כזאת ניסיתי: GoPro HERO4 Session

עובדה לא מפתיעה: המותג GoPro נתפס כיום כשם נרדף למצלמות וידאו אקסטרים. אנשים קוראים למצלמות מהסוג הזה גו פרו גם אם הן אינן של המותג הזה, בדיוק כפי שב-2006 אנשים היו קוראים לנגן ה- iRiver H320 שלי "אייפוד". למען האמת, לאור העובדה שטלפונים סלולריים החליפו את מקומן של מצלמות וידאו ביתיות, והעובדה שיותר ויותר אנשים מצלמים וידאו עם מצלמות DSLR, המצלמות של גו פרו הצילו למעשה את הקטגוריה הזאת של מצלמות וידאו מהיכחדות מוחלטת. מעולם לא הבנתי איך המצלמות האלו הפכו לסיפור הצלחה כל כך מסחרר, ואיך זה שכל כך הרבה אנשים סביבי עוסקים בפעולות ספורטיביות שמצדיקות קניה, או לפחות חלומות על קנייה שלה, אבל לאורך השנתיים בהם הבלוג הזה פעיל, מצלמות GoPro היו במיקום די גבוה ברשימת המוצרים שמבקשים ממני לבדוק. ההשקה של ה-Hero+ LCD וה-Hero 4 Session בתחילת חודש שעבר היו הזדמנות טובה לכך, ושתיהן נחתו אצלי כמו שאני אוהב בסמוך למועד ההשקה שלהן בעולם.

GoPro HERO4 Session (צילום: גד גניר)


המסקרנת יותר מבין השתיים היא כמובן ה-GoPro HERO 4 Session. הייחוד של ה-Session הוא בגודל שלה. זוהי מצלמת ה-GoPro הקטנה ביותר שאי פעם יוצרה, והיא גם נראית שונה מאוד מכל המצלמות שקדמו לה. ה-Session היא למעשה קוביה שחורה קטנה מאוד (35X35X35 מ"מ), ששוקלת 74 גרם. אם 74 גרם לא אומרים לכם הרבה, אז אני אגיד לכם: משקל כזה על מימדים קומפקטיים כל כך גורם למצלמה לשדר נוכחות, ובניגוד לאזניות של ביטס, הכובד כאן נובע ככל הנראה מניסיון למגן אותה, ומהעובדה שעדשות וזכוכיות שוקלים הרבה יחסית. ולמרות זאת, ה-Session היא מצלמה קלילה, ושוקלת כ-40% פחות ממצלמות GoPro אחרות, שאינן מגיעות כשהן ממוגנות כמוה. דיברתי על מיגון: ה-Session מגיעה כשהיא מוקשחת (היא עטופה בגומי), ועמידה במים עד לעומק של 10 מטר. אם אתם לא צוללים מעבר לעומק הזה, נחסך כאן הצורך לקנות למצלמה קייס ממוגן.




השליטה במצלמה יכולה להתבצע בכמה דרכים: הבסיסית והפשוטה ביותר: לחיצה על כפתור הצילום מפעילה את המצלמה ומתחילה צילום וידאו. לחיצה נוספת מכבה אותה. נשמע פשוט? משום מה זה לא ככה. אמנם לחיצה על כפתור הצילום אכן מפעילה את הצילום, אך משום מה נתקלתי במקרים בהם ניסיתי לכבות את המצלמה וגיליתי כעבור זמן מה שהמצלמה לא באמת כבתה, והסוללה התרוקנה. דרך נוספת לשלוט במצלמה היא באמצעות שלט אלחוטי שנמכר בנפרד ולא יצא לי לבדוק. בנוסף, באפשרותכם להתחבר באמצעות Wifi אל המצלמה דרך אפליקציית GoPro בטלפון שלכם. האפליקציה מאפשרת לכם לשלוט בכל הגדרות המצלמה, ואף לשלוט על התחלת והפסקת הצילום עצמו. 





דרך הטלפון תוכלו לראות מעין Preview (באיכות מאוד נמוכה אגב) של מה שרואה המצלמה, אם כי היא לא תומכת ב-Live Preview בזמן צילום ברזולוציית 1080p, מה שאומר שברגע שמתחיל הצילום, המסך מחשיך. מוזר? לא למי שרגיל להשתמש במצלמות האלו. ה-Preview נועד בעיקר כדי למקם את המצלמה בזוית הנכונה ולגשת לפעילות מסכנת החיים שבחרתם לעצמכם מבלי לנסות לראות את העולם דרך הטלפון שלכם. אם אין לידכם מחשב ואתם מאוד סקרנים בנוגע לצילום שביצעתם, ניתן להזרים את הסרטון היישר מהמצלמה אל האפליקציה, אם כי הפעולה הזאת זוללת סוללה בצורה קיצונית, וגם כאן הסרטון מוצג באיכות מאוד ירודה. אם לא הבנתם זאת עד כה, אין ל-GoPro HERO4 Session מסך כמו במצלמה הדיגיטלית שלכם. יש לה מסך קטן בחלקה העליון המציג מידע על מצב המצלמה (הגדרות חיבור לשלט/אפליקציה, מצב סוללה, כמות סרטונים שצולמו ועוד) וזהו.

GoPro HERO4 Session מכל הכיוונים (צילום: גד גניר)

GoPro HERO4 Session מלמעלה, מבט על המסך הקטן (צילום: גד גניר)


רזולוציית צילום הוידאו המקסימלית של ה-GoPro HERO 4 Session עומדת על 1440p בקצב של 25 פריימים לשניה, או 1080p בקצב של 50 פריימים לשניה. צילומי סטילס מתבצעים ברזולוציה של 8 מגה פיקסל. מעוניינים לקבל את הוידאו האיכותי ביותר שה-Session יודעת להפיק? בחרו באפשרות ProTune, אשר מייצרת סרטונים בדחיסה מינימלית, סרטים שניתן לערוך ביתר קלות, אם כי מדובר גם בקבצים גדולים יותר שמחייבים מחשב שרירי במיוחד. איך הצילום בפועל? לא רע, אך לא יוצא דופן באיכותו. מצלמות GoPro מתאפיינות בצילום בזוית רחבה באופן קיצוני, מה שמעוות מעט את התמונה, בעיקר בשוליים. נוצר כאן אפקט של "עין הדג", אולם זה ידוע וצפוי, ובגדול זה עדיף על פני תמונה "נכונה" אך כזאת שתופסת זוית פחות רחבה. מצב "SuperView" מרחיב אפילו יותר את זוית הצילום, לדברי GoPro זו זוית הצילום הרחבה ביותר במצלמות אקסטרים. המצלמות האלו מיועדות לצילום בחוץ בגדול, ובאור יום ה-Session מייצרת סרטונים באיכות טובה עם צבעים יפים וחיים, ותמונה חדה ומפורטת. לא מדובר באותה איכות כמו של מצלמות GoPro קודמות, אך זה יספיק לרוב המשתמשים. מצד שני, בלילה, איכות התמונה יורדת פלאים והתמונה מתמלאת רעש דיגיטלי וגרעון. ביום או בלילה, 50 פריימים גורמים לתנועה בסרטון להראות חלקה ביותר, בלי טשטוש, מריחות או איבוד פרטים. ה-GoPro Session מצויידת בשני מיקרופונים: האחד בחזית המכשיר והשני בחלקו האחורי. לפי הבטחת היצרן הסידור הזה אמור לנטרל רעשי רוח: ברגע שהמצלמה מזהה כי הרמקול הקדמי מקליט בעיקר רעשי רוח, הרמקול האחורי נכנס לפעולה ומקליט את המשתמש, כנראה מתנשף בהתרגשות. חיברתי את ה-Session לחלון הרכב ונסעתי נסיעה רגועה (זה לא נראה ככה, לא יודע למה), בשכונה, ביום קיץ באוגוסט, בלי יותר מדי רוח. מעבר לאיכות הוידאו הנאה, ניתן לשמוע שם בעיקר רוח, למעט במקומות בהם עצרתי עם הרכב ואז ניתן להבחין במוזיקה במערכת הסטריאו.


טיול בשכונה עם ה-GoPro HERO4 Session
Posted by ‎חפיצים‎ on Sunday, August 23, 2015
GoPro HERO4 Session מבט על הדלת המובילה לשקע הטעינה וחריץ כרטיס הזכרון (צילום: גד גניר)


תופעה נוספת ששמתי לב אליה בעת שימוש במצלמה - היא מתחממת באופן משמעותי בזמן צילום. זה לא ממש מפריע מאחר והיא מגיעה עם שני סוגי מסגרות שמתלבשות עליה, המספקות לה הגנה מסוימת, מונעות מגע במצלמה עצמה ומאפשרות את החיבור שלה למקומות שונים. בתוך האריזה תמצאו מסגרת סטנדרטית, ומסגרת עם נקודת חיבור בחלקה האחורי (במקום בחלק התחתון שלה כמו בסטנדרטית) המסגרות האלו מתחברות לשלושה סוגי תושבות המצורפים לערכה: תושבת עם ראש כדורי המאפשרת כיוונון באיזו זוית שתבחרו למקם את המצלמה, תושבת עם נקודת חיבור נמוכה, ותושבת סטנדרטית, אותה אחת שרואים תמיד בתמונות היח"צ של המצלמה הזאת ואחרות של GoPro.

GoPro HERO4 Session עם תושבת ומסגרת סטנדרטיות (צילום: גד גניר)

GoPro HERO4 Session עם תושבת ומסגרת סטנדרטיות (צילום: גד גניר)

GoPro HERO4 Session עם תושבת כדורית ומסגרת סטנדרטית (צילום: גד גניר)

GoPro HERO4 Session התושבות שמגיעות עם המצלמה (צילום: גד גניר)


בניגוד למצלמות GoPro אחרות, ה-HERO4 Session מגיעה עם סוללה מובנית. כן, הרעה החולה הזאת שמאפיינת את עולם הטלפונים הסלולריים בשנים האחרונות מתפשטת גם למצלמות האקסטרים. סוללה מובנית פירושה הוא שאין אפשרות לקחת איתכם מספר סוללות לדרך ולהחליף ביניהן כשהסוללה נגמרת, אלא להטעין אותה בערך שעה וחצי-שעתיים, ואז לחזור לפעילות שלכם. משך זמן הצילום של ה-Session עומד על שעתיים בתרחיש האופטימי. שימוש נרחב בחיבור שלה ב-Wifi לטלפון שלכם, ובעיקר באפשרויות הזרמת התמונה למכשיר, מגלחות דקות יקרות מזמן השימוש הזה. שעתיים לא נשמע כמו הרבה זמן, אולם מסתבר שביחס לנהוג בקטגוריה זה דווקא לא רע בכלל.

GoPro HERO4 Session עם תושבת ומסגרת סטנדרטיות (צילום: גד גניר)


ה-GoPro Hero 4 Session עולה בארץ 2189 ש"ח. תענוג יקר, אך למרות החסרונות שציינתי, היא מפצה על הכל באמצעות המימדים הסופר קומפקטיים שלה. מעבר לכך, כפי שציינתי, בניגוד למצלמות אחרות, המיגון שלה מפני זעזועים ומים הוא מובנה, ולא תצטרכו להוסיף למחיר הזה גם את מחירו של קייס עמיד במים (בתנאי שתתחייבו לא לצלול איתה עמוק יותר מ-10 מ'). מצלמת אקסטרים צריכה להיות שם, לצלם, ולא להפריע יותר מדי, וה-Session עונה על הדרישה הזאת בצורה טובה יותר מכל מצלמת GoPro אחרת בעבר. לפיכך, אם גודל המצלמה הוא עניין קריטי מבחינתכם, הפשרות שנעשו כאן הן בהחלט משהו שניתן לחיות איתו.

המצלמה נמסרה לבדיקה באדיבות DAA Sport Marketing

צילום: גד גניר

2 תגובות

  1. הכי זול בוואלה שופס

    השבמחק
  2. יש מצב לתמונה שמראה איך המצלמה התלבשה על הרכב שלך?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר