כזה ניסיתי: Lenovo Yoga 910

בחודש אוקטובר האחרון הוכרז ה-Yoga 910, ממשיך דרכו של אחד המחשבים הפופולאריים ביותר של לנובו בשנה שעברה, ה-Yoga 900. סביר להניח שלא שמתם לב לכך, מאחר ואת רוב הכותרות תפסו מחשבי המקבוק פרו החדשים של אפל, שהוכרזו חמישה ימים לפני כן. ל-Yoga 910 אין את פס המגע המלהיב של מחשבי המקבוק פרו, אבל עדיין מדובר במחשב חזק מאוד שמגיע בעיצוב מרשים מאוד. מאחר ואני אוהב מחשבים כאלו, ומאחר וה-Yoga 910 כבר הספיק לקבל ביקורות מאוד אוהדות, לקחתי אותו לבדיקה. קיללתי אותו לא מעט אבל גם מאוד נהניתי ממנו ובסופו של דבר הגעתי להחלטה מה אני חושב לגביו.

מערכת הצירים הייחודית של לנובו, Yoga 910 (צילום: גד גניר)




דגמי Yoga 9XX הם דגמי הפרמיום של לנובו בסדרת מחשבי ה-2 ב-1 של החברה הסינית. לפיכך הם מגיעים עם מפרט מרשים למדי. אלו הם אינם מחשבים המתאימים לגיימינג מן הסתם, אבל הקונפיגורציה הספציפית שאני קיבלתי לבדיקה מסוגלת לעשות בערך הכל מלבד גיימינג: מעבד Core i7-7500U (הדור השביעי בסדרה, החדש ביותר) של אינטל, 8 גיגה זכרון RAM, אחסון בנפח 256 גיגה בטכנולוגיית SSD כל החומרה המרשימה הזאת מריצה את Windows 10 כאילו מדובר במקבוק פרו שרירי במיוחד שמריץ את Mac OS 10.2. בחיי, מדובר באחד המחשבים הכי מהירים שיצא לי לעבוד עליהם: כל פעולה יומיומית שעושים איתו מתבצעת הרבה יותר זריז: אתרים נטענים מהר יותר, תוכנות עולו מהר יותר, אופיס עובד זריז יותר, תענוג.


מבט מקרוב על קורא טביעות האצבעות, אחת מנקודות התורפה של המחשב הזה (צילום:גד גניר)



במעבר מ-Windows 8 ל-Windows 10, תפקידן של מחוות החלקה מצד המסך הפך לפחות משמעותי לתפעול השוטף של המחשב. החלקה מימין לשמאל פותחת את מסך ההתראות, והחלקה מצד השני של המסך לכיון ימין מציגה את התוכנות הפתוחות. המחוות האלו עדיין שם, אבל אפשר לחיות טוב גם בלעדיהן היצרניות שהבינו זאת החלו לצמצם את המסגרות מסביב למסך ו-Yoga 910 לוקח לקצה את המגמה הזאת: מסגרת המסך דקיקה והמסך נמשך כמעט עד לשוליים, גם בחלקו העליון היכן שאמורה היתה להיות מצלמת הרשת. המצלמה הזאת הוזזה לחלק התחתון של המסך ככה שאם אתם מחזיקים ברשותכם סנטרים כפולים, תהיו בטוחים שהמצלמה הזאת תתפוס את הצד הפחות טוב שלהם. הודות למסגרות הדקיקות האלו, הצליחה לנובו לדחוס מסך בגודל הלא שגרתי של 13.9 אינטש לתוך מחשב שעד כה ידע לאכלס מסך בגודל סטנדרטי וקומפקטי מעט יותר של 13.3 אינטש. המסך עצמו נראה נהדר, מואר חזק, מציג צבעים יפים, חד, ומציע רזולוציה נאה של 1920 על 1080 פיקסלים. הצרה היחידה איתו היא גימור מבריק שמחזיר השתקפויות גם בעוצמת הבהירות הגבוהה ביותר, מה שידרוש מכם להיות בררנים בבחירת המקום בו תשבו בבית הקפה עם המחשב הזה.


מסגרת מסך דקיקה, מסך 13.9 אינטש בגוף של מחשב בגודל שבדר"כ מאכלס מסך בגודל 13.3 אינטש (צילום: גד גניר)



מבחוץ ומבפנים ה-Yoga 910 נראה מעולה, דקיק ועשוי כולו מתכת. דפנות המחשב שקועות קצת, ככל הנראה מתוך שיקול עיצובי, אך זה גם עשוי להפחית משמעותית חדירה של אבק ולכלוך לשקעים השונים שלו, כמו גם למנוע לחיצות אקראיות על כפתור ההפעלה שהודות לעיצוב הזה אינו בולט החוצה. מצד שני, כל פינה במחשב המתכתי הזה היא חדה ולא נעימה למגע. זה נראה טוב, אבל משאיר סימנים אדומים על הידיים בכל מקום שבו העור פוגש את אחת הזויות המרושעות האלו. החיבור בין יחידת המסך ליחידת המקלדת הוא חיבור החוליות המפורסם של לנובו, זה שפגשתי לראשונה ב-Yoga 3 Pro, ואז שוב לאחרונה ב-Yoga Book החדשני. אני עדיין לא יודע מה כל כך טוב בו למעט זה שהוא נראה יפה וייחודי יותר מצירים סטנדרטיים, אבל זה בהחלט לא מפריע. Yoga 910 הוא מחשב 2 ב-1, וכמו כמעט כל מחשב 2 ב-1 בתצורה המזוהה עם מחשבי Yoga גם הוא לא מהווה באמת 2 מכשירים במחשב אחד כי במצב טאבלט מדובר בטאבלט גדול מדי, כבד מדי, שלא נוח להחזיק בידיים, שלא לדבר על מערכת ההפעלה שעם כל הרצון הטוב, מתאימה נהדר למחשבים ניידים, אבל לא באמת נותנת ערך מיוחד במצב טאבלט.


Yoga 910 (צילום: גד גניר)

Yoga 910 (צילום: גד גניר)

Yoga 910 (צילום: גד גניר)

Yoga 910 (צילום: גד גניר)

Yoga 910 (צילום: גד גניר)



מה בכל זאת הפריע? הרעש. זהו אחד המחשבים הרועשים ביותר שיצא לי לבדוק בשנים האחרונות. מעבר לכך שהוא הגיע לרמות רעש גבוהות, הוא הגיע אליהן בלי קשר לעומס שהפעלתי עליו מבחינת עבודה. המאווררים נכנסים לפעולה באופן אקראי ומתחילים להרעיש גם בזמן שאני סתם גולש באינטרנט או כל פעולה אחרת. מילא אם המאווררים האלו היו לפחות שומרים את המחשב קר, אבל גם זה לא. פתחי האוורור פונים אמנם היישר אל מערך החוליות שמחבר בין המקלדת למסך, אבל תחתית המחשב מתחממת. הוא לא מתלהט, אבל בקיץ לא יהיה לכם כיף לעבוד איתו על הברכיים. כל מה שאמרתי בשורות האחרונות היה נכון במשך המחצית הראשונה של שהותו של המחשב הזה אצלי. בסוף חודש מרץ שחררה לנובו עדכון ל- BIOS ליוגה 910, שהביא איתו אפשרות להעביר את המחשב למצב שקט. הייתי קצת סקפטי בהתחלה לגבי הפתרון הזה, אבל מסתבר שהוא עובד מעולה. ה-Yoga 910 שקט מאוד מאז העדכון וכמעט שאינו מתחמם.


משטח העכבר של Yoga 910 מרווח ורחב. הוא מדויק מאוד, מגיב נהדר למגע ובניגוד למשטחים רחבים רבים אחרים לא נוצרו מצבים של זיהוי מגע שגוי (של אצבע נוספת שבמקרה נגעה בו), כך שלא נתקלתי במצבים של זום פתאומי אל תוך הדף מבלי שרציתי או כל פעולה אחרת שדורשת מחוות מגע של שתי אצבעות. המקלדת היא באותו סידור זכור לשמצה של המקלדת ב-Ideapad 510: כפתור ה-Shift הימני הוא בגודל של מקשי החיצים וצמוד אליהם בניגוד לכל מקלדת אחרת שתוכננה לשימוש ע"י בני אדם. הסידור הזה הופך כל הקלדה שיש בה מעבר בין עברית לאנגלית (דהיינו כל משפט שני בבלוג הזה) להרפתקה מסמרת שיער: בימים הראשונים לשימוש במחשב קפצתי שורה למעלה בכל פעם שרציתי להחליף שפה מעברית לאנגלית, והתחלתי לכתוב בתוך אותו משפט. נסו לעשות זאת בצורה מכוונת וראו כמה עניין ואקשן זה מוסיף לתהליך הכתיבה. בסופו של דבר מרגלים לזה, אבל עד אז זה תהליך מאוד מייאש ומעיק. פרט לסידור המקשים, המקלדת נוחה מאוד: המקשים לא צפופים מדי, גדולים ומחזירים פידבק לא רע בכלל. לא רחוק מכפתור ה-Shift הימני המקולל, נמצא קורא טביעות אצבעות. קורא טביעות אצבעות כקונספט הוא משהו שקיים במחשבים ניידים, בעיקר עסקיים כבר שנים. העניין הוא שעד כה מדובר היה בקורא שעליהם להחליק עליו את האצבע. הקורא ב-Yoga 910 דומה לזה שתמצאו בסמארטפון שלכם. נגיעה אמורה להספיק כדי שישחרר את המחשב ממצב נעילה. למה "אמורה"? כי בפועל זה קרה באחוז מאוד מצומצם של מקרים. בשאר הזמן קיבלתי הודעה שטביעת האצבע לא זוהתה ועליי להזין את ה-PIN שקבעתי מראש.


מקש ה-Shift הימני של Yoga 910. הופך את תהליך הכתיבה למעניין ומסעיר (צילום: גד גניר) 



מבחינת חיבורים, Yoga 910 מציע חיבור USB סטנדרטי אחד, ושני חיבורי  USB Type C שאחד מהם משמש גם לטעינה. זהו. בעצם יש כאן גם שקע אזניות. זה הכל. אין יציאת מסך סטנדרטית, אין חיבור רשת קוי, ריבונו של עולם אפילו למקבוק פרו יש יותר חיבורים. עם זאת, למען ההגינות עליי לציין כי למקבוק פרו אין שקע יו אס בי סטנדרטי, מה שאומר שאת האייפון שלכם יהיה לכם קל יותר לחבר פיזית למחשב של לנובו מאשר למחשב של אפל.


50% משקעי המחשב בתמונה אחת (צילום: גד גניר)



הסוללה של Yoga 910 תספיק לכם לכ-9 שעות עבודה לפי הבטחת היצרנית, ו-7 שעות עבודה לפי ההתנסות האישית שלי בשימוש ממוצע סביר והגיוני. זה נתון יפה מאוד, אבל מה שיותר יפה זו העובדה שהודות לשימוש בחיבור USB Type C, באפשרותכם לטעון אותו מסוללה חיצונית ניידת, כזאת שאיתה אתם טוענים את הסמארטפון שלכם, מבלי שתצטרכו להיות צמודים לשקע חשמל.

יוגה 910, שימו לב להשתקפויות על המסך (צילום: גד גניר)


הקונפיגורציה הספציפית שאני בדקתי עם המעבד הספציפי הזה עולה כ-6050 ש"ח. ניתן להשיג אותו עם מעבד פחות חזק בכ-500 ש"ח פחות. לחילופין, ניתן גם להשיג אותו עם מסך ברזולוציית 4K, או שילוב של מעבד חלש יותר ומסך 4K, אך בכל מקרה, זהו טווח המחירים. לשם השוואה, המקבוק פרו הזול ביותר (ללא פס המגע) יעלה לכם קצת יותר מ-1000 ש"ח יותר מהמחשב הספציפי שבדקתי. זה לא הופך את היוגה 910 לאופציה מושלמת: המקלדת שלו מרגיזה מאוד, קורא טביעות האצבעות לא עושה את העבודה, ויש לו סט חיבורים דל ביותר. אם לדברים האלו ניתן להתרגל, אז נושא ההתחממות והרעש המאווררים היו יכולים להיות דיל ברייקר מבחינתי, אבל מרגע שהגיע העדכון המבורך, התמונה השתנתה לחלוטין. כעת אני מסתכל על היוגה 910 ורואה בו מחשב שכיף להשתמש בו (אחרי שמתרגלים למקלדת), מהיר, חזק, עם מסך מצוין, זמן סוללה נהדר, ומעבר לכך, נראה נהדר.

5 תגובות

  1. אני לא מבין מדוע מחשבים ניידים עם פחות מטרה-בייט של זכרון הם לא נישה של יצרנים, אלא כמעט סטנדרט.
    יכול להיות שאני טועה, אבל מי שמתעסק עם איכסון בענן הם בד"כ מי שישתמשו בו כגיבוי ולא אלו שיקנו לפטופ עם שטח אכסון קטן מלכתחילה כי הם יסתמכו על סנכרון לענן...

    השבמחק
    תשובות
    1. זה שילוב של כמה גורמים:
      היצרניות עוברות בשנים האחרונות לאחסון SSD, אחסון SSD בנפח של טרה בייט עולה ה-מ-ו-ן.
      מעבר לכך, אצלי זה בדיוק ההיפך מאצלך בכל הקשור להרגלי שימוש באחסון בענן: בבית אני מעדיף להשתמש בגוגל דרייב כדי שיהיה לי קל לעבור ממחשב למחשב שאני בודק. בעבודה זה נוח יותר בגלל תחושת הבטחון שהמידע לא יעלם אם יקרה משהו למחשב.

      מחק
  2. כתוב מצויין ומעניין לקריאה,
    תודה!

    אביב

    השבמחק
  3. תודה על הסקירה! הבעיה שאתה מציין של עבודה פחות טובה של ווינדוז 10 על גבי טאבלטים מאפיינת את כל הטאבלטים של כל היצרנים?
    כיום אני עובד על נייד מעבד 5 של אינטל עם המון גלישה ותעבורת מיילים באאוטלוק 365. חשבתי לעבור למחשב-טאבלט (עם מסך מתנתק) אבל אני חושש שמהירות ואיכות העבודה תפגע.

    השבמחק
  4. סקירה מעניינת ומועילה, כרגיל.
    בתור משתמש במחשבים מסדרות 'עסקיות', בעבר דל לטיטיוד ולאחרונה thinkpad אני תוהה האם המחשבים האלה יכולים לשמש לדעתך בתור מחשב מקצועי. המפרטים כבר לא שונים בכלל (מבחינת מעבד, זיכרון ודיסק) וראיתי ASUS ועכשיו גם את המחשב הזה שנותנים מפרט טוב במיחר נמוך יחסית למחשבים האלה, ונותנים גם אחריות 'עסקית' (3 שנים באתר לקוח).
    מה בעצם היתרון של מחשבים עסקיים היום? האם הם יותר עמידים? הייתי שמח לשמוע את דעתך

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר