כזאת ניסיתי: סלקום ווליום

בשנת 2005, שנתיים לאחר הודעה רשמית על איחוד, שחררה להקת הרוק משינה את אלבומה השמיני "רומנטיקה עתידנית". האלבום הופץ בהתחלה ע"י סלקום בלבד, במסגרת סלקום ווליום, מיזם שיתופי פעולה עם מגוון יוצרים ומבצעים בעולם המוזיקה הישראלית. למה מפעילה סלולרית מפיצה בכלל אלבומי מוזיקה? נסו להיזכר איך נראה שוק הסלולר באמצע העשור הקודם: בשוק ישנן 3 מפעילות גדולות: אורנג', פלאפון וסלקום ששוברות מדי שנה שיאי הכנסות, ללא שום הפרעה או סימן לשינוי המגמה. מיכאל גולן בתקופה הזאת עוד שיווק חבילות טריפל במפעילת הסלולר הצרפתית Free וסטיב ג'ובס עדיין פלרטט עם מוטורולה אבל עבד בסודיות על האייפון הראשון.


סלקום ווליום (צילום: גד גניר)



מפעילות הסלולר, כל אחת בדרכה בחרו להשקיע חלק מהכספים האלו בתוכן ובמיתוגן כספקיות תוכן, בנוסף להיותן מפעילות סלולר. סלקום, מעבר להפצה של אלבומים, היתה נותנת החסות במספר עונות של התכנית כוכב נולד. בנוסף, כמו כל שאר המפעילות מכרה שירים ורינגטונים במחירים מופקעים ללקוחות שהורידו אותם אל היישר אל הטלפונים הסלולריים שלהם, בתקופה שבה סמארטפונים היו עדיין אביזר של אנשי עסקים מצליחים וחובבי טכנולוגיה.


4 שנים לאחר מכן האייפון עשה עלייה רשמית לישראל. שלושת מפעילות הסלולר הגדולות, חברות ענק במונחי השוק הישראלי הסכימו לקבל תכתיבים דרקוניים מאפל כדי למכור את המכשיר שהקהל הישראלי חיכה לו בקוצר רוח במשך שנתיים. מפעילות הסלולר לא רק התחייבו על מכירה של כמויות שנחשבו דמיוניות עד לאותה תקופה. הן הסכימו לוותר על התערבות בתוכנת המכשירים, לא התאפשר להן להתקין אפליקציות שלהן על המכשירים מראש, להדפיס או להדביק את הלוגו שלהן על המכשירים, אך המכה הבאמת אמיתית היתה בתחום התוכן. במסגרת הכניעה שלהן לאפל, המפעילות ויתרו למעשה על הכנסות מרינגטונים ושירים. אם רוכשי האייפון רצו להוריד שיר למכשיר, היה עליהם לעשות זאת דרך החנות של אפל, ואותו הדין גם לגבי רינגטון. פתיחת השוק למפעילות נוספות בשנת 2011 סימנה את תום תקופת החגיגה על חשבון הלקוחות והתוכן היה אחד הנפגעים הראשונים בניסיון של המפעילות להתאים עצמן למצב החדש. סלקום ווליום המשיכה לפעול במשך כל השנים האלו כשירות מוזיקה. לאחרונה, מספר חודשים לאחר השקתה של אפל מיוזיק בישראל, הכריזה סלקום על שדרוג שירות ווליום שלה, כשהמטרה ברורה: להציב אלטרנטיבה ישראלית לספוטיפיי, Google Play Music, Tidal, וכמובן גם לאפליקציה של אפל.



במסגרת השדרוג, האפליקציה הותיקה עברה שדרוג עיצובי שנותן דגש בעיקר למוזיקה חדשה בשירות, ולפלייליסטים חדשים ומומלצים. לא נעים, אבל העבודה הטובה שעושה סלקום בהנגשת מוזיקה שמשתמשים ירצו לשמוע באה לידי ביטוי בעיקר בנסיבות מדכאות. התחלתי לעשות שימוש באפליקציה יום לאחר שנודע על מותו של ג'ורג' מייקל, ועוד באותו היום בבוקר כבר הכינו עורכי התוכן של האפליקציה פלייליסט עם להיטיו וכך היה גם באותו יום שבו נפטר מאיר בנאי. בימי שגרה האפליקציה "דוחפת" בעיקר מוזיקה חדשה ואף לא מתביישת לשלוח נוטיפיקציות אל הטלפון שלכם כדי לעדכן אתכם על תוספות חדשות לקטלוג המוזיקה שלה. אין ספק, בכל הקשור למוזיקה חדשה, בייחוד בישראלית, סלקום עושה עבודה טובה בין אם בהשגת התוכן ובין אם בהצפתו למשתמש. היא פחות מצטיינת בכל הקשור ל"עומק הספסל", לשירים פחות חדשים, ולפעמים אף באופן ההצגה שלהם. איפה זה בא לידי ביטוי? ניסיתי לחפש להקה לגיטימית כמו "איפה הילד?". מצאתי שני שירים שלה בלבד, שניהם אגב הם אותו שיר, פשוט מגיע מאלבומים אחרים. אם דיברתי קודם על משינה, ניסיתי למצוא את Our House של Madness, לא משהו שרחוק במיוחד מגבולות המיינסטרים. לא מצאתי. מצאתי גרסת קאבר מאלבום פופ לא מזוהה. חיפשתי Madness, מצאתי, אבל רק אלבומים חדשים מהשנים האחרונות, ללא זכר ללהיטי הלהקה. החלטתי להיות מגוון, חיפשתי בועז שרעבי. כאן לא חסר כלום, להיפך, יש שתי גרסאות של בועז שרעבי: "בועז שרעבי" ו"בעז שרעבי", כאשר השרעבי עם הכיתוב המלא מציג רפרטואר של אלבום אחד בלבד, אבל באלבומים נוספים המוצעים למשתמשים  אצל בועז שרעבי יש לא מעט מאלבומיו של בעז שרעבי, בקיצור, בלאגן. מצד שני, מצאתי כאן את הקאבר הנהדר של שרית חדד ו-Red Band ל-Baby Can I Hold You, את "בעזרת הנשים", אלבום האולפן הראשון של "לא דובים", את כל מה שנינט טייב אי פעם הוציאה (למעט My Game עם גלעד כהנא), ואפילו את רביעיית מסנר ואת הביצוע המופתי ל"מחבואים" בכינורות בלבד שמצמרר אותי בכל פעם מחדש, גם אחרי מאות הפעמים בהן האזנתי לו. אחד הדברים הייחודיים שמציעה סלקום ווליום הוא חיפוש בעברית של להקות ושירים באנגלית. הוא מצא ללא בעיה את "דפש מוד", "טיילור סוויפט", ואפילו לא נבהל כשניסיתי לאתגר אותו עם "סיקספנס נון דה ריצ'ר". בסלקום מדברים על "מיליוני שירים" אבל לא נוקטים במספר מדויק. בנוסף, הם טוענים ששירים שאינם נמצאים כרגע בקטלוג החברה מתווספים אליו במידה ומשתמשים רבים מחפשים אותם.









שירותי מוזיקה בתשלום יכולים לקום וליפול על תוכן. ההתרשמות שלי היא שהתוכן של סלקום אולי לא מציע את כמויות השירים שמציעים השירותים מחו"ל, אבל השירים שכן קיימים שם מאוד רלוונטיים לקהל הישראלי, למרות פספוסים פה ושם. העובדה היא שלמרות החוסרים שציינתי, לא הפריע לי במיוחד לעבור להשתמש בזמן הבדיקה באפליקציה הזאת ולא הרגשתי צורך דחוף לחזור ל-Apple Music. כמו כל אפליקציית מוזיקה אחרת ניתן להרכיב פלייליסטים משלכם משירים שקיימים בקטלוג האפליקציה. בניגוד ל-Apple Music ו-Google Play Music, לא ניתן לשלב קבצי MP3 מהספרייה האישית שלכם באוסף השירים, וחבל. מעבר לכך, בניגוד לרוב השירותים האחרים, לא ניתן להאזין לשירים מסלקום מיוזיק דרך המחשב, רק מהסמארטפון.


פיצ'ר מעניין שמציעה האפליקציה הוא מעקב אחר המוזיקה המושמעת בתחנות הרדיו הישראליות. האפליקציה מזהה את השירים המושמעים ומציגה אותם ברשימה ממנה ניתן לבחור שירים ולהאזין להם, במידה וקיימים בקטלוג השירים של סלקום. גם כאן, זה לא מושלם: שירים רבים מוצגים באפור, כלומר, לא ניתנים לניגון. זה לא אומר בהכרח שהם לא קיימים בקטלוג השירים של סלקום אגב, זה רק אומר שהשיר לא זוהה ככזה שקיים שם וייתכן שהכיתוב שלו אצל סלקום הוא קצת שונה. בכל מקרה, האפשרות הזאת נותנת מענה למי שרודף אחרי שיר מסוים ברדיו ולא זוכר איך קוראים לו או למבצע שלו.






ברמה הטכנית, האפליקציה של סלקום מפתיעה לטובה: איכות השמע מצויינת. השירים מוזרמים אמנם ב-Bit Rate מינימלי נמוך יותר מזה של השירים ב-Apple Music רק 192KBPS, אבל זה לא מורגש באמת, והם מוזרמים במהירות הבזק לסמארטפון שלכם. ניתן לשמור שירים על זכרון המכשיר כדי להאזין להם ב-Offline אך אם אתם עושים זאת רק כדי להמנע מזמני טעינה של שירים אתם יכולים לוותר על כך - אין שום הבדל בתחושה בין שירים המוזרמים דרך האינטרנט לבין שירים שנשמרו מקומית, וההזרמה חלקה ומהירה מאוד. ניתן להתחבר לאפליקציה לא משנה באיזה מפעילה סלולרית אתם מנויים, אבל אם אתם לקוחות סלקום, אתם זוכים להטבה - הזרמת מוזיקה מהאפליקציה דרך האינטרנט הסלולרי לא יורדת מחבילת הגלישה שלכם.


כחלק מהרצון להתחרות בשירותי המוזיקה הגדולים מחו"ל, סלקום יצאה במבצע השקה: במשך החודשיים הקרובים, מחיר השימוש באפליקציה יעמוד על 9.90 ש"ח לחודש (וישאר כך עבור מי שישאר מנוי השירות), כאשר החודש הראשון הוא חודש התנסות בחינם. אמנם אין כאן את שלושת חודשי הניסיון בחינם שמקבלים ב-Apple Music אבל עדיין מדובר במחיר זול יותר מכל שירות מוזיקה אחר שהזכרתי. התשלום עבור האפליקציה למנויי סלקום הוא דרך החשבונית, ודרך Paypal עבור כל השאר. הניתוק מהאפליקציה קצת מעיק וצריך להתבצע דרך נציג שירות של סלקום (ללקוחות סלקום) או דרך ביטול התשלום הקבוע בפייפאל. את הצד הטכני עושה סלקום ווליום בצורה מצויינת: היא מזרימה מוזיקה באופן איכותי, דרך אפליקציה מודרנית ונוחה יחסית לשימוש. איך היא בתוכן? זו כבר שאלה קצת יותר סובייקטיבית שתלויה בטעם האישי שלכם. בסופו של דבר, סלקום נותנת לכם כאמור את האפשרות להתנסות בה במשך חודש בחינם ולגלות אם אכן אתם מעוניינים להמשיך איתה או לבחור באופציות אחרות.

5 תגובות

  1. איך הוא מול Tidal (שההזרמה בו היא עד 320kbps לשירות הזול) ונראה שהמבחר בו קצת יותר גדול.
    ההשוואה מתבקשת שכן הם היחידים שזמינים בארץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין מה להשוות את סלקום ווליום לטידל. הבדל של שמיים וארץ.

      מחק
    2. תודה על התגובה!
      עכשיו אני יודע שאין מה להשוות וההבדל הוא גדול.
      רק שכחת לציין מי יותר טוב, או במה כל שירות טוב.

      מחק
    3. עניין של טעם . לדעתי סלקום ווליום טוב בעיקר למי שאוהב מוסיקה ישראלית . בטידל יש גם תכני וידאו , ראיונות ועוד . אגב , גם אפל מיוזיק זמינה רשמית בארץ ועולה 20 ש"ח לחודש ומציעה מבחר יותר גדול מסלקום ווליום

      מחק
  2. ניסיתי את השירות ליומיים. הספיק לי כדי להבין שהוא לא עונה על הצרכים שלי. ההיצע מאוד קטן בשביל מה שאני מחפש. קטלוג חלקי בלבד עבור חלק מהלהקות. מוסיקה ישראלית היא פחות מה שאני מחפש ואני בספק שסלקום מגיע להיצע של החברות הגדולות. לגבי שימוש מהמחשב לדעתי זה כן אפשרי, כך לפחות לפי סלקום

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר