כזאת ניסיתי: Logitech CRAFT

חשבתם שבסמארטפונים קשה לחדש? חשבו כמה קשה לעשות את זה במקלדות. תמיד אפשר לעצב מקלדת בצורה קצת שונה ולטעון שהיא ארגונומית יותר, אבל בסופו של דבר הקטגוריה הזאת משוועת למשהו שיגאל אותה מהשעמום. מצבה של קטגוריית המקלדות כה חמור, שהדבר שמייצר בה כיום את ההתלהבות האותנטית ביותר הוא דווקא טרנד נוסטלגי, החזרה למקלדות מכניות. ה-CRAFT, המקלדת שלוג'יטק השיקה בספטמבר האחרון ומגדירה כמוצר הדגל שלה בקטגוריה היא לא מכנית וגם לא ארגונומית. אז מה כל כך מיוחד בה? חוגה קטנה (או "כתר" כפי שלוג'יטק קוראת לה) שאמורה לשנות את כל מה שהכרתם על איך מתקשרים עם התוכנות במחשב שלכם. האם היא מצליחה להגשים את החזון הזה? תלוי מה תבחרו לעשות איתה ואיך לא, מהו סכום סביר בעיניכם להשקיע במקלדת.


Logitech CRAFT  - החוגה, החלק הכי מעניין בה (צילום: גד גניר)


לפני שאגיע לחוגה (וככה אקרא לה מעכשיו), ה-CRAFT היא קודם כל מקלדת, וככזאת היא מצוינת, אבל לא מושלמת. המקלדת עצמה נראית נהדר, דקיקה, אלגנטית, אבל לא מצועצעת. מה שקצת פוגם ברושם הזה הוא השימוש הנרחב בפלסטיק. לא שמתכת נותנת תועלת פרקטית כלשהי שחסרה כאן, אבל ממקלדת שעולה כפי שה-CRAFT עולה, הייתי מצפה למשהו שהוא מעבר לפרקטי.

היא מסודרת כראוי, מרווחת ומגיעה עם סט מקשים שמתאים גם למחשבי מק וגם למחשבי PC. אין פה סט נפרד לכל אחת ממערכות ההפעלה והמקשים משנים את ייעודם בהתאם למכשיר אליו מחוברת באותו רגע המקלדת. לכן, מקש ה-alt של PC משמש גם כמקש ה-cmd של מק. ה-alt של מק אגב חולק את אותו מקש יחד עם Start של PC. חשבתם שזה גרוע? מקש ה-alt הימני הוא למעשה כפתור ה-ctrl הימני של PC. איכשהו, כל הערבוביה הזאת עובדת מעולה בהקלדה עיוורת, כך שהבלבול הוא רק כשמתבוננים במקלדת.

רגע, זה ctrl או alt? תלוי לאיזה מחשב חיברתם אותה (צילום: גד גניר)


המקשים ב-CRAFT הם בתצורת Chiclet, כל אחד מהם מופרד במסגרת משלו, ועל כל מקש יש גומה קטנה שמשפרת את נוחות ההקלדה. המקשים מוארים, אבל כדי לחסוך בחשמל המקלדת מגיעה עם חיישן תנועה שמכבה את התאורה הזאת כל עוד הוא מזהה שאין ידיים בסביבה. זה נחמד, אבל היה נחמד אפילו יותר אם בנוסף לחיישן התנועה, היה גם חיישן תאורה שמכבה את התאורה הזאת כשאני מקליד בחדר מואר היטב. לתאורה הזאת יש השפעה דרמטית על חיי הסוללה של המקלדת: עם תאורה מופעלת, בשימוש ממוצע של כשעתיים ביום, הסוללה תיגמר בתוך כשבוע. ויתור על התאורה הזאת יאריך את הזמן הזה לכשלושה חודשים. למקלדת סוללה מובנית, והיא נטענת למרבה השמחה דרך שקע USB Type C. טעינה מלאה של המקלדת אמורה לקחת כשלוש שעות.

המקשים מוארים, ויש בהם גומה שמשפרת את נוחות ההקלדה (צילום: גד גניר)

חיבור USB Type C לטעינה (צילום: גד גניר)


כשאני עובד על מחשב נייח, אני עושה זאת כבר שנים באמצעות מקלדת ארגונומית. החזרה למקלדת בתצורה סטנדרטית לא היתה תענוג גדול, אבל איכשהו התרגלתי. מה שאפילו יותר הפריע לי זה העדר היכולת לשנות את זוית המקלדת. המשטח שעליו ממוקמת החוגה מוגבה קצת ויוצר זוית כשה-CRAFT מונחת על השולחן. ואם אני לא מעוניין בזוית הזאת, או לחילופין מה קורה אם אני רוצה זוית יותר משמעותית? אצטרך למצוא משהו להניח מתחת למקלדת, מה שיהרוס קצת את המראה האלגנטי שלה.

ה-CRAFT היא מקלדת Bluetooth אשר מסוגלת להתחבר לכל מכשיר התומך במקלדת שכזאת, מחשב, טאבלט ואפילו סמארטפון. ניתן לחבר אותה לשלושה מכשירים שונים ולהחליף בינם בלחיצת כפתור, כשהמעבר בין מכשיר למכשיר הוא מיידי. בנוסף, מצורף למקלדת רסיבר ה-Unifying הזעיר של לוג'יטק, אם אינכם רוצים או אינכם יכולים לחבר אותה ב-Bluetooth.

Logitech CRAFT: דקיקה ואלגנטית, אבל עשויה ברובה מפלסטיק ואינה ארגונומית (צילום: גד גניר)

זו הזוית של ה-CRAFT. רוצים זוית אחרת? שימו משהו מתחתיה (צילום: גד גניר)

החלפה בין מכשירים מחוברים בלחיצת כפתור (צילום: גד גניר)


באוקטובר 2016, הציגה מיקרוסופט חפיץ שנראה כמו אביזר מתוך הסרט דוח מיוחד: חוגה אלחוטית שמותאמת לעבודה עם מסך המגע של מחשב ה-Surface Studio. היה קשה להשאר אדיש להדגמות ששילבו בצורה מאוד אסטית בין חומרה שיושבת על המסך עצמו, לבין הממשק שמתאים את עצמו לאביזר הזה עם תפריטים קונטקסטואלים. כשהוצגה ה-CRAFT, כולם מיהרו להגדיר אותה כניסיון של Logitech לשים את ה-Dial של מיקרוסופט על מקלדת. כאן המקום להבהיר: הן אמנם אמורות לקרוץ לאותו קהל יעד ולשמש פחות או יותר לאותם דברים, אך האמת היא שאין שום קשר ישיר בין החוגה של מיקרוסופט לבין זו של המקלדת של לוג'יטק.

החוגה של ה-CRAFT מעט רחבה יותר ממטבע של עשרה שקלים וממוקמת בקצה השמאלי העליון שלה. ניתן לסובב אותה, ניתן ללחוץ עליה והיא יודעת לזהות גם מגע. הדבר הראשון שיקרה כשתחברו את CRAFT למחשב ותסובבו את החוגה יהיה שינוי של עוצמת השמע. מכאן והלאה, כדי שתדע לעשות את כל הקסמים שלה, תצטרכו להתקין את Logitech Options, תוכנת השליטה במקלדת (אותה אחת מה-MX ERGO) ולבחור את הפרופילים המוכנים מראש שהכינו בלוג'יטק עבור כל תוכנה בנפרד. באקסל לדוגמה, תוכלו לנווט בין תאים באמצעות החוגה. ב-Chrome תוכלו לדלג כך בין לשוניות פתוחות. לוקח כמה דקות להתרגל לזה, אבל אח"כ קשה להיזכר איך עבדתם אחרת. ישנם פרופילים יעודיים עבור תוכנות אופיס (Word, Excel, Power Point), כרום, ותוכנות העריכה של Adobe (ביניהן:
Photoshop CC, Illustrator CC, Premiere Pro CC, InDesign CC). בסופ"ש האחרון שוחרר ה-SDK של לוג'יטק כך שכל מי שרוצה להתאים את התוכנה שלו לחוגה הזאת יוכל לעשות זאת בעצמו.

החוגה (צילום: גד גניר)

Logitech CRAFT (צילום: גד גניר)


לנווט בין לשוניות פתוחות בכרום או בין תאים באקסל זה נחמד, אבל זו לא סיבה מספיק טובה לקנות מקלדת כמו ה-CRAFT. מה שה-CRAFT מוסיפה לחויית השימוש בפוטושופ זו דווקא סיבה טובה מאוד: ברמה הכי בסיסית, ניתן לשלוט על הזום באמצעות החוגה. מעבר לכך ניתן לשלוט על קוטר המברשות, על הקשיות (תתפלא מגיב 6, ככה אומרים Hardness בעברית) שלה ועל השקיפות. ניתן לשלוט על רמת הניגודיות בתמונה, הבהירות, הגוונים, ומה לא.  החוגה משמשת אתכם לניווט בין כל הכלים של פוטושופ, ומאפשרת לכם שליטה בכלים האלו בצורה אינטואיטיבית מתמיד. זה לא נגמר בפוטושופ: משתמשים בפרמייר פרו CC? באמצעות החוגה תוכלו לנווט בנוחות בין סצינות או בין פריימים. באילוסטרייטור CC תוכלו לשלוט על גודלם של עצמים, על השקיפות שלהם וכמובן גם בזום. החוגה יודעת לעבור מסיבוב חלק לחלוטין לסיבוב עם שלבים בהתאם לשימוש הנדרש. לדוגמה: בדילוג בין לשוניות פתוחות ב-Chrome, הסיבוב יהיה בשלבים. בשינוי עוצמת הווליום, הוא חלק. תפקוד החוגה וההתנהגות שלה משתנים בהתאם לחלון הפעיל במסך. ומה אם אתם רוצים להנמיך מהר את הווליום בעודכם בלשונית פתוחה בכרום? סיבוב החוגה תוך כדי לחיצה עליה יאפשרו לשלוט על עוצמת השמע מבלי שתצטרכו למזער את חלון הדפדפן.

זוכרים את הפעם הראשונה שעברתם מנגן MP3 גנרי כלשהו לאייפוד כשעוד היתה לו חוגה? זו התחושה עם ה-CRAFT. אף אחד לא חייב את זה, אבל זה בהחלט הופך את העבודה לנוחה ונעימה יותר. מחירה של CRAFT עומד על 960 ש"ח, מה שהופך אותה לתענוג יקר מאוד. אם אינכם משתמשים ביום יום בפוטושופ, קשה לי למצוא סיבה טובה שבגללה תרצו ללכת דווקא על המקלדת הזאת. אם אתם כן, היא בהחלט תשדרג לכם את החויה.

10 תגובות

  1. 200$ (690₪) באמאזון שגם הם יקרים מדי בשביל מקלדת לוג'יטק. 300₪ חזיריים נוספים על עברית במקלדת? לא תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי שום רצון לייצג את העמדה של לוג'יטק לגבי תמחור המוצרים שלה בישראל, אבל חיפשתי באמזון ולא מצאתי עם משלוח ישיר לישראל. מעבר לזה, כפי שציינת גם אם זה מחיר גבוה לשלם על מקשים בעברית, האופציות הקיימות למי שמייבא מקלדות מחו"ל ללא עברית הן מאוד מבאסות: מדבקות לא ניתן לשים כאן בגלל הגומה במקשים, ולגבי חריטה - קצת מפחיד אותי לתת מקלדת ששילמתי עליה 200 דולר ושמישהו יפשל בחריטה שלה.

      מחק
    2. הי,
      שכחתי לציין - תודה רבה על הסקירה.

      אתה צודק, וזו בדיוק הסיבה לוותר על המקלדת הזו. לא כדאי לשלם תוספת תשלום כה יקרה (על מקלדת שמלכתחילה יקרה ביחס לתמורה) רק עבור אותיות עבריות.

      אגב, אנשים רבים (כמוני למשל) קונים מראש מקלדות ללא עברית ללא היסוס כיוון שתוך זמן קצר ביותר מתרגלים לפריסה.

      מחק
    3. יש מדבקות של אותיות עברית למקלדת. 10 ש"ח.

      מחק
  2. טקסט ממצויין על חפיץ מעניין, תודה גד!

    אביב

    השבמחק
  3. מעולם לא הבנתי את העוינות שיש לאנשים כלפי מקלדות צ'יקלט, אבל אני מניח שזה עניין סובייקטיבי

    השבמחק
  4. מקלדות צ'יקלט הן יותר עדינות ופחות נותנות הרגשה של הקשה ממשית על מקשים. אולי זה גם בגלל שאני משתמש במחשב אישי עבור משחקים - אני מעדיף פידבק חושי חזק יותר.

    השבמחק
  5. היי,
    אפשר להשיג את חוגה כזאת בנפרד? של Logitech או כל יצרן איכותי אחר??

    השבמחק
  6. הנה מצאתי שני חוגות שנראות מצוין:
    https://windowsreport.com/surface-dial-alternatives/

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר