כזה ניסיתי: Sony Xperia Z5 Premium

המפרט הדרוש למכשיר דגל של שנת 2015 נקבע בחודש מרץ השנה, עם השקת ה-Galaxy S6 וה- HTC One M9כל המכשירים שבאו אחריהם הציעו מפרט דומה פחות או יותר: מעבדים בעלי 8 (או 6) ליבות, זכרון RAM שנע בין 3 ל-4 גיגה, מצלמה ברזולוציה של למעלה מ-13 מגה פיקסל, מנגנון מיקוד בלייזר, מייצב תמונה ומסך בגדלים שבין 5.2 ל-5.5 אינטש, עם רזולוציית 1080p או 2K. גל ההשקות השני של השנה, שכלל מכשירים כמו ה-Note 5 ,LG V10 ואחרים, כלל שדרוגים קלים וקיבוע הסטנדרט בקצה העליון, כמו רזולוציית 2K. קורא טביעות אצבעות בכל מכשיר ו- 4 גיגה זכרון RAM. 

 Sony Xperia Z5 Premium (צילום: גד גניר)


סוני, אשר לא התייצבה לכנס MWC בברצלונה עם מכשיר משמעותי, הגיעה אל IFA עם שלושה מכשירים חדשים בסדרת ה-Z5: ה-Compact, ה-Z5 הרגיל, אותו בדקתי לפני כשבועיים, והמכשיר היקר, והמסקרן מכולם, ה-Sony Xperia Z5 Premium אשר מתהדר בנתון אחד במפרט שטרם נראה בשוק הסמארטפונים: מסך המציג רזולוציה חסרת תקדים בעולם הסמארטפונים: 4K.



Sony Xperia Z5 Premium (צילום: גד גניר)

באופן כללי, ההבדלים בינו לבין ה-Z5 זניחים. הם מסתכמים בעיקר במסך, בסוללה ובהבדל זעיר בגימור. כל השאר זהה: מעבד Snapdragon 810, זכרון RAM בנפח של 3 גיגה, ואפשרות הרחבת זכרון באמצעות כרטיס MicroSD. שמחתי לגלות שאין שום הבדל בביצועים בין הגרסאות. בזמנו, כאשר בדקתי את ה-LG G3המכשיר הראשון בישראל שהציג רזולוציית 2K, ההתלהבות מהרזולוציה הגבוהה שככה כאשר גיליתי שבפועל היא מכבידה על תפקוד המכשיר, על המעבד והזכרון הנדרשים להתמודד עם הצורך להציג באופן קבוע רזולוציה גבוהה מאוד. ב-Sony Xperia Z5 Premium זה לא קורה: המכשיר זריז בדיוק כמו אחיו עם המסך הסטנדרטי. איך זה ייתכן? ובכן, המכשיר הזה לא מציג את הרזולוציה הגבוהה באופן קבוע, אבל לזה אגיע אח"כ. ה-Xperia Z5 Premium גם מתחמם באותה מידה כמו ה-Z5 הרגיל. האיזור שמתחת למצלמה בגב המכשיר נוטה להתלהט באופן מטריד, ובפעילות אינטנסיבית מאוד לא נעים לגעת שם, גם לא לרגע.

Sony Xperia Z5 Premium נסו לדמיין ששזה 4K, הדבר הכי מדהים מאז שראיתם 2K (צילום: גד גניר)


אז בואו נדבר על המסך. בעצם בואו נדבר על 4K. המסך של ה-Z5 Premium מציג 2160 על 3840 פיקסלים, זה המון, זו רזולוציה כפולה מ-FullHD וזה גם הכיוון שאליו הולך העולם. תכנים מצולמים ברזולוציה הזאת, טלויזיות ברזולוציית 4K נמכרות כבר שנתיים לפחות, וכך גם טלפונים סלולריים המסוגלים לצלם ברזולוציה המטורפת הזאת. ה-Z5 Premium הוא הסנונית הראשונה שמבשרת על כניסת מכשירים מהסוג הזה לשוק וסביר להניח שבמהלך שנה הבאה נראה יותר ויותר מכשירים שמיישרים קו עם הנתון הזה, ונוכל להביט בזלזול על מכשירים עם רזולוציית 2K בלבד, למרות שלא ניתן (לפחות אני לא מסוגל) להבחין בהבדל ביניהם. שמעתם נכון: חוית הצפייה בסרטונים על מסך ה-Z5 Premium לא נראתה לי שונה מחוית הצפייה בסרטונים על מסך ה-LG V10 או ה-Samsung Galaxy Note 5 כמו כל מכשיר אחר עם רזולוציית 2K. כפי שציינתי קודם, המסך הזה יודע לשנות את הרזולוציה שלו באופן שבו רזולוציית 4K תוצג רק אם ביקשנו לצפות בתוכן המגיע ברזולוציה כזאת. כרגע, התוכן הזה הוא רק סרטים שהעברתם באופן פיזי אל המכשיר עצמו (כן, עם הכבל, כמו שהייתם עושים בשנת 2010 בערך) או סרטונים שהורדתם ישירות אל המכשיר, או צילומים שצילמתם באמצעות מצלמת המכשיר.

Sony Xperia Z5 Premium, אפליקציית Youtube לא ממש מתרשמת מה-4K (צילום: גד גניר)


Youtube מציע שלל סרטים ברזולוציית 4K, אבל את כל הסרטים האלו ניתן לראות על המכשיר רק ברזולוציית 1080p, הרזולוציה הגבוהה ביותר שאפליקציית Youtube תאפשר לכם ליהנות ממנה. מה הצד החיובי בכל הסיפור הזה? ובכן, הרזולוציה הזאת אמנם לא תורמת בצורה יוצאת דופן לחוית השימוש במכשיר, אך היא גם לא פוגמת בה. בגלל שהמכשיר לא מציג באופן קבוע רזולוציית 4K, הוא לא צורך משאבי סוללה, זכרון ומעבד יותר ממכשירים אחרים. בנוסף, מכשיר עם מסך כזה הוא יותר Future Proof ממכשירים אחרים בשוק. בעוד שנה מהיום, אם אכן כל היצרניות ילכו לכיוון המיותר הזה של רזולוציית מסך כה גבוהה, אתם לא תרגישו שנותרתם מאחור.  תיאורטית, רזולוציית 4K תאפשר הצגה של תמונה חדה בהרבה בשימוש באביזרים כמו Google Cardboard (כשיתמוך ברזולוציה הזאת דרך אפליקציית יוטיוב) או Galaxy Gear VRבמידה וסוני תחליט יום אחד לפתח משקפיים כאלו משלה.

ה-Xpreia Z5 Premium  חולק עיצוב זהה לזה של ה-Z5 הרגיל, רק שכאן המסך גדל ב-0.3 אינטש (5.5 אינטש סה"כ), ויחד איתו מספר דברים קטנים ומעיקים כמו הפרש הגבהים בין גב המכשיר למסגרת, והמיקום המרגיז של כפתורי הווליום, מתחת לכפתור ההדלקה, משהו שדורש לוליינות אצבעות בכל פעם שרוצים להגיע לשם. קורא טביעות האצבעות לעומת זאת, ממוקם באופן פנטסטי, על כפתור ההדלקה בצד המכשיר. היה נחמד אם ניתן היה להדליק ולשחרר את המכשיר מנעילה ע"י נגיעה אחת (כפי שזה ב-Huawei Mate Sולא ע"י לחיצה, הדלקת המסך ואז נגיעה נוספת. גב המכשיר מגיע בגימור מבריק, כיאה למכשיר פרימיום. מה שפחות פרימיום הוא שלל טביעות האצבעות בהן הגב הזה מתכסה בתוך דקות של שימוש.

Sony Xperia Z5 Premium (צילום: גד גניר)

Sony Xperia Z5 Premium (צילום: גד גניר)

Sony Xperia Z5 Premium (צילום: גד גניר)


בזאת מסתכמים ההבדלים בין ה-Z5 Premium ל-Z5 הרגיל. מכאן הכל זהה: המצלמה היא אותה מצלמה נהדרת אשר מתמקדת במהירות ומפיקה תמונות נאות, חדות ואיכותיות. הסוללה מאפשרת שימוש של יום מלא במצב רגיל וכמעט יומיים במצב STAMINA כשכמעט ולא מורגשת ירידה בביצועים. כטלפון, הוא לא מציג שיפור כלשהו וגם כאן הרמקולים טעונים שיפור בכל הקשור לעוצמתם. ה-Z5 Premium כמו קודמיו עמיד במים, אם כי ממכשיר למכשיר סוני מצניעה את העניין הזה בשל ניסיון כאוב עם משתמשים שלקחו את העמידות הזאת רחוק מדי, השאירו את הפתחים לא מכוסים או נכנסו עם המכשירים שלהם לים.

ה-Z5 הוא מכשיר יקר. ה-Z5 Premium קצת יותר: מחירו מתחיל בחנויות פרטיות ב-3800 ש"ח, ונכון להיום מי שמעוניין לרכוש אותו ביבוא רשמי יאלץ להיפרד מ-3949 ש"ח. זה מחיר יקר מדי לטעמי לשלם עבור הידיעה שהמכשיר שלכם מסוגל להציג רזולוציה של 4K, בתנאים מאוד ספציפיים. מצד שני, גם אם הוא היה מציג רזולוציה כזאת ב-100% מהזמן, וניתן היה לצפות בסרטים ברזולוציה הזאת היישר מאפליקציית Youtube השאלה שצריכה להשאל היא למה בעצם? מי צריך את הרזולוציה הזאת? מי מסוגל להתבונן במסך בגודל 5.5 אינטש ברזולוציית 2K ולהגיד לעצמו "וואו, איזה תמונה לא חדה, אני צריך יותר מזה". אז איזו סיבה בכל זאת יש לקנות אותו ולא את ה-Z5? מאחר וההפרש ביניהם במחיר אינו גבוה בצורה קיצונית. אם אתם חלק מ-2 האחוז משוק הסלולר הישראלי ששומר אמונים באופן אדוק למכשירי סוני אקספריה, ומוכנים לפתוח את הכיס, סביר להניח שתרצו לפתוח אותו טיפה יותר כדי להתחדש במכשיר הכי גדול וחזק שיש לסוני להציע היום. אם אתם לא נעולים על סוני, יש בשוק מגוון רחב מאוד של מכשירים שמציעים תמורה טובה יותר למחיר.
Sony Xperia Z5 Premium, עדשת המצלמה. האיזור שבין הפלאש לסימון ה-NFC יכול להגיע לטמפרטורות מפתיעות (צילום: גד גניר)

7 תגובות

  1. איך התרשמת מהממשק של סוני?

    השבמחק
    תשובות
    1. בגדול הוא די "גוגלי", אין יותר מדי שינויים בממשק. מה שכן, יש לא מעט אפליקציות שמגיעות יחד עם המכשיר והייתי מוותר עליהן בכיף, למרות שהן לא מפריעות לתפקוד השוטף שלו.

      מחק
  2. כמו תמיד ביקורת שכייף לקרוא וללמוד ממנה המון , כן ירבו ,

    השבמחק
  3. כמו תמיד ביקורת שכייף לקרוא וללמוד ממנה המון , כן ירבו ,

    השבמחק
  4. "המסך של ה-Z5 Premium מציג 2160 על 3840 פיקסלים, זה המון, זו רזולוציה כפולה מ-FullHD וזה גם הכיוון שאליו הולך העולם"
    לא נכון - 4K היא רזולוציה שהיא בדיוק פי ארבעה מ FHD.

    השבמחק
  5. גד צודק. זה פי ארבעה פיקסלים, אבל מבחינת הרזולוציה הקוית (מס' הקוים למילימטר) זה רק פי שניים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר