כזה ניסיתי: Roborock S7

מאז הופעת השואבים - מנגבים (אל תקראו להם שוטפים בבקשה) הרובוטיים הראשונים בשוק, המשתמשים ניצבים בפני דילמה הרת גורל: מה לעשות עם השטיחים? מנגנון הניגוב מיועד לרצפות, לא לשטיחים. עד כה עמדו בפניהם שלוש אפשרויות: הראשונה, פחות פרקטית, לגלגל את השטיחים בבית לפני הרצת השואב. השניה, האדישה, פשוט להתעלם מהדילמה ולתת לשואב לטפטף מים על השטיח. השלישית, המתוחכמת, היתה למפות לשואב היכן אסור לו לשוטט ולסמן את מיקומי השטיחים על המפה באפליקציה. הבעיה עם האפשרות האחרונה היא שקשה מאוד לשרטט בצורה מדויקת היכן השטיחים בבית וההתעסקות הזאת מייגעת, מה גם שהיא דורשת הרצה נוספת של הרובוט ללא ניגוב (או מעבר עם שואב אלחוטי) באיזורים אותם קודם סימנתם כאסורים לשאיבה.

Roborock S7 (צילום: גד גניר)



Roborock S7 מגיע כדי לשחרר אתכם מהדילמה הזאת: הוא מצויד במנגנון בשם VibraRise שיודע לזהות שטיח, ו"להרים" את כל הרכיב המנגב מספר מילימטרים למעלה ובכך חוסך לשטיח שלכם את המפגש עם מטלית הבד הלחה בחלקו האחורי. האם זה עובד, ומה הוא יודע עוד לעשות מלבד האקרובטיקה הזאת?




הדגם שקדם ל-S7 הוא ה-S6 MaxV, שהתהדר בזוג מצלמות בחלקו הקדמי. מלבד ליצור חוסר נוחות וחשש אצל המשתשמים מריגול, זוג המצלמות הללו איפשרו לשואב לזהות באמצעות בינה מלאכותית מכשולים קטנים בדרך ולהמנע מלשאוב אותם לתוכו, או לתת להם להסתבך במברשת שלו ולגרום לו להתקע. בנוסף, זוג המצלמות איפשרו לשאוב לתפקד בתור רובוט אבטחה ביתי וניתן היה לצפות מרחוק בשידור חי מהשואב הרובוטי אם הרגשתם צורך לפטרל בבית כשאתם בחוץ.


Roborock S7 (צילום: גד גניר)



ב-S7 החדש החליטו להיפטר ממערך הביון הזה ולחזור לסורק הלייזר הישן והטוב שעושה עבודה מצויינת במיפוי הבית. כאמור, השואב יודע לזהות שטיח כשהוא עולה עליו, והמידע הזה משתקף גם במיפוי של הבית באפליקציה. החלק הפחות חיובי בויתור על המצלמות הוא העובדה שה-S7 פחות טוב בהתחמקות ממכשולים ממה שהיה קודמו, ה-S6 MaxV. זה לא שה-S6 עשה עבודה מושלמת מהבחינה הזאת, אבל הסיכוי שלו לחמוק ממכשולים גבוה יותר מזה של ה-S7. כבלי טעינה, שרוכי נעליים סוררים, גרבי תינוקות, כולם שקופים מבחינת S7 וראויים לשאיבה, אז לפני ששולחים אותו למלאכתו, מומלץ בחום לאסוף את המפגעים האלו מהרצפה.







המסלול ש-S7 מבצע בנסיעתו ברחבי הבית הוא שיטתי ויסודי. כמו קודמיו הוא מגדיר לעצמו בכל פעם איזור ומתחיל לנוע בתוכו בקוים ישרים עד שהוא מכסה את כל השטח, ואז עובר לאיזור הבא. עבודה שיטתית לא רק נראית מסודרת יותר, היא מאפשרת לשואב לסיים את מלאכתו לפני שהסוללה תיגמר. מכשולים כמו כסאות לא ממש הפחידו את Roborock S7: במקומות בהם המפתח בין רגלי הכסא אפשר זאת, ה-S7 הצליח להשתחל פנימה. היכן שהמפתח צר יותר, S7 הבין זאת במהירות ופשוט המשיך הלאה. גם השטיח בסלון,  שטיח שאגי נמוך יחסית שהכניע את ה-Mi Robot Vac הבית, לא היווה אתגר עבור Roborock S7 והוא דילג מהרצפה אליו ובחזרה בלי בעיה וכמובן ידע להגביר את עוצמת השאיבה כשעלה על השטיח כדי לשאוב אבק ולכלוך ממעמקים. 


Roborock S7 (צילום: גד גניר)

Roborock S7 (צילום: גד גניר)

Roborock S7 (צילום: גד גניר)



מבחינת כוח שאיבה הוא זהה לקודמו: 2500Pa, חזק יחסית ואפקטיבי בניקוי שטיחים ורצפות. ההבדל כאן הוא שב-S7 רוברוק עברה לשימוש במברשת סיליקון (במקום סיליקון משולב עם שיערות) דומה לזו שניתן למצוא בשואבי רומבה של iRobot. השדרוג כאן הוא בעיקר בפן התחזוקתי: בניגוד למברשות של iRobot, עדיין נדרשת כאן עבודת חליצת שערות שהסתבכו במברשת אחרי מספר שבועות של שימוש, אבל פירוק המברשת קליל ופשוט, ושחרור השערות שהסתבכו לא דורש יותר מדי עבודה, בניגוד לסוג הקודם של מברשות. רובורוק אמנם לא צירפה לאריזה כלי לחיתוך השיער שהסתבך במברשת, אבל כל זוג מספריים יעשה את העבודה לא פחות טוב, וברוב המקרים ניתן, אם אתם רוצים, פשוט למשוך את השיערות האלו עם האצבעות, אפילו בלי מספריים.


בואו נדבר על ניגוב. שואבים מנגבים החלו להופיע בשוק לפני 6-5 שנים, אך בכל התקופה הזאת לא הציגו איזשהו חידוש דרמטי, והעקרון בו הם עובדים זהה ברוב השואבים: מיכל בחלק האחורי של השואב הרובוטי שמטפטף כמות מוגדרת מראש של מים על מעין רפידה המותקנת מתחתיו ונגררת על הרצפה. נהוג לקרוא לשואבים האלו שואבים שוטפים, כשלמעשה הפעולה שלהם מקבילה לניגוב באמצעות מטלית לחה. האלגוריתם של השואבים המנגבים הראשונים לא ידע שאסור לעבור אחרי זמן קצר באיזור שבו הוא השאיר שובל רטוב אחריו והתוצאה היתה לפעמים סימני גלגלים על הרצפה. בתוך זמן קצר החברות הצליחו להתגבר על הבעיה הזאת, אבל אף אחד לא הצליח עד כה להפוך את פעולת הניגוב ליותר אינטנסיבית. ברובורוק החליטו שב-S7 הם מביאים בשורה בתחום הזה: מלבד היכולת להרים את הרפידה למעלה כדי שלא תרטיב את השטיח, הבסיס של הרפידה רוטט באופן שמדמה משהו שביום טוב אשר להתייחס אליו כאל שפשוף או קרצוף. תוסיפו לכך את העובדה שמשקל השואב עלה, כך שכעת הוא מפעיל לחץ רב יותר על המשטח ותקבלו שואב מנגב שלוקח את החלק של ה"מנגב" יותר ברצינות. מה התוצאות בפועל? לא מהפכה, אבל יש שיפור מסוים: לכלוכים שנדבקים לרצפה ולא מורתעים משואב רובוטי או אלחוטי, נעלמים אחרי מעבר אחד של S7 עליהם. לא הייתי שולח אותו לנקות שלולית קטשופ על הרצפה, אבל הוא בהחלט עושה יותר מלהשאיר פסים רטובים בכל הבית. במצב רגיל עבודה רגיל קצת קשה להבחין בשיפור משמעותי, אבל כשמעבירים אותו למצב Deep Clean, זה כבר יותר מורגש. במצב הזה פעולת השאיבה מופסקת וכל מה שהשואב עושה זה לנגב את הרצפות בבית שלהם. פעולת השאיבה במצב הזה היא רק כשהשואב מזהה שעלה על פני שטיח. אפילו במצב הזה, רחוק מלהציף את הרצפה שלכם והאיזור הלח שהוא משאיר אחריו מתייבש בתוך שניות. זו גם הסיבה שקשה לי להגיד בוודאות האם הרמת הרפידה כשהשואב עולה על השטיח, באמת מונעת ממנו להרטב. במילים אחרות, עם כמות המים ש-S7 מפזר, אני בספק אם הייתי יכול להרגיש רטיבות בשטיח גם אם הוא לא היה מרים את הרפידה.


האפליקציה סטנדרטית ביחס למה שנהוג בז'אנר, אבל יעילה ונוחה לשימוש. על המסך הראשי מוצגת מפת הבית שלכם כפי שהשואב מיפה ועל המפה הזאת ניתן לערוך ולסמן חדרים כמו גם לשמור את המפה לשימושים הבאים. עוד באפליקציה - ניתן להגדיר מה יעשה השואב כשיפגוש בשטיח (ירים את חלקו האחורי, ימנע מלהתקרב או שפשוט יתעלם מקיומם ויעלה עליהם), לקבוע תזמון להפעלה אוטומטית (או זמנים בהם אסור לו לשאוב) ואפילו להגדיר קריינות במגוון שפות וביניהן עברית.


סוללת ה-5200mAh אמורה להספיק בתיאוריה לכשלוש שעות של שימוש או 250 מ"ר רבועים. בפועל המספרים שונים מאוד: אצלי בדירה S7 ניקה שטח של כ-60 מטרים רבועים ונשאר עם 25% סוללה. הסיבה להפרש נעוצה בכך שמדידת היצרן לא לוקחת בחשבון מכשולים בדרך, כניסה לחדרים וגם כנראה לא נעשתה בעוצמה המירבית. כך או כך, אם יש לכם דירה גדולה יחסית, קחו בחשבון שייתכן שיצטרך לקחת הפסקת טעינה באמצע המסלול. 


(+)
  • שואב חזק ויעיל
  • יודע להרים את הרפידה בחלקו האחורי כדי לא להרטיב את השטיח
  • הרפידה רוטטת כדי לשפר את תוצאות הניקוי

(-)
  • פחות טוב מקודמו בהמלטות ממכשולים
  • יקר

נכון לכתיבת שורות אלו, Roborock S7 עולה אצל היבואנית הרשמית באג כ-2199 ש"ח. זה לא זול במיוחד, אבל זה מחיר מוצדק למדי: הוא אולי רואה פחות טוב מקודמו, אבל S7 עושה יופי של עבודה בשאיבה עצמה, יודע לעבוד במסלול הגיוני וחכם, ואפילו משדרג קצת את מלאכת ניגוב הבית.

3 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר