כזה ניסיתי: Lenovo 100S Chromebook

אם נדרג את אלו שעלייתם ארצה התעכבה, מחשבי ה-Chromebook יתפסו מקום של כבוד בין נתן שרנסקי, אידה נודל ובני הפלשמורה. המחשב שאני קיבלתי לבדיקה, ה- Lenovo 100S Chromebook אמנם נמצא בשוק החל מסוף שנת 2015, אך גוגל הכריזה על תחילת הפרוייקט שלה לפיתוח מערכת הפעלה למחשבים עוד בשנת 2009 , ובשנת 2011 ניתן היה כבר לקנות את המחשבים הראשונים שמריצים אותה.

ְשכולם ידעו שיש לכם Chromebook, לוגו מערכת ההפעלה Chrome OS על החלק החיצוני של ה-Lenovo 100S (צילום: גד גניר)

לפני שאגיע למחשב עצמו, קצת סדר בדברים. Chromebook הוא מחשב נייד המריץ את מערכת ההפעלה Chrome OS המפותחת ומעודכנת ע"י גוגל. Chrome OS היא נגזרת של מערכת ההפעלה Chromium OS המפותחת בקוד פתוח, וקוד המקור שלה זמין להורדה לצורך פיתוח עצמאי. מאחר וגוגל מעוניינת לעודד אותנו המשתמשים לעשות שימוש בעיקר בשירותי הרשת שלה, כל מערכת ההפעלה מבוססת על מידע הנשמר בענן, ו-99% מהפעולות שתבצעו דרך המחשב הזה מבוצעות דרך הדפדפן. למעשה, שתי הפעולות היחידות שאינן מתבצעות דרך הדפדפן (Chrome, אם לא הבנתם עד כה), הן שיטוט במנהל הקבצים וניגון מדיה. למערכת הפעלה המבוססת על דפדפן יש גם יתרונות וגם חסרונות על פני מערכות הפעלה קונבנציונליות, והתשובה לשאלה האם המחשב הזה שימושי עבורכם היא שאלה שתלויה בסוג השימוש שלכם במחשב.


אתחיל ברשותכם בחסרונות: אי אפשר להתקין כלום על המחשב הזה. כלום. אפשר להתקין רק תוספים ל-Chrome. החיים דרך Chromebook מחייבים אתכם לוותר על KODI, Popcorn Time גרסה מקומית של Office, תכנת ציור ועריכת תמונות, תכנות לעריכת וידאו וכל דבר אחר שלא מופעל דרך הדפדפן. אם יש לכם מחשב PC נוסף בבית שעליו ניתן להתקין את הדברים האלו ולהתחבר אליו מרחוק דרך ה-Chromebook, זה יכול להוות פתרון מסוים אבל כמחשב ראשי ויחיד בבית ממוצע, מדובר במשהו די מוגבל בהגדרה שלו.

Lenovo 100S Chromebook, בגדול, אתם מתבוננים כאן על תפריט ה"התחל" של מערכת ההפעלה הזאת (צילום: גד גניר)


מצד שני, להתקין דברים על המחשב זה כל כך 2008: כמעט לכל דבר תמצאו תחליף בחנות ההרחבות לדפדפן כרום, גם תוכנות לעריכת וידאו ותמונות. התקנה מקומית של אופיס? תתקדמו לענן. לא אוהבים את גוגל דוקס? זכותכם. יש גם גרסת אונליין של אופיס. לא בטוחים אם החיים דרך כרום מתאימים לכם? לא יודעים אם תסתדרו עם כרומבוק? עשו ניסוי: נסו במשך שבועיים להשתמש במחשב שלכם רק דרך דפדפן כרום. תתפלאו לראות כמה זמן ממילא אתם מבלים בתוך הדפדפן. במידה והשימוש שלכם במחשב הוא בעיקר לגלישה באינטרנט, ההקרבה מבחינתכם תהיה מינימלית אם בכלל.

אז מה כל כך טוב ב-Chromebook? ובכן, בחו"ל הם זולים משמעותית ממחשבים מבוססי Windows בעלי מפרט זהה. מעבר לכך, העובדה שהם מריצים רק דפדפן ולא עשרות אפליקציות ותוכנות ברקע, הופכת אותם ליצורים זריזים שחסינים בפני המחלות הקבועות שמחשבים נוטים לסבול מהן. לא תצטרכו לבצע כאן מחיקה של קבצים זמניים, לפרמט, ולבדוק מה רץ ברקע. אגב אם דיברתי על מחלות: אין עדיין וירוסים ל-Chromebook, ובשל כך גם אין צורך להתקין אנטי וירוס.

זוית פתיחת המסך המקסימלית של ה-Lenovo 100S Chromebook (צילום: גד גניר)


וזה מביא אותי אל המחשב הנייד של לנובו, ה-100S, ה-Chromebook הראשון בישראל. היחידה אותה קיבלתי לבדיקה כוללת מעבד פנטיום מדגם N3450 בעל ארבע ליבות הפועלות במהירות 2.16 גיגהרץ במצב רגיל ו-2.66 גיגהרץ במצב טורבו. ל-100S זכרון RAM בנפח של 4 גיגה וזכרון האחסון עומד על 32 גיגה בלבד. לא ניתן להתקין כאן תוכנת Benchmark, ולכן תצטרכו לסמוך עליי כשאני מספר לכם שהוא עובד חלק וזריז יותר מרוב מחשבי ה- PC ברמת המחיר שלו. הוא נדלק בתוך 6 שניות, ובניגוד למחשבי PC, כאן אין משמעות לנטייה של Chrome כדפדפן לזלול משאבי זכרון. עבדתי עם מספר רב של לשוניות פתוחות ולא הבחנתי באיטיות כלשהי בעבודת המחשב. המקום היחיד בו חשתי בירידה בביצועים היה בניסיון להריץ סרטון ברזולוציית 4K ביוטיוב. כשירדתי קצת בדרישות ושיניתי את הרזולוציה ל-2K בלבד, הסרטון רץ חלק וללא בעיה. המחשב הזה לא מתחמם ושקט לחלוטין, לא שומעים רעש של מאווררים. לגבי זכרון האחסון - 32 גיגה זה אכן לא הרבה, מצד שני, כפי שציינתי קודם, שירותי הרשת של גוגל מוטמעים כאן היטב, כמו גם גוגל דרייב. מעבר לזה, יש לכם אפשרות לחבר אל המחשב אמצעי אחסון חיצוניים כמו דיסקים קשיחים או כרטיס זכרון. אם מטרידה אתכם המחשבה על מוצר שמסתמך כל כך על שירותי ענן, אתם יכולים להיות רגועים. תוכלו להכנס למחשב גם כשאין באיזור חיבור לרשת ואפילו תוכלו ליצור ולערוך מסמכי גוגל דוקס במצב אוף ליין, אשר יסתנכרנו אוטומטית ברגע שתמצאו רשת wifi להתחבר אליה.

ה-Lenovo 100S Chromebook סגור ואחרי ניקוי, ועדיין רואים סימני אצבעות על הפלסטיק (צילום: גד גניר)


מבחוץ, חייב להודות, ה-100S לא מרשים במיוחד: הוא עשוי מפלסטיק שחור בגימור מחוספס ודי זול למראה. הפלסטיק הזה אוסף טביעות אצבעות באופן שקשה להתעלם ממנו ובתוך זמן קצר ביותר המחשב נראה משומש. לא משנה כמה הידיים שלכם נקיות, גם אחרי שטיפת ידיים וייבוש יסודי, כל מגע במחשב הזה ישאיר עליו מזכרות ביומטריות ברורות. פתיחה של המחשב לא משנה את הרושם הזה: הגימור המחוספס הופך לחלק והצבע השחור עדיין שולט כאן למעט מסגרת ניקל דקיקה סביב משטח העכבר. המקלדת עצמה נוחה ומרווחת להפליא ביחס למחשב עם מסך 11.6 אינטש. גם כפתור ה-Function המעיק שמקשה עליי להתרגל בכל פעם מחדש למקלדות של לנובו לא קיים כאן, מה שמחזיר את כפתור ה-Ctrl למקומו הטבעי. גם משטח העכבר מרווח מאוד ומדוייק יחסית. המחשב עצמו לא כבד, לא תופס יותר מדי מקום, נוח לנשיאה בתיק גב אך עדיין נוח מאוד לשימוש.

המקלדת של ה-Lenovo 100S Chromebook. מרווחת ונוחה לשימוש (צילום: גד גניר)

משטח העכבר של ה-Lenovo 100S Chromebook (צילום: גד גניר)


המסך מוקף במסגרת עבה למדי. המסך עצמו, ברזולוציה של 1376 על 768 פיקסלים, הוא לטעמי נקודת התורפה של המחשב הזה: זויות הצפייה שלו גרועות. במבט מהצד זה עוד נסבל, אך כדי לקבל תמונה סבירה צריך לשחק המון עם זוית המסך עד שמגיעים לזוית האופטימלית. התמונה עצמה חדה יחסית, אך הצבעים די אנמיים. חיי הסוללה ב-100S לא רעים, אבל סטנדרטים יחסית למחשבים בעלי מפרט דומה אשר מריצים Windows. בממוצע, הצלחתי לסחוט ממנו 7 שעות וחצי שעות שימוש. זה לא מעט, אבל ציפיתי ליותר ממחשב שלא מריץ יותר מדי דברים ברקע. הסוללה היא סוללת שישה תאים, בקיבול של 34Whr.

Lenovo 100S Chromebook (צילום: גד גניר)


הבלוג הזה כתוב בפונט אריאל בצבע אפור כהה, בגודל 11.5 ובריווח שורות 1.5, פורמט שלא ניתן לייצור באמצעות גוגל דוקס, או אפילו גרסת האונליין של אופיס. יחד עם זאת, שום דבר לא מונע ממני להעתיק את הפורמט הזה. כך, מרגע ששמרתי מסמך אחד בפורמט כזה בגוגל דוקס, אני פשוט מחיל אותו על כל טקסט חדש שאני כותב ולפחות מבחינתי, אין לי באמת עוד צורך ב-Word. תמונות אני עורך באמצעות Paint.net החינמית במשך שנים והמחשבה על מעבר לכלי אחר לא מלהיבה אותי מיוחד, אך יש ל-Chrome OS עורכי תמונות ווידאו בשפע. למה אני משתף אתכם בכל המידע הזה? כדי שתבינו שכדי לעבור ל-Chrome OS תצטרכו לעשות קצת הקרבות, אבל בעיקר לשמור על ראש פתוח. בארה"ב הקונספט הזה הולך לא רע, יצרניות ממשיכות להשיק מחשבים כאלו ולא עושות זאת בשם האומנות. המחשבים האלו נמכרים שם. האם זה אומר שזה יתאים לכל אחד? בפירוש לא. מחשבי Chromebook יתאימו בעיקר למוסדות חינוך וארגונים המפעילים צי מחשבים ורוצים לצמצם למינימום את העבודה הנדרשת בתחזוקת המחשבים האלו. מחשב שמריץ רק דפדפן לא דורש התקנות, גיבויים, פירמוטים סריקות וירוסים וכו. קראתי לאחרונה טור על אדם שקנה לאמא שלו מחשב כזה, ומאותו רגע חייו כתומך טכני השתפרו פלאים בגלל שפתאום כבר אין לו דברים לסדר במחשב שלה, הוא פשוט עובד.

ישנם עדיין בני פלאשמורה שטרם הועלו ארצה, בשל פולמוס מתמשך על מידת יהדותם וזכאותם להכלל בחוק השבות ובשל העובדה שמדובר בעסק יקר שמישהו צריך לממן. הסיבות שבגללן אינכם רואים מחשבי Chromebook אצל צרכנים פרטיים בישראל די דומות: כסף ומערכת הפעלה. מחירו של הדגם הספציפי של ה-100S שבדקתי עומד על 1175 ש"ח. אם תתפשרו ותבחרו בדגם עם מעבד Celeron, תוכלו לקנות אותו ב-990 ש"ח (אם כי לא יצא לי לנסות אותו וקשה לי להגיד לכם בוודאות מה ההבדל בביצועים וחוויית השימוש). זה לא נשמע יקר, וזה באמת לא יקר. מצד שני, השוואת מחירים מהירה מעלה כי ישנן בשוק אלטרנטיבות מעולם ה-PC ברמות המחיר הזאת, אפילו אלטרנטיבות של לנובו עצמה. סביר להניח שהאלטרנטיבות האלו יספקו חויית שימוש פחות חלקה ומהירה, אך כדי לשכנע אנשים לעשות את הצעד ולעבור למערכת הפעלה שונה ומוגבלת בהגדרתה, מחשבי Chromebook חייבים להיות זולים משמעותית ממחשבי PC  וכרגע זה לא המצב.

4 תגובות

  1. ביקורת מצויינת. תודה גד.

    השבמחק
  2. לבעלי "חוש טכני" וקצת תעוזה - אני ממליץ לעשות מעין ROOT לכרומבוק ולהתקין "קרוטון" -
    https://github.com/dnschneid/crouton

    הקרנל של הכרום-OS מבוסס לינוקס, וקרוטון מאפשר להתקין דסקטופ נוסף על המחשב (למשל XFCE או UNITY) ולהתקין מגוון תוכנות קוד פתוח - וביניהן KODI, פופקורן-טיים, אופן-אופיס ועוד שלל תוכנות.

    בפועל זה מרגיש כמו לפטופ עם שתי מערכות הפעלה שרצות בו"ז (ואפשר להחליף ביניהן בלחיצת כפתור) והמחשב טס (או לפחות רץ חלק) גם כאשר ישנם מספר יישומים פתוחים בכל אחד מהדסקטופים.

    גד - אם המחשב עדיין אצלך ממליץ לך לנסות להתקין עליו גם דסקטופ XFCE (קליל מבחינת צריכת משאבים וגם מלא אפשרויות "שפצור") ולראות מה יש לכרומבוק באמת להציע!

    השבמחק
  3. אהבתי את הסקירה, אולם הסיבות שלא מוכרים כאן כרומבוק, אני מאמין שהיא יותר עמוקה וקשורה יותר לעיניינו של "הממונה על ההגבלים"....יותר נראה לי שכוחות-על של החברות הנוגעות בדבר מונעות את המכירה משיקוליהם על גבנו....בישראל כמו בישראל...די חבל..

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר