כזאת ניסיתי: Logitech ERGO K860

בעוד בשוק העכברים התנסתה לוג'יטק במגוון תצורות ארגונומיות (בין השאר בעכברי Trackball ואפילו בעכבר אנכי אחד), במקלדות היא נשארה רוב הזמן שמרנית למדי. הניסיון היחיד שלה עד כה עם מקלדות ארגונומיות היה אי שם בשנת 2007 עם מקלדת בשם Wave שמקשיה כיאה לשם, הגיעו מסודרים בצורת גל. ה-ERGO K860 שהגיעה לישראל (ואליי) לפני מספר שבועות היא המקלדת הארגונומית הראשונה של לוג'יטק מאז ה-Wave והפעם מדובר במקלדת ארגונומית אמיתית.

Logitech ERGO K860 (צילום: גד גניר)



מה זה אומר מקלדת ארגונומית אמיתית? זה אומר להתרחק כמה שיותר מהמבנה של מקלדת סטנדרטית. מבנה ארגונומי טוב של מקלדת הוא מבנה שמחייב את המשתמש להשתמש בה בתנוחה שמצמצמת למינימום את הלחץ על מפרקי כפות הידיים. ב-ERGO K860, בניגוד לקודמתה מלפני למעלה מעשור, לא מדובר בגל מתון כי אם בפיצול אמיתי של שורת המקשים לשניים ויצירת זוית בין שני חלקי המקלדת. מי צריך את הזוית הזאת? מפרקי כפות הידיים שלכם: בעוד במקלדת סטנדרטית תצטרכו למתוח לצדדים את מפרקי כפות הידיים כדי להקליד בנוחות, הפיצול והזוית כאן מאפשרים להשאיר את מפרקי כף היד ישרים ביחס לשאר היד ולהוריד מהם לחץ.  מרכז הפיצול הזה הוא גם מרכזה של מעין "בטן" במרכז המקלדת, שנועדה גם היא למנוע מהשתמשים לסובב את מפרקי כפות הידיים שלהם בצורה לא טבעית. זו לא תצורה ייחודית ללוג'יטק, אבל זו הפעם הראשונה שהחברה מציגה מקלדת כזאת. מה שמשלים את העיצוב הזה זו הגבהה קדמית: הרגליות אינן ממוקמות בקצה האחורי כמו במקלדות קונבנציונליות, אלא בקצה הקדמי. הסידור הזה מייצר, כשהן פתוחות, זוית הגבהה הפוכה. בצורה הזאת אין צורך לכופף את פרקי היד כלפי מעלה ולא מופעל עליהם לחץ.


זו לא אהבה ממקש ראשון. אפילו לי, כמשתמש קבוע במקלדת ארגונומית אחרת , לקח יומיים שלושה להסתגל ל-K860 (אחרי המקלדת המכנית שבדקתי) לזוית של המקשים ושל הגבהת המקלדת. אם כל זה נשמע לכם אוונגרדי מדי, לפחות את ההגבהה ניתן לעשות בשלבים: הרגליות עצמן כפולות, באורכים שונים כדי ליצור שתי רמות שונות של הגבהה לבחירתכם. אני לא מקנא במי שמנסה לראשונה בחייו לעשות את המעבר הזה ממקלדת סטנדרטית, הייתי שם. ועדיין, כשמתרגלים, קשה לחזור לאחור. זה אמנם לא כיף ולא רועש כמו מקלדת מכאנית, אבל זה הרבה יותר בריא לידיים שלכם. הקלדות ממושכות הופכות פחות מעייפות, ובטווח הארוך המקלדת הזאת עשויה למנוע כאבים דלקות ובעיות מפרקים אחרות.


Logitech ERGO K860. הגבהה קדמית (צילום: גד גניר)

Logitech ERGO K860. "בטן" במרכז המקלדת (צילום: גד גניר)

Logitech ERGO K860. שתי רמות הגבהה (צילום: גד גניר)



ה-K860 מגיעה בצבע אפור כהה ובתצורת צ'יקלט. חוויית ההקלדה סטנדרטית בסה"כ. היא מרווחת למדי, עומק הלחיצה סביר, המקשים לא רכים ולא קשים מדי והמקלדת עצמה לא רועשת במיוחד. המקשים אינם מוארים, תכונה שחסרה כאן קצת בהתחשב במחירה של המקלדת. בדומה למקלדות ארגונומיות אחרות, היא תשתלט לכם על שטח גדול על השולחן בעיקר בגלל משענת הידיים הקדמית: היא תופסת בערך 40 אחוז משטח המקלדת כולה. הגימור שלה ספוגי, רך ונעים, וקשה לראות עליו לכלוכים. במבט ראשון נראה כאילו מדובר בשני חלקים נפרדים, אבל אם הופכים את המקלדת מגלים שהיא אינה ניתנת למעשה להפרדה, וזו בעיה: בגלל ההפרדה המלאכותית בין המשענת למקלדת עצמה, נוצר מרווח קטן בין שני החלקים שאליו מתנקזים אבק ולכלוכים. אם ניתן היה להפריד בין המקלדת למשענת, פעולת הניקוי היתה קלה בהרבה.


Logitech ERGO K860. מעבר מהיר בין מכשירים מחוברים (צילום: גד גניר)

Logitech ERGO K860. החריץ בין המקלדת למשענת (צילום: גד גניר)



המקלדת מתחברת ל-Options, תוכנת השליטה של לוג'יטק במוצריה. ניתן להגדיר בה האם מקשי ה-F אכן יתפקדו כברירת מחדל כמקשי F, או לחילופין כמקשי מדיה ושליטה על תאורת מסך, ווליום ועוד. ניתן גם להגדיר פעולה שונה עבור רוב המקשים בשורה העליונה וניתן להגדיר בצורה שונה פעולות של מקשים בהתאם לאפליקציה שבה אתם משתמשים. יש למקלדת הזאת אפילו כפתור נעילה שלחיצה עליו נועלת את המחשב, תוספת קטנה אבל שימושית. המקלדת פוליאמורית ומוכנה לנהל מערכת יחסים עם שלושה מכשירים נפרדים, כל אחד בתורו. המעבר בין מכשירים שהצמדתם למקלדת קליל ומתבצע באמצעות לחיצה על מקש במקלדת. היא גם מוכנה לנהל את מערכות היחסים האלו דרך קישורית בלוטות' או אם אתם מעדיפים דרך דונגל Unifying של לוג'יטק. באופן הזה ניתן לעבור בקלות בין שני מחשבים, טאבלט או טלפון. לגבי הקלדה עם K860 בטלפון או בטאבלט, קחו בחשבון שאין קיצורי מקלדת למעבר בין שפות, אז הסיפור הזה קצת מסורבל, אבל בעבודה מול שני מחשבים זה עובד נהדר גם בבלוטות' וגם באמצעות הדונגל.


ה-ERGO K860 ניזונה מזוג סוללות AAA, שלטענת לוג'יטק אמורות להספיק לכשנתיים של שימוש. מאחר שהמקלדת לא נמצאת אצלי פרק זמן שכזה, ומאחר שהחיווי היחיד על מצב הסוללה הוא נורת לד ירוקה כשהכל תקין או אדום מהבהב כשהגיע הזמן להחליף סוללה, אין לי אפשרות באמת להעריך נכון לכתיבת שורות אלו האם יש כאן אמת בפרסום אז תצטרכו לסמוך על לוג'יטק בעניין הזה.


(+)
  • מפחיתה את הלחץ על מפרקי כף היד
  • מעבר מהיר בין מכשירים מחוברים
  • אפשרויות התאמה האישית של המקשים

(-)
  • אין תאורה במקשים
  • החריץ בין המשענת למקלדת עצמה צובר לכלוך
  • יקרה

מחירה של ERGO K860 עומד על 589 ש"ח. יש מקלדות ארגונומיות זולות יותר, ויש גם מקלדות ארגונומיות אלחוטיות זולות יותר. היתרון של ERGO K860 הוא בכך שהיא מביאה את התכונות המתקדמות של לוג'יטק וסדרת מוצרי ה-ERGO שלה אל הקטגוריה הזאת: המעבר המהיר בין מכשירים ואפשרויות ההגדרה הנרחבות. אם החלטתם לקנות כזאת, קחו בחשבון שזו לא רק הוצאה כספית גדולה, זו גם השקעה של זמן להתרגל למקלדת מסוג כזה, אבל לדעתי זה שווה את זה.

2 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר