כזה ניסיתי: Lenovo ThinkPad Z13

את שנת ה-30 להולדתו של מותג המחשבים העסקי Thinkpad פתחה לנובו בהצגת סדרת מחשבים ניידים חדשה, סדרה Z. אם תשאלו אדם מן הישוב (עם היכרות כלשהי עם עולם המחשוב הנייד) מה עולה לו לראש כשהוא שומע את השם ThinkPad, הוא ודאי יגיד לכם מחשב מאוד מלבני בצבע מאוד שחור (למעט נקודה אדומה במרכז המקלדת), משעמם ומוסדי. סדרה Z מנסה לקחת את המותג העסקי הותיק והמיושב למקום יותר סקסי. ה-ThinkPad Z13 ששהה אצלי בשבועות האחרונים הוא הקומפקטי מבין שני המחשבים הראשונים בסדרה, ומגיע בשני צבעים לבחירתכם: כסוף, או בציפוי "עור טבעוני" כמו היחידה שהגיעה אליי.

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)


זו לא פעם ראשונה שלנובו מנסה ציפויי עור. בדקתי מחשב כזה לפני שנה, אולם ההבדל כאן הוא שבמקום לחכות שחיות ימותו בשיבה טובה ואז יעשו שימוש בעור שלהן, במקרה של Z13 לציפוי העור אין קשר לבעלי חיים: הוא עשוי מ-PET (פלסטיק) ממוחזר שעובד באופן שישווה לו מראה של עור, ויחד עם מסגרת אלומיניום (ממוחזר גם הוא) בצבע ברונזה שמקיפה את המחשב, מתקבל מראה מאוד יוקרתי ואלגנטי, ושונה מאוד מכל מה שהתרגלתם לראות עד כה מלנובו. ה-Z13 הוא הדגם הקומפקטי מבין שני דגמי סדרה Z והוא מצליח לדחוס מסך 13.3 אינטש לגוף דקיק וקל יחסית (1.25 ק"ג). בדופן הקדמית של מכסה המחשב ישנה מעין בליטה מוארכת בציפוי ובצבע של המסגרת שמאכלסת בתוכה את מערך הצילום והמיקרופונים של המחשב. מעבר להיבט ההנדסי והעיצובי, היא גם משרתת מטרה שימושית, נקודת אחיזה נוחה לפתיחת המסך ביד אחת.


סדרה Z של לנובו מבוססת על מעבדי AMD Ryzen Pro מסדרה 6000, כאשר היחידה שהגיעה אליי לבדיקה מצויידת ב-Ryzen Pro 7 6860Z, דגם מעבד ייחודי ובלעדי לסדרת Z13 שחולק, על הנייר, נתונים זהים כמעט לחלוטין לדגם מעבד אחר של AMD, שאינו בלעדי ללנובו, Ryzen Pro 7 6850U. ההבדל היחיד על הנייר בין השניים בא לידי ביטוי במהירות שעון מקסימלית טיפה גבוהה יותר על הנייר, 4.725 גיגהרץ ב-6860Z לעומת 4.7 "בלבד" ב-6850U. לא מן הנמנע ש-AMD ולנובו ביצעו יחד שינויים והתאמות נוספות שהצדיקו את יצירתו של מעבד ייחודי ובלעדי כאן, אבל לא מצאתי על הנייר או בשימוש בפועל הבדלים כאלו. המעבד כולל את תכונות האבטחה המתקדמות של AMD וגם את פלטפורמת Pluton לאבטחת מידע של מיקרוסופט. יש למעבד 8 ליבות והוא בנוי בטכנולוגיית 6 ננו-מטר בארכיטקטורת +Zen 3 של AMD. המחשב שבדקתי הגיע עם 32 גיגה RAM ואחסון SSD בנפח 1 טרה אם כי ניתן להשיג גם גרסאות עם 16 גיגה RAM ו-512 גיגה אחסון. לנובו טוענת שהיא שמה דגש על ריבוי משימות ואכן המחשב הזה הצטיין מהבחינה הזאת אצלי כאשר התמודד עם דפדפן כרום שפתוחות בו עשרות לשוניות, סרט שרץ ברקע ועריכת תמונות בפוטושופ בו זמנית בלי לגמגם לרגע. הכל עלה ורץ מהר וחלק, כשהמחשב שומר על רמות חום נוחות והמאווררים נותרו שקטים יחסית אפילו כשהמחשב הוגדר למצב ביצועים. 


Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)



ל-Thinkpad Z13 מסך מגע OLED יפיפה ברזולוציית 2880 על 1800 פיקסלים (2.8K) התומך ב-Dolby Vision, מציג 100% מהגוונים בתקן DCI-P3 ומגיע לרמת בהירות של 400 nits. למרות הציפוי המאוד מבריק של המסך, הבהירות הגבוהה מאפשרת שימוש סביר במחשב גם באיזורים מוארים מאוד. זויות הצפייה של המחשב רחבות מאוד ובאופן כללי מדובר בפינוק שרק מעטים ממחשבי ThinkPad מגיעים איתו, ביניהם סדרת הדגל X1. 

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)


המקלדות במחשבי ThinkPad נחשבו מאז ומעולם למעולות, וכך גם המקלדת של Z13. עומק הלחיצה שטחי, אבל היא נעימה להקלדה גם כך. היא מרווחת, מכסה את כל רוחב המחשב, עם סידור מקשים נוח והגיוני. המקלדת מוארת, וכפי שזה בדר"כ ב-ThinkPad, מוגנת מנוזלים. משטח העכבר בגודל נדיב ביחס למימדיו הכלליים של המחשב הקומפקטי, מצופה זכוכית, אינו לחיץ פיזית, אבל מדמה תחושת לחיצה עם פידבק הפטי באופן אמין מאוד. ל-Trackpoint, נקודת השליטה האדומה במרכז המקלדת שמלווה את מחשבי ThinkPad מימיהם המוקדמים, עדיין כאן, עם תפריט ייחודי שנפתח כאשר מקישים עליה פעמיים עם האצבע ומאפשר גישה מהירה לשליטה על מגוון הגדרות שימושיות עבור הקהל העסקי: ניתן לשלוט כאן  על הגדרות המיקרופון (ביטול רעשים ודפוס האיסוף, כמו במיקרופונים מקצועיים), הפעלה של אפשרות ההכתבה ב-Windows 11, שליטה על בהירות וניגודיות המצלמה, השתקה ועוד. הבעיה היחידה היא שמחוות ההקשה הכפולה על ה-TrackPoint לא תמיד נקלטת, וגם כשכן, המחשב מגיב לה לאט, כמעט שתי שניות במהלכן המשתמש שאמור היה לקבל תפריט עם קיצורים מהירים לתכונות שימושיות, מוצא את עצמו תוהה אם שתי ההקשות שלו אכן נקלטו.


ה-ThinkPad Z13 הוא ככל הנראה המחשב הקמצן ביותר בחיבורים שיצא לי לנסות בשנים האחרונות: חיבור USB C אחד בצד שמאל וחיבור USB C נוסף, מגירת סים ושקע אוזניות בצד ימין. זהו. בלי HDMI, בלי קורא כרטיסים, בלי USB A אפילו. יותר אפל מאפל. מזל שהמחשב קומפקטי ומשאיר מקום למתאמים בתיק. ל-Z13 מצלמה איכותית לשיחות וידאו ברזולוציית 1080p שמצליחה להתמודד יפה עם תנאי תאורה מאתגרים. המצלמה כוללת חיישן אינפרה-אדום, מה שהופך אותה לתואמת Windows Hello וניתן באמצעות זיהוי פנים לפתוח את המחשב. למצלמה תריס סגירה אלקטרוני ולמי שלא מעוניין להגדיר זיהוי פנים ישנו גם קורא טביעות אצבעות.


Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad Z13 (צילום: גד גניר)



לנובו ציידה את Thinkpad Z13 בסוללה בקיבול סטנדרטי יחסית למימדי המחשב, 51.5Wh. עם זאת זמן הסוללה כאן כלל לא סטנדרטי: במצב חסכוני הצלחתי לסחוט מהמחשב כ-12 שעות עבודה ובמצב מאוזן הגעתי בערך ל-8 שעות. זה המון וזה לא מאוד רחוק מביצועי המחשבים הניידים של אפל עם מעבדי M1. מטען ה-65W הקומפקטי של המחשב יודע לטעון אותו ממצב פרוק לחלוטין ל-80% בתוך כ-60 דקות. זוג הרמקולים בתחתית המחשב תומכים ב-Dolby Atmos ומספקים צליל באיכות מרשימה ביחס למחשב נייד, עם עומק וחדות נאים, ועוצמה כללית מכובדת.


(+)
  • עיצוב יוקרתי עם גימור "עור טבעוני"
  • ביצועים מעולים
  • זמן סוללה ארוך במיוחד

(-)
  • קמצן מאוד בחיבורים
  • יקר מאוד

מחירו של Lenovo ThinkPad Z13 הופך אותו לפינוק של מנכ"לים, בעדיפות למנכ"לים של חברות מצליחות: מחירה של הגרסה הקרובה ביותר לזו שאני בדקתי, שכוללת מסך OLED, זכרון RAM בנפח 32 גיגה ואחסון בנפח 512 גיגה עולה כ-10490 ש"ח. ניתן לחסוך כ-1000 ש"ח במחיר, אבל בשביל זה תצטרכו להתפשר על מסך IPS וזכרון RAM בנפח 16 גיגה בלבד. הסכומים האלו לא מרתיעים אתכם? תשמחו לשמוע שמקבלים עבורם מחשב מצוין שמשלב את רוב היתרונות המסורתיים של סדרת ThinkPad עם פינוקים כמו מסך מרהיב, רמקולים נהדרים, זמן סוללה ארוך במיוחד ויותר מכל, סטייל ברמה אחרת לגמרי ממה שהכרתם בסדרה הזאת.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר