כזה היא ניסתה: שואב אבק רובוטי-היברידי Moneual

את שואב האבק מבית מנואל (או מוניואל, אם אתם מתעקשים) קיבלתי בנקודת הזמן הטובה ביותר: שבועיים לאחר ששואב האבק הרובוטי הנוכחי שלי התקלקל, כשבוע לפני ליל הסדר וימים ספורים לפני שאורחים לא צפויים הגיעו לביקור. למרות שעולם השואבים הרובוטיים מוכר לי מקרוב, הציפיות שלי כלפי השואב לא היו יותר מידי גבוהות ובסך הכל קיוויתי שיעזור לי לשמור על הבית נקי יותר. אך ברגע שפתחתי את הקופסה והבנתי ששואב האבק הנוכחי הוא היברידי, כלומר מגיע לא רק עם מצב שאיבה אלא גם עם מצב ״העברת סמרטוט״, התחלתי לתהות: האם אכן נפתרו כל בעיות הניקיון שלי?

מנואל (צילום: גד גניר)


ספרדי מבית קוריאני
כפי שציינתי, שואבי אבק רובוטיים ואני הפכנו לחברים טובים במהלך השנים האחרונות. פתיחה, תפעול ואפילו הריסה של השואבים הללו לא נחשבים עבורי כאתגר, כשבדומה לשאר המתחרים הקיימים בשוק האביזרים והתפעול של מנואל לא נראו שונים מהותית בעת פתיחת הקופסה. הערכה כוללת את השואב עצמו, עמדת הטעינה, שלט רחוק והאביזר המכניס אותו למצב שטיפה, עם סמרטוט תואם. בשונה מהרובוטים האחרים שסקרתי, מנואל נראה הרבה יותר צנוע: הוא כולל בסך הכל שלושה כפתורים פיזיים (הפעלה, בחירת מצב כיבוי וכפתור עצירה) ונראה שהוא מוכן לפעולה מיד עם הצמדתו אל עמדת הטעינה. בתיאוריה, שלושת הכפתורים הללו יכולים להספיק לכל משתמש ממוצע בכל הנוגע לניקוי הבית, אך איזה מין ביקורת זאת תהיה אם לא נחקור את האפשרויות השונות לעומק?


ההפתעה הראשונה התגלתה כשחיפשתי את השלט הרחוק של השואב בתוך הקופסה וגיליתי את שתי מברשות הצד שלו. כלומר, ישנן מברשות צד, אך את אלה היה עליי לחבר בעצמי, ידנית. לא מדובר על תהליך קשה במיוחד - על גבי כל מברשת רשום לאיזה צד היא מיועדת והחיבור מתבצע באמצעות ״קליק וסיימנו״, אך הופתעתי מכך שהיה עליי לעשות זאת בעצמי. בנוסף, החיבור הידני והעצמאי הזה יתגלה כבעייתי בהמשך, אך לבינתיים נמשיך להתמקד בעיצוב החיצוני של השואב.

מבט על החלק התחתון של מנואל, שתי המברשות להרכבה עצמית (צילום: גד גניר)


בחלקו העליון של מנואל נוכל למצוא לוחית עגולה, המסתירה מתחתיה את מיכל האיסוף. מדובר על מיכל קטן יחסית, מה שאומר שיש לרוקן אותו לעיתים תכופות ואף לאחר כל הפעלה, בהתאם לכמות האבק שהצטברה, גודל הבית והאם יש לכם חיות מחמד או לא. חלקו התחתון של השואב כולל את המברשת הראשית העשויה משילוב של שיערות ופסי סיליקון, שתי מברשות הצד שחיברתי בעצמי ותופסנים שנועדו למטלית. פתח השאיבה נמצא רחוק ממיקום המטלית, במטרה שהשואב יוכל לשאוב ולנקות עם סמרטוט בעת ובפעולה אחת.


תא איסוף האבק (צילום: גד גניר)


כאמור, השואב מגיע עם שלט רחוק שמכיל בתוכו את הגישה לכל הפונקציות המתקדמות של מנואל. באמצעותו אני יכולה לתזמן שאיבות, לקבוע את מצבי השאיבה השונים, להפעיל ולכבות את השואב ואף להוביל אותו ידנית אל נקודות בעיתיות שייתכן ופספס, בדומה לרובוט על שלט רחוק. לאור כמות האפשרויות שהשלט מאפשר לכם גישה אליהן, אתם תהיו חייבים לפתוח את חוברת ההוראות על מנת להבין כיצד לתפעל אותו. בצד החיובי, החוברת מגיעה בשפה העברית, כך שתאפשר גם למשתמשים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הניקיונות האוטומטיים להבין מה הם עושים.

קודם כל: שואבים את האבק
לאחר שהצמדתי את מנואל אל עמדת הטעינה התגלתה בפני הפתעה נוספת: השואב דובר עברית! בעוד שלא ברור מדוע תרצו שואב שידבר אליכם, במיוחד אם מסוגל להגיד רק מספר משפטים בסיסיים ומעורפלים, מדובר על גימיק מגניב. הגימיק הופך לפחות מגניב משמעותית כשבאמצע הלילה אתם שומעים קול נשי המדבר אליכם ומודיע שהשואב הוטען במלואו, אבל כל עוד אתם מניחים את השואב בחדר אחר, לא אמורה להיות בעיה.

השלט רחוק של מנואל (צילום: גד גניר)


בפעם הראשונה שהפעלתי את מנואל, בחרתי לעשות זאת באמצעות תזמון הפעלה עתידית על ידי השלט. כאן התעוררה הבעיה הראשונה, כשהבנתי שאינני יכולה להגדיר את השעות או הימים בהם השואב יעבוד, אלא להסתפק בשני מצבים קיימים: הפעלה בעוד שעה, או הפעלה על בסיס יומי בשעה הנוכחית. כלומר, אם עכשיו עשר וחצי בלילה ובחרתי באופציית ההפעלה היומית, השואב יתחיל לעבוד בכל יום בשעה עשר וחצי בלילה. במידה ותרצו שהשואב יעבוד בזמן שאתם בעבודה, יהיה עליכם להגדיר אותו במהלך סוף השבוע, בשעות שאתם כן בבית. את זאת גיליתי על בשרי כשבשלוש לפנות בוקר התעוררתי מרעש מחריד ופחד שמישהו פרץ הביתה, רק כדי לגלות שהשואב הצייתן מילא אחר פקודותיי מהיום הקודם, וכעת הרס לי את שינת הלילה. כמו שאתם יכולים להבין - הפעולה של השואב רועשת, אך אני חייבת להודות שיחסית למתחרים הראשיים בשוק, מדובר ברעש נסבל, ונמוך משמעותית מזה של שואב אבק ידני.

לאחר שהשואב סיים את השאיבה הראשונה שלו ברחבי הבית, גיליתי שאחת ממברשות הצד לא צלחה את המשימה, למרות שהקפדתי להוציא את השטיחים ושאר הדברים הפוטנציאלים שיכולים להפריע בעת השיטוט של מנואל על הרצפה. לא רק שהמברשת התנתקה ממקומה, היא נשאבה על ידי מנואל, מה שהוביל לקריעה (!) של כמה שערות בה. המברשת הפכה ל-לא שמישה כבר לאחר השאיבה הראשונה וכל זה בגלל שהיה קצת לכלוך על הרצפה שגרם לה להתנתק ממקומה, משהו ששואב אבק רובוטי אמור לדעת להסתדר איתו. אך הבעיה המשמעותית היא כשבתום הפעולה הרצפה לא היתה נקייה כמו שקיויתי שתהיה. לאחר כמה וכמה הפעלות התברר שלשואב יש נטייה להתמקד בניקוי של רק אחד מחדרי הבית, גם אם כל דלתות החדרים פתוחות לרווחה ויש לו גישה נוחה גם לחדרים האחרים. מה שמתסכל כאן אפילו יותר הוא הסוללה האימתנית הנמצאת בתוך השואב, שבתיאוריה הייתה יכולה להספיק לניקוי של שני חדרים וחצי בסבב אחד, בלי הטענה באמצע, זאת בהנחה שהשואב אכן היה מסתובב בין החדרים השונים. לצערי, היה עליי להרים את השואב ולהניח אותו בכל פעם בחדר אחר על מנת שינקה אותו, כך שהיה עליי לזכור איזה חדרים נוקו ואיזה לא כדי לדעת היכן להפעיל אותו. במילים אחרות: מצאתי את הצורך להפעיל את השואב בכל יום ויום, כשבכל פעם היה עליי להניח אותו בחדר אחר בבית, במטרה ובתקווה שזהו החדר שהשואב יחליט להמתקד ולנקות. בצד החיובי, חיישני השואב מגיבים בצורה אידיאלית למכשולים ומנואל יודע להאט עוד לפני שמגיע אל השולחן, הכסא או לכל דבר הנמצא בדרכו.

מצבי השואב השונים כוללים שאיבה נקודתית, מעבר כפול על החדר, שאיבה ספירלית ושאיבת טורבו, כשהאחרונה אמורה לקצר את זמן הניקיון בחצי. בעזרת המצבים הללו, אותם ניתן להגדיר מראש לפני הפעלת השואב (גם אם היא אוטומטית), ניתן להתמקד באיזורים בעיתיים ולחסוך זמן, תיאורטית. אני חייבת להודות שאת המצבים הללו גיליתי לאחר שלא הייתי מרוצה מאופן השאיבה של מנואל, והתחלתי לתהות האם אני משתמשת בו בצורה לא נכונה. לצערי, הסתמן כי עוצמת השאיבה פשוטה אינה מספיקה ללכלוך בעייתי במיוחד כגון גרגירי חול, גרגירי סוכר או שאריות קורנפלקס שמישהו מבני הבית שפך על הרצפה. במקרים אלה היה על השואב לעבור שוב ושוב על אותה הנקודה, כשגם לאחר כמה ניסיונות היה נראה כי לא הצליח להציג את התוצאות הטובות ביותר - והיה עליי להוציא את השואב הידני מהארון. מהצד השני, אחד מהיתרונות המרשימים בעיני הקיימים במנואל הוא ההתמודדות שלו עם שטיחים, כשהצליח לטפס, לשאוב ולרדת מהם ללא בעיות. עוד נקודה שיכולה להיות משמעותית לרוב המשתמשים היא שבניגוד למתחריו של מנואל הקיימים בשוק, כאן לא ניתן לתחום את איזורי השאיבה שלו. יש לכם איזור בעייתי עם הרבה מאוד כבלים מתחת לטלוויזיה? החוט של מנורת הרצפה משוחרר מידי? או אולי קערות האוכל של חיות המחמד נמצאות במרכז הבית? תאלצו להזיז אותם מראש לפני הפעלתו של מנואל, או לקוות שלא יחליט להתקע עליהם או אפילו לגרור אותם.

תעבירי ניגוב, הבית טינופת
שטיפת הרצפה היא אחת מהמטלות השנואות עליי ביותר ומאלה שאני חייבת לבצע בתכיפות, בגלל אלרגיות שונות של בני הבית. לכן, הייתי בטוחה שהנה - נפתרו כל בעיותיי וכעת אוכל לבצע את השטיפה הייסודית של הבית רק אחת לכמה שבועות. ההפעלה פשוטה: פותחים את המיכל המיוחד, מכניסים מים (או כמות מאוד קטנה של חומר ניקוי ביחד עם המים), מצמידים את המטלית ואת כל העסק מצמידים אל השואב. הודות לתופסנים המיוחדים מדובר על פעולה של חמש דקות גג, כשבסופם יהיה עלינו לבחור בין מצב ניקוי היברידי, לשטיפה בלבד. בחרתי להתחיל דווקא מהמצב ההיברידי, שכן אני מעדיפה שהשואב גם ישאב את האבק שנקלע בדרכו, ולא רק יעביר עליו סמרטוט לח. בדומה לשטיפה רגילה, גם כאן ההמלצה שלי היא לא להיות בדרכו של השואב, כדי שלא תלכלכו את הרצפה הלחה. לצערי, המלצה זאת אינה תקפה לשואב עצמו, כשבסיום כל פעולה היה ניתן למצוא סימני גלגלים ברחבי הבית, לאחר שעבר שוב ושוב על אותם מקומות לחים שניקה. עם זאת, תוספת הסמרטוט לשאיבה הציעה ניקוי מעט יותר יסודי, הודות למטלית המיקרופייבר שדאגה לאסוף ולהחזיק את כל גרגירי האבק שהשואב פספס.

מיכל המים (צילום: גד גניר)

מטלית המיקרופייבר (צילום: גד גניר)

מנואל כשמיכל המים מורכב עליו (צילום: גד גניר)

מנואל, כשהמטלית מורכבת מתחתיו (צילום: חן אידן)


בכל הנוגע לשטיפה, כפי שניתן לראות בתמונה - השואב לא עושה את עבודתו בצורה טובה במיוחד ולמרות שיש לו סמרטוט שלם, הוא מרטיב רק פס אחד צר. נכון, כשהסמרטוט עובר על הפס הזה שוב ושוב הוא ״מורח״ את הרטיבות וחומר הניקוי ברחבי הבית, אבל התוצאה היא רצפה דביקה, במידה ואכן השתמשתם בחומר ניקוי. במידה והשתמשתם במים בלבד, מטלית המיקרופייבר מעולה לאיסוף כל גרגירי האבק הסוררים שהשואב פשוט אינו מצליח להגיע אליהם. לחילופין, במידה ויש לכם רצפת פרקט שאתם חוששים שאינה מקבלת את תשומת הלב הראויה לה, ייתכן שהשואב הנוכחי יעזור לכם לשמור עליה נקיה, בלי להרטיב או לפגוע בה יותר מידי. שימו לב שיהיה עליכם לשטוף את המטלית לאחר כל פעולה, שכן היא נוטה לצבור אבק בכמויות שתעדיפו לשטוף אחרי כל שימוש. בנוסף, הצמדת המטלית אל השואב גורמת לכך שלא תוכלו לבצע כמה מפעולות השאיבה שמציע, כמו שאיבת טורבו, כך שתצטרכו להוציא את התושבת מפעם לפעם על מנת להנות ממצבי הניקוי השונים של השואב.

מנואל משאיר עקבות בביתה של חן (צילום: חן אידן)


שלט רחוק, עבודה מקרוב
כפי שציינתי, מנואל נראה בסיסי וכולל רק כמה כפתורים פיזים הנראים לעין, כשהקסם האמיתי שלו נמצא בשלט הרחוק. רק בעזרתו תוכלו לגלות את כל המצבים, האפשרויות והיכולות שהשואב מחזיק בתוכו, כשבשלב זה יהיה עליכם לפתוח את החוברת כדי להבין מה בדיוק כל מצב אומר וכיצד תוכלו להפעיל אותו. הודות לעובדה שהשואב מציג מסך בסיסי, כשהוא נתקל בבעיה הוא מסוגל להציג אותה רק באמצעות הבהוב מספר אייקונים שונים. על מנת להבין מה בדיוק קרה או מה השואב רוצה ממני, היה עליי לפתוח את חוברת ההוראות ולנסות לפענח את קריאת העזרה שלו. לרגע הרגשתי שנכנסתי לסוג-של-קווסט ״השואב הסורר״ וכדי להתקדם לשלב הבא עליי לפענח את הקודים על פי חוברת ההצפנה שקיבלתי, כשלעיתים נכשלתי ופשוט לא הצלחתי להבין מה עליי לעשות. אמנם מדובר בשניים-שלושה סימנים המהבהבים בו זמנית, אבל לכו תבינו אם הגיע הזמן לרוקן את המיכל, לשחרר את הגלגל, לנקות את החיישן או פשוט להחזיר את מנואל אל עמדת הטעינה. פה אפשרות הדיבור בעברית הייתה יכולה להיות מרכיב משמעותי בהבנה מה בדיוק השואב רוצה, אבל כאמור, היה עליי להסתפק בחוברת בלבד ולקוות לטוב. ברוב המקרים לא הצלחתי להבין מה הייתה הבעיה המדוייקת של השואב, כך שביצעתי את כל הפעולות הרלוונטיות: ניקוי המיכל, ניקוי הגלגלים וניקוי החיישנים השונים באמצעות מקל אוזניים. בשלבים הללו תהיתי האם מנואל עובד בשבילי, או שאולי אני עובדת בשבילו?

בעיה נוספת התגלתה במערכת המיפוי החכמה של הרובוט. כפי שציינתי, הוא לא מצטיין כמו ה-Roomba 870 או ה-Neato BotVac 85 במעבר בין חדרים וניקויים, כשלעיתים אף נטה לפספס לחלוטין את עמדת הטעינה שלו. להגנתו של מנואל אומר שלא נתקלתי ברובוט שואב שלא איבד את דרכו במהלך הדרך ונעצר באמצע החדר מפעם לפעם, אבל עדיין מצאתי את עצמי משחקת משחק מחבואים פעם בשבוע. מה אני אגיד לכם, זה לא כיף לזחול מתחת למיטה ולגרור את השואב כל שני וחמישי, רק כי הוא מצא חוט חדש להסתבך בו.

מותג חדש, מחיר דומה
מנואל מגיע לשוק רווי של שואבי אבק רובוטיים, גם אם מדובר על השוק הישראלי בלבד. נראה שהצרכן הישראלי מכיר רק שני מותגים בולטים בשוק והוא עדיין נוטה להתלבט בין שניהם כשזה מגיע לרכישה. למנואל הייתה הזדמנות לכבוש את הפסגה עם היתרונות הבולטים שלו: פעולת היברידית של שטיפה ושאיבה יחדיו, סוללה אימתנית והעובדה שדובר בשפה העברית. למעשה, אם השואב היה מתומחר בסביבות 2,000 שקלים, סכום גבוה לכל הדעות, הייתי אומרת לכם ללכת עליו בלי שום היסוס. נכון, עוצמת השאיבה שלו אינה אימתנית ונכון, פעולת השטיפה אינה שווה לזאת שאתם מבצעים בצורה ידנית, אבל השילוב של השניים יכול לעזור לכם לשמור על הבית נקי, במחיר יחסית הוגן.

הבעיה היא שזהו לא המקרה. מנואל מתומחר במחיר גבוה במיוחד המתחיל מ-3,271 ש"ח מה שמציב אותו מהבחינה הזאת בלבד, בתחרות מול המותגים המובילים, המוכרים והאמינים בשוק. במצב כזה, סביר להניח שהרוכשים יעדיפו לדבוק במה שהם מכירים או במותגים המומלצים על ידי חבריהם. עם זאת, אסייג ואגיד שבמידה ויש לכם רצפת פרקט, אתם מחפשים שואב המסוגל לבצע שתי פעולות במכשיר אחד ואין לכם כמויות אבק אדירות שידרשו מכם לתחזק את השואב על בסיס שבועי, ייתכן ששווה לכם להוציא את הסכום הנוכחי על מנואל. במידה ויש לכם חיות מחמד, בית פרטי המושך חול או שאתם פשוט מחפשים שואב פשוט, בסיסי וכזה שעושה את העבודה - תוכלו למצוא אלטרנטיבות טובות יותר, במחירים נמוכים משמעותית.

3 תגובות

  1. תעשו לעצמכם טובה גדולה אם לא תתקרבו לשואב הזה....זריקת כסף גדול על מוצר מאכזב....

    השבמחק
  2. הבוקר ראיתי באלקטרוביג שהמחיר 2600 אבל אם הוא לא מומלץ אז גם ב500 לא שווה

    השבמחק
  3. הבוקר ראיתי באלקטרוביג שהמחיר 2600 אבל אם הוא לא מומלץ אז גם ב500 לא שווה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר