כזה ניסיתי: Dyson V11

השקתו של ה-V10 בשנה שעברה לוותה בהכרזה שאפתנית מצידה של דייסון: החברה הבריטית הודיעה כי היא מפסיקה את פיתוחם של שואבים סטנדרטיים ומתרכזת בשואבים אלחוטיים בהם היא רואה את עתיד קטגוריית שואבי האבק. ואכן, ה-V10 הגיע קרוב מאוד להגשמת היעד הזה. בנוסף ליתרונות הנוחות של שאיבה אלחוטית, מוצר הדגל של החברה לשנת 2018 הציע עוצמת שאיבה ואבזור שהפכו אותו למתאים לשאיבת שטיחים יותר מכל קודמיו, וכנראה גם משאר השואבים המקבילים בשוק. ועדיין, רכיב אחד בשואבים אלחוטיים מאפשר דווקא לשואבים קונבנציונלים להמשיך להאחז בחיים: הסוללה. בניגוד לשואבים המחוברים בכבל לשקע החשמל, שואבים אלחוטיים מסוגלים להמשיך לעבוד כ-45 דקות בממוצע עד שנזקקים לטעינה. דייסון, כמותג המזוהה עם הקטגוריה כולה ספגה את הביקורת החריפה ביותר בהיבט הזה, למרות שהסוללה של הדגמים החדשים שלה הציעה ביצועים טובים ביחס לשאר המתחרים. ה-V11, מוצר הדגל של החברה לשנת 2019 מביא איתו מספר עדכונים מתבקשים, רובם קשורים בצורה כזאת או אחרת למשך הזמן שתוכלו לשאוב איתו. זה לא אומר ש-V11 אכן מציג שיפור דרמטי מהבחינה הזאת, אבל הוא כנראה כן יפחית את תלונות המשתמשים. איך שני הדברים מסתדרים ביחד?
Dyson V11, עם מסך מאחור (צילום: גד גניר)



לאור העובדה שבין 2018 ל-2019 לא התבשרנו על גילויים מרעישים בכל הקשור לטכנולוגיות לייצור סוללות, מה שנותר לדייסון לעשות זה לייעל את האופן שבו השואב עובד עם סוללה בגודל דומה. לצורך כך שיפרה את המנוע הפועם בקרבו של השואב האלחוטי שלה. המנוע החדש שזכה לשם המפתיע "V11" ועיקר השיפור בו הוא בשינוי הלהבים כך שיאפשרו פעולה עוצמתית יותר (בדייסון טוענים שה-V11 מציג שיפור של כ-20 אחוז בעוצמת השאיבה, כ-185 Air Watt) וחסכונית יותר בחשמל. עוצמת שאיבה מעולם לא היתה בעיה בשואבים של דייסון, וגם ה-V11 מציע את כל עוצמת השאיבה שבית ממוצע צריך כדי לנקות רצפות שטיחים ופרקטים. באופן כללי, מצב Medium נותן למשתמשים את עוצמת השאיבה המספקת לניקוי יסודי של רצפות ומשטחים קשים. מצב ECO יתאים לניקוי יומיומי שטחי של רצפות וייתן לכם את משך השימוש הארוך ביותר על טעינה אחת, בעוד מצב Boost, החזק ביותר מיועד לניקוי עמוק של מזרנים וספות שספגו אבק במשך שנים.



המבנה של V11 נשאר כמעט זהה לזה של V10. בניגוד לדורות שקדמו ל-V10, המיכל כאן הוא בקו אחד עם המנוע, מה שמאפשר תנועת אויר ישירה עם איבוד מינימלי של עוצמה. השואב עצמו נוח לאחיזה ופיזור המשקל בין חלקיו בוצע בצורה חכמה כך שמשקלו של V11 לא מעיק על היד גם בפעולת שאיבה ממושכת יחסית. הדק השאיבה נשאר כשהיה, מה שאומר שצריך להשאירו לחוץ במשך כל פעולת השאיבה. זה אמנם חסכוני יותר בחשמל אבל זה גם מעייף את האצבע בשאיבות ממושכות. גם גודל המיכל נשאר זהה, מיכל גדול בנפח 0.76 ליטר שתהליך הריקון שלו הוא הנוח והנקי ביותר בשוק: ידית בתחתית המיכל מושכת את חלקו קדימה, מה שחולץ את הלכלוך ממבנה המסנן המרכזי, בלי צורך בשימוש באצבעות ובלי צורך להתלכלך.

Dyson V11 (צילום: גד גניר)

Dyson V11, מנגנון ריקון האבק מהמיכל הנוח והנקי ביותר (צילום: גד גניר)


מה כן השתנה? חלקו האחורי של השואב, שמאכלס כעת מסך עגול וצבעוני, ולחצן למעבר בין עוצמות השאיבה. כמבקר חפיצים, הכי קל מבחינתי להתייחס בביטול לצורך במסך צבעוני בשואב אבק, אבל השימוש ב-V11 במשך מספר שבועות דווקא שכנע אותי שלא מדובר בגימיק. מה עושה המסך הזה? מציג את רמת השאיבה הנוכחית ומונה את הזמן (בדקות ושניות) שנותר עד לסיום הסוללה. נשמע לכם אנאלי? תתפלאו, זה שימושי להפליא, במיוחד כשצריך לשאוב בית שלם. זה לא שבשואבים אחרים לא ניתן היה לדעת מה מצב הסוללה, אבל כשמקבלים מידע ברזולוציה כזאת, הרבה יותר קל לתכנן מראש ולהמנע ממצב שבו הסוללה מתרוקנת לפני שסיימתם לשאוב. נכון, הרבה יותר נחמד להפעיל את השואב בעוצמה המירבית ולדעת שאף גרגר אבק לא נשאר על הרצפה, אבל בינינו, בניקוי רצפות אין לעוצמה המירבית בדר"כ משמעות וניתן בהחלט להסתפק בעוצמות הנמוכות יותר. כשהשואב מציג לך את ה"עלות" המדוייקת של השימוש בעוצמה הזאת, הוא מעודד אותך לעבור להשתמש בעוצמה האופטימלית לשטח אותו אתה שואב. לא מדובר במונה ליניארי. מד הסוללה מתעדכן בכל רגע נתון בהתאם לעוצמת השאיבה ומציג מידע מדויק של כמה זמן באמת נותר לכם לשאוב. זה לא מסתכם בזה: הפילטר סתום, או שלא הברגתם אותו עד הסוף? המסך יציג לכם התראה בכתב שתלווה באנימציה שתסביר מה עליכם לעשות.







היחידה שהגיעה אליי לבדיקה היא ברמת האבזור הגבוהה ביותר, רמת Absolute הכוללת שלוש מברשות ממונעות: מברשת ה-Fluffy בעלת רולר רך המיועדת למשטחים קשים כמו רצפות ופרקטים, מברשת High Torque המיועדת לשטיחים, ומברשת ממונעת קטנה המיועדת לניקוי ספות ומושבים ברכב. למה בכלל צריך מברשת Fluffy ומברשת נפרדת לשטיחים? ובכן, לא צריך, אבל זה עושה את החיים נוחים יותר: מברשת ה-Fluffy בנויה כדי להתמודד טוב יותר עם פירורים גדולים וחויית השימוש בה על רצפות נוחה יותר וחלקה יותר מהשימוש ב-High Torque. ה-High Torque כוללת חיישנים המזהים את גובה וצפיפות השטיח. כשמחברים אותה לשואב, מצב Medium הופך למצב אוטומטי ונותן לשואב להחליט בעצמו מהי עוצמת השאיבה האידיאלית לניקוי אופטימלי וחסכוני בחשמל. זה משהו שלא היה קיים בשואבים קודמים של דייסון וניתן לראות את המנגנון בפעולה כאשר עוברים עם השואב מהרצפה אל השטיח, ובתוך שניות בודדות מנוע השואב מופעל בעוצמה חזקה יותר, והערכת הזמן שנותר לפעולת השואב על המסך משתנה בהתאם. סיימתם עם השטיח וחזרתם אל הרצפה? הערכת הזמנים תתעדכן שוב.

ראש ה-High Torque (צילום: גד גניר)


מלבד שלושת המברשות הממונעות, ערכת ה-Absolute כוללת גם מברשת קטנה למשטחים עדינים, אביזר לפינות, מברשת דו שימושית, ומברשת נוספת ללכלוך עיקש. אחת הסוגיות המרגיזות בשואבים מהסוג הזה היא איפה מאחסנים את כל סט המברשות המפואר הזה. תחנת העגינה של ה-V11 כוללת כרגיל מקום לשני אביזרים בלבד, אבל ב-V11 נוסף פטנט קטן וגאוני, מעין קליפס קטן שמאפשר לתלות שני אביזרים נוספים על מוט השאיבה. זה נשמע מתבקש ופשוט, אבל זה משהו שלא היה קודם והופך את החיים לנוחים יותר.

למרות כל השיפורים, ולמרות שמימדי הסוללה גדלו קצת, משך זמן השימוש בשואב בין טעינה לטעינה גדל בצורה מינורית בלבד: אם ב-V10 משך זמן השימוש המוצהר בעוצמת השאיבה החלשה עמד על 60 דקות, בשימוש במברשת לא ממונעת, אז כעת ב-V11 מקבלים את אותן 60 דקות עם מברשת ממונעת. השיפור המהותי יותר הוא במצב Medium, שכעת מאפשר לכם שאיבה במשך כ-45 דקות (במקום כחצי שעה ב-V10), ומצב Boost נותר עדיין לשימוש במצבים חריגים בהם נדרשת העוצמה החזקה ביותר, אבל ירוקן את הסוללה בתוך כ-12 דקות בלבד (לעומת כ-8 דקות בדגם הקודם). נשמע לכם מעט? תתפלאו לשמוע שביחס לקטגוריה, המספרים האלו הם  דווקא בין הגבוהים ביותר שיש. טעינה מלאה של הסוללה נמשכת כ-4 שעות. אין לכם ארבע שעות להמתין? ובכן, אם לא זרקתם את השואב הישן עם הכבל, הוא יישמח לסגור לכם את הפינה. כרגיל בדייסון, אין כאן אפשרות לשלוף את הסוללה, להחליפה באחרת ולהמשיך לשאוב. ומה עושים כשהסוללה כבר לא סוחבת? אם רכשתם דרך היבואן הרשמי אתם מכוסים באחריות לפחות לשנתיים הראשונות. לאחר מכן החלפת הסוללה כבר תהיה כרוכה בתשלום.

(+)
  • מסך שימושי שמציג את זמן השימוש הנותר בדקות ובשניות
  • עוצמת שאיבה חזקה
  • נוח לאחיזה ולשימוש

(-)
  • הדק השואב צריך להשאר לחוץ במשך כל פעולת השאיבה
  • סוללה קבועה שניתן להחליף רק במעבדה
  • יקר

דייסונים מעולם לא התהדרו במחיר זול במיוחד, וה-V11 הוא לא השואב שיתחיל את הטרנד הזה: ברמת האבזור Absolute, מחירו אצל היבואן הרשמי ב.נ.ז.כ. עומד על כ-3090 ש"ח. ברמת האבזור Torque שאינה כוללת את מברשת ה-Fluffy המחיר עומד על כ-2690 ש"ח. אם ציפיתם לבשורה מרעישה בגזרת הסוללה, צר לי לאכזב אתכם, ה-V11 אמנם ייתן לכם עוד כמה דקות שימוש, אבל הוא לא מביא איתו מהפכה גדולה. מצד שני, המסך הוא בהחלט לא גימיק ומאפשר לעשות שימוש חכם יותר בשואב, ולנצל טוב יותר את מה שיש לסוללה להציע.

4 תגובות

  1. הגיוני סה"כ בשואב אבק שעולה בסביבות ה-3000 ש"ח

    השבמחק
  2. הגיוני ביותר, ובל נשכח פיתרון שמופיע עוד יותר למטה עם קלקר בצורת V.
    עוד סקירה נהדרת.
    רוב תודות,
    אביב

    השבמחק
  3. כתבה שקרית..חבל על הכסף ..שירות גרוע ביותר ..משאירים הודעות להנהלה ולא חוזרים .מנסים לעבוד על אנשים שהשואב תקין וזה שקר. לי יש v8 שרכשתי לפני שנה ומהיום הראשון שהפעלתי אותו הבטריה שווקה(*לא עבדה)קובעים איתם לשירות ולא מגיעים.החליפו בטריה לאחר שפניתי לחנות שרכשתי את השואב. אח"כ התברר שלשואב אין עוצמה בכלל וכל הזמן משקרים לי .היה במעבדה שלהם ואמרו שהיו חוטים משוחררים וכל מיני טענות ומנסים לשכנע אותי שהשואב תקין. בדקתי מול מכשירים אחרים בדגם שלי ועוצמת השאיבה יותר חזקה משלי. בטוח שקיבלתי שואב לא תקין מתחילה והשירות מתנער ממני ומשך כשלושה חודשים שאני משאירה הודעה לבחורה בשם פטריסיה והיא טוענת שהשאירה הודעה למנהל והיא אחראית יותר. עד היום לא חזרו אלי. אני מזהירה אנשים שחבל לכם על הכסף. עדיף לרכוש את החשמלי שלהם. האלחוטי שלהם על הפנים.
    מחכה עדיין שהתקשרו

    השבמחק
  4. אף פעם לא הבנתי למה הם לא פשוט מתכננים את השואב בצורה שתאפשר החלפת סוללות בקלות. ככה סוללה אחת עובדת והשנייה במטען, כמו במקדחות. עד כדי כך פשוט, גם אם ייקר את המוצר

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר