על כזה ויתרתי מראש: Superbook

אתמול הגיע אל סיומו אחד הפרוייקטים המצליחים ביותר אי פעם באתר מימון ההמונים קיקסטארטר. ה-Superbook, מעין תחנת עגינה שהופכת את הטלפון הנייד שלכם למחשב נייד קטן ב-99 דולר הוא משהו שקשה להשאר אדיש אליו. כמה קשה? הפרוייקט הושק עם סכום מטרה של 50,000 דולר. 18 שעות לסיום הפרוייקט הסכום שגויס בפועל עמד על כמעט 3 מיליון דולר, באדיבותם של 15,700 משתמשי קיקסטארטר שתמכו בו. אני אישית עקבתי אחר הפרוייקט הזה לפני שעלה לקיקסטארטר והייתי די קרוב להפוך לתומך בעצמי. למה ויתרתי בסופו של דבר? בגלל שבסופו של דבר, כשמנסים לנטרל לרגע את ההתלהבות מהרעיון עצמו ומהעובדה שהמחיר 99 דולר נשמע אטרקטיבי, יש בפרוייקט הזה המון סימני שאלה. תמכתם בפרוייקט? מציע לכם להפסיק לקרוא כעת ולשמוח בחלקכם. פספסתם את ההזדמנות לתמוך בו? בואו ואספר לכם מדוע ככל הנראה לא הפסדתם כלום.

Superbook (מקור תמונה: Kickstarter)



לטובת אלו שלא היו בעניינים, היכרות קצרה עם Superbook: מדובר בחפיץ שנראה כמו מחשב נייד לכל דבר. יש לו מסך, מקלדת, משטח מגע, סוללה פנימית וזה הכל. זכרון? נפח אחסון? מעבד? את כל אלו הסופרבוק שואל מהסמארטפון שלכם. איך זה עובד? ראשית, עליכם להתקין על הסמארטפון שלכם אפליקציה, Andromium,  שמתפקדת כמעין Launcher עבור הסופרבוק. ברגע שתחברו את הסמארטפון לסופרבוק, האפליקציה תופעל באופן אוטומטי ותוכלו לגשת דרכה לאפליקציות אחרות המותקנות על המכשיר. מה כל כך טוב בזה? הדוגמה המתבקשת היא עבודה על קבצי אופיס. ניסיתם פעם לערוך או ליצור קובץ Word בסמארטפון האנדרואיד שלכם? מיקרוסופט אמנם משפרת במשך שנים את אפליקציות האופיס שלה לאנדרואיד, אך עדיין, הדרך הנוחה ביותר לעבוד על מסמך היא דרך מכשיר עם מקלדת פיזית ומסך עם מספר דו ספרתי של אינטשים. בתיאוריה, Andromium ו-Superbook אמורים לאפשר לכם לעשות את זה בצורה נוחה ונגישה יותר: קיבלתם מסמך Word במייל? שלפו את הסופרבוק שלכם חברו אותו לטלפון ותוכלו לערוך אותו ישירות ממנו כמו בכל לפטופ אחר.





בשלב זה חשוב להדגיש שזה לא הניסיון הראשון של החברה לחבר בין הסמארטפון שלכם למסך גדול יותר. לניסיון הראשון קראו Andromium Dock, פרוייקט קיקסטארטר שנועד לממן את פיתוחה וייצורה של תחנת עגינה קונבנציונלית יותר אליה תחברו מקלדת ומסך ודרכם תוכלו לעבוד בצורה נוחה יותר על הסמארטפון. הפרוייקט הזה לא הצליח להגיע לסכום היעד שנקבע, אך אפליקציית Andromium חיה וקיימת בחנות האפליקציות של גוגל. אם אתם ממש מעוניינים, לאחר תהליך מייגע שכולל המון שלבים (אני התייאשתי באמצע) ניתן להתנסות בה אם יש לכם כרומקאסט או תחנת עגינה מתאימה.


גדולי אתרי הטכנולוגי שיבחו את הפרוייקט החדש: The Verge תיאר אותו כ"חלום", ב-XDA טענו שהוא מסוגל לעשות את כל מה שמחשב נייד רגיל מסוגל לעשות והאפשרויות בלתי מוגבלות, וב-Inc. ציינו כי לא מדובר בעוד סתם מכשיר טכנולוגי, כי אם באחד המגיע עם מחיר נגיש אשר יכול לעשות את השינוי.


Superbook (מקור תמונה: Kickstarter)


האם ה-SuperBook אכן מסוגל לעשות את השינוי? ההיסטוריה של סמארטפונים שהופכים למחשב דווקא מוכיחה אחרת.  החבר'ה ב-Andromium הם בהחלט לא הראשונים שחשבו על הקונספט הזה, והם גם לא הראשונים שנכשלו בכך. שמות גדולים בהרבה מהם ניסו את מזלם בחיבורים דומים בין סמארטפון למחשב נייד. אף אחד מהם לא הצליח להפוך את הקונספט הזה להצלחה אמיתית. בין הראשונות שהציגו מוצר כזה, היתה מוטורולה. בשנת 2011 היא השיקה את ה-Atrix, סמארטפון הדגל שלה באותם ימים ויחד איתו הציגה גם את ה-Lapdock, תחנת עגינה המתפקדת כמחשב נייד, כאשר ה-Atrix מונח פיזית בתוך עריסה בחלקו האחורי. מערכת ההפעלה של המחשב הזה נקרא Webtop אשר היתה מבוססת על Ubuntu, אחת ההפצות הפופולריות של לינוקס. דרך ה-Lapdock ניתן היה לקבל התראות שהגיעו אל ה-Atrix, לגשת אל האפליקציות המותקנות עליו, אל הקבצים ואל המולטימדיה המאוכסנת עליו, ולעבוד על קבצי אופיס. ה-Lapdock היה אחד האביזרים המשלימים הכי מגניבים שאי פעם נוצרו עבור סמארטפון, אם כי הוא לא היה זול. בעת ההשקה שלו עלותו עמדה על 250 דולר, פי 2.5 מה-Superbook. בסופו של דבר הוא התאים רשמית רק לאטריקס (מפתחים חרוצים הצליחו להתאים אותו לעבודה עם Raspberry Pi, אך מדובר באלתור שלא נתמך ע"י מוטורולה), מה שאומר שקהל היעד הפוטנציאלי שלו מצומצם מלכתחילה. הקונספט זכה להצלחה מאוד מוגבלת ולא נמשך לדגמי המכשירים הבאים של מוטורולה.


שנה לאחר מכן, הציגה Asus את הקונספט שלה לתחנת עגינה בצורת מחשב נייד, ה-Padfone. ה-Padfone היה סמארטפון שנכנס לתוך חלקו האחורי של טאבלט, ולטאבלט הזה התחברה מקלדת שהפכה אותו למעין מחשב נייד קטן מבוסס אנדרואיד. אסוס היתה מנוסה כבר בפיתוח טאבלטים מבוססי אנדרואיד, וגרסה 4 של מערכת ההפעלה (ICS) כללה ממשקים גם לסמארטפונים וגם לטאבלטים, מה שהפך את ההחלפה בין המצבים לפשוטה יותר. כצפוי, גם ה-Padfone נשאר בגדר מוצר נישה. מחירו לא תרם אגב לשינוי הסטטוס הזה: 915 דולר למכשיר הטלפון וליחידת הטאבלט. אם רציתם גם את המקלדת, הייתם צריכים להיפרד מעוד 195 דולר, קטן עליכם. זה לא הפריע לאסוס להאמין בקונספט, ולהשיק דגמי המשך (ה-Padfone 2 נמכר בזמנו באופן רשמי גם בישראל), עד לשנת 2013, אם כי למעט ה-Padfone המקורי, כל שאר המכשירים בסדרה הגיעו ללא מקלדת ותפקדו כטאבלטים בלבד.


בשנת 2013 הכריזה קנוניקל, מפתחת Ubuntu על ה-Edge. ה-Edge היה סמארטפון עם מפרט מפלצתי שכלל זכרון RAM בנפח של 4 גיגה (ב-2013 לא היו בשוק אפילו מכשירים עם זכרון RAM בנפח של 3GB), נפח אחסון מובנה של 128 גיגה ומעבד עוצמתי, שנועדו לאפשר לו להריץ שתי מערכות הפעלה נפרדות, אנדרואיד ו-Ubuntu Touch. בניגוד לסופרבוק ולשניים הקודמים, ה-Edge לא תוכנן להתחבר לתחנת עגינה בצורת מחשב נייד, אך ההבטחה היתה כי ניתן יהיה לחבר אותו למקלדת, עכבר ומסך, ולעבוד עליו כעל מחשב לכל דבר. ה-Edge לא הגיע אל החנויות בכלל. במקור הוא לא תוכנן להגיע לייצור המוני. קנוניקל החלה את פיתוח המכשיר כפרוייקט מימון המונים באתר אינדיגוגו. הכוונה היתה להגיע לסכום של לא פחות מ-32 מיליון דולר בתוך חודש, ובאמצעותו לממן את פיתוחם וייצורם של 40,000 מכשירי Edge שישמשו כמעין מדגימי טכנולוגיה. זה היה היעד השאפתני ביותר עד לאותה תקופה באתר אינדיגוגו, אך ההמונים איכזבו. הפרוייקט הצליח לגייס "רק" 12 מיליון דולר ובוטל.


שנתיים חלפו ומיקרוסופט הכריזה על Windows 10. לא עוד Windows Phone 8 לסמארטפונים, Windows 8 למחשבים, ו-Windows RT לטאבלטים מוגבלים. מעכשיו מערכת הפעלה אחת לכולם. אחת התכונות הייחודיות של מערכת ההפעלה הזאת היא האפשרות למעבר חלק בין הפלטפורמות, או כמו שבמיקרוסופט קוראים לזה, Continuum. כך, ניתן לחבר סמארטפון המריץ את מערכת ההפעלה Windows 10 למקלדת עכבר ומסך באמצעות תחנת עגינה ולעשות בו שימוש כמחשב לכל דבר. מעבר לכך, גם כשהסמארטפון מחובר לתחנת העגינה, עדיין ניתן להשתמש בו ישירות כרגיל. אם כך, מה הבעיה? ווינדוס 10, או יותר נכון, ווינדוס 10 על טלפונים סלולריים. כפי שזה נראה כרגע, מיקרוסופט בחרה להנמיך למינימום את ההשקעה שלה בפלטפורמה שלה לסמארטפונים, והתוצאות לא מאחרות לבוא. הדו"ח האחרון של גרטנר קובע כי נתח השוק של מכשירי Windows Phone צנח ל-0.7 אחוז. אם מיקרוסופט הורגת באיטיות את מערכת ההפעלה שלה, למה שאתם תתנו ל-Continuum הזדמנות?


לכאורה Superbook נשען על מערכת הפעלה פופולרית יותר, ניפץ את יעדי המימון שלו ומגיע במחיר הנכון. אז למה בעצם לא הצטרפתי לחגיגה? ובכן, כי גם ב-99 דולר יש כאן המון סימני שאלה. סימן השאלה המרכזי דומה לסימן השאלה שעולה לגבי רוב הפרוייקטים בקיקסטארטר: מי אתם Andromium ולמה שאתן לכם היום 99 דולר, לפני שאפילו מכרתם מחשב אחד? איזו ערובה יש לי שאתם אכן מסוגלים לייצר את ה-Superbook, אם עד היום לא עסקתם בייצור חומרה? דרך אחת להבין מהו המוניטין של החברה היא להסתכל קצת על ביקורות גולשים על אפליקציית Andromium, והתמונה המשתקפת שם קצת בעייתית. אמנם הציון הממוצע שלה עומד על 4.2 מתוך 5, שזה יפה, אך המון משתמשים מדווחים על באגים באפליקציה עצמה, על ביצועים מאכזבים ועל בעיות רזולוציה. מעבר לכך, תלונה אחת מהותית חוזרת על עצמה: נכון להיום, ריבוי משימות ב-Andromium פועל רק באפליקציות המובנות במערכת הפעלה. לא ניתן כרגע לדלג בין אפליקציות אנדרואיד פעילות אחרות, מה שפוגע משמעותית בחויית השימוש ומטיל ספק ביכולת של ה-Superbook אכן לשמש כמחשב נייד.


מחשב נייד לכל דבר. האמנם? (מקור תמונה: Kickstarter)


אז נניח שבעיות התוכנה ייפתרו עד שמחשבי ה-Superbook יגיעו אל המשתמשים. מה הלאה? מי מבטיח המשך תמיכה במחשב הזה ובמערכת ההפעלה שלו לאורך זמן? אנדרואיד היא מערכת הפעלה דינמית. ב-Andromium התחייבו שה-Superbook יתמוך גם ב-Android 7 לכשתצא. הם הם יתמכו גם באנדרואיד 8 בשנה הבאה? אני רוצה להאמין שכן, אבל כל עוד אין התחייבות לכך, אין מניעה שבעוד שנה וחצי אמצא את עצמי עם מחשב נייד שמחובר לסמארטפון ישן כי רק בו הוא תומך.


הלאה. מפרט טכני. אז נכון, Superbook נשען על המפרט הטכני של הסמארטפון שלכם. יתרה מכך, כשתשדרגו את הסמארטפון שלכם, חויית השימוש ב-Superbook תשתדרג גם היא. עם זאת, חסרים לי פרטים חשובים: אני יודע שיש לו מסך 11.6 אינטש. אני יודע גם שהרולוציה שלו היא 768p (או 1080p בתוספת תשלום). ומה לגבי סוג הפאנל? סביר להניח שב-99 דולר לא תקבלו פאנל IPS איכותי, ועוד יותר סביר להניח שעושים שם שימוש בפאנל TN נחות, בכל אופן, המידע הזה חסר. עוד נתון שחסר לי הוא קיבולת הסוללה. בדף הפרוייקט בקיקסטארטר טוענים כי הסוללה מסוגלת לספק כ-8.5 שעות עבודה, ולטעון את הסמארטפון במקביל. הכל טוב ויפה, אבל החיים קצת יותר מורכבים וסוללות אפילו יותר: האם אקבל את 8.5 השעות האלו עם כל סמארטפון שאחבר ל-Superbook? האם יש השפעה לקיבול הסוללה הסמארטפון? האם יש השפעה לעוצמת המעבד ולמידת ההתחממות של הסמארטפון שלכם? ודאי שיש, אבל לא תמצאו את המידע הזה בשום מקום כרגע.

תאריך האספקה שבר אותי כמעט סופית: פברואר 2017. המחשבה על המתנה של חצי שנה לחפיץ שאני נדרש לשלם עליו כיום חיסלה את רוב הרצון שלי לתמוך בפרוייקט הזה. מה חיסל עבורי את ההתלבטות באופן סופי? ההבנה שאני לא באמת צריך את זה, גם לא ב-99 דולר. הסמארטפון שלכם ממילא מחובר למחשב, גם אם לא באופן פיזי: ניתן לשמור מסמכים ומדיה בענן, המיילים ממילא כבר שם, וכך גם התמונות אם זכרתם לבצע גיבוי אוטומטי. הקונספט שמציע Superbook הוא ככל הנראה הקונספט הכי נכון ומלוטש כדי להפוך את העבודה על הסמארטפון לנוחה יותר. עם זאת, כלל לא בטוח שהוא מסוגל לספק את הסחורה, וגם אם כן, מי זקוק לסחורה הזאת בכלל?

4 תגובות

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. אני לא חושב שהכתבה מדוייקת בלשון המעטה

    השבמחק
  3. מסכים איתך ניר . במאי האחרון תמכתי בפבל החדש שיוצא בקרוב. לפחות כאן מדובר בחברה שכבר הוכיחה עצמה . בנוסף , אני גם לא רואה שימוש מהותי למוצר הזה .

    השבמחק
  4. יש פה קצת רצינות יתר על מוצר שעולה עמו ארוחה זוגית במסעדה. גם אם תשתמש מידי פעם וגם אם הוא לא הכי איכותי בעולם זה עדין יכול להיות נחמד לעבור מסמרטפון למחשב ולשלם על המחשב הזה כמעט כלום בהנחה שאין לך מחשב כרגע.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר