כזה ניסיתי: Asus Zenbook Duo UX8406MA

כמו בסמארטפונים, גם במחשבים ניידים, ההמונים לא מתנפלים לעת עתה על מסכים מתקפלים. ייתכן שזה המחיר, ייתכן  שזה החשש מהאמינות והעדינות של המנגנונים האלו ואולי שילוב של השניים. פתרון ביניים שיצרניות מחשבים ניידים מתחילות לאמץ, הוא מחשבים ניידים עם שני מסכים ומקלדת. בשנה שעברה בדקתי מחשב כזה של לנובו וכעת מגיע תורה של אסוס עם Zenbook Duo UX8406MA.


Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)



במחשבי Zenbook Duo אחרים שבדקתי בעבר, איזור המקלדת איכלס גם מקלדת וגם מסך משני מלבני. כאן לעומת זאת מדובר בשני מסכים בגודל מלא של 14 אינץ' כל אחד. המקלדת (בשונה מב-Yoga Book 9i של לנובו), מאוחסנת במצב סגור בין שני המסכים. הבחירה העיצובית הלא מאוד מתוחכמת הזאת היא לא פחות מגאונית. מה שהפריע לי עד כה במחשבים עם מסכים מתקפלים או מסכים כפולים הוא אובדן הספונטניות: זה נכון שקונים מחשבים כאלו כדי להנות משני מסכים במחשב בגודל סטנדרטי, אבל משלמים על כך ב"טקס פתיחה": לא מספיק להתארגן על משטח קשיח וישר. צריך לשלוף את המחשב עצמו, לשלוף מהתיק מעמד מתקפל ולקפל אותו לצורה שעליה יוכל המחשב לעמוד ביציבות ורק אז לפתוח אותו ולהציב אותו, ולבסוף לשלוף מהתיק מקלדת אלחוטית (או משקרים לעצמכם שהמקלדת הוירטואלית שמופיעה על המסך התחתון יכולה לשמש אתכם לאורך זמן), להפעיל אותה, לחכות שתתחבר למחשב ורק אז מתחילים לעבוד. ב-UX8406MA זה לא כך: המקלדת הפיזית היא מקלדת מחשב נייד סטנדרטית לכל דבר, עם משטח עכבר סטנדרטי, שמכסה לחלוטין את המסך התחתון. היא ממוגנטת אליו ונשארת יציבה במקומה עד שתזיזו אותה משם, והסידור הזה מאפשר לפתוח את המחשב במהירות בעת הצורך ולעבוד עליו כמו על מחשב קונבנציונלי. מעוניינים לעבוד עם שני המסכים? אין בעיה. מנתקים את המקלדת ממקומה, פותחים את הרגלית האחורית, מעמידים את המחשב, מניחים את המקלדת מקדימה ואתם מוכנים לעבודה עם שני מסכים. במה הסידור הזה פחות טוב מזה של לנובו? הוא פחות אקרובטי: אפשר עקרונית להציב את המחשב על הצד כך ששני המסכים ישבו לגובה, זה לצד זה, והוא אפילו מזהה אוטומטית כשהופכים אותו על הצד, אבל מיקום הצירים וצורת הפתיחה של המחשב מציבה מסך אחד קצת יותר קדימה מהשני ואישית לא אהבתי לעבוד כך.


Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)



כל העסק הזה בנוי מעולה ונראה מעולה. המחשב אמנם מצופה פלסטיק, אבל קשיח, ובגימור נאה ואלגנטי עם דוגמת הפסים שמעטרת את מחשבי החברה כמו ה-Zenbook S 13. כמה קשיח? אסוס טרחה להתאים אותו לסטנדרט הצבא האמריקאי (US MIL-STD 810H) שאינו אומר אמנם שמדובר במחשב מוקשח שלוקחים לשטח, אבל גם כזה שלא יתפרק בקלות. אסוס עשתה עבודת מזעור מרשימה והצליחה לדחוס מפרט טכני מכובד לתוך מחשב בעובי כולל של 2 ס"מ במצב סגור, דקיק במונחי מחשבים מהקטגוריה הזאת, ודומה לעובי של מחשבים עסקיים סטנדרטיים. אפילו המשקל סביר, 1.65 ק"ג, לא הרבה יותר ממחשבי 14 אינץ' סטנדרטיים. החלק התחתון של סנדביץ' המסכים והמקלדת הזה כולל גם סט חיבורים נדיב ביחס למחשבים עם שני מסכים או מסך מתקפל: בנוסף לשני חיבורי USB C, מקבלים גם חיבור USB A וחיבור HDMI אם שני המסכים של UX8406MA לא מספיקים לכם. 


Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)




Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)




המקלדת דקיקה, בעובי 0.3 ס"מ, אבל בגודל סטנדרטי למחשבי 14 אינץ', וכוללת גם משטח עכבר קונבנציונלי. עומק הלחיצה של המקשים מעט רדוד, אבל היא נוחה להקלדה בסופו של דבר וגם משטח העכבר מרווח דיו כדי לאפשר שימוש נוח. כל יחידת המקלדת מתחברת בשתי דרכים למחשב: כשהיא ממוגנטת אליו, החיבור הוא פיזי, דרך פינים מתכתיים בחלקה התחתון. כשעוברים לעבודה עם שני מסכים ומנתקים אותה מהמחשב, החיבור הופך לחיבור בלוטות'. לטובת המשתמשים המזוכיסטים, אסוס לא ויתרה על המקלדת הוירטואלית, ואף מאפשרת לסדרת אותה באותה צורה מוזרה ולא אידיאלית של מחשבי Zenbook Duo הקודמים, עם משטח עכבר (וירטואלי) בצד ימין, מסך מלבני למעלה ומקלדת דחוסה בשטח שנותר. 


Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)




שני המסכים של Zenbook Duo UX8406MA יפיפיים: מסכי 14 אינץ' עם פאנל OLED ברזולוציית 3K (בפיקסלים: 1800 על 2880), שמכסים את כל טווח הגוונים של תקן DCI-P3. אפילו קצב הפריימים של המסך גבוה, 120 הרץ. בנוסף, המחשב תומך ב-Asus Pen 2.0, הסטיילוס (עט) של אסוס שגם מצורף לערכת המחשב.


Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)



Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)


המפרט הטכני ביחידה שקיבלתי לבדיקה מפנק: מעבד Core Ultra 9, הדגם הראשון בסדרת המעבדים החזקה ביותר של אינטל תחת המיתוג החדש של החברה. מדובר במעבד עם 6 ליבות ביצועים הפועלות במהירות שעון מקסימלית של 5.1 גיגהרץ, ועוד 10 ליבות יעילות אנרגטית הפועלות במהירות מקסימלית של 3.8 גיגהרץ. בנוסף, כמו שאר מעבדי Core Ultra, מגיע גם המעבד הזה עם יחידת עיבוד בעלת ליבות כפולות להאצת פעולות AI. המעבד משודך כאן לזכרון RAM LPDDRX 5 בנפח מכובד של 32 גיגה ואחסון בנפח מכובד מאוד של 2 טרה. כל המפרט הזה מתורגם בפועל למחשב שתענוג לעבוד עליו על כל משימה (כל עוד לא גולשים למחוזות הגיימינג): גלישה עם מספר בלתי סביר של לשוניות פתוחות בכרום, עבודה על תוכנות אופיס ועריכת תמונות בפוטושופ. הצד הפחות חיובי בשילוב של מעבד חזק ועיצוב דקיק הוא פיזור החום של המחשב. Zenbook Duo UX8406MA נוטה להתחמם בחלקו התחתון גם בשימוש ממוצע ומאוורריו לא שקטים במיוחד. זה, והעדרו של מעבד גרפי ייעודי לגיימינג, הופך אותו לפחות מותאם למי שרוצה לשחק במשחקים תובעניים מהשנים האחרונות.


למחשב מצלמת FHD עם חיישני אינפרה אדום לטובת שחרור נעילה עם זיהוי פנים של Windows Hello. מדובר במצלמה מצויינת שעושה עבודה לא רעה בכלל גם בתאורה פחות אידיאלית. הרמקולים מפיקים עוצמה, וצליל נקי, מפורט ופתוח, אך יחד עם זאת גם נטול עומק, לא מפתיע בהתחשב בדקיקותו של המחשב.


Asus Zenbook Duo UX8406MA (צילום: גד גניר)



ל-Zenbook Duo UX8406MA סוללת ארבעה תאים בקיבול גדול יחסית של 75Whr. המחשב הצליח להוציא ממנה כמות מרשימה מאוד של שעות עבודה - כמעט 7 שעות עבודה בעבודה עם מסך אחד, וקרוב לחמש שעות עבודה בעבודה עם שני מסכים, נאה מאוד ביחס למחשבים מהסוג הזה. הטעינה מתבצעת דרך מטען 65W סטנדרטי עם חיבור USB C. היה נחמד מצד אסוס לו היתה ממקמת שקע USB C בכל צד של המחשב (במקום למקם את שני השקעים בצד שמאל) כדי לאפשר למשתמשים לטעון מהכיוון שנוח להם באותה סיטואציה.


(+)
  • מפרט נאה וביצועים מצויינים
  • מסכים יפיפיים
  • עיצוב פרקטי ונוח לשימוש
(-)
  • רמקולים עם צליל נטול עומק
  • מתחמם ומרעיש מעט יותר ממה שהייתי רוצה
  • לא זול

בגזרת המחיר אין בשורות, הקונספט של מחשבים עם מסך כפול עדיין יקר: Asus Zenbook Duo UX8406MA עולה כ-10,999 ש"ח. הבשורות הטובות הן שמקבלים כאן הרבה יותר מבעבר עבור המחיר: מפרט טכני ללא פשרות, סוללה טובה, ותכנון פרקטי שמקל על השימוש בו בזמנים שלא זקוקים למסך כפול. רשימת הפשרות הצטמצמה בעיקר להתחממות ורעש (וגם זה בגבולות הסביר), ואיכות הרמקולים, לא נושאים שהייתי פוסל בגינם את המחשב הזה.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר