בזה לא צפיתי: ההשקה של ה-Apple Watch וה-Macbook Retina 2015 החדש

בניגוד לאירועים קודמים של אפל, האירוע של אתמול, לפחות מבחינתי, היה פחות מסקרן. ההערכות לפני האירוע דיברו על כך שהחידוש העיקרי שיוצג בו יהיה ה-Apple Watch, שנחשף לראשונה כבר לפני חצי שנה. הצגה נוספת של שעון חכם, גם אם הוא של אפל, לא מצדיקה מבחינתי שינוי של הלו"ז היומי בשעות האלו, מה גם שמאחר ואין ברשותי אייפד, אייפון או מקבוק, אין לי אפשרות נוחה לצפות באירועים האלו. קיימים מדריכים ברשת המסבירים כיצד ניתן לעקוף את האפליה הזאת שמונעת מלקוחות פוטנציאלים של אפל לחזות במה יש לחברה להציע אך כאמור, חוסר העניין שלי באירוע הספציפי הזה הוריד אצלי את המוטיבציה להשקיע בעבודת ה-"Hacking" הזאת.

Apple Watch (צילום: יח"צ)

להפתעתי, לאף אחד באפל לא ממש מזיז שלא צפיתי באירוע עצמו בשידור חי. קשה לי להאמין שהם גם קוראים מה דעתי על מה שהוכרז שם, אבל אחת הפריבילגיות בבלוג הזה היא היכולת לפרוק את העצבים שלך בכתב, ולנסות להגיע מתוך זה למסקנות ולתובנות, דומה לפגישה אצל הפסיכולוג. גם קנייה של מוצר כמו ה-Apple Watch היא עניין שמיועד לבחינה ע"י פסיכולוג. שעונים חכמים הם כבר מזמן לא קונספט חדש. השעון החדש של אפל לא מציג משהו יוצא דופן, פרט אולי לאפשרות התשלום דרכו. באופן כללי, הם איתנו כבר למעלה משנה וחצי, ועדיין לא הצלחתי להבין את הצורך בשעון חכם. אם לוקחים את כל השעונים החכמים שהוצגו עד כה ואת כל התכונות המיוחדות של כל אחד מהם, אני עדיין לא מצליח סיבה אחת, את הקילר אפליקיישן שישכנע אותי לקנות כזה, בטח במחירים הגבוהים שלהם כיום.


הבעיה היא לא בטכנולוגיה. הבעיה נעוצה בהגדרת השימוש של המוצר הזה, שעון. האוכלוסיה העיקרית שקונה שעונים רגילים (לא חכמים) עפ"י היכולות הטכנולוגיות שלהם (שלט אוניברסלי מובנה/מחשבון/יומן פגישות) היא בעיקרה אוכלוסיה של ילדים או סתם גיקים שנתקעו אי שם בשנות ה-80. הרוב המוחלט של מי שקונים שעונים עושים זאת כי מבחינתם השעונים הם בעיקר אביזר אופנתי, לפחות מרגע שהסמארטפונים הגיחו אל חיינו. באפל הבינו זאת  ומציעים את ה-Watch  שלהם בעשרות קונפיגורציות שונות של צבעים וחומרים מהם עשויה הרצועה, שני גדלים של השעון עצמו, ועוד. גם יצרניות אחרות מציעות את השעונים החכמים שלהם בצבעים שונים, אך אף יצרנית אחרת לא מציעה מגוון רחב כמו של אפל. מצד שני, עפ"י ההערכות, השעון החכם של אפל יספיק לכם ל-18 שעות עבודה בטרם תצטרכו לטעון אותו. זהו זמן סוללה סביר כשמדובר בסמארטפון, אך נתון מביך מאוד כשמדברים על שעון. זה לא שהמתחרים (למעט אולי Pebble) מצליחים לשרוד שבועות בלי טעינה, אך העובדה שהשעון הזה שמיש רק במידה וזכרתם לטעון אותו כל לילה היא מטרד שקשה לחיות איתו, במיוחד במוצר שאמור להפוך את החיים לקלים יותר. התמחור הבסיסי לשעון של אפל (אני לא מדבר אלו המצופים הזהב) מאוד לא זול. בהצגה של האייפון הראשון, המחיר לא ממש הרתיע את הקונים, מאחר והוא היה מוצר שבאמת עורר מהומה וידע להציג חוייה שונה בתכלית ממה שהיה לכל חברה אחרת בשוק הסמארטפונים להציע באותם ימים. האם 350 דולר לדגם הבסיסי ביותר של ה-Apple Watch זה מוגזם? אם תשאלו את המעריצים השרופים של אפל, כנראה שלא. איזו השפעה תהיה לתמחור הזה בקרב הציבור הרחב? זו שאלה מעניינת יותר, מאחר וה-Apple Watch כשעון חכם, לא מביא איתו כאמור את אותו אפקט.

עם כל הכבוד ל-Apple Watch, ההכרזה הבאמת מעניינת אתמול היתה ההכרזה על ה-MacBook Retina החדש. דק יותר מתמיד, בגודל מסך לא שגרתי של 12 אינטש, וברזולוציית Retina. מחשב פרימיום לכל דבר, שאין באופק משהו שמריץ כרום או Windows המסוגל להשתוות לסקסיות שלו. בעולם שבו טאבלטים מאבדים גובה, ומכירות מחשבים ניידים מציגות מגמת התאוששות, ההכרזה הזאת באה בהחלט במקום. את הרעש הכי גדול, יצרה ההחלטה של אפל לבטל את כל החיבורים של המחשב הזה, ולהשאיר אותו עם כניסת USB – C אחת בלבד המשתמשת לטעינה, חיבור מכשירים חיצוניים וחיבור למסך חיצוני. מעוניינים לבצע כמה פעולות מבין אלו שציינתי בו זמנית? חושבים לטעון את הטלפון דרך ה-USB, כאשר המחשב מחובר לחשמל? תחשבו שנית, או שפשוט פתחו את הארנק וקנו את המתאם המיוחד שהציגה אפל באותה הזדמנות. מדוע בחרה אפל להתעלל ככה בלקוחות שלה? הסיבה הרשמית היא כדי לשמור על העובי הדק של ה-MacBook החדש. הסיבה הפחות רשמית היא בגלל שזו אפל, והיא יכולה לעשות זאת אם בא לה, ויצרניות אחרות יעשו כמוה בדיוק לאחר מכן. להשאיר את הלקוחות שלך עם חיבור אחד בלבד זה ללכת לבחירות מבלי להציג מצע, בלי להתנצל, וככל הנראה להמשיך לקבל את הקולות של הציבור שדפקת במו ידיך. איך יצרן מסוגל לעשות דבר כזה? תחזרו כמה שנים אחורה.

דק מתמיד, ה-MacBook Air החדש (צילום: יח"צ)

ב-15 בינואר 2008 הציגה אפל את המקבוק אייר הראשון. מי לא זוכר את סטיב ג'ובס שולף את המחשב הדק ביותר בהיסטוריה מתוך מעטפה וזוכה לתשואות  הקהל ב-Macworld Conference & Expo? כרגיל, יום לאחר מכן הקולות השתנו. המקבוק אייר נולד לעולם בו מחשבים ניידים הגיעו עם 3-4 חיבורי USB, כונן DVD וניתן היה לשלוף את הסוללה שלהם החוצה. למקבוק אייר היה חיבור USB  אחד. סוללה נשלפת? אין צורך. חיבור רשת? תתקדמו, יש Wifi בכל מקום. כונן DVD? כל כך 2007, אם תשאלו את סטיב ג'ובס באותם ימים. האם זה פגע איכשהו במכירות שלו? ממש לא. 6 שנים אחרי, המקבוק אייר לדורותיו מכניסים לא מעט כסף לאפל, ומהווים השראה לתקן ה-Ultrabook של אינטל בעולם ה-PC.


אפל לא חפה מטעויות. תשאלו את כל מי שניסה לנווט באמצעות שירות המפות שלה, תשאלו את ג'ניפר לורנס מה דעתה על רמת האבטחה של המידע האישי שלה ב-iCloud. בחומרה לעומת זאת, למעט האנטנה גייט באייפון 4, אפל כמעט לא טועה. אין כמו אפל בלקיחת החלטות שנראות בטווח הקצר כמו פגיעה בלקוחות שלה, אך מאוחר יותר הופכות לסטנדרט בתעשיה. תשאלו את סמסונג שויתרה לפני שבועיים על כרטיס הזכרון והסוללה הנשלפת ב-Galaxy S6 שלה לאחר שנים בהן חובבי סמסונג השויצו ביכולות האלו מול משתמשי אייפון. ובכל זאת, בריכוז כל החיבורים במקום אחד, יש ויתור על מחבר הטעינה המגנטי הנפלא של אפל. למי שלא מכיר, המחבר הזה נצמד באמצעות מגנט למחשב מה שמבטיח שאם מישהו ייתקל וימעד על החיבור הזה, הוא לא ימשוך איתו את המחשב הדקיק והיקר שלכם. ב-MacBook Air החדש כאמור ויתרו עליו, חשבו על החיים עצמם, והתרכזו באתגר הגדול ביותר, גילוח עוד כמה מילימטרים מעובי המחשב. האם באפל הגזימו? כנראה שכן. האם זה יפגע בהם? סביר להניח שלא.

3 תגובות

  1. אפל היא החברה שהכי אוהבים לשנוא. היא מצליחה להכתיב לשוק חוקים למרות שהמשתמשים והיצרנים לא מבינים או מסכימים איתם, ואחרי כמה שנים כולם מבינים שהיא צדקה מההתחלה. מעניין מה יקרה ביום שהשוק יחליט לא ליישר קו ויצא בפעולה נגדית שבאמת תתרום למשתמשים ולא סתם תעצבן אותם.

    השבמחק
  2. " חשבו על החיים עצמם, והתרכזו באתגר הגדול ביותר"
    גד, אתה מלא ברפרנסים פוליטיים...

    השבמחק
  3. Asus UX305
    נתקלתי בזה בשיטוטים ברשת - http://imgur.com/gallery/sDHnexg, http://imgur.com/gallery/HYze0gW
    אנשים נהנים להציג אותו בתור התשובה השפוייה למי שרוצה מחשב נייד סופר פרימיום
    http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZENBOOK_UX305/specifications/

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר