כזה ניסיתי: Asus AsusPro Essentials PU301L

לרוב אני לא נוטה לקבל לבדיקה מחשבים ניידים. בטח לא כשמדובר במחשבים עסקיים. מחשבים עסקיים אם אתם לא סגורים על ההגדרה המדוייקת, אלו מחשבים המיועדים לעבודה, ונרכשים ברוב המקרים ע"י מנהל ה-IT בארגון. אלו מחשבים שנדיר לראות אותם בחנויות. היצרניות מעדיפות לדחוף לתצוגה מחשבים אטרקטיביים יותר, עם מסכים מבריקים ועיצוב שמושך יותר תשומת לב. מחשבים עסקיים הם כמעט תמיד מחשבים סולידיים, מרובעים ונראים, איך לומר זאת בעדינות, משעממים. ככה זה כשמדובר במחשבים שאנשים מקבלים מהעבודה ומיועדים בעיקר לעבודה. השחקניות הגדולות ביותר בשוק הזה הן לנובו, עם סדרת ה-ThinkPad המהוללת שלה (סדרת מחשבים שנקנתה מ-IBM לפני כמה שנים) ו-Dell. זה לא מפריע ליצרניות אחרות לנסות להיכנס לשוק הזה, וכעת אסוס משיקה בישראל את סדרת המחשבים העסקיים שלה, סדרת Asus Pro.
 
Asus AsusPro Essentials PU301L (צילום:גד גניר)

דגם המחשב הספציפי שקיבלתי הוא PU301L, מסדרת AsusPro Essentials, סדרה המתאפיינת במחיר זול יחסית. כמו מחשבים עסקיים רבים אחרים גם ה-PU301L ניתן להתאמה אישית. המעבד ביחידה הספציפית שקיבלתי הוא מעבד Intel Core i5 מדגם  4210U (בעל ארבע ליבות במהירות 1.7 גיגהרץ), כאשר קיימות גם גרסאות של המחשב הזה עם מעבדי Core i3 או Core i7. זכרון ה-RAM המותקן במחשב הזה הוא בנפח 4 גיגה וניתן להרחיבו עד 8 גיגה. למחשב כרטיס גרפי מובנה מבית אינטל, HD4400, ונפח האחסון שלו עומד על 500 גיגה. על פניו מדובר במפרט ממוצע, והמהירות הכללית של המחשב הזה היא בהתאם. חשוב להדגיש, ממש לא מדובר במחשב איטי, אבל יחסית לאולטראבוקים שבדקתי כאן עד כה, אלו המצוידים בכונן SSD, המחשב הזה נראה כאילו הוא קצת מתאמץ יותר. זה בא לידי ביטוי בעיקר בעליה ממצב שניה, כאשר מסך הפתיחה אמנם מופיע בתוך שניה, אך לא ניתן לשחרר את המחשב מנעילה אלא לאחר מספר שניות. חשוב לציין כי הדגם אותו בדקתי מגיע עם דיסק קשיח בעל מהירות של 7200RPM, ואם בכוונתכם לרכוש את המחשב הזה, הייתי ממליץ שלא להסתפק בכוננים הקשיחים במהירות 5400RPM. בעבודה שוטפת על המחשב, הוא מתפקד מעולה, בין אם במהירות הכללית, ובין אם בעבודה בריבוי משימות. לא הייתי טורח להתקין עליו משחקים אבל לצרכי עבודה יומיומית, המחשב הזה מתפקד מצוין. המחשב הגיע אליי כאשר מותקנת עליו מערכת ההפעלה Windows 8 בגרסת PRO וניתן לקבלו גם עם Windows 7, אם הארגון שלכם בחר להשאר לעת עתה עם מערכת הפעלה זו.


עיצוב סולידי אך נאה, Asus AsusPro Essentials PU301L (צילום: גד גניר)


המסך בגודל 13.3 אינטש הוא נקודת התורפה המובהקת ביותר במחשב הזה, אך רק בהשוואה למחשבים ניידים "אזרחיים". ראשית, נדרשו ממני מספר ימים להתרגל לעובדה שלא מדובר במסך מגע. שנתיים וקצת של עבודה ביתית על Windows 8 עם מסך מגע עשו את שלהן, והימים הראשונים היו קשים. אם זה לא מספיק, אחרי מחשבים כמו ה- Yoga 2 13 או ה-Asus TransformerBook T300, עם רזולוציית ה-FullHD שלהם, נאלצתי להתרגל שוב לרזולוציה נמוכה יחסית של 1366 על 768 פיקסלים. יחסית למחשבים עסקיים אחרים זה סטנדרטי למדי, אך בפועל מדובר ברזולוציה שגורמת לטקסטים להראות לפעמים קצת מפוקסלים, והתמונה באופן כללי פחות מרשימה ממה שהורגלתי אליו. אחד היתרונות הגדולים של מחשבים עסקיים על פני מחשבים אחרים הוא הגימור מט של זכוכית המסך, אשר מפחית באופן ניכר את ההשתקפויות עליו. יחד עם עוצמת בהירות גבוהה למדי, זה מאפשר לעבוד על ה-PU301L ללא בעיה גם בסביבה מוארת במיוחד. הצד השלילי של מסך מט הם צבעים פחות עמוקים ודינמיים, אך אל מול היתרונות שפירטתי קודם, זה שווה את זה ללא ספק. זוית פתיחת המסך רחבה ביותר ומאפשרת עבודה נוחה גם בזויות פחות שגרתיות
 
זוית פתיחת מסך רחבה Asus AsusPro Essentials PU301L (צילום: גד גניר)

ל-AsusPro PU301L מקלדת מעולה ונוחה מאוד לשימוש. היא בתצורת צ'יקלט, בגודל מצוין, וכמעט לא נדרש ממני זמן הסתגלות אליה. משטח העכבר מעולה אף הוא, גדול מרווח מאוד ומדויק מאוד. לשמחתי, בניגוד ל-Asus TransformerBook T100 שלי, מקשי משטח העכבר שקטים לחלוטין. פתחי האוורור פונים אל ציר הפתיחה של המסך, כלפי מעלה. זוהי קונפיגורציה מעולה שמסייעת למחשב לפלוט חום לכיוונים שאינם יוצרים אי נוחות בשימוש במחשב. באופן כללי, מערכת האוורור של המחשב הזה שקטה ויעילה מאוד, ואת רוב הפוסט הזה כתבתי כאשר הוא ממוקם על ברכיי, מבלי שהחום יפריע לי.
 
שימו לב לפתחי האוורור בין המקלדת למסך, Asus AsusPro Essentials PU301L (צילום: גד גניר)

סט החיבורים של ה-PU301L סטנדרטי לקטגוריה אך בהחלט מספק וכולל 3 חיבורי USB, קורא כרטיסי SD, חיבור רשת, חיבור מיקרופון/אזניות, חיבור HDMI סטנדרטי וחיבור VGA. בולטים בהעדרם Display Port (חיבור סטנדרטי במחשבים עסקיים, אם כי אני לא מצליח להזכר מתי ראיתי מישהו עושה בו שימוש), וחיבור לתחנת עגינה, שכאן כבר מדובר בחסרון רציני עבור מי שמעביר את רוב שעות העבודה שלו במשרד.
 
צד שמאל של ה-PU301L: קורא כרטיסי SD, שני שקעי USB, חיבור רשת ושקע נעילה (צילום: גד גניר)

צד ימין של ה-PU301L: שקע טעינה, חיבורי VGA ו-HDMI, שקע USB נוסף ושקע אזניות/מיקרופון (צילום: גד גניר)


אחד הנושאים המייחדים מחשבים עסקיים ממחשבים רגילים הם אמצעי האבטחה המובנים בהם וה-PU301L מציג אמצעי אבטחה בשפע: זה מתחיל מסורק טביעת אצבע המשולב בגוף המחשב, ונמשך בהטמעה של מערכת LoJack המאפשרת מחיקה מרחוק ואיתור של המחשב במידה וזה נגנב או אבד. עוד ייחוד של מחשבים עסקיים הוא עמידות גבוהה יותר ממחשבים רגילים. קיבלתי אישור מהיבואן לשפוך מים על המקלדת שלו (אך התבקשתי שלא לטבול את כולו במים), וכמו כן המחשב הזה מסוגל, לפי אסוס, לעמוד בנפילה מגובה של עד 1 מטר. קשוח.
 
קורא טביעות אצבעות, Asus AsusPro Essentials PU301L (צילום: גד גניר)

אז נכון, מחשבים ניידים עסקיים הם לרוב אפרורייים ומתאפיינים בעיצוב סולידי, והמחשב הזה לא יוצא דופן בהיבט הזה. עם זאת, גם במסגרת האפרוריות, אסוס עשתה כאן עבודת עיצוב יפה. גב המסך עשוי מפלסטיק איכותי בגימור של מתכת מוברשת בצבע שחור מט. המקלדת מגיעה בגימור דומה, אך בגוון אפור כהה, והשילוב ביניהם נראה מעולה.

בניגוד לאופנה במחשבים ניידים סטנדרטיים, וכפי שזה ברוב המחשבים העסקיים, גם ב-PU301L ישנה סוללה נשלפת. הסוללה, בקיבול של 4400mAh איפשרה לי עבודה במשך 5 שעות בממוצע, כאשר מדובר על שימוש סטנדרטי הכולל גלישה ברשת ועבודה על מסמכי Office.

מקלדת ומשטח עכבר מעולים, Asus AsusPro Essentials PU301L (צילום: גד גניר)

אם לשפוט עפ"י ה- AsusPro Essentials PU301L, נראה שבאסוס לוקחים מאוד ברצינות את שוק המחשבים העסקיים. על מנת להציג תמחור יותר אטרקטיבי לארגונים, חסכו באסוס אמנם בנושא התצוגה ותחנת העגינה, אך לא התפשרו על הדברים החשובים באמת כמו המקלדת והעכבר המעולים, העמידות ואמצעי האבטחה. האם מדובר במחשב החלומות שלי? כנראה שלא. האם מדובר במחשב עסקי טוב? ללא ספק.


1 תגובות

  1. תיקון קטן ברשותך - מעבד i5-4210u מגיע עם 2 ליבות , ולא 4.

    http://ark.intel.com/products/81016/Intel-Core-i5-4210U-Processor-3M-Cache-up-to-2_70-GHz

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר