כזה ניסיתי: Samsung Galaxy Note 5

במשך שנים סבלה סמסונג מביקורות שהתייחסו למראה החיצוני של מכשיריה. בעוד האייפונים שהושקו במקביל בשנים האחרונות נראו יוקרתיים ואיכותיים יותר הודות לשילוב של מתכת וזכוכית, סמסונג המשיכה להיצמד בעקשנות לפלסטיק. ההשקה של ה-S6 (ואחיו בגרסת ה-Edge) סימנה שינוי בסדרי העדיפויות של סמסונג, והשקעה רצינית יותר בעיצוב ובחומרים מהם עשויים המכשירים שלה. ה-Edge Plus וה-Note 5 (בו יעסוק הפוסט הזה) לא נראים כמו התפתחות אבולוציונית רגילה של ה-Note Edge, וה-Note 4, אלא כמו משהו שונה מכל מה שראינו בסדרה הזאת בעבר. מה עוד השתנה על הדרך?

Samsung Galaxy Note 5 (צילום: גד גניר)


כמו כל מכשיר בסדרת ה-Note בשנים האחרונות, גם ה-Note 5 הוא למעשה המכשיר החזק ביותר של סמסונג. בניגוד לשנים האחרונות בהן הכריזה סמסונג על שתי גרסאות נפרדות (אחת עם מעבד של סמסונג, והשניה עם מעבד של קוואלקום), בחרה סמסונג השנה לוותר על מה שהיה לקוואלקום להציע, והציגה לשוק רק את המכשיר המבוסס על אותו מעבד הקיים ב-S6, ה-Exynos 7, מדגם 7420. המעבד הזה כולל שמונה ליבות: ארבע מהן במהירות 1.5 גיגהרץ, והארבע האחרות במהירות 2.1 גיגהרץ. המעבד הזה עולה בביצועיו על ה-Snapdragon 810 של קוואלקום, לפחות עפ"י רוב תוצאות מבחני הביצועים שהתפרסמו ברשת. מה הופך את המפרט של ה-Note 5 למרשים יותר מזה של ה-S6? בעיקר זכרון RAM בנפח 4 גיגה, נפח ההולך והופך ליותר ויותר נפוץ (קדמו לו ה-AsusZenfone 2, וה-OnePlus 2) במכשירי High End בשנה האחרונה. לצערי, נראה שההחלטה של סמסונג לוותר על אפשרות הרחבת זכרון באמצעות כרטיס זכרון הופכת למדיניות, וגם כאן תאלצו להסתפק בכמות זכרון האחסון איתה רכשתם את המכשיר מלכתחילה. ההסבר הרשמי של סמסונג לעניין זה מתייחס להתאמת מערכת הקבצים לרכיב הזכרון האיכותי שסמסונג בחרה לעשות בו שימוש. סמסונג רוצה למנוע מצב בו משתמשים מתאכזבים מביצועי המכשיר בשל כרטיסי זכרון שאינם מהירים מספיק ולסמסונג אין שליטה עליהם. ההסבר הפחות רשמי הוא שלסמסונג משתלם הרבה יותר למכור טלפונים ללא אפשרות הרחבה, ולהציע את אותם מכשירים עם נפחי אחסון גדולים יותר, במחיר גבוה בהרבה מזה שהייתם משלמים רק על כרטיס זכרון בנפח זהה. בין אם אתם מקבלים את ההסבר הרשמי של סמסונג ובין אם לא, עם משהו אחד לא ניתן להתווכח: המכשיר הזה טס. מעבר בין אפליקציות מתבצע בזריזות, לא נתקלתי בגמגום אחד אפילו באף אחת מהאנימציות בממשק, ואפליקציות נטענות ונפתחות במהירות מרשימה. את המהירות ניתן ככל הנראה לזקוף גם לזכותו של ממשק ה-Touchwiz של סמסונג אשר יושב מעל מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסא 5.1.1 (וישודרג בקרוב לגרסה 6). גרסת ה-Touchwiz הנוכחית נקייה יותר מאפליקציות מיותרות, ומאפשרת לחומרה המרשימה שלו לבוא לידי ביטוי מבלי לפגוע בחויית השימוש במכשיר, משהו שאפיין את מכשיריה היותר ותיקים.


Samsung Galaxy Note 5 (צילום: גד גניר)

סמסונג עשתה דרך ארוכה בכל הקשור לעיצוב. בדרך הזאת היא עשתה המון שגיאות: גב עשוי פלסטיק דמוי עור (במכשירים כמו ה-Note 3, Note 3 Neo, Grand 2, ואפילו ה-Note 4), מסגרות דמויות ניקל (כמו ב-S5 וב-S4) ואפילו כשסוף סוף שילבו לראשונה מתכת בעיצוב המכשיר, היה זה ב-Galaxy Alpha טלפון שמותג כמכשיר פרימיום (ותומחר בהתאם לכך), אך הציג מפרט סביר בלבד. ב-Note 5 לקחו את העיצוב של ה-S6 Edge ויצרו תמונת ראי שלו. למעשה, אם תהפכו את ה-Note 5 על גבו, ותתעלמו לרגע ממערך המצלמה, הוא עוצב בצורה זהה לזה לחלקו הקדמי של ה-S6 Edg. על ה-S6 Edge ריירתי לא מעט, אבל אותו עיצוב לגב המכשיר פשוט לא מייצר את אותו אפקט מלהיב שיוצר קימור המסך. אישית, לא התחברתי במיוחד לעיצוב הזה. חלקו האחורי עשוי זכוכית שמתחתיה משטח מבריק וחלק, שמחזיר אור כמעט כמו מראה. הטלפון שקיבלתי לידי הגיע כפי שניתן לראות בתמונות בצבע זהב. לפיכך, אם יורשה לי לשאול את הפראפרזה על האייפון שהיה הטלפון של ישו, ה-Galaxy Note 5 שאני קיבלתי היה הטלפון של עלי ג'י.

Samsung Galaxy Note 5 מקדימה (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Note 5 מאחור, דומה ל-S6 Edge (צילום: גד גניר)

ברמה השימושית, ה-Galaxy Note 5 טוב יותר מה-S6 Edge: דפנות המכשיר אמנם צרות, אך לא באופן שמפריע ללחוץ על מקשי הווליום והנעילה. שולי המסך דקיקים ושומרים על גודלו הכללי של המכשיר סביר, בטח ביחס למכשיר עם מסך בגודל של 5.7 אינטש. המסך עצמו נפלא: מתפקד היטב גם באור יום, חד מאוד (רזולוציית 2K) והעובדה שמדובר במסך מסוג Super AMOLED מביאה עמה את היתרונות הקבועים של מסכים כאלו: גווני שחור עמוקים במיוחד, וצבעים חיים מאוד.


קורא טביעות האצבע של ה-Samsung Galaxy Note 5 (צילום: גד גניר)


מתחת למסך נמצא קורא טביעות אצבע משולב בכפתור הבית. הקורא מתפקד מעולה, ומזהה את טביעת האצבע בזריזות. בדופן העליונה תמצא את מגירת ה-Micro SIM, ובדופן התחתונה את שקע האזניות, שקע הטעינה (עדיין שקע טעינה סטנדרטי מסוג MicroUSB), פתח הרמקול והעט, שמבדיל בין ה-Galaxy Note 5 לכל פאבלט אחר בשוק. שליפת העט כאשר המכשיר פתוח מציגה על המסך תפריט עם כל הפעולות שניתן לבצע באמצעות העט:

תזכיר פעולה: פותח פתק על חלק מהמסך, עליו ניתן לכתוב באמצעות העט באופן מיידי.
בחירה חכמה: מכירים את זה שאתם רוצים לצלם מסך ולשתף חלק ממנו? במכשירים רגילים תצטרכו לבצע צילום מסך ולערוך אותו. כאן תצטרכו רק לבחור באפשרות הזאת ולסמן את האיזור אותו אתם מעוניינים לשמור.
כתיבה על המסך: דומה ל"בחירה חכמה", רק שכאן תוכלו לצייר עם העט על צילום המסך שעשיתם
S Note: פותח את אפליקציית הפתקים של המכשיר.
נוהגים לעשות שימוש קבוע בעט? תוכלו להוסיף לקיצורים האלו עוד שני קיצורי דרך לאפליקציות אחרות לבחירתכם, אלו לא חייבות להיות אפליקציות אשר עושות שימוש ב-S- Pen בהכרח.

ה-S-Pen, ותפריט האפשרויות שלו, Samsung Galaxy Note 5 (צילום: גד גניר)

עד כאן לא תיארתי שום דבר שלא היה קיים במכשירי Note קודמים. אז מה בכל זאת שונה? ב-Note 5 אתם יכולים לכתוב על המסך אפילו כשהמכשיר נעול. אם תשלפו את העט ממקומו כשהמסך כבוי, תוכלו לצייר או לכתוב עליו באמצעות העט. לאחר מכן כשתפתחו את המכשיר, הוא יציע לשמור את הפתק שזה עתה כתבתם. נחמד ושימושי, במיוחד עבור מי שרגיל להשתמש ב-S-Pen. השקת המכשיר לוותה בביקורת על סמסונג על טעות מביכה בתכנון המכשיר: הכנסת העט בכיוון ההפוך עשויה לפגוע במנגנון שמפעיל את התפריט עליו דיברתי קודם. כמו שאני רואה זאת, יצרן בסדר הגודל של סמסונג לא יכול להרשות לעצמו השקת מכשיר עם כשל מובנה שכזה. משך כל זמן בדיקת המכשיר לא התעורר בי הצורך להכניס את ה-S-Pen הפוך, אם כי מצב בו בהיסח הדעת העט הזה מוצא את דרכו לשם בכיוון הלא נכון ייתכן בהחלט בשימוש יום יומי.

המצלמה של ה-Samsung Galaxy Note 5 היא אותה מצלמה שסמסונג שילבה ב-Galaxy S6 וה-Galaxy S6 Edge.  זוהי מצלמה ברזולוציה של 16 מגה פיקסל, עם ייצוב תמונה אופטי. אתר DXOMark אשר עורך מבחני צילום במעבדות קבע כי מצלמת ה-S6 Edge היא מצלמת הסלולר השניה בדירוג שלו (במקום הראשון ה-Z5 החדש של סוני), ולפיכך, מצלמת ה-Galaxy Note 5 יכולה להכנס לאותו מקום מרשים בדירוג. מההתנסות שלי, המיקום הזה בהחלט מוצדק וכל סופרלטיב שאכתוב כאן לגביה לא יהיה מוגזם: המצלמה הזאת מצלמת באיכות נהדרת ביום, בלילה, באור ובחושך, מתמקדת במהירות פנטסטית וכמעט כל תמונה יוצאת מושלמת. לצד המצלמה, מתחת לנורת הפלאש, ניתן למצוא את מד הדופק האופטי המלווה את מכשירי הפרימיום של סמסונג מאז ה-Galaxy S5. כדי לעשות שימוש במד הדופק הזה, תצטרכו להפעיל את אפליקציית ה-S-Health של סמסונג המותקנת מראש ב-Note 5.

כטלפון, הוא עושה עבודה מצויינת: השמע באפרכסת של ה-Note 5 איכותי וחזק למדי, וכך גם השמע ברמקול. עם זאת, ה"גריל" של הרמקול ממוקם בצד ימין של הדופן התחתונה שלו, מקום שהיד נוטה לכסות כאשר מחזיקים את המכשיר. קרו לי לא מעט מקרים בהם ניסיתי לדבר באמצעות הרמקול, ובקושי שמעתי את הצד השני, בעיה שנעלמה כששיניתי את אופן האחיזה במכשיר.

אפילו כשהמכשיר נעול, ניתן לכתוב על מסך ה-Samsung Galaxy Note 5 (צילום: גד גניר)


מכשירי ה-Note 2 וה-Note 3 ייצרו לסדרה כולה מוניטין של מכשירים עם סוללות אימתניות, המסוגלים להחזיק מעמד לאורך יותר זמן מרוב הסמארטפונים בשוק. ה-Note 4 לעומתם הציג ביצועי סוללה פושרים למדי, וה-Note 5, למרות סוללת ה-3000 מיליאמפר שלו מסוגל להחזיק מעמד טיפה פחות מיום שלם. זה לא רע, אבל זה גם לא מדהים, וזה בהחלט לא הסטנדרט אליו הרגילו אותנו מכשירי הסדרה הזאת. מעבר לכך, זהו ה-Note  הראשון שבו לא ניתן לפרק את גב המכשיר ולהחליף את הסוללה, כך שאם אתם נוהגים לעשות שימוש יותר אינטנסיבי ממני במכשיר, ובניתם על רכישת סוללה נוספת כדי לאפשר למכשיר לשרוד אפילו יותר, עדיף שתחשבו על קניית סוללה חיצונית נטענת.

מחירו של ה-Samsung Galaxy Note 5 מתחיל מ-3600 ש"ח לגרסת ה-32 גיגה ביבוא רשמי. בזאפ, מחירו מתחיל מ-3350 ש"ח, מחיר לא זול במיוחד, אך נמוך במידה מסויימת ממחיר ההשקה של קודמו, ה-Note 4. באופן לא מפתיע, ה-Note 5 הוא מכשיר מעולה: מהיר מאוד, עם מסך נפלא והמצלמה הטובה ביותר בשוק הישראלי נכון להיום. בנוסף, זהו פאבלט ה-High End היחיד בשוק עם סטיילוס. עם זאת, ההחלטה לוותר על אפשרות שליפת הסוללה, והרחבת הזכרון, עלולים להרחיק חלק מקהל הקונים שהיה נאמן עד כה לסמסונג, דווקא בגלל שתי הסוגיות הספציפיות האלו. במקום  סמסונג לא הייתי דואג כרגע: בסגמנט הספציפי שלו, אין ל-Note 5 מתחרים אמיתיים כיום, למעט אולי האייפון 6S Plus אשר עולה הרבה יותר ממנו. המצב הזה לא יימשך זמן רב: סביר להניח שה-Nexus 6P, וה-LG V10 יגיעו בחודשים הקרובים לישראל ויהפכו את התחרות בשוק הפאבלטים למעניינת הרבה יותר, ואז שווה יהיה לבחון שוב את מעמדו של ה-Note 5 מולם.

4 תגובות

  1. עוד חסרון אחד שסמסונג חסכה במכשיר הזה לעומת קודמו היא עינית ir דווקא אני חושב שהיא מאוד שימושית היום אני למשל שולט ברוב מוצרי החשמל שנשלטים ברחוק אצלי בבית דרך ה g4..עוד נקודה לגבי המצלמה אני לא חושב שהיא יותר טובה מה g4 אני משתמש בg4 ואשתי עם נוט5 ובהרבה מקרים הg4 מוציא תמונות יותר איכותיות מהנוט והסאונד של g4 יותר טוב והמימדים בהרבה יותר נוחים והוא גם יותר עמיד..אם מסתכלים על המחיר והתמורה אז הg4 בהרבה יותר טוב ומשתלם כשההפרש ביניהם כמעט 1500.

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. סקירה טובה, רק חסרה לי השוואה ל- Note 4. מעבר לעובדה של-4 יש אפשרות להרחבת זיכרון והחלפת סוללה, האם הייתרונות של ה-5 הם משמעותיים? האם למי שיש 4 יש איזושהי סיבה לשדרג? ומי שקונה חדש ומתלבט ביניהם?
    תודה!

    השבמחק
  4. בלי חריץ הרחבת זכרון וסוללה נשלפת, אני לא רואה צורך/רצון לרכוש את הנוט 5. מבחינתי, סמסונג סיימה את האטרקטיביות של סדרת נוט במספר 4.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר