כזה ניסיתי: Samaung Galaxy Z Fold 3

אי שם באמצע העשור הראשון של המאה ה-21, שנה-שנתיים לפני עידן האייפון, סמארטפונים היו עדיין נישתיים מאוד, קטגוריה של מכשירים לא שגרתיים, עם מסך מגע עצום של 3-4 אינטש, לעיתים עם מקלדות נשלפות או מובנות, מסכי ענק ועטים שבאמצעותם ניתן לתפעל אותם. המכשירים האלו קסמו בעיקר לאנשי עסקים. אף אחד לא חשב לשווק אותם לקהל הרחב, וספק אם במחירים שבהם נמכרו מישהו בקהל הרחב היה בכלל מוצא בהם עניין. שני מכשירי ה-Fold הראשונים החיו את הקונספט הזה: מכשירים עם מסך גדול, עדינים, יקרים להחריד, ונמכרים בעיקר למאמצים מוקדמים. כידוע, השנה סמסונג החליטה שהגיע הזמן לנרמל את המתקפלים. האם גם בכיר הקטלוג שלה, Galaxy Z Fold 3, מוכן להמונים?

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)





בניגוד לסדרת Flip שעושה שימוש במסך מתקפל כדי לקדש את ערך הקומפקטיות, סדרת Fold באה להציע למשתמשים אפשרות קלה ומהירה לעבור מסמארטפון במימדים ששואפים לנסבלים, לשימוש במסך ענק (במונחי סמארטפון). ההבדל בגדלים בין ה-Fold 2 ל-Fold 3 זניח, וכך גם ההבדל במשקל. ה-Galaxy Z Fold 3 הוא עדיין מכשיר מאוד כבד (71 גרם), מאוד עבה (כשהוא מקופל, 14.6-16 מ"מ), וצר מאוד (67.1 מ"מ). במילים אחרות, כדי להנות מהמסך הגדול במצב פרוס, תצטרכו להסתובב רוב הזמן עם מכשיר כבד ומגושם בכיס.




אם הכבודה הזאת בכיס לא מרתיעה אתכם, תשמחו לשמוע שלפחות ברמת העמידות, סמסונג עבדה קשה כדי להוריד את מפלס החרדות שלכם משימוש במכשיר בסיטואציות יומיומיות שבני אדם נקלעים אליהן והפכה את המכשירים החדשים שלה למוגנים לחדירת מים. תקן העמידות במים של Fold 3 הוא IPX8, מה שאומר שתיאורטית המכשיר מסוגל לסבול טבילה במים בעומק של 1.5 מטרים למשך כחצי שעה. התקן הזה לא אומר דבר על אבק מהסיבה הפשוטה שלמרות השיפורים שבוצעו במנגנון הקיפול המורכב, חול ואבק עדיין מהווים אויבים מסוכנים שמוטב להרחיק אותם מהמכשיר. ביליתי עם המשפחה וה-Fold 3 בפארק עם אטרקציות שחלקן משלבות מים וסכנה להפגע מהתזות מים אקראיות. את המים הוא שרד, אבל ללכת עם מכשיר כזה בתוך כיס של בגד ים, או כל מכנס קצר אחר זה תענוג מאוד מפוקפק. אם ניוטון היה צריך לנסח חוק פיזיקלי המתייחס ל- Galaxy Z Fold 3 כשהוא מקופל, הוא ודאי היה אומר שמכשיר בגודל ובמשקל שלו תמיד ישאף להחליק החוצה מהכיס ולפגוש את הרצפה. אל תספרו לסמסונג, אבל זה קרה לי יותר פעמים איתו מאשר עם כל מכשיר קונבנציונלי אחר, ולמרבה ההפתעה הוא שרד את המפגשים האלו כמעט ללא פגע. הנזקים היחידים שנגרמו לו היו שריטה בשוליים ובועת שנוצרו במדבקת המסך החיצוני, אם כי גם אותה הוא כנראה לא באמת צריך כי המסך החיצוני מצופה ב-Victus, הזכוכית העמידה ביותר של קורנינג. 


Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)



אז בחלק של העמידות רואים התקדמות גדולה. איך השימושיות של המכשיר הזה? בואו נחלק את החויה לשניים: כשהוא מקופל וכשהוא פתוח. כשהוא מקופל, הוא צר ושמן יותר מכל מכשיר אחר כיום בשוק. למעט ההקלדה על המסך החיצוני, הכל עובד בצורה מלאה ובחלק מהימים לא טרחתי בכלל לפתוח אותו. ההקלדה מזעזעת: לא זוכר מתי לאחרונה טעיתי כל כך הרבה בהקלדה, כאילו הביטוי "לכתוב נוח בשבע שגיאות" נכתב על חויית ההקלדה כאן. תשאלו בצדק: העמיסו עלייך מכשיר מתקפל, למה שלא תפתח אותו? התשובה לשאלה הזאת היא שהקיפול הוא פעולה שדורשת זוג ידיים. אחת שאוחזת במכשיר ואחת שפותחת אותו וזה לא תמיד נוח או אפשרי. אם תרכשו את Galaxy Z Fold 3, קחו בחשבון שהשימוש בו כשהוא סגור, שימוש מזדמן, כזה שרוב האנשים מבצעים בסמארטפון שלהם ברוב הזמן, פחות נוח מבמכשירים קונבנציונליים. המסך עצמו, כמיטב המסורת אצל סמסונג, נראה יפיפה: הוא מתפרש עם כל 832 על 2268 פיקסליו על שטח של 6.2 אינטש שמכסים הלכה למעשה את כל החזית שלו. הפאנל הוא מסוג AMOLED עם צבעים יפיפיים, והוא תומך בקצב רענון מקסימלי של 120 הרץ.


Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)



כשהוא פתוח, זה סיפור שונה: הוא אמנם לא בגודל של טאבלט, אבל הוא מספק שטח מסך בגודל אלכסוני של 7.6 אינטש, בדיוק כמו קודמו. ובכל זאת, כאן אתם מרויחים עוד כמה פיקסלים. איך זה ייתכן? סמסונג לקחה את המצלמה המשולבת במסך הפנימי וכיסתה אותה בפיקסלים פעילים. היא לא נסתרת לחלוטין, אבל באופן הזה היא הרבה פחות בולטת כשרוצים לעשות שימוש בכל שטח המסך. למקרה שתהיתם, הקפל במרכז המסך עודנו כאן. הוא לא ממש מפריע בשימוש במכשיר, אבל קשה להתעלם ממנו או לשכוח מקיומו. מעבר לכך, הקפל הזה הוא מלכודת אבק יעילה: העובדה שכשהמכשיר מקופל עדיין יש מרווח מסוים בין שני חלקי המסך מאפשרת לו לאסוף אבק באופן שכמעט יכול לקרוא תיגר על דייסון ודורש ניקוי תכוף, כמעט בכל פעם שפותחים את המסך.


בניגוד למצב הסגור, במצב הפתוח תענוג להשתמש ב-Fold 3. הוא דקיק, קומפקטי ונוח מאוד לאחיזה ולשימוש. אם אתם קוראים ספרים (אפילו דרך אפליקציית "עברית") הגודל והמשקל הם אידיאלים לקריאה ממושכת. המסך הפנימי יפיפה כמו החיצוני: פאנל AMOLED עם צבעוניות עזה, השחור הכי אפל שיש ועוצמת תאורה חזקה, ברזולוציה של 1768 על 2208 פיקסלים, עם קצב רענון תמונה גבוה של 120 הרץ.  


Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)



סמסונג לא עצרה בפיתוח מסך מתקפל, ועובדת כל הזמן על ניצול היכולת הזאת ועל התאמת הממשק לייחודיות הזאת. אם התחלתם בשימוש באפליקציה מסוימת על המסך החיצוני, ואז פתחתם את ה-Fold 3, היא תעבור באופן מיידי למסך הפנימי. סמסונג מאפשרת לכם לפתוח עד שלוש אפליקציות במקביל על המסך הגדול, שתיים על שני רבעים מהמסך, ועוד אחת על חצי ממנו. עובדים באופן קבוע עם שילוב של שתיים או שלוש אפליקציות? תוכלו לשמור קיצור דרך לפתיחת האפליקציות הללו יחד. כמו ב-Z Flip 3, ניתן לרתום את מנגנון הקיפול כדי לייצב את המכשיר ולצלם באמצעותו בצורה נוחה. עוד דרך להשתמש במנגנון הקיפול היא לצפות בסרטון על חצי מהמסך ולהשתמש בחציו השני כדי לייצב את המכשיר על משטח כלשהו. 


כמו ב-Z Flip 3, בכל מה שקשור לאפליקציות של סמסונג, הכל עובד יפה וטוב, אבל כשמנסים לעבור לאפליקציות צד ג' כמו Zoom, אז הממשק עצמו עדיין לא מותאם ליכולת של המסך להתקפל. זה לא אומר שלא תוכלו להשתמש באפליקציה כפי שהייתם עושים על כל מכשיר עם מסך לא גמיש, אבל זה אומר שהפוטנציאל כאן לא ממומש במלואו. בכלל, העובדה שהמסך כאן כמעט מרובע כשהוא פתוח, דנה אותו לבעיות תאימות עם חלק מהאפליקציות שמפתחיהן לא לקחו בחשבון מראש יחס מסך של 11.2 על 9. קחו את אינסטגרם למשל: אפליקציה שמקדשת את הצורה מרובע. על מסך ה- Z Fold 3 היא תופיע כמלבן אנכי עם שני פסים עבים שחורים משני צידיו. 


Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)

Samaung Galaxy Z Fold 3 (צילום: גד גניר)



המפרט הטכני של Z Fold 3 כולל את ערכת השבבים Snapdragon 888 של קוואלקום, ערכת השבבים של רוב מכשירי הדגל בשוק, 12 גיגה RAM, ו-256 או 512 גיגה נפח אחסון פנימי שאינו ניתן להרחבה. הוא לא רק מהיר באופן כללי, הוא סוחב בקלות גם את פק"ל המסך הנפתח והמעברים בין שני המסכים שלו זריזים ונטולי עיכובים או תקלות.


ל-Galaxy Z Fold 3 חמש מצלמות שונות. מערך הצילום האחורי כולל שלוש מצלמות 12 מגה פיקסל: אחת עם עדשה סנטדרטית (26 מ"מ) עם צמצם f/1.8, אחת עם עדשת טלפוטו (זום כפול 2 וייצוב תמונה אופטי) וצמצם f/2.4, ומצלמה שלישית עם עדשה רחבה וצמצם f/2.2. זו מצלמה מעולה שמצטיינת בכל סוג של צילום: פורטרטים, צילומי לילה, ואפילו בצילום בתנועה היא מתפקדת לא רע. אם ב-Z Flip 3 היתה תחושה שהתפשרו על המצלמה כדי לקצץ במחיר הסופי של המכשיר, הרי שכאן מדובר במצלמה שלא היתה מביישת מכשירי דגל לכל דבר. המצלמות האחרות הן המצלמות הקדמיות: במסך הקדמי מדובר במצלמת 10 מגה פיקסל עם צמצם f/2.2, ובמסך הפנימי מדובר במצלמת 4 מגה פיקסל עם צמצם f/1.8. בעוד המצלמה במסך החיצוני מתפקדת נהדר ומצלמת תמונות סלפי יפיפיות, המצלמה במסך הפנימי נחותה מאוד ותתאים בעיקר לשיחות וידאו באיזורים מוארים היטב.


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)




לרוב, כשאני בוחן סוללה של סמארטפון, תהליך המדידה פשוט וקל: בין אם זה מכשיר אנדרואיד ובין אם זה אייפון, הממשק מספק את נתון משך הזמן שהמסך היה בשימוש, וכך ניתן לקבל מדד מדויק ליכולות הסוללה, נתון יותר פרקטי מ"המכשיר החזיק לי יום שלם".במקרה של מכשיר עם שני סוגי מסכים זה קצת יותר מורכב כי סמסונג לא מפרטת באיזה מהמסכים השתמשתי ולמשך כמה זמן. אחרי שבועות אחדים של שימוש אני יכול לקבוע שסוללת ה-4400mAh של Z Fold 3 לא רעה בכלל. ביצועיה תלויים מן הסתם באיזון בשימוש בין שני סוגי המסכים: ככל שתעשו שימוש נרחב יותר במסך המתקפל, צריכת הסוללה תהיה גבוהה יותר. בממוצע, הסוללה הספיקה לי לכ-6 שעות של שימוש משולב בשני המסכים (בערך 70% במסך החיצוני ו-30% במסך הגדול) ובאופן כללי לא חשתי בדר"כ מצוקה או בהילות לחבר את המכשיר למטען לפני שהלכתי לישון בערב. אגב מטען - אפילו במכשיר היקר ביותר שלה, סמסונג מקפידה על מדיניות השמטת מטען הקיר מהערכה. הספק הטעינה המירבי לא גבוה במיוחד, רק 25W, אבל אפשר לחיות עם זה בשלום. המכשיר תומך גם בטעינה אלחוטית ואף בטעינה אלחוטית הפוכה (שימוש בגב המכשיר כמטען אלחוטי) למקרה שתרצו לטעון עליו אוזניות במהלך הלילה. הרמקולים של Z Fold 3 נפלאים: חזקים ואיכותיים מאוד, ומספקים חויית שמע מעולה, במיוחד כשמציבים את המכשיר בתנוחת צפייה בסרט כאשר הרמקולים מופנים לצדדים. 


(+)
  • מסכים מרהיבים ואיכותיים
  • עמיד מתמיד
  • מצלמה מצוינת
  • מהיר ויציב

(-)
  • כבד ועבה מדי במצב מקופל
  • ההקלדה על המסך החיצוני היא סיוט
  • המצלמה בנסתרת במסך הפנימי נחותה
  • לא כל האפליקציות מותאמות לעבודה עם מסך מרובע

ה-Galaxy Z Fold 3 הושק בישראל במחיר הזול ביותר אי פעם למכשיר מהסדרה: 5949 ש"ח. גם אם סמסונג החליטה שהקונספט בשל עבור הקהל הרחב וניתן לשווק את המכשיר הזה יותר באגרסיביות, זה עדיין לא אומר שמדובר במכשיר לכולם, וגם אם הוא פחות יקר מבעבר, זה עדיין לא אומר שעליכם לרוץ לקנות אותו מבלי להבין למה אתם נכנסים. שלא תבינו לא נכון: הביצועים מצוינים, המצלמה נפלאה, המסכים מרהיבים, הוא עמיד יותר מקודמיו, ואפילו הסוללה לא רעה. הבעיה שלי איתו היא בעיקר כשהוא במצב סגור, המצב בו רוב המשתמשים יעבירו את רוב יומם איתו: במצב הזה הוא כבד מדי ועבה להחריד. הייתי מוכן לסלוח לו על כך אם חויית השימוש במסך החיצוני היתה סבירה אבל מצאתי את עצמי משך רוב זמן הביקורת נאבק במקלדת הזעירה כדי לענות ללא שגיאות להודעות מזדמנות. אמנם מאוד כיף להשתמש בו כשהוא פתוח, אבל גם כאן החויה אינה מושלמת, בעיקר כשמדובר באפליקציות שאינן של סמסונג. אם אני צריך לחשוב על קהל יעד למכשיר הזה, אלו בעיקר אנשים שמעבירים את רוב זמנם בנסיעות בתחבורה ציבורית, בישיבה, כך שתמהיל השימוש שלהם במכשיר יכלול יותר זמן מול המסך הגדול ויצדיק יותר את הרכישה של מכשיר מהסוג הזה. אם עיקר הנימוקים שלכם לעצמכם לרכישה של מכשיר עם מסך מתקפל הוא "כי זה חדשני ומגניב ואני צריך כזה", מומלץ לחכות עוד קצת עד שהמכשירים בשוק יהיו מלוטשים אפילו יותר.

3 תגובות

  1. המשקל הוא 271 גרם ולא 71 גרם

    השבמחק
  2. התלבטתי אם לגיבוש את המכשיר, אחרי שהחזקתי אותו ביד הבנתי שאני לא ממש רוצה להסתובב עם מכשיר כבד עלי.
    תודה על הסקירה

    השבמחק
  3. הבעיה זה המסך החיצוני ש80 אחוז מהזמן משתמשים בו והוא סיוט חהקלדה ולצפםיה עד שסמסנוג לא יגדילו את המסך החיצוני כמו של ה s21 אין מה לקנות מתקפל.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר