כזה ניסיתי: Oppo A93

שלושת המקומות הראשונים בטבלת מכירות הסמארטפונים העולמית לא יפתיעו אף אחד: סמסונג ראשונה כבר שנים, אפל שנייה ושיאומי שלישית. המשך הרשימה קצת יותר מרענן: המקום הרביעי נכבש ברבעון הראשון של 2021 ע"י יצרנית פחות מוכרת לצרכן הישראלי, Oppo, מותג סמארטפונים סיני אמנם, אך ותיק וכזה שזוכה להערכה רבה. אם השם נשמע לכם בכל זאת נשמע לכם מוכר, זה כנראה בגלל בני המשפחה שלו: המותג הזה יחד עם OnePlus, Realme ו-Vivo (מותג שלא נמכר רשמית בישראל) הם בבעלות תאגיד BBK הסיני שנכון לכתיבת שורות אלו חולש באמצעותם על כרבע משוק הסלולר העולמי, יותר אפילו מנתח השוק של סמסונג.

Oppo A93 (צילום: גד גניר)



לרונלייט, היבואנית הרשמית של המותג לישראל חשוב להדגיש, בצדק, שלא מדובר באיזשהו מותג סיני זול שמתחרה במותגים "תקציביים" סיניים אחרים. Oppo היא יצרנית עם מכשירים מתקדמים, שכבר שנים מציגה מכשירי דגל מרשימים ואיכותיים, ומתנסה בטכנולוגיות ובתצורות חדשניות של סמארטפונים. המכשיר הראשון שלה בשוק הישראלי, A93, מכוון דווקא פחות גבוה: מדובר במכשיר ביניים שנכנס לקטגוריה אגרסיבית שפועלים בה כרגע מכשירים מסדרה A של סמסונג, מכשירי רדמי של שיאומי, מכשירי נוקיה, וגם אויבים מבית (המגיעים לארץ באמצעות יבואנים אחרים), המכשירים של רילמי ומכשירי הנורד של OnePlus.


ערכת השבבים עליה מבוסס Oppo A93 היא Helio P95 של מדיהטק הטיוואנית. אם התיאור של ערכת שבבים בארכיטקורת 12 ננו-מטר, עם שתי ליבות במהירות שעון של 2.2 גיגהרץ ועוד שש ליבות של 2 גיגהרץ לא אומר לכם כלום, הרי שמדובר בערכת שבבים שעל הנייר מציגה מספרים דומים לאלו של הדגמים החדשים מסדרת 600 של קוואלקום. מה שיותר מרשים זה זכרון RAM בנפח של 8 גיגה, נפח שהייתם פוגשים עד לא מזמן במכשירים יקרים יותר מדרג גבוה יותר. גם נפח האחסון הפנימי נדיב ועומד על 128 גיגה, אותם ניתן להרחיב באמצעות כרטיס זכרון. הביצועים של A93 תאמו את הציפיות שלי: מדובר במכשיר המאפשר חויית שימוש טובה בסה"כ. אין כאן בשורה יוצאת דופן מבחינת מהירות, אבל המכשיר בסה"כ יציב ומתפקד בשימוש יומיומי באופן מספק. העובדה שאין כאן תמיכה בדור חמש עדיין מתקבלת על הדעת. פחות מתקבלת על הדעת העובדה ש-A93 אינו כולל קישורית NFC, משהו שניתן למצוא במכשירים זולים ממנו, וזה אומר שלא תוכלו לשלם באמצעותו בקופות התומכות בתשלום סלולרי.


Oppo A93 (צילום: גד גניר)


Oppo A93 (צילום: גד גניר)


Oppo A93 (צילום: גד גניר)




המכשיר שהגיע אליי קיבל עדכון לאנדרואיד 11, עם ColorOS, הממשק הייחודי של Oppo בגרסה 7.2 שנראה זהה לחלוטין לזה של מכשירי Realme, וזה מבורך: מדובר באחד הממשקים הנוחים, היעילים והנקיים שיצא לי להתנסות בהם במכשיר אנדרואיד. אין כמעט אפליקציות נוספות ומיותרות, אין נוטיפיקציות מעיקות בוילון ההתראות, הכל מסודר ונמצא במקום שבו אמור להיות, והכל עובד יפה ויציב. קצת קשה להתרגל לברירת המחדל באפליקציית גלריית התמונות המובנית, שבה התמונות החדשות ביותר מופיעות דווקא בתחתית המסך, אבל זו בגדול הטענה העיקרית שלי לגבי הממשק הזה.


המסך הוא בטכנולוגיית AMOLED, פינוק די נדיר עד לאחרונה במכשירים מהדרג הזה, אבל נראה שבשנת 2021 הולך ונעשה נפוץ יותר. המסך בגודל 6.43 אינטש וברזולוציה של 1800 על 2400 פיקסלים נראה מצוין, כשרק דבר אחד מעיק קצת: חיישן התאורה האוטומטי אגרסיבי משהו כברירת מחדל ומצאתי את עצמי פעמים רבות "מתקן" אותו כדי לראות טוב יותר את מה שמוצג על המסך. הבהירות של המסך אגב ממוצעת ביחס לקטגוריה ומאפשרת שימוש סה"כ סביר תחת אור יום. קצב רענון המסך כאן סטנדרטי בלבד, 60 הרץ. ניתן בהחלט לחיות בלי זה, אבל הוא מתמודד בקטגוריה בה מכשירים רבים מציעים קצב רענון גבוה של 90 ו-120 הרץ.


Oppo A93 (צילום: גד גניר)

Oppo A93 (צילום: גד גניר)

Oppo A93 (צילום: גד גניר)


Oppo A93 (צילום: גד גניר)


אחרי שבשנת 2019 כמעט כל מכשיר יצא לשוק עם קורא טביעות אצבעות משולב במסך, בשנת 2020, רוב מכשירי הביניים שיצאו לשוק העבירו את הקורא אל כפתור ההפעלה בצד, כנראה מתוך שיקולי עלות. ב-Oppo לא שמעו על הטרנד הזה והשאירו את הקורא המשולב במסך והוא מתפקד בצורה מדויקת ומהירה למדי. את כל מה שקשור לתיאורים אירוטיים על עיצוב, היצרניות הגדולות שומרות בדר"כ למכשירי הדגל שלהן. מכשירי ביניים הם פונקציונליים יותר ומתהדרים בעיצוב פחות מלהיב. ה-Oppo A93 קורא תיגר על המוסכמה הזאת בהיותו אחד ממכשירי הביניים הדקיקים והקלים שיצא לי לבדוק בשנים האחרונות: עוביו עומד על 7.5 מ"מ והוא שוקל רק 164 גרם. גב המכשיר אמנם עשוי פלסטיק, אבל הגימור מיוחד ומחליף צבעים בהתאם לזוית האור שפוגע בו. המסגרת עשויה פלסטיק גם היא, אבל באופן כללי מדובר במכשיר נאה שנראה יוקרתי יותר ממכשיר הביניים הממוצע.


Oppo A93 (צילום: גד גניר)



מערך הצילום האחורי נראה מאוד מרשים, עם ארבע מצלמות גדולות המסודרות בצורת ריבוע, אך למעשה מדובר במערך צילום מאוד סטנדרטי למכשירי ביניים: מצלמה ראשית ברזולוציית 48 מגה פיקסל עם צמצם f/1.7, מצלמת 8 מגה פיקסל עם עדשה רחבה וצמצם f/2.2 ושתי מצלמות נוספות ברזולוציית 2 מגה פיקסל עם צמצם f/2.4. המצלמה של Oppo A93 עושה שימוש ב-AI כדי לשפר את איכות התמונה ובסה"כ מתפקדת כמצופה ממצלמה של מכשיר ברמת המחיר הזאת, אך אין כאן הפתעה מרעישה: באור יום מקבלים תמונות חדות, מלאות פירוט, עם איזון צבעים יפה ולא מוגזם והצילום עצמו מתבצע בזריזות. בתנאי תאורה פחות אידיאליים ייתכן שתצטרכו לצלם מספר צילומים, במיוחד כשמדובר בצילום בתנועה, כדי לקבל תמונה חדה, והתמונה עצמה יוצאת לעיתים קרובות מעט רועשת עם גווני צבע פחות צבעוניים ממה שהם במציאות. מערך הצילום הקדמי אמנם כפול, אבל מבחינת חומרה מציע נתונים סטנדרטיים למדי: מצלמה ראשית ברזולוציית 16 מגה פיקסל וצמצם f/2.4 ומצלמת 2 מגה פיקסל המשמשת כחיישן נפח. בהתאם לכך, גם כאן התוצאות לא רעות, אבל לא פורצות דרך בשום צורה. המצלמה כן יודעת לצלם ב-HDR וגם צילומי הפורטרט יוצאים לא רע, אבל שוב, התוצאות כאן שואפות לסטנדרט בקטגוריה שרובה מורכבת מערכי צילום חד-מצלמתיים.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



הסוללה של Oppo A93 היא בקיבול של 4000mAh, וזה מספיק לכ-5.5 שעות מסך, מה שככל הנראה יספיק לכם ליום שימוש אחד אחד במכשיר. זה לא רע, אבל זה מעט יחסית למכשיר ביניים, קטגוריה שבה אני רגיל לראות מספרים שנעים בין 8 ל-9 שעות מסך. באופן מפתיע, Oppo לא שילבה ב-A93 את אחד מסימני ההיכר הידועים שלה - טעינה מהירה במיוחד. הספק הטעינה כאן הוא 18W בלבד, מה שאומר שהטעינה כאן אמנם מוגדרת כמהירה, אבל היא אינה מהירה כפי שזה במכשירי OnePlus ו-Realme. בגדול זה אומר שטעינה מלאה תיקח לכם כשעה חצי, לא אסון. בכל מקרה אם נתקעתם בלי סוללה באמצע היום, חמש דקות טעינה יכולות לספק לכם כשעה של גלילה ובהיה חסרת ערך וטעם באינסטגרם. כדי לשמור על חיי הסוללה, A93 ידע לנתח את דפוסי השינה שלכם, לזהות מתי אתם בדר"כ מתעוררים בבוקר ולנהל את הטעינה באופן שמאפשר לסוללה להגיע לרמת טעינה של מאה אחוז רק לקראת הבוקר. טעינה אלחוטית אין כאן, אבל גם לשאר המכשירים בקטגוריה אין כזאת. הרמקול הממוקם בחלקו התחתון ניחן בעוצמה מקסימלית מספקת ובאיכות סבירה, אבל ברמת המחיר של המכשיר הזה מתחילים להופיע בשוק מכשירים עם שמע סטריאופוני.


(+)
  • מסך AMOLED
  • דקיק וקל
  • קורא טביעות אצבעות במסך שמתפקד מצוין
  • ממשק נוח ונקי יחסית


(-)
  • ביצועי סוללה בינוניים ביחס לקטגוריה
  • אין קישורית NFC
  • אין מנגנון החלקת תנועה במסך

מי שעוקב אחר Oppo בשנים האחרונות, יודע שהיא לעורר מהומות בשוק מכשירי הדגל. בשוק מכשירי הביניים, אם לשפוט לפי ה-A93 בלבד, יש לה עוד מה ללמוד. 1195 זה לא מחיר יקר עבור מכשיר שכולל מסך AMOLED, קורא טביעות אצבעות משולב במסך, 8 גיגה ראם, 6 מצלמות והכל בתוך גוף דקיק וקליל. הבעיה מתחילה ברגע שמשווים אותו למה שיש למכשירים בטווח המחיר שלו להציע, ואני לא מדבר רק על פינוקים כמו קצב רענון מסך גבוה או רמקולים סטריאופוניים. העדרה של קישורית NFC וביצועי הסוללה הפושרים הם אלו שמעיבים כאן על החגיגה וחבל. 

2 תגובות

  1. למכור ב-2021 נייד ללא שבב NFC שאינו מאפשר רכישה? אפילו אנשים מבוגרים שאינם מבינים בטכנולוגיה וממש לא אכפת להם קצב רענון המסך שמחים להניח את הנייד על המסוף ולשלם. החלטה תמוהה שהופכת את הנייד הזה לא רלוונטי.

    השבמחק
  2. המעבד חלש מאוד והופך את רכישת המכשיר ללא כדאית בכלל.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר