עריכה לא-לינארית? ההפך מעריכה לינארית. ומהי עריכה לינארית? ובכן, זוהי שיטת עריכה שבה חייבים להציב כל תמונה (שוט) מיד אחרי התמונה שקדמה לה בסרט. חייבים להתחיל בהתחלה ולסיים בסוף, כך שהסרט נערך בדיוק באותו הסדר שבו הצופים יראו אותו ובלי היכולת המיידית לחזור, לתקן ולשנות חלקים שונים בתוך הסרט. העריכה הלינארית הייתה הדרך היחידה שבה ערכו על פילם (זו הייתה עריכה פיזית, שבה גזרו והדביקו חתיכות של פילם זו לזו כדי לקבל את הסליל החדש של הסרט הערוך) ובהמשך גם על וידאו (על ידי הקלטה של חומרי הגלם מטייפ אחד לטייפ שני, בדומה להקלטה על טייפ דאבל-קאסט).


עם הגעת העריכה הממוחשבת, מושג חדש נכנס ללקסיקון: timeline. הטיימליין הוא ציר זמן שעליו אפשר לערוך את הסרט בצורה לא לינארית, כלומר, אין חובה לערוך את הסרט לפי הסדר. לדוגמא, אם הסרט מורכב מראיון עם אדם כלשהוא שמשולב בקטעי ארכיון, אך אותם הקטעים לא זמינים עדיין עבור העריכה, אפשר לערוך את חלקי הראיון הרצויים ולאחר מכן "להלביש" עליהם את קטעי הארכיון, לכשיגיעו. כמעט כל תוכנת עריכה ממוחשבת בימינו משתמשת בשיטה הלא לינארית, אך יש עדיין שרידים לשיטה הישנה, כמו בתוכנה הידועה שמגיעה עם כל מערכת הפעלה של ווינדוז - Movie Maker.

שלוש תוכנות העריכה המקצועיות הנפוצות ביותר הן:
Avid Media Composer, המכונה לרוב אוויד - התוכנה הזו נחשבת כבר שנים הסטנדרט בתעשיות הקולנוע והטלוויזיה.
Final Cut Pro, המיועדת רק למשתמשי מק.
Adobe Premiere Pro, שהיא התוכנה (המקצועית) הפופולרית ביותר בקרב המשתמשים הביתיים.

ישנן תוכנות רבות נוספות המיועדות לשוק הביתי, אך לרוב חסרות בהן תכונות מתקדמות רבות שאפשר למצוא בשלוש התוכנות הנ"ל. אני הכרתי את תוכנת העריכה של אדובי, פרמייר, עוד בזמן שהייתי תלמיד תיכון לקראת סוף שנות התשעים. מאז ועד היום השתמשתי בה לסוגים רבים של עריכות והיא מילאה את כל הדרישות שהיו לי בכל הפרוייקטים ללא כל בעיה. הסיבה שהתעכבתי על התוכנה הזו דווקא היא שהדבר הראשון ששמתי לב אליו כשהפעלתי את HitFilm בפעם הראשונה, הוא שהתוכנה העתיקה כמעט במדויק את העיצוב והפונקציונליות של פרמייר (כפי שאפשר לראות בצילומי המסך של שתי התוכנות). יש לציין שהמבנה של רוב תוכנות העריכה המבוססות על ה"טיימליין" דומה, ועדיין הדמיון לפרמייר הוא הרב ביותר. זה הפתיע אותי לטובה ורמז לי שאני הולך להסתדר עם התוכנה הזו בקלות. לדעתי זהו יתרון גם למשתמשים חדשים, שאינם מכירים את פרמייר, מכיוון שפרמייר היא תוכנה אינטואיטיבית וידידותית למשתמש ואני חושב שהמתכנתים של HitFilm ניסו לשחזר את הקלות הזו בתוכנה שלהם.

Adobe Premiere (צילום מסך: דובי שרגא)

אז מהם הדברים שהופכים את HitFilm לתוכנת עריכה מתקדמת? כאמור, העריכה מתבצעת על הטיימליין שמדמה את הסרט לציר זמן. כל שנייה מורכבת מפריימים (לרוב 24, 25 או 30 פריימים בשנייה) והכלים בתוכנה מאפשרים לערוך את הסרט בדיוק רב - עד לרמת הפריים. על הטיימליין מניחים את הקליפים (בלקסיקון העריכה: קליפ = חתיכה של חומר גלם) וניתן לשחק איתם ולעוות אותם במגוון דרכים: לקצר ולהאריך, לחלק את הקליפ לשני חלקים או יותר וכמובן לשלב את הקליפ עם קליפים אחרים. תכונה נוספת וחשובה בעריכה ממוחשבת ולא לינארית היא האפשרות להשתמש בכמה ערוצי וידאו ואודיו במקביל. בדרך זו אפשר, למשל, להציב על הטיימליין שורה של קליפים שכוללים אנשים שמברכים "יום הולדת שמח" ואז להוסיף שיר בערוץ אודיו נוסף, שינגן לאורך הסרט, במקביל לסאונד של המברכים. ישנה גם אפשרות להחליש את הסאונד ולהגבירו במקומות מסוימים, לפי הצורך.

HitFilm Express (צילום מסך: דובי שרגא)


מעל הטיימליין ישנו מסך שבו ניתן לצפות בכל זמן נתון בסרט כפי שהוא ערוך כרגע. לידו נמצא פאנל שיש בו שתי לשוניות: אפקטים וטקסט. בלשונית של הטקסט ניתן ליצור כותרות שישולבו בסרט. לשונית האפקטים היא האטרקציה העיקרית בתוכנה הזו. האפקטים מסודרים לפי קטגוריות. חלקם מאפשרים ליצור אפקטים מורכבים ברמה גבוהה מאוד ונדבר עליהם עוד מעט, ויש גם אפקטים "בסיסיים" שמאפשרים לייצר מניפולציות מגניבות שיכולות לשדרג כמעט כל סרט. אפשר למצוא שם בין השאר סוגים רבים של מעברי וידאו, כמו דיזולב בסגנונות שונים. תחת הלשונית Grunge יש סט של אפקטים החביבים עלי במיוחד, שמאפשר לדמות את המראה של סרט ישן, עם לכלוכים, היבהובים, רעידות של התמונה ועוד. כששמים אפקטים אלה על סרט ומריצים אותו במהירות גבוהה, בשילוב עם מוסיקת פסנתר בסגנון שנות העשרים, אפשר ליצור בקלות מחווה מלבבת לימים של הסרט האילם.

אפקטים מיוחדים וקומפוזיטינג


אם ההיסטוריה של האפקטים בקולנוע מעניינת אתכם, אני ממליץ בחום על הסרטון האינפורמטיבי הזה, הסוקר בראשי פרקים אבני דרך בהתקדמות שעבר התחום הזה מתחילת המאה העשרים ועד ימינו בעידן הדיגיטלי. יש עוד המון חומר מרתק לצפייה ולקריאה על הנושא הזה, אז אגש למה שרלוונטי אלינו: בעבר המושג "אפקטים מיוחדים" התייחס לדברים שאי אפשר לצלם באופן רגיל, בעיקר בסרטי פנטזיה ומדע בדיוני, ולכן היה צריך להשתמש ב"טריקים" שונים ומשונים כדי ליצור חלליות, חייזרים, נשים ענקיות ועגבניות רצחניות. בימינו המושג התרחב לשימושים רבים בכל הז'אנרים, מיצירת רקעים פיקטיביים שקשה לנחש שלא היו שם במקור (כפי שמדגימים בסרטון הפופולארי הזה) ועד טכניקות מגוונות של אנימציה שיוצרת כל דבר שאפשר לדמיין כמעט. השיטה שבה לוקחים אלמנטים שלקוחים ממקומות שונים ומרכיבים מהם שוט חדש מבלי שנוכל לראות את "הדבק" שמחבר אותם נקראת קומפוזיטינג. הדגמה של קומפוזיטינג בסרט עכשווי יחסית אפשר לראות בסרטון מאחורי הקלעים של הבלוקבאסטר "האוונג'רז", אבל באותה הטכניקה השתמשו כבר בשנות התשעים, גם בסרטים שהקשר ביניהם לאפקטים לא מובן מאליו, כמו למשל בסצינה הכי מפורסמת בסרט "טיטאניק".



התוכנה הכי ידועה ליצירת אנימציה ולקומפוזיטינג היא After Effects, גם היא של חברת אדובי, שאנשיה מתגאים בכך שבתוכנה משתמשים אולפני הקולנוע הגדולים וגם יוצרים חובבים במחשבים האישיים שלהם. יחד עם פרמייר פרו, שתי התוכנות מהוות פיתרון שלם לאיש הוידאו המודרני. הבעיות הן שהמעבר בין שתי התוכנות (עריכה/אפקטים) יכול להיות מסורבל. כאן נכנסת HitFilm Express עם פיתרון חדש, שמבדל אותה מכל תוכנות העריכה האחרות בשוק - היא כוללת תכונות מתקדמות של קומפוזיטינג במקביל לעריכה. בדרך זו ניתן להתחיל לערוך את הסרט כרגיל וברגע שמגיע קטע שצריך להיות בו קומפוזיטינג, עוברים ללשונית חדשה ליד הטיימליין ויוצרים בה את האפקט הנדרש. כשמסיימים, מכניסים את השוט החדש לתוך הטיימליין וממשיכים לערוך. לא אכנס כאן לפירוט של איך בדיוק עושים את כל זה, אבל בערוץ היוטיוב של Hitfilm ישנם עשרות סרטונים שמסבירים איך יוצרים אפקטים מורכבים יותר ופחות באמצעות התוכנה. באתר גם מציעים להורדה פרוייקט שניתן להוריד למחשב ולפתוח באמצעות התוכנה, שמדגים חלק מהאפקטים המתקדמים. אני ממליץ לכם בחום לצפות בסרטון הזה, המלווה את הפרוייקט ומסביר איך לעבוד איתו:


לסיכום: אם אתם מתעניינים בעריכה ו/או באפקטים ממוחשבים, אני ממליץ להוריד את התוכנה ולשחק איתה קצת. לפי כמות התכונות המתקדמות שלה, עושה רושם שהיא שווה יותר מ-150 דולר. כדאי לנצל את ההורדה בחינם ומקסימום תוכלו להסיר אותה אם היא לא תמצא חן בעיניכם.

הערה: בלינק שבו ניתן להוריד את התוכנה, תתבקשו לשתף את הלינק באחת הרשתות החברתיות. אם אתם לא רוצים, זוהי לא חובה. ניתן ללחוץ על אחד השיתופים ואז לסגור את החלון שייפתח. מיד אחר כך תתבקשו להירשם באתר ואז הלינק להורדה יופיע.

לצפייה נוספת:

The CuttingEdge: The Magic of Movie Editing - סרט דוקומנטרי באורך מלא על אמנות העריכה בקולנוע.

1 תגובות

  1. מרתק, כיף לקרוא!
    אני בדיוק מחפשת לקנות תוכנה חדשה למחשב החדש, אנסה את זו.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר