כזה ניסיתי: Apple iPhone 12 Pro

בראשית היה אייפון. הסמארטפון הראשון של אפל, עם שני נפחי אחסון אמנם, אבל בסופו של דבר דגם אחד לכולם, בניגוד מוחלט לקטלוג הענף של יצרניות סלולר אחרות שמנסות לקלוע למגוון טעמים ותקציבים. מבחינה שיווקית, בדיעבד, זה היה צעד חכם לבניית המותג: אפל היא לא יצרנית סמארטפונים, היא מייצרת את ה-iPhone בה"א הידיעה. סמארטפון יחיד במינו שאם רוצים להפוך אותו למוצר נחשק, אין מקום להסחות דעת, גם לא של אפל עצמה. שש שנים דגלה אפל בפילוסופיה הזאת עד שהחלה להתנסות באסטרטגיות חדשות: ב-2013 חשפה לצד הדגם העיקרי שלה ה-5S גם דגם מוזל בשם 5C, שנה לאחר מכן הציגה מכשיר בגודל סטנדרטי וגרסה מוגדלת (iPhone 6 ו-iPhone 6 Max). מאז, כל שנה היא עורכת שינויים סמנטיים בתמהיל הדגמים החדשים שהיא משיקה, והשנה התמהיל הזה כלל לא פחות מחמישה מכשירים שונים: באפריל השיקה את iPhone SE 2020, ולפני כשלושה שבועות את משפחת ה-iPhone 12: דגם הבסיס (iPhone 12), דגם מוקטן (iPhone 12 Mini), דגם מתקדם יותר (ה-iPhone 12 Pro) וגרסה מוגדלת שלו (iPhone 12 Pro Max).


iPhone 12 Pro (צילום: גד גניר)



אליי הגיע ה-iPhone 12 Pro באדיבותה של המפיצה הרשמית בישראל iStore. כמו שאר המכשירים החדשים של אפל, הוא נראה כמו הומאז' לאייפון 5, המכשיר האחרון שסטיב ג'ובס היה מעורב בעיצובו: מלבן אחיד עם שוליים מחודדים ופינות מעוגלות. זה לא הדבר הכי נעים לאחיזה אבל נוטף סטייל שאף מסך עם שוליים קמורים של מכשיר דגל אנדרואידי  לא יצליחו לשחזר. דגמי ה-Pro מתהדרים בגימור קצת יותר יוקרתי: גב המכשיר נראה כאילו הוא מכוסה זכוכית אטומה, גימור ייחודי שנראה מעולה וחשוב מכך לא מתמלא בטביעות אצבעות. מעבר לכך, מסגרת המכשיר עשויה בדגמי ה-Pro מפלדת אל חלד, בשונה מ-iPhone 12, שבו המסגרת עשויה אלומיניום. 200 דולר מבדילים בין ה-iPhone 12 ל-iPhone 12 Pro בחו"ל, ולאפל היה חשוב לתת למי שקנה את הדגם היקר יותר את התחושה שקל להבחין בכך. זכוכית המסך זהה בכל הדגמים. מדובר בזכוכית מסוג חדש - זכוכית קרמית שלטענת אפל עמידה פי 4 יותר מזכוכיות מסך של מכשירים אחרים. מודה - לא התאפשר לי להעמיד במבחן את הטענה הזאת, אבל מבחני ריסוק שעלו לרשת בימים האחרונים מראים שהמכשיר אולי אינו עמיד בכל נפילה מכל גובה (יש הבדל מהותי בין העמידות של גב המכשיר לחזית שלו), אבל בהחלט מציג שיפור לעומת דורות קודמים.



המסך של אייפון 12 פרו הוא בגודל של 6.1 אינטש, 0.3 אינטש יותר מה-iPhone 11 Pro של שנה שעברה, אך הודות לעיצוב החדש, המימדים הכלליים נשארו כמעט זהים. אפל קוראת למסך הזה Super Retina XDR OLED והכריזה שמדובר במסך הטוב ביותר בכל הקשור לדיוק גווני הצבע וטווח דינאמי. הוא תומך בהצגת תכנים שצולמו בפורמטים המתקדמים ביותר של HDR: תקן HLG, HDR10 ו-Dolby Vision. המסך הזה בהחלט משובח, מציג צבעים מרהיבים אבל אין בו שום הגזמה בצבעוניות ומתמודד מעולה עם אור יום. מה חסר? מנגנון החלקת מסך. אפשר כמובן לחיות בלי זה, אבל במחיר שבו iPhone 12 Pro נמכר, אפשר היה לצפות שתמצא הדרך לשלב בו פינוק שמכשירי ביניים שעולים שליש ממנו מציעים למשתמשיהם. בחלקו העליון של המסך עדיין נמצאת המגרעת האימתנית שמלווה את סדרת מכשירי האייפון מאז iPhone X. המגרעת מאכלסת בתוכה את מערך הצילום שמאפשר זיהוי פנים בצורה מאובטחת, והמנגנון הזה, FaceID מהיר מתמיד. הבעיה היחידה היא ש-iPhone 12 Pro נולד לעולם שמתמודד כבר כמעט שנה עם מגיפה סופר מדבקת שמחייבת אנשים להסתובב עם מסכה, או בשמה הפחות רשמי FaceID Killer. ניתן כמובן לפתוח את המכשיר,לאחר ש-FaceID נכשלת בזיהוי, באמצעות הקשת הקוד הסודי, אבל זה לא סוג החויה שהייתי מצפה לה במכשיר ברמת המחיר הזאת. שתבינו, אפל היתה זו שהפכה את כל עניין טביעות האצבע לסטנדרט בסמארטפונים, עד שלפני שנתיים, החליטה ביום בהיר אחד שהיא מוותרת על העניין בסמארטפונים שלה, לטובת מסכים גדולים שמתפרסים על כל חזית המכשיר ומנגנון זיהוי פנים. אני זוכר את ההסברים המלומדים של אפליסטים על כך שאם מנגנון זיהוי אחד עובד נהדר, אין צורך במנגנונים חלופיים, אך ההסבר הזה כאמור התקבל על הדעת כשאנשים הסתובבו עם פנים חשופות. נכון להיום, בהנחה שאינכם משתמשים בכפפות גומי, כמעט כל מכשיר אנדרואיד בשוק נפתח יותר בקלות ובמהירות מהדגם המתקדם ביותר של האייפון. 


iPhone 12 Pro - ספריית האפליקציות (צילום: גד גניר)

iPhone 12 Pro. המגרעת עדיין כאן (צילום: גד גניר)



בצד ימין של המכשיר, מתחת לכפתור ההדלקה ישנו פס שחור מסתורי, מעין חלון קטן במסגרת. הפס הזה הוא למעשה חלק ממערך האנטנות של המכשיר, וספציפית מדובר באנטנת דור 5, אחד החידושים המשמעותיים שמביאה איתה משפחת מכשירי האייפון החדשים. עד לא מזמן, כל ביקורת בבלוג הזה שעסקה כמשיר דור חמישי, כללה אזהרה שהרשתות הללו עדיין לא הופעלו בישראל. לפני כחודש הפעילו פרטנר, פלאפון והוט מובייל את רשתות הדור חמש שלהן ונכנסנו לעידן חדש שבו מכשירים תומכים אכן יכולים להתחבר לרשתות כאלו. כחלק מהמחויבות למקצוע החלטתי להכניס את היד עמוק יותר לארנק ולעבור לחבילת גלישה שכוללת תמיכה בדור 5 ברשת פלאפון. זה לא עזר לי במיוחד: ביליתי עם האייפון ולפניו עם מכשיר דור חמש אחר באיזור רעננה, נתניה רמת השרון ובפארק גני יהושע בתל אביב. לא היו לי אמנם בעיות קליטה של רשתות 4G, אבל לא זכיתי להיתקל אפילו בקו אחד של רשת 5G. אני מודע לכך שלא מדובר בבדיקת מעבדה, ואני מודע לכך שייתכן מאוד שאצל מפעילות אחרות או באיזורים אחרים התוצאות עשויות להיות שונות אבל חשוב לזכור שכרגע הרשתות הללו עודן בחיתוליהן וייקח עוד זמן רב עד שהשדרוג במהירות הגלישה יורגש. כל סדרת מכשירי ה-iPhone 12 מגיעה עם המעבד החדש A14 Bionic, מעבד ה-5 ננו-מטר הראשון בשוק, שכבר הוצג יחד עם מכשירי ה-iPad Air החדשים מספר שבועות לפני השקת האייפונים. מכשירי ה-Pro מגיעים עם זכרון RAM קצת מרווח יותר, של 6 גיגה, לעומת 4 בדגמים הרגילים. כמאמר הקלישאה החבוטה של אפל, ה-iPhone 12 Pro הוא אכן האייפון החזק ביותר שאפל ייצרה ו-iPhone 12 Pro מהיר להפליא. 


iPhone 12 Pro (צילום: גד גניר)

iPhone 12 Pro (צילום: גד גניר)

iPhone 12 Pro (צילום: גד גניר)



על החומרה הזאת רצה iOS14. מעבר לשינויים מתחת למכסה המנוע, אפליקציית תרגום חדשה ושיפורים לאפליקציית מפות, הגלגול החדש של מערכת ההפעלה כולל שני פריטי UI חדשניים ומהפכניים שמשתמשי אנדרואיד מכירים מאז 2012: ווידג'טים וספריית אפליקציות. לראשונה באייפון, ניתן למקם על מסך הבית, בין קיצורי הדרך לאפליקציות השונות, גישה מהירה למידע ולהפעלה של אפליקציות. הווידג'טים מגיעים במגוון צורות וגדלים וניתן לבחור היכן ישבו במסך הבית. כל הדבר הזה זהה כמעט לחלוטין לאיך שזה עובד במכשירי אנדרואיד במשך שנים, כשההבדל היחיד שראיתי הוא שישנם ווידג'טים מתחלפים שניתן "לדפדף" בתוכם וכך לקבל כמה ווידג'טים יחד שחולקים את אותו נדל"ן על מסך הבית. "ספריית האפליקציות" היא למעשה מסך בית נוסף שמרכז בתוכו את כל האפליקציות שלכם ומחלק אותן על פי שיקול דעתו לתיקיות שונות בהתאם לקטגוריה שאפל מסווגת בה כל אפליקציה ואפליקציה. מרגע שספריית האפליקציות קיימת, ניתן לוותר, אם אתם רוצים, על קיצורי דרך של אפליקציות ספציפיות בשאר מסכי הבית, ולאפשר גישה אליהן ממסך ספריית האפליקציות בלבד. חידוש נוסף, הפעם חידוש אמיתי לכל דבר, הוא היכולת להקיש על גב המכשיר, ולהגדיר בעצמכם מה הקשה כפולה או משמשת תעשה. בין הפעולות האפשריות: חזרה למסך הבית, הגברה או הנמכה של עוצמת השמע, פתיחת מרכז העדכונים, צילום מסך ועוד.


ווידג'טים על מסך הבית של אייפון

ספריית האפליקציות

מערך הצילום האחורי של iPhone 12 Pro (צילום: גד גניר)



כבר שנים שלא נהניתי ממצלמה של סמארטפון כמו שנהניתי מזו של iPhone 12 Pro. מערך הצילום הראשי כולל שלוש מצלמות 12 מגה פקסל: הראשית עם עדשת 26 מ"מ וצמצם רחב במיוחד f/1.6, השנייה היא עדשת טלפוטו 52 מ"מ (זום כפול 2) עם צמצם f/2.0 ומייצב תמונה אופטי, ושלישית עם עדשה סופר רחבה וצמצם f/2.4. בנוסף, מערך הצילום כולל גם חיישן LiDAR שמלבד סיוע בהתמקדות בצילומי לילה, מאפשר גם סריקה תלת ממדית של עצמים. המצלמה הזאת מצטיינת בהכל. צילומי לילה, צילומי יום, צילומי אובייקטים בתנועה, הכל היא עושה כמעט מושלם ומצליחה ב-99 אחוז מהמקרים בניסיון הראשון להפיק תמונה חדה, ברורה, עם טווח דינאמי רחב ופירוט מדהים. היא אפילו יודעת לצלם צילומי פורטרט בתאורה נמוכה, משהו שרוב המצלמות מתקשות איתו. הדבר היחיד שחסר לי כאן הוא זום רציני יותר: מעבר לכביש, בשוק האנדרואיד, היצרניות מתחרות זו בזו מי תציג זום גבוה יותר, ונראה שבשלב זה אפל פחות מתעניינת בהיבט הזה. 


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



לצלמי הוידאו שביניכם, מערך הצילום הראשי של מציע צילום ברזולוציה של עד 4K ב-60 פריימים לשניה, צילום ב-HDR בפורמט Dolby Vision והקלטת שמע סטריאופונית. מערך הצילום הקדמי הוא הטוב ביותר שאי פעם יצא לי לנסות, עם מצלמת 12 מגה פיקסל, עדשת 23 מ"מ וצמצם f/2.3 ולצידה חיישן תלת מימד שמעבר לפתיחת המכשיר, עוזר ליצירת תמונות פורטרט מרהיבות, מפורטות וחדות, עם טשטוש רקע מדויק ואמין.


הסוללה של iPhone 12 Pro מגיעה בקיבול צנוע יחסית, של 2815mAh, אבל מפיקה ממנו ביצועים נאים: הצלחתי לחסוט ממנה בממוצע קרוב לשש שעות מסך. זה לא הרבה, אבל זה לא רע בכלל. איך הטעינה של המכשיר? תלוי במטען שיש לכם בבית כי אפל, מטעמי איכות הסביבה (לפי הגרסה הרשמית של החברה) בחרה שלא לצרף לאריזות המכשירים שלה מעתה מטענים, אלא רק כבל עם חיבור USB Type C מצידו האחד, וחיבור Lightning  בצד שמתחבר לאייפון. הספק הטעינה המקסימלי עומד על 20W, מה שנותן לכם קרוב ל-50% טעינה בחצי שעה. בנוסף, ניתן לטעון את המכשיר ע"י מטען אלחוטי בתקן Qi בהספק של 15W. יחד עם ה-iPhone 12 Pro הוצגו גם מטען MagSafe, מטען שמתחבר בצורה מגנטית, (בדומה לשעוני Apple Watch) אל גב המכשיר. גם הם, למקרה שתהיתם אינם כלולים בתוך הקופסה הדקה של האייפון. לאייפון זוג רמקולים שמספקים שמע סטריאופוני באיכות ובעוצמה מצויינים ביחס לסמארטפון, וגם השמע ברמקול האפרכסת חזק ואיכותי מאוד.


(+)
  • מצלמות משובחות
  • מסך איכותי
  • עיצוב יוקרתי וייחודי

(-)
  • רשתות הדור חמש שבהן המכשיר תומך, לא באות לידי ביטוי
  • זיהוי הפנים נתקל בקשיים בשל שגרת הקורונה ואין קורא טביעות אצבעות כתחליף
  • זום אופטי כפול 2 בלבד

מחירו של iPhone 12 Pro בישראל צפוי לעמוד על כ-4500 ש"ח (לגרסה בעלת נפח האחסון הנמוך ביותר, 128 גיגה), דומה מאוד למחיר ההשקה של קודמו, ה-iPhone 11 Pro בשנה שעברה. מדובר במכשיר נהדר, ובסכום הזה היה חסר לו שלא יהיה. המצלמות שלו משובחות, הוא חזק ומהיר, הוא כנראה ישרוד נפילות טוב יותר מקודמיו והעיצוב שלו ייחודי ונאה. החסרונות שלו הם בעיקר דברים שיש לקוות שיסתדרו בעתיד: התמיכה שלו בדור חמש נכון לכתיבת שורות אלו לא באה לידי ביטוי רוב הזמן, ולגבי ה-FaceID? ובכן, או שאפל תעדכן את אלגוריתם הזיהוי כך שידע להתמודד עם פנים מכוסים במסיכות, או שתחזיק אצבעות שהחיסון לקורונה יגיע בקרוב.


המכשיר הושאל לביקורת באדיבות רשת iStore, מפיצה רשמית של מכשירי אפל בישראל

16 תגובות

  1. אם בכל מקרה כולם שמים כיסוי על המכשיר, מה זה משנה מאיזה לומר הוא עשוי ומה הגימור שלו?
    גם ככה לא רואים גוף המכשיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. לומר=חומר.
      חחח

      מחק
    2. שאלה טובה. קודם כל - אין לי נתונים על זה, אבל לא כולם שמים את המכשיר בתוך קייס, וגם אם כן, העובדה היא שיצרניות כן משקיעות בגימור החיצוני של המכשירים שלהם כי זה בסופו של דבר מוכר.

      מחק
  2. במינוסים של המכשיר איך אפשר שלא לציין את הגן הסגור של אפל? המכשירים שלהם לא מתממשקים כמעט עם שום מכשיר שהוא של של אפל.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני יוצא מנקודת הנחה שאחרי למעלה מעשר שנים של אייפונים, הקוראים מודעים לחסרון הזה בלי צורך שעתיים אותו בכל סקירת אייפון מחדש. זה לא אומר שאני לא מסכים איתך ובהחלט ההעדפה האישית שלי היא מכשירי אנדרואיד.

      מחק
  3. וכרגיל, לא נחפף או חלילה נפסח בתגובות על דיון האנדרואידים לעומת האפליסטים הנדוש, הלעוס והטחון בעוד...
    המערכת של אפל היא סגורה! הוא לא מתממשק לאוזניות החרא בלבן עלי-לא-אקספרס שרכשתי...
    די. תנוחו. שחררו אותנו מזה כבר.
    יודעים. מכירים.
    זה דיון שהיה נכון ל- 2013 (אייפון 5), מיצה את עצמו והיה אמור גם להיתקע שם.

    אחלה סקירה גד.
    בתור בעלים די טרי ולא משוחד של iPhone SE 20202 חדש למדי, נשמע שהמכשיר שסקרת כמעט נטול חסורונת...
    רשתות דור 5 - לא קשור אליו. קשור לפריסה של המפעילות.
    מסיכת קורונה - לא כשור אליו. כזה ייגמר, וזה ייגמר, הכל יחזור לקדמותו (אולי).
    זום אופטי - אפל פשוט לא מנסה לגשת ולכבוש ולהתעסק עם העניין הזה, ולדעתי זה גם מיותר... וכל אחד יודע מה הוא רוכש.

    כל הכבוד לחברה הזו שנותנת תמורה ענקית למחיר היקר מדי שהיא גובה על המכשירים שלה.
    ואחד היתרונות של iPhone על פני כל שאר האנדרואידים המתחלפים לעייפה - הוא יכול להחזיר בכיף 3-5 שנים מבלי להתבייש בעצמו.
    משהו שדי קשה לומר על כל שאר המכשירים הסינים שעושים טובה שמחזיקים שנה-שנתיים ואולי אולי שלוש (גם האייפון הוא סיני כאמור).

    השבמחק
    תשובות
    1. תמשיך לחיות בסרט ולציין כל חיסרון במכשירים של אפל כיתרון.

      מחק
    2. Dahuji
      איזה כיף לראות אותך פה!
      האם השם שלך באמת דודו?

      מחק
    3. שי, זה בסדר גמור להסכים שלא להסכים... כל אחד ומה שהוא מחפש בסמארטפון.
      אני לא חלק מקהילת חובבי האנדרואידים ולא חלק מקהילת מעריצי סטיב ג'ובס.
      אני בחור פשוט עם צרכים מינימליים (לא משחקים, בקושי אפליקציות, ומאוד סבלני למהירויות תגובוה וכו') ממכשיר החכמפון שלי שנהנה מהממשק של Apple ומהיתרונות היחסיים של המכשירים שלהם על פני כל השאר.
      למשל תמיכה, עמידות, שרידות ואיכות כללית.
      אין פה על מה להתווכח באמת.

      אנונימי, תודה על המחמאה חבר :-)
      ברשותך, השם שלי יישאר "חסוי".
      מידי פעם אני טורח לכתוב אותו, ברמת העיקרון מתכסה בגלימת האנונימיות/אווטאר המדומיינת שלי בחפץ רב.

      מחק
  4. תתחדש קודם כל :)
    כן. אייפון 12 פרו הוא מכשיר כמעט ללא חסרונות. מה שכן ציינתי כחסרונות הפריע לי ברמה האישית: לא בא לי, במכשיר של 4500 ש"ח, להוריד מסיכה, או לחילופין להקליד קוד בכל פעם שאני רוצה לשחרר אותו מנעילה. מבחינה הזאת, כרגע, אייפון SE יותר נוח מהמכשיר הזה. לזום אופטי גבוה התחלתי להתרגל בגלל שאני מתנסה כל הזמן במכשירים חדשים ומצאתי עצמי בצילומים מסוימים מתבאס שאין לי את היכולת להתקרב יותר. לגבי דור חמישי - ובכן, בסופו של דבר זה חסרון כי אתה משלם כאן על משהו גם במחיר המכשיר וגם למפעילה, ובסופו של דבר לא מקבל אותו.

    השבמחק
    תשובות
    1. במעיין צורה מוזרה של הסכמה נטולת הסכמה, אני מסכים עם הנקודות שהעלת.
      בשורה התחתונה, בצורה עובדתית - דור 5 כרגע בקושי רב + מסיכת קורונה שהורסת Face ID (אני כל כך שמח על זיהוי טביעת האצבע ב- SE החדש שלי, רק חבל שרוב יום העבודה אני עם כפפות) + אין זום אופטי = נכון לעכשיו בפועל.
      ולכן אתה צודק ואני טועה.
      תודה על הבלוג המצוין ועל הסקירות הנפלאות אחת אחת.
      פשוט כיף לקרוא אותך, ללמוד, להתעניין, להתעדכן וגם להביע ולחוות דיעה על שם ועל דא.

      מחק
  5. מי שיש לו face id מסתובב עם מסיכה ומי שיש לי חיישן טביעת אצבע מסתובב עם כפפות..
    שתעשו טרייד? חח
    גד היקר הסקירות ובחירת המוצרים שלך מעולות אחת אחת, תענוג. מגיעה לך מילה טובה על היחס המושקע לכל תגובה כאן. שאפו. (אנלא רומז תרגיש חופשי לא להגיב;))

    השבמחק
    תשובות
    1. אוקיי, עכשיו אני בלחץ, אני חייב לענות, מה לענות, אלוהים מה לעשות. וברצינות: תודה :)

      מחק
  6. תודה על הסיקור.

    אבל בשלב זה אייפון 12 לא תומך ב5G בישראל.

    עיין כאן
    https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3865514,00.html

    השבמחק
  7. חייב גם להחמיא לך על הסקירות גד
    בדיוק השבוע כתבתי לחבר שגד גניר הוא היחיד שאני סומך עליו כשזה מגיע לסקירה טכנולוגית

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר