כזה ניסיתי: Asus Vivobook S 15 2023

העובדה שיצרניות מפנות את מרבית משאבי היח"צ שלהן למחשבים היוקרתיים והסקסיים בקטלוגים שלהם, לא אומרת בהכרח שהם מיועדים לכל אחד. רוב מי שמתייעץ איתי בסוגיה איזה מחשב נייד לקנות, לא מגיע עם הדרישה לגוף דקיק או מתכתי. האדם הסביר והצרכן החכם יעדיפו שסכום הכסף שהקציבו לרכישה הזאת יספק להם בעיקר מפרט מתקדם ככל האפשר. עבורם, מציעה אסוס את סדרת Vivobook: סדרת מחשבים עם פשרות מסוימות בגזרת הגימור, עם מגוון אפשרויות מפרט ותמחור נגיש יותר. תת הסדרה Vivobook S היא המפנקת יותר בחלק הזה של הקטלוג של החברה הטיוואנית ואני בדקתי לאחרונה את Vivobook S 15 OLED 2023 החדש (K5504VA-MA103W) שמציע שני דברים שבדר"כ לא פוגשים בטווח המחיר שלו.

Asus Vivobook S 15 2023 (צילום: גד גניר)


הסדרה מגיעה עם שתי אופציות לבחירה בגזרת המעבד: Core i5-13500H או Core i9-13900H. הגרסה שהגיעה אליי לבדיקה היא האחרונה מבין השתיים, והחזקה יותר. המחשבים בסדרה מגיעים עם זכרון RAM בטכנולוגיית LPDDR5 בנפח 16 גיגה ואחסון בנפח של חצי או 1 טרה בהתאם לדגם המעבד. שני המעבדים הם מסדרת H, כלומר מעבדים שלא נועדו להידחס לתוך מחשבים דקיקים ועל כן הם חזקים יותר ומסוגלים לפעול בהספק גבוה יותר. בעוד גרסת ה-i5 של המחשב הזה אמורה להתאים בלי בעיה למטלות מחשוב יומיומיות של גלישה באינטרנט, צפייה בסרטים, עבודה על אפליקציות אופיס, עריכת תמונות בפוטושופ ועוד, גרסת ה-Core i9 שהגיעה אליי עושה את כל אלו כמעט ללא התחממות או רעש מאווררים אך היא שרירית יותר ותאפשר גם עריכת וידאו בצורה נוחה ונעימה יותר. הגרסה הזאת אף תתאים לגיימינג בהגדרות פחות תובעניות אם כי קחו בחשבון שהמחשב הזה לא באמת מיועד למטרה הזאת ואינו מצויד בכרטיס מסך או באמצעי קירור של מחשבי גיימינג אמיתיים. זה לא משנה את העובדה שעדיין מדובר במחשב עם מעבד Core i9, כזה שנתקלים בו אצל יצרניות אחרות במחשבים שעולים למעלה מ-1000 ש"ח יותר מהמחשב הזה.


המסך הוא החלק המלהיב ביותר בחבילה שמציע Vivobook S 15 OLED 2023: מסך OLED צבעוני במיוחד עם שחור אפל להפליא, בגודל 15.6 אינטש, רזולוציית 2.8K ובעל קצב רענון של 120 הרץ. בעוד מסכי OLED הולכים והופכים לנפוצים יותר בשוק המחשוב הנייד, אני מכיר מעט מאוד מחשבים שמשלבים בין פאנל OLED לקצב רענון כה גבוה, בטח ברמת המחיר הזאת. הוא מציג את מלוא טווח הגוונים לפי תקן DCI-P3 ודיוק הצבעים שלו קיבל את אישור PANTONE. זויות הצפייה שלו רחבות מאוד, הוא נפלא לעריכת תמונות ולמעשה לכל פעולה שתבחרו לבצע איתו, וגם אם לא מדובר במחשב לצרכי גיימינג, קצב הרענון הגבוה משדרג את החויה עם אנימציות חלקות וחדות. הייתי שמח אם תאורת המסך המקסימלית היתה חזקה מעט יותר אם כי לא מדובר במשהו שמפריע בשימוש היומיומי, ואם ממש להיות גרידיים, הייתי מוכן לוותר על 30 מתוך ה-120 הרץ האלו כדי שזה יהיה מסך מגע, אבל גם מה שיש כאן הוא מעל ומעבר.


Asus Vivobook S 15 2023 (צילום: גד גניר)

Asus Vivobook S 15 2023 (צילום: גד גניר)



החלק הפחות מפנק בחבילה שמציע Vivobook S 15 OLED 2023 היא הגימור. המחשב עשוי כולו מפלסטיק והתחושה היא שכל העסק מאוד לא אחיד ברמתו: גב המסך ואיזור המקלדת צבועים בצבע בגוון מתכתי שעושה רושם טוב ואלגנטי, אבל המסגרת מסביב לאיזור המקלדת ובעיקר איזורי החיבורים בשני צידי המחשב נראים כמו יציקת פלסטיק באיכות נמוכה. באסוס עשו מאמצים הירואיים כדי למשוך את תשומת הלב מהפלסטיק באמצעות אלמנטים כמו מקש Escape כתום זרחני, פס מקווקו על מקש האנטר, ואפילו לוגו מסוגנן (שכולל משום מה לא אחד כי אם שני סלוגנים פומפוזיים "Go Further & Beyond", ו-"Explore the Possibilities") על גב המסך. במבט ראשון המחשב נראה לא רע, אבל מבט מדוקדק יותר חושף איזורים שצריך היה ללטש אותם טוב יותר. מה בכל זאת מרשים בעיצוב הזה? העובי: באיזור הכי עבה של המחשב, העובי שלו הוא 1.79 ס"מ בלבד, אך הודות לתעלול עיצובי של תחתית המחשב, הוא נראה דק הרבה יותר. עם או בלי התעלול, הוא דק מספיק כדי לעמוד בהגדרות העובי הדקיק שמחייבות מחשבים בתקן EVO, ומדובר בהישג הנדסי מרשים למחשב שמגיע עם מעבד חזק במיוחד שכאמור לא תוכנן עבור מחשבים דקיקים. המשקל שלו 1.79 ק"ג, סביר יחסית למחשב  עם מסך 15.6 אינטש, אבל למרות השימוש הנרחב בפלסטיק לא מדובר במחשב קל באופן מיוחד.


Asus Vivobook S 15 2023 (צילום: גד גניר)

Asus Vivobook S 15 2023 (צילום: גד גניר)

Asus Vivobook S 15 2023 (צילום: גד גניר)



מאחר שמדובר במחשב עם מסך 15.6, היה לאסוס הרבה מקום למקלדת והיא החליטה לנצל את המקום הזה עבור מקלדת מלאה. התוצאה צפופה משהו: כדי להצליח לדחוס את כל המקשים הקטינו מאוד את מקשי החצים ודחסו אותם בחלק התחתון, וגם איזור ה-NumPad, זה שבדר"כ מוותרים עליו במחשבים ניידים אחרים, צפוף כאן ומתאים אולי בעיקר לבעלי אצבעות קטנות יותר משלי. עומק הלחיצה על המקשים סביר, הפידבק לא רע ובסה"כ גם אל הצפיפות מתרגלים בשלב מסוים. משטח העכבר מרווח ומדויק אם כי הלחצנים שלו רועשים ואסרטיביים מדי לטעמי.


סט החיבורים של Vivobook S 15 OLED 2023 סטנדרטי לקטגוריה שלו: מצד ימין ממוקמים שקע אוזניות, שקע USB Type C, שקע USB Type A (סטנדרטי), שקע HDMI ושקע למטען. בצד ימין שקע USB Type A נוסף וזהו. שקע USB C נוסף לא היה מזיק וגם קורא כרטיסים, אבל אפשר לחיות גם בלעדיהם. 


שני הרמקולים של המחשב ממוקמים בתחתית ומחזירים את השמע מהמשטח עליו המחשב מונח. בשל כך, אופי הצליל מאוד משתנה אם מניחים אותו על הברכיים. במילים אחרות, אם תניחו אותו על שולחן, תקבלו עומק מסוים לצליל. אם תניחו אותו על הברכיים, הצליל יהיה צורם וחלש יותר. כך או כך, איכות הרמקולים ועוצמתם סטנדרטיות לקטגוריה. לא מרשימה באופן קיצוני אך גם לא מאכזבת. מצלמת הרשת בינונית ברמתה ובתנאי תאורה לא אידיאליים מציעה איכות וידאו לא מלהיבה. היא לא עומדת בקריטריונים של Windows Hello ולכן לא ניתן לשחרר את המחשב מנעילה באמצעות זיהוי פנים. אסוס לא השאירה את Vivobook S 15 OLED 2023 ללא אמצעי זיהוי ביומטריים ולחצן ההפעלה כולל סורק טביעות אצבעות מובנה למי שלא רוצה לבזבז את זמנו בהקשת ארבע ספרות הקוד שלו.


Asus Vivobook S 15 2023 (צילום: גד גניר)



מה כן מלהיב? זמן הסוללה. המחשב הזה מצויד בסוללת 75Wh בעלת ארבעה תאים. בממוצע, הצלחתי לסחוט ממנה בין 7.5 ל-8 שעות שימוש בין טעינה לטעינה, הישג מדהים בהתחשב בכך שמדובר במעבד Core i9 מסדרה H שצריכת חשמל חסכונית מעולם לא היתה גולת הכותרת שלה. המחשב מסופק עם שנאי בהספק של 90 וואט, קומפקטי יחסית עם מחבר טעינה קנייני של אסוס. בעת הצורך ניתן לטעון אותו דרך שקע ה-USB Type C, אם כי מדובר בפתרון למצבי חירום כי מדובר בטעינה איטית הרבה יותר שאינה מספקת למחשב את ההספק שדרוש לו כדי להגיע לביצועי השיא שלו.


(+)
  • מעבד חזק ביותר
  • מסך צבעוני, רזולוציה גבוהה מאוד וקצב רענון גבוה
  • זמן סוללה ארוך במיוחד
(-)
  • מקלדת דחוסה משהו
  • הגימור לא אחיד ברמתו
  • מצלמת הרשת בינונית בלבד

את Asus Vivobook S 15 2023 תוכלו לרכוש ב-4890 ש"ח. כאמור, לא תמצאו בשוק מחשבים אחרים ברמת המחיר הזאת שמציעים מעבד כזה, לא מסך כזה ובטח לא שילוב של שניהם. אם תרצו להתפשר בגזרת המעבד וללכת על Core i5, תוכלו לרכוש את המחשב הזה ב-4334 ש"ח. יש לי השגות על פריסת המקלדת ועל העיצוב והגימור, אבל בשתי גרסאותיו הוא מציע תמורה שקשה להתחרות בה.


2 תגובות

  1. אף מילה על כך שאין להם שירות בארץ? זה בהחלט שיקול

    השבמחק
  2. קניתי לפני יומיים ב3,000₪. כתבת בדיוק רב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר