כזה יש לי: Asus X509JA-EJ022T

ידיעה שהתפרסמה לפני שלושה שבועות ב-PC Magazine מצביעה על קפיצה חדה במכירות מחשבים ניידים בעולם ברבעון הראשון של השנה, כך לפי דיווחים של מכוני המחקר IDC ו-Canalys. המציאות החדשה שכפה נגיף הקורונה על שגרת החיים, הביא לכך שאנשים התנפלו על אתרי הקניות ורכשו מחשבים חדשים לטובת עבודה ולימודים מהבית. גם משפחת גניר נכנסה לסטטיסטיקה הזאת, ולפני כחודש, בעודי ממתין במשך דקות ארוכות שמחשב הבית יואיל בטובו לסיים להתעורר ממצב שינה, הודעתי לאשתי שאין ברירה ושעלינו לרכוש לשימושה ולשימוש הבנות מחשב חדש. המחשב שנקנה בסופו של דבר הוא X509JA-EJ022T של אסוס, מחשב שהיצרנית עצמה מגדירה אותו כמחשב Entry Level, נטול שם סדרה נוצץ, משעמם, לא יקר, לא סקסי, ושונה מאוד מרוב המחשבים שאני בודק במסגרת הבלוג.


Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)


מחשב הבית זה מונח חמקמק, כמעט כמו כל סגמנט של מחשבים. בסופו של דבר רכישת מחשב זו פונקציה של תקציב אל מול חומרה. השאלה מה מחשב בית אמור לעשות, ומה החומרה שתאפשר לו לעשות זאת? ובכן, התשובה לשאלה הראשונה פשוטה: לעבוד. מחשב בית בבית משפחת גניר הוא מחשב שצריך להריץ אופיס כראוי, לדעת להתמודד עם כרום, ולהתעורר במהירות ממצב שינה. לא אתגר גדול מדי. לאחר שהוגדר מראש תקציב של 2500 ש"ח להגעה ליעד הזה, יצאתי לשופינג באתרי חנויות המחשבים. המחשב שנבחר הוא בעל מעבר Core i3 מהדור העשירי. אמנם מדובר במעבדים הבסיסיים ביותר במשפחת מעבדי ה-Core I של אינטל, אבל מדובר בדגם עדכני יחסית שלו, i3-1005G1, המתאפיין בביצועים טובים וצריכת חשמל נמוכה. על מה לא הסכמתי להתפשר? על שני צווארי בקבוק קבועים: סוג האחסון וזכרון RAM. לגבי הראשון - ההבדל בין מחשב עם אחסון SSD ומחשב עם דיסק קשיח רגיל בכל הקשור לביצועים, הוא דרמטי, בעיקר בשלב העלייה הראשונית אחרי הדלקה או יציאה ממצב שינה. בלי קשר למעבד, מחשב עם כונן SSD יעלה הרבה הרבה יותר מהר ממחשב עם כונן קשיח רגיל. הנפח במחשב שקניתי עומד על 256 גיגה. זכרון ה-RAM חשוב בשלבים שלאחר מכן, בעבודה עצמה. זכרון RAM בנפח גדול מאפשר ריבוי משימות חלק יחסית, עם מעבר מהיר בין תוכנות פתוחות, ולהתמודד בקלות עם תוכנות שזוללות זכרון מטבען, כמו דפדפן כרום. לפיכך, בחרתי במחשב עם זכרון RAM בנפח 8 גיגה. השילוב הזה של מעבד בסיסי יחסית, אבל זכרון RAM ואחסון SSD מתורגם בפועל למחשב שאכן עולה ומגיב בזריזות, וכיף לעבוד עליו ולבצע בו את הפעולות הבסיסיות שלשמן הוא נועד.



X509JA-EJ022T שקט באופן מפתיע, ומתחמם משמעותית לעיתים נדירות. אין כאן פתרונות קירור יצירתיים במיוחד: פתח האוורור יושב בצד שמאל וכמעט שלא מורגשת יציאת אוויר ממנו. אני בספק אם אסוס שילבה במחשב הזה טכנולוגיות קירור מתקדמות, ואני מניח שהשימוש במעבד בסיסי יחסית שלא מאפשר ממילא הרצה של תוכנות כבדות במיוחד או משחקים מורכבים, מאפשר לו לשמור על טמפרטורות נמוכות. ועדיין, כבר יצא לי לראות מחשבים המתהדרים במפרט מתקדם הרבה יותר, שנוטים להתחמם ולהרעיש אל מול אותם האתגרים שהצבתי בפני X509JA-EJ022T. 

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)


אחד המוקשים המוכרים במפרט של מחשב נייד, במיוחד כשמדובר במחשבים זולים יחסית, הוא בסעיף המסך. מדובר לרוב במוקש חלש יחסית שאפשר לחיות עם הנזק שיגרם לכם ממנו, אבל אלו יהיו חיים מבאסים. הסיפור הוא כזה: מסכי מחשב מתחלקים לשני סוגים, בהתבסס על סוג הפאנל שלהם: פאנל IPS ופאנל TN. פאנל TN הוא לעיתים בעל מהירות רענון גבוהה יותר, בעוד פאנלים בטכנולוגיית IPS מצטיינים יותר בזויות צפייה. למעשה בהיבט של זויות צפייה, אין כאן באמת תחרות. פאנלים מסוג TN הם איומים בכל הקשור לזויות צפייה. כל הטיה למעלה או למטה של הראש בזמן העבודה על המחשב תגרום לשינוי משמעותי בגוונים על המסך. חילופי הגוונים האלו מחייבים אתכם לכוון בצורה מאוד מדוייקת את זוית המסך כשאתם צופים בסרט או מנסים לערוך תמונות, כדי לקבל תמונה שאינה בהירה מדי או לחילופין, אינה כהה מדי. חנויות המחשבים והיבואנים לא מנסות להקל על מי שרוצה להמנע ממסכים כאלו. למעשה, למרות שסוג הפאנל הוא נתון שמשפיע משמעותית על חויית השימוש במחשב, כמעט ולא טורחים לציין אותו, ואם כבר מציינים את סוג הפאנל, זה רק במצבים בהם מדובר בפאנל IPS האטרקטיבי יותר. מה עושים? או שקונים רק מחשב שמצויין מפורשות לגביו שיש לו פאנל מסך מהסוג הזה, או שלוקחים סיכון והולכים על מחשב שאין לגביו את המידע הזה תוך כדי ידיעה ברורה שכנראה תקבלו מחשב עם פאנל TN. 

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)


את כל הפסקה הקודמת, למרות השימוש בטון הנחרץ, קחו בפרופורציות. ייתכן שכבר כיום אתם חיים בשלום עם מסך עם פאנל TN וזה לא מפריע לכם כמו שזה מפריע לי. כפי שציינתי בהתחלה, המסך כאן שמיש בהחלט, אבל פשוט פחות כיף לעבוד עליו כשכל שינוי בהטיית הראש משנה את הגוונים שאתם רואים. פרט לעניין הפאנל והגוונים, המסך מצוין: חד (רזולויית Full HD), מואר היטב ובעל ציפי מט שמונע השתקפויות.

בראש המסך מצלמת רשת, שהפכה לעסוקה במיוחד בשבועות האחרונים. מדובר במצלמה אופיינית למה שניתן למצוא במחשבים ברמת המחיר הזאת, וזה לא הרבה: רזולוציית הוידאו המירבית כאן היא 480p, מה שאומר שהתמונה לא מאוד חדה, ובתאורת שאינה תאורת אור יום, תקבלו המון מריחות וגווני צבע די אנמיים. אם אתם בונים על ביצוע שיחות זום עם המחשב הזה, כדאי מאוד לשקול רכישה של מצלמת רשת חיצונית.

גודל המסך עומד על 15.6 אינטש, הגודל המיינסטרימי בשוק. המחשבים המגיעים בגודל הזה בדר"כ עולים פחות ממחשבים מקבילים, בעלי מפרט זהה עם מסך קטן יותר. מחשבים מהסוג הזה אינם קומפקטיים במיוחד, אבל אסוס עשתה כאן עבודה לא רעה בצמצום הממדים הכלליים של X509JA-EJ022T. מסגרות המסך צרות יחסית, וגם אם המחשב הזה לא דקיק בצורה יוצאת דופן, הוא גם לא עבה במיוחד. כיאה למחשב ברמת המחיר שלו, X509JA-EJ022T הוא פלסטיקי מכל כיוון. גם כאן, במסגרת מגבלות התקציב אסוס עשתה עבודה לא רעה, אבל לא אחידה ברמתה. השלדה של המחשב עשויה מתכת, אך הציפוי החיצוני עשוי פלסטיק בגימור חלק שבזויות מסוימות, עם קצת דמיון ושכנוע עצמי עשוי להראות בטעות מתכתי. מצד שני, הפלסטיק ממנו עשויים המקשים נראה ומשדר תחושה זולה.

המקלדת עצמה היא מקלדת מלאה, כולל מקשי ספרות בצד ימין. למקשים פינות מעוגלות והמראה הכללי שלהם נאה. באופן כללי זו מקלדת לא רעה שמסודרת בצורה טובה, בלי אתגרים ובלי מיקומים אקזוטיים למקשים שעשויים להפריע בעבודה השוטפת. איפה היא פחות מצטיינת? המקשים מעט קשים ומעט רועשים, אבל לא באופן שמפריע ממש לשימוש במחשב. משטח העכבר של X509JA-EJ022T גדול ומרווח, אך כמו המקלדת, הלחצנים שלו רועשים.

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)
Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)

Asus X509JA-EJ022T (צילום: גד גניר)


סט החיבורים של X509JA-EJ022T נאה. הוא כולל שלושה חיבורי USB סטנדרטיים, חיבור USB Type C (שאינו משמש למרבה הצער לטעינת המחשב), קורא כרטיסי MicroSD וחיבור HDMI. הסוללה של המחשב היא בעלת שני תאים והיא מספיקה לקצת יותר מ-4 שעות עבודה בממוצע, שזה סביר למחשבים עם מסך בגודל כזה, ונסבל בהחלט אם אני יודע שהמחשב הזה יבלה את רוב זמנו בתוך הבית. במקרה שכן תצטרכו להוציא את מחשב הבית מהבית, המטען שלו קומקפטי וחמוד להפליא, ולא יפריע לכם יותר מדי בתיק. אסוס הטביעה את לוגו ה-SonicMaster שלה (שם כולל לטכנולוגיות האודיו שאסוס משלבת במחשבים שלה) בפלסטיקה של המחשב מתחת למקשי המקלדת וציפיתי למצוא כאן שמע יוצא דופן באיכותו. זה לא קרה: השמע לא גרוע בצורה יוצאת דופן, אבל גם גם לא הרשים במיוחד. העוצמה הכללית היתה חלשה יחסית וספק אם תצליחו לשמוע הרבה מהרמקולים שלו אם תשבו איתו בסביבה רועשת מחוץ לבית.

(+)
  • זריז, עולה במהירות
  • לא מתחמם או מרעיש
  • סט חיבורים נדיב


(-)
  • מסך חד, אך מוגבל מבחינת זויות צפייה
  • מצלמת רשת בסיסית ביותר
  • מקשי המקלדת ולחצני משטח העכבר רועשים

X509JA-EJ022T עלה כ-2499 ש"ח, מחיר שקשה למצוא בו הרבה אלטרנטיבות שכוללות גם אחסון SSD, גם מעבד i3 מהדור האחרון, וגם זכרון RAM בנפח של 8 גיגה, תנאי הסף שהגדרתי מלכתחילה. מצד שני, המחשב הזה, כצפוי,  לא מפנק בשום היבט אחר: המסך שלו מרגיז, מצלמת הרשת שלו בסיסית, הרמקולים לא מרשימים באופן מיוחד, הסוללה לכל היותר סבירה והמקלדת ומשטח העכבר רועשים. ולמרות הכל, את המטרה העיקרית שלו הוא מבצע: הוא עובד, ועובד יפה: הוא עולה במהירות, הוא זריז ומתמודד עם כל משימה יומיומית בלי בעיה ולא מתחמם יותר מדי או מרעיש תוך כדי. 

6 תגובות

  1. רעיון טוב, לתת ביקורת על מחשב בסיסי כזה. אם כי, אני הייתי מרחיב את מסגרת התקציב כדי לקבל משהו קצת יותר עמיד. בעיקר לבית משפחה.. ומספר משתמשים.

    השבמחק
  2. בדיוק תפשת אותי בשלבי חיפוש לנייד לחמתי. לHP יש דגם כמעט זהה אבל עם מסך IPS ושלוש שנות אחריות ב2,620 ש"ח. נראה לי שווה את ההפרש. (באופן כללי אסוס תמיד חייבים לבאס עם המסך)

    השבמחק
    תשובות
    1. פאנל המסך זה ההבדל היחיד? אם כן, ואם אתה ביחסים טובים עם חמתך, לגמרי הייתי ממליץ ללכת על זה

      מחק
    2. :)
      ההבדל היחיד הוא בדגם המעבד i3-10110u , להבנתי הוא מעט פחות חזק. אבל לאישה בת 83 שגולשת באינטרנט ואומרת שלום לנכדים בזום, אני משער שזה הבדל זניח.

      מחק
  3. היי,
    באותו מחיר עם מעבד i5, ו 512ssd
    https://ksp.co.il/mob/item/95415

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר