כזה ניסיתי: Asus Zenfone 5z

בסוף שנת 2014 הרשיתי לעצמי לצאת בהכרזה דרמטית: הסמארטפונים החדשים של אסוס יכולים לבלום את פלישתם של מותגים סיניים לישראל. בארבע השנים שחלפו מאז ההכרזה ההיא מותגים סיניים רשמו הצלחה מסחררת בישראל, בעוד הזנפונים של אסוס התנדפו מהשוק הישראלי לאחר כשנתיים . להגנתי ייאמר שהמותגים הסיניים שרשמו את אותה הצלחה, מותגים כמו וואווי ושיאומי, החלו בכלל את פלישתם רק חודשים ספורים מאוחר יותר. לאחרונה היצרנית הטיוואנית עושה קאמבק אל השוק הישראלי באמצעות יבואנית רשמית חדשה, רשת KSP. הסנונית הראשונה בקאמבק הזה היא ה-Zenfone 5z, סמארטפון שמכוון גבוה יותר מהזנפונים הקודמים של אסוס בישראל: לא עוד מכשיר ביניים סימפטי, כי אם מכשיר עם מפרט טכני שממקם אותו בקטגוריית מכשירי דגל מודרניים.

Asus Zenfone 5z (צילום: גד גניר)


הזנפונים של 2014 הגיעו עם מעבדי Atom מבית אינטל שניסתה להכנס באותה תקופה לשוק ערכות השבבים עבור סמארטפונים. כחלק מאותו ניסיון, המעבדים ניתנו לאסוס בתנאים אטרקטיביים, מה שאיפשר לאסוס למכור את המכשירים שלה יחסית בזול. הזנפון של שנת 2018 מתבסס על ערכת שבבים פחות ייחודית: Snapdragon 845, אותה אחת שניתן למצוא במכשירים כמו LG Thinq G7, ה-Mi Mix 2S וה-Pocophone F1 של Xiaomi, ולמעשה אצל כמעט כל יצרנית סמארטפונים שאינה מייצרת בעצמה את ערכות השבבים שלה. זו ערכת השבבים החזקה ביותר בקטלוג של קוואלקום, ויחד עם זכרון RAM בנפח של 6 גיגה הם מספקים חויית שימוש חלקה וזריזה, וגם מאפשרים גיימינג ברמות שלא מביישות אף מכשיר דגל אחר בשוק. למכשיר אחסון מובנה בנפח של 64 גיגה, אותו ניתן להרחיב באמצעות כרטיס זכרון מסוג MicroSD בנפח של עד 512 גיגה.

ה-Zenfone 5z מריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסה 8, אך ספק אם תצליחו לזהות אותה מתחת לתוספות והשינויים שאסוס הלבישה מעליה, בממשק שנקרא ZenUI. ממשקים כאלו נתפסים לרוב כמשהו שלילי בגלל שהם מכבידים לכאורה על המכשיר. במקרה של ה-Zenfone 5z אין תחושה כזאת, כנראה הודות למפרט הטכני המכובד. מעבר לכך, המכשיר עצמו יציב, אין באגים, תקלות או קריסות של אפליקציות. הכל עובד כמו שצריך לעבוד. בעבר אסוס היתה דוגמה רעה מאוד לחברה שנתנה ל-Bloatware להשתלט על הממשק שלה. גם כיום היא מעמיסה לא מעט אפליקציות חלופיות למה שגוגל מציעה בעצמה ממילא, אבל לפחות מדובר אך ורק באפליקציות מבית אסוס עצמה, ולא אפליקציות צד ג' שהותקנו מראש על המכשיר.

אפליקציית מזג אויר ב-Zenfone 5z. המון אפליקציות מובנות, לפחות אין כאן אפליקציות צד ג' (צילום: גד גניר)


אסוס שיפצה באופן נרחב את כל איזור וילון ההתראות. כמה נרחב? הוא כולל לא פחות מ-36 פקדים שונים (בדר"כ יצרניות ממקמות שם לכל היותר חצי מהכמות הזאת) על פני שלושה מסכים שניתן לדפדף ביניהם. זה לא באמת מפריע, אבל לא ברור מי זקוק לקיצור דרך לרדיו או להפעלה של התאמה אוטומטית של טמפרטורת הצבע לסביבה, דווקא מהמקום שבו יצרניות אחרות ממקמות גישה מהירה להפעלה וכיבוי של בלוטות', WiFi או חיבור נתונים סלולריים. אחד מקיצורי הדרך היותר מועילים שאסוס הכניסה לוילון ההתראות הוא לחצן המאפשר דיווח חירום על המיקום שלכם. הלחצן הזה למעשה משתף קישור (באפליקציה לבחירתכם, בין אם בוואטסאפ, הנגאאוטס, או אפילו בהודעה ישירה באינסטגרם) דרכו ניתן לעקוב אחר המיקום שלכם, כל עוד לא כיביתם את השירות הזה. באפשרותכם לעדכן בקישור הזה על מצבכם, לבקש להתקשר חלילה לעזרה או להודיע שהכל כבר בסדר.

וילון ההתראות ב-Asus Zenfone 5z (צילום: גד גניר)


ה-Zenfone 5z הוכרז בחודש פברואר (אך הגיע לשוק העולמי רק בחודש יוני), מה שהופך אותו לאחד המכשירים הראשונים בשוק האנדרואיד השנה שהגיעו עם מגרעת (Notch). המגרעת כאן קטנה יחסית וכוללת מצלמה, רמקול אפרכסת, נורית חיווי על התראות, וחיישן קרבה ותאורה. אין כאן מערכת זיהוי תלת מימד כדוגמת זו שב-iPhone X או ב-Huawei Mate 20 Pro, אבל ישנו זיהוי פנים דו-ממדי שאמנם אינו מאובטח אך הוא יעיל וזריז. המסך עצמו, בגודל 6.2 אינטש וברזולוציה של 1080 על 2246 פיקסלים נראה מצוין: צבעוני, מואר וחד.






חלקו האחורי של המכשיר מתהדר בגימור שקשה להתעלם ממנו. מתחת לציפוי זכוכית ישנו גימור מתכתי עם חריטה מעגלית, דומה מאוד לזה שתמצאו במחשבים הניידים של אסוס. זה גימור יוצא דופן שבהחלט מושך תשומת לב, והאופן האגרסיבי שבו הוא מחזיר את האור שפוגע בו מסיט את תשומת הלב מטביעות האצבעות שנשארות על גב הזכוכית. במרכז גב הזכוכית נמצא קורא טביעות האצבעת שעושה עבודה מצויינת, אם כי זיהוי הפנים בדר"כ מביא לפתיחת המכשיר עוד לפני שגיששתם את דרכם על גב המכשיר בחיפוש אחריו. באופן כללי, הרגשתי שה-Zenfone 5z מעט רחב מהסטנדרט, אבל זה לא באמת הפריע בשימוש היומיומי. מה שכן מפריע, ברמה הפסיכולוגית לפחות, זו העובדה שאין למכשיר הגנה רשמית בפני מים, הגנה שכן קיימת בלא מעט מכשירי דגל אחרים בשוק.

ה-Zenfone 5z חולק את אותה חומרת צילום עם Zenfone 5, גרסת ביניים זולה יותר של אותו מכשיר: מערך צילום ראשי הכולל שתי מצלמות - האחת ברזולוציית 12 מגה פיקסל עם ייצוב תמונה אופטי, פוקוס אוטומטי, צמצם רחב f/1.8, ועדשת 24 מ"מ. המצלמה השנייה במערך היא ברזולוציית 8 מגה פיקסל עם צמצם f/2.0 ועדשת 12 מ"מ. המצלמה לא מציעה זום סטנדרטי, אלא בחירה בין צילום בזוית רגילה לבין צילום בזוית רחבה. בנוסף, באסוס טוענים שזו מצלמת AI שמתאימה את הגדרות הצילום לסיטואציה. בשורה התחתונה, היא לא הלהיבה אותי. זו לא מצלמה גרועה, הייתי מרוצה ממנה כמצלמה של מכשיר ביניים, אבל כמצלמה של מכשיר דגל היא לא מספקת לטעמי את הסחורה: צילום בלילה מתאפיין בגרעון ורעש דיגיטלי, מריחות ושלל פגמים אחרים שתמצאו בהיקפים נמוכים יותר במצלמות של מכשירים בקטגוריה שלו. מעבר לכך, ככל שתנאי התאורה פחות אידיאליים, כך גם המיקוד פחות אפקטיבי, מה שאומר שתמונות שצולמו באיזורים שאינם מוארים היטב, יסבלו לפעמים ממריחות וטשטוש. המצלמה הקדמית זכתה לאפליקציה משלה, SelfieMaster שמרכזת בתוכה קיצורי דרך לצילום סטילס או וידאו, צילום עם מצב יופי (אם אתם בעניין של טשטוש מלאכותי ואגרסיבי מאוד של עור הפנים שלכם) ואפילו את "ZeniMoji", הגרסה של אסוס ל-AniMoji.

מערך הצילום הראשי של Zenfone 5z

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

ZeniMoji


הסוללה של Zenfone 5z מגיעה בקיבול של 3300mAh. זה לא מרשים בצורה יוצאת דופן על הנייר, אבל בפועל היא מצליחה להפתיע לטובה. קיבלתי ממנה בין 6 ל-6.5 שעות מסך בין טעינה לטעינה, שזה יפה מאוד. אם אתם זקוקים ליותר מזה, המכשיר עצמו תומך בתקן טעינה מהירה QC 3.0. כמו מכשירים רבים בשוק, גם ה-Zenfone 5z מגיע עם זוג רמקולים, האחד בתחתית שאחראי על התדרים הנמוכים והשני באפרכסת שאחראי צלילים בתדר גבוה. העוצמה מספקת וגם כך גם האיכות, אך אל תצפו כאן לחויה יוצאת דופן. בניגוד למספר הולך וגדל של יצרניות סמארטפונים, אסוס עדיין לא ביטלה את שקע האזניות הסטנדרטי. נחמד מצידה.

מחירו של Asus Zenfone 5z ביבוא רשמי של עומד על 2390 ש"ח. למעט המצלמה ועניין העמידות במים, המכשיר הזה עושה כל מה שמצופה ממכשיר דגל בסוף שנת 2018 לעשות, ואפילו מצליח להפתיע לטובה עם חיי סוללה מרשימים. איפה הקאצ'? בשוק שיש בו מכשירים כמו אייפון Xs או Note 9, הזנפון יכול היה להיתפס כאלטרנטיבה זולה ומשתלמת. הבעיה שהוא לא באמת מתמודד איתם. הוא צריך להתמודד בסניפי היבואנית KSP עם מכשירים של שיאומי שעולים פחות ממנו ומציעים מצלמה עדיפה, או לחילופין עם מכשירי Galaxy S9 ביבוא מקביל שעולים טיפה יותר, אך מוכרים הרבה יותר בשוק הישראלי. במצב כזה, גם בלי קשר ללקח שלמדתי ב-2014, קשה לי לצאת בהכרזות דרמטיות לגבי ה-Zenfone של 2018.

2 תגובות

  1. עדיין חלופה מעניינת לסמסונג. סינים בשבילי הם אף פעם לא אופציה. וכנראה גם לא יהיו.

    השבמחק
  2. עם מכשירים כמו ה- pocophone f1 שעולה 1300 ש"ח וה- mi 8 שעולה 1600 ש"ח, הסיכויים של המכשיר הזה להצליח קלושים עד בלתי קיימים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר