כזה ניסיתי: Nokia 7.1

מפעם לפעם, בכירי חברות טכנולוגיה נתפסים ברגעים של כנות, ומודים בטעויות שעשו. ב-HMD Global, מחזיקת המותג נוקיה למשל, הודו לפני מספר שבועות שטעו בכל הקשור לאסטרטגיית השמות שניתנו לדגמי הסמארטפונים שלהם. לא מדובר בקלישאה כמו המועמד בראיון עבודה שטוען שהחסרון שלו הוא שהוא פרפקציוניסט. מה שנוקיה עשתה בקטלוג שלה ראוי להילמד בביה"ס ליצרניות סמארטפונים בקורס "איך לא מנהלים קטלוג מוצרים". בגלגולה החדש, דבקה נוקיה בהתחלה בשמות קצרצרים, ספרות בלבד: נוקיה 6, נוקיה 2, נוקיה 5, פשוט וברור. לאחר מכן הכל התחיל להסתבך כשנוקיה הוסיפה לחלק מהדגמים הבאים את הסיומת Plus, וזמן קצר לאחר מכן זנחה את הסיומת הזאת והוסיפה מספר אחרי נקודה עשרונית. כך יוצא שהמכשיר שלכבודו התכנסנו כאן היום, Nokia 7.1, שמגיע אחרי Nokia 7 Plus, אינו באמת דגם ההמשך שלו. אם זה לא מספיק, החברה מחזיקה קטלוג נפרד, עם קונבנציית שמות שונה משמעותית למכשיריה בסין. קטלוג המכשירים ה"סיניים" שלה ממחזר שמות של סמארטפונים שלה מהעבר. לדוגמה, ה-X6, אותו בדקתי כאן בינואר, חולק את אותו שם עם מכשיר אחר של נוקיה, מהראשונים שלה עם מסך מגע, משנת 2010. 

Nokia 7.1 (צילום: גד גניר)


ועדיין, אם נוקיה יכולה להתנצל על חטאיה, אז אין סיבה שאני לא אתנצל בעצמי. Nokia 7.1 עשה עלייה ארצה לפני קרוב לחצי שנה אך עד כה לא התפניתי לכתוב עליו. כעת, כשהגיע סוף סוף תורו, מחירו של נוקיה 7.1 הספיק לצנוח באופן משמעותי ולהפוך אותו לאיום שצריך להדיר שינה מכל מי שמייבא לישראל מכשירי ביניים אחרים.
Nokia 7.1 (צילום: גד גניר)


אז בין נוקיה 7 פלוס, ונוקיה 7.1 אין קשר, אבל האחרון נושא דמיון רב מאוד לנוקיה X6 שבדקתי במסגרת הבלוג לפני מספר חודשים, בכל הקשור למפרט: אותה ערכת שבבים, Snapdragon 636 הפופולרית במכשירי ביניים, זכרון RAM בנפח 4 גיגה, ואחסון בנפח 64 גיגה הניתן להרחבה באמצעות כרטיס זכרון MicroSD. זה מספיק למכשיר לשימוש יומיומי, ולא נרשמו תקלות, תקיעות או באגים כלשהם. אין פה תחושת מהירות מטורפת, אבל גם לא איטיות מעיקה. הוא פשוט עובד. מעוניינים לשחק במשחקים תובעניים יחסית? בהחלט ניתן לעשות זאת, אבל תצטרכו להריץ אותם בהגדרות ביניים. המכשיר מריץ את Pie, הגרסה העדכנית ביותר נכון להיום של מערכת ההפעלה אנדרואיד, ללא שינויים ועם מספר חד ספרתי של תוספות שאינן כלולת במערכת ההפעלה במקור. העובדה שהמכשיר משתייך לתכנית Android One לא רק הופכת אותו לנקי מאינטרסים של היצרנית, היא גם הופכת אותו למאובטח יותר מרוב מכשירי האנדרואיד: הוא מקבל עדכוני אבטחה חודשיים מספר ימים לאחר שגוגל מפיצה אותם למכשיריה. קצת קשה להסיר את החשיבות של היתרון הזה למשתמשים פרטיים, אבל בחלק ממקומות העבודה בהם עובדים מתחברים למייל הארגוני דרך הסמארטפון, חלק מתנאי הסף הוא עדכון אבטחה מהחודשים האחרונים. משתמשי סמארטפונים של יצרניות שפחות מקפידות על כך, עשויים למצוא שנחסמה להם הגישה למייל. משתמשי נוקיה לא צריכים לדאוג מהבחינה הזאת.

המסך של נוקיה 7.1 הוא בגודל 5.84 אינטש, גדול ב-0.4 אינטש בלבד מזה של ה-X6 והרזולוציה זהה, אבל עדיין, ההבדל בין המסכים עצום. השוני הגדול הזה הוא בשל טכנולוגיה ששולבה בנוקיה 7.1, טכנולוגיה שהחברה קוראת לה PureDisplay, שאמורה ומצליחה להפיק מהמסך טווח דינאמי רחב בצורה יוצאת דופן. במילים אחרות, המכשיר מצליח להציג טווח רחב יותר של גוונים, ניגודיות גבוהה יותר ותמונה מוארת יותר מרוב המכשירים בקטגוריה. טכנולוגיית PureDisplay מאפשרת תיאורטית הצגת תכנים שצולמו בתקן HDR10, תכנים שניתן למצוא בנטפליקס וביוטיוב. אם הספקתם להתחיל לפנטז על צפייה בדיסקברי או ב-Broadchurch באיכות HDR10 על מסך הנוקיה 7.1 שתרכשו, כנראה שתאלצו להמתין קצת: נכון לכתיבת שורות אלו, נטפליקס עדיין לא תומכת בהזרמת תוכן ב-HDR10 למכשירי נוקיה. תכני HDR ביוטיוב לעומת זאת נתמכים ונראים נפלא על המסך. כך או כך, המסך נראה כאמור נהדר, מואר כהלכה ומדובר ללא ספק באחד המסכים המרשימים שיצא לי לראות בסמארטפונים ברמת המחיר הזאת. בגזרת העיצוב אין בשורות יוצאות דופן. נוקיה 7.1 מתהדר בגב זכוכית ובמסגרת מתכתית. בראש המסך יש מגרעת קטנה יחסית, אך בתחתיתו ישנו "סנטר" בעל נוכחות. הוא לא משדר משהו זול או פשוט, אבל גם לא משהו יוקרתי במיוחד, מכשיר ביניים טיפוסי, גם במראה החיצוני.

גב זכוכית, Nokia 7.1 (צילום: גד גניר)

מערך הצילום הכפול של נוקיה 7.1 (צילום: גד גניר)
המסך הנהדר של Nokia 7.1 (צילום: גד גניר)

מערך הצילום הכפול של נוקיה 7.1 לא כולל הפתעות מרעישות ביחס למה שניתן למצוא במכשירים בקטגוריה הזאת: זוג מצלמות, הראשית ברזולוציית 12 מגה פיקסל וצמצם f/1.8, והשנייה ברזולוציית 5 מגה פיקסל, צמצם f/2.4 וחיישן נפח לטובת צילומי פורטרט. כמו רוב המצלמים ברמתו, גם לנוקיה 7.1 אין ייצוב תמונה אופטי, מה שמחייב יד יציבה כסלע בצילומים בתנאי תאורה שאינם אידיאליים. באור יום תקבלו תמונות חדות, מפורטות מאוד ועם כווני צבע נאים. תאתגרו את המצלמה הזאת קצת יותר, ואחוז התמונות המוצלחות ירד משמעותית, אם כי לא באופן שונה משאר המכשירים ברמת המחיר שלו.

HMD גלובל ציידה את ה-7.1 בסוללה בקיבול של 3060mAh. הצלחתי לסחוט מהסוללה הזאת בממוצע כ-4.5 שעות מסך ביום, כלומר, יום שלם של שימוש סטנדרטי. בימים עמוסי פעילות נאלצתי לחפש מטען כבר בשעות אחה"צ המאוחרות. הרמקול היחיד של המכשיר מספק עוצמת שמע בסדר בסה"כ אבל הוא לא מחריש אזניים. קצת מוזר לראות שנוקיה השקיעה בכיול המסך, אך לא טרחה לצייד את המכשיר ברמקולים סטריאופוניים שישלימו את החוייה. למרבה השמחה, תוכלו לחבר אל המכשיר את האזניות הסטנדרטיות שלכם כי נוקיה לא השמיטה כאן את חיבור ה-3.5 מ"מ.

(+)
  • מסך איכותי מאוד
  • אנדרואיד נקי
  • לא יקר 

(-)
  • מצלמה ממוצעת בלבד
  • זמן סוללה ממוצע בלבד
  • נטפליקס דווקא לא מזהה את התמיכה של המכשיר ב -HDR

מבט מקרוב על שקע הטעינה, הסנטר, וגריל הרמקול של Nokia 7.1 (צילום: גד גניר)


כשהושק, עלה הנוקיה 7.1 כ-1599 ש"ח, מחיר לא זול לשלם עבור מכשיר ביניים שהיתרון הייחודי האמיתי שלו על פני מכשירי ביניים אחרים הוא מסך איכותי יותר. בינתיים, הספיק מחירו לצנוח לרמה של כ-940 ש"ח, מחיר אטרקטיבי בהרבה שהופך אותו לאופציה מאוד מעניינת למי שמחפש מכשיר זול ואיכותי, ועד כה יכול היה למצוא בטווחי המחירים האלו בעיקר מכשירים של שיאומי ומייזו. נכון, המצלמה ממוצעת וכך גם הסוללה, אבל מבחר המכשירים שמציעים אנדרואיד נקי ומעודכן, ומסך כה איכותי במחיר הזה, מצומצם מאוד.

14 תגובות

  1. עדיף כבר לרכוש בארץ נוקיה 8.1 במחיר של 1,250 שקל
    מעבד SD 710 סוללה 3.500 MAH בלוטוס 5.0 צילום וידיאו 4K שבב NFC יציאה USB-C רמקול חזק


    https://www.gsmarena.com/nokia_8_1_(nokia_x7)-9342.php#81

    השבמחק
    תשובות
    1. יש מצב. למי שהתקציב מאפשר. בכל אופן לא בדקתי אותו אז קשה לי להמליץ רק לפי המפרט הטכני.

      מחק
  2. עוד רגע מכריזים על נוקיה 7.2

    השבמחק
    תשובות
    1. אז מזל שלא התעכבתי עם זה אפילו יותר! :)

      מחק
  3. למען האמת, כתבה טובה - הוגנת.
    התרגלתי לקרוא כתבות שכותבן מיד מעיף את המכשיר לפח בצעקות שבר: למה הוא לא קורא את האצבע, מה המגרעת הזאת, מה זה ה636 הפרימיטיבי הזה, עדיין עם כניסה 3.5 העתיקה, וכן הלאה.
    אז הנה כתבה הוגנת! באמת, נהניתי.
    זה מזכיר לי שקטלת את בלקברי פריו, בזמנו, וללא הצדקה. עד היום אני ורעייתי משתמשים בו, והוא עושה את העבודה. למה אני מזכיר את זה? כי יש כאן שינו בהוגנות.
    תודה רבה על הכתבה.
    ישראל

    השבמחק
    תשובות
    1. אני בהלם שאתה עדיין משתמש במכשיר הזה. צריך לקחת בחשבון שכשבדקתי אותו הוא נמכר במחיר שערורייתי וסיפק חויית שימוש מזעזעת. בכל מקרה, ההתנסות שלך איתו ארוכה יותר ואני לא מוציא מכלל אפשרות שהוא גם קיבל כמה עדכוני גרסה ששיפרו את המצב. בכל אופן, שמח שאתה מרוצה :)

      מחק
  4. המכשיר מצויין. במשפחתי 4 מכשירים, וכולם עובדים ללא תקלה ,גמגום או בעייה. חווית השימוש כל כך נעימה, שקשה לתאר. וליתר הנושאים שהעלית (מחיר, חווית שימוש ) כבר כתבתי לך ב2017, ואני מעתיק לפה -
    אני מחזיק במכשיר הזה למעלה משנה. ואוכל להעיד - כל הבאגים למיניהם (מקלדת, חימום ושאר ירקות) כולם עודכנו ונעלמו כליל.
    אני חושב שזה אחד המכשירים הטובים בעולם, עם הערכת חסר עצומה.
    אני הייתי שמח אם גד היה מבצע כאן בדיקה חוזרת, כיוון שהמכשיר הזה מתמודד עם הענקים שבחבורה, וללא מאמץ.

    אני לא אומר שהיה פספוס שלך. בהתחלה המכשיר יצא קצת לא אפוי, אבל תוך פחות מחודשיים הכול תוקן. אז אני מציע לך להריץ כתבות בנוסח "בדיקה חוזרת, מה השתנה?", כי...לפעמים דברים משתפרים. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואני הייתי שמח אם גד היה מבצע בדיקה למכשיר Gamsung Galaxy S הראשון שיצא ב- 2010, אבל מה לעשות שאנחנו כבר באמצע 2019.
      אני חושב שהגיע הזמן שתתקדם, המכשירים החדשים שיש בשוק היום ידהימו אותך.

      מחק
    2. לאנונימי, זה כל כך ברור שאתה צודק, אליבא ד'חברות הטלפונים.
      אתה הוא הצרכן האידיאלי עבורם (לא אשתמש במילה שמתחילה ב"פ"): מחליף מכשיר כל שנה, או פחות, בגלל מכשירים חדשים שמדהימים אותך כל פעם, ולא מפסיק להתפעל.
      הגיע הזמן שתרענן את ידיעותיך בחשבון פשוט - היחס בין 2019 ל2010, אינו דומה ליחס שבין 2017 לאמצע 2019. פתח מחשבון באחד מן המכשירים החדשים המדהימים שברשותך.
      אם תרצה, אעביר אליך מאמר של ג'ון צ'אן, מנכ"ל בלאקברי, על "צרכנות איוולת", שדן בדיוק באותו נושא.

      מחק
    3. אני מסכימה לגמרי עם הכותב ישראל. יסלח לי גד גניר היקר, אבל הסקירות, בחלקן, מזכירות את כתבי הרכב, שמקבלים רכב לסקירת בזק ל72 שעות, ובסופן הם יודעים הכול על הרכב! ומוצאים דו"ח וקובעים מסמרות לחיוב או לשלילה בעניין הרכב (בקונסיומר ריפורט בודקים רכב במשך שנה, כן?). וידוע שגם הרבה דעות קדומות, טרנדים ועדריות משחקים תפקיד (ראה תגובת אנונימי).
      אני חוזרת מארה"ב, ושם הרבה סטודנטים מחזיקים PRIV כי הוא עבורם משרד, ספריה, ארכיון, וגם טלפון ומצלמה - הכול בחבילה אחת. כל חומר הלימודים שלי במכשיר הכבד הזה...
      בשולי הדברים, למה יש לי הרגשה ש"אנונימי" לא ראה מימיו מכשיר Blackberry Priv, ורק כתב כדי לנגח?

      מחק
    4. ענת וישראל, הדרישה שלכם נשמעת הגיונית, אבל בלתי ישימה לביצוע. ברור שמי שמחזיק במכשיר במשך שנה ידע להגיד עליו יותר ממי שבדק אותו במשך מספר שבועות. אישית, לא מעניין אותי לכתוב בלוג על סט אחד של מוצרים שמלווה אותי שנים, ואני בספק אם זה יעניין גולשים לקרוא על זה באותה מידה כמו מה שאני עושה כיום. ההשוואה של הבלוג הזה, שאני מפעיל בעצמי ולבדי בשעות הלילה, אחרי יום עבודה במשרה מלאה,לקונסימור ריפורט היא מחמיאה. עם זאת, אי אפשר להשוות: קונסיומר ריפורט הוא אתר למנויים משלמים, שמחזיק צוות שלם בשכר. עד שאגיע למצב שבו אני יכול להתחרות באופרציה כזאת או להתיימר להיות בר השוואה אליה, אני עושה כמיטב יכולתי לעשות את מה שאני יכול שזה אמנם מעט ביחס לבדיקה של מכשיר אחד במשך שנה, אבל זה לא מעט ביחס למוסד הביקורות בארץ ובחו"ל: אני בודק מכשירים לאורך תקופה של לא פחות מ-3 שבועות ולא נלחם על להיות הראשון שמפרסם ביקורת. במסגרת המגבלות של הפורמט, חשוב לי לתת לקונים הפוטנציאלים את התמונה המלאה והאובייקטיבית ביותר שניתן. אם בשלושת השבועות הראשונים לשימוש במכשיר חדש, אני נתקל בבעיות (כפי שהיה, מה לעשות, עם ה-PRIV), חשוב לי להצביע על כך. אם המכשיר קיבל שורת עדכונים כמה חודשים לאחר מכן ששינו את התמונה, אין לי הרבה מה לעשות בנידון. אני כן אשמח לשמוע בתגובות על התנסויות של אנשים אחרים במכשירים שאני בודק, ואם מישהו קיבל רושם שונה על מכשיר שבדקתי, זה מידע שחשוב שהגולשים האחרים באתר יחשפו אליו.

      מחק
  5. סקירה נהדרת,
    ודיון נפלא.
    מעניין נורא לשמוע את כל הצדדים.
    בלוג נהדר.
    שא ברכה,
    אביב

    השבמחק
  6. לגד, אכן, הנסיבות והמגבלות מובנות.
    זה רק מלמד אותנו שהכלל העתיק שאומר "הרושם הראשוני קובע" הוא אכן נכון. קובע, לטובה ולרעה.
    בעניין נוקיה, האם סביר להניח שתסקור את המכשיר המעניין האחרון (9.1 PureView)?
    כל טוב
    ישראל

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר